Att bli webbutvecklare (En massa frågor)

Permalänk

Att bli webbutvecklare (En massa frågor)

Tjenare tjenare allihopa,

Jag har lite funderingar och frågor angående att lära sig webbutveckling och webbdesign!

För nuvarande jobbar jag som vindkraftstekniker, men djupt inom mig brinner ett begär att skapa! Jag har alltid haft det väldigt enkelt att lära mig saker och ting framförallt tekniska saker. Så på senare tid har jag bestämt mig för att byta bransch helt och hållet!

Så jag konsulterade lite med mina vänner som har lite kunskap inom branschen och frågade liksom vad ska jag lära mig? Hur ska jag gå tillväga?
Dom tyckte att jag skulle börja med HTML & CSS sen röra mig mot Java, PHP, Python.
Så jag började googla allting jag kunde komma på, gick igenom kurser på sidor som codecademy.com, Lynda.com, maker-based education, tuts+ osv.
Har skrivit upp mig på diverse distanskurser på olika universitet, väntar på svar om jag blivit antagen för vårterminen! (Spännande)
Sitter även varje dag efter jobbet och snickrar på olika "projekt" jag tagit på mig till mina närmaste vänner som behöver en hemsida.

Mitt mål är att kunna ta emot ett projekt och gå från ingen hemsida till att jag kan leverera en fullt funktionell hemsida - Kod, design, seo!

Men det känns som att jag har missat en jäkla massa fundamentala kunskaper, som att jag har en massa pusselbitar som behöver falla på plats.

Vill även poängtera att jag påstår definitivt inte att jag kan speciellt mycket om att skapa en funktionell och bra sida! Från Noob(0%) till Master(100%) Så ligger jag och svajar mellan 15-16%!

Så mina frågor till den som känner att dom kan svara på dom lyder:

  • Hur ska jag gå tillväga för att lära mig?

  • Vad ska jag lära mig?

  • Har ni några heta tips till självinlärning från datorstolen hemma?

  • Hur vet jag när jag kan börja ta betalt för mina tjänster?

  • Hur hanterar man eventuella webbutvecklings projekt?

All hjälp uppskattas!

Tack på förhand!
Mvh,
Anton!

Visa signatur
Permalänk

Har du något du kan vissa upp så vi kan se vilken nivå du ligger på nu?

"Hur ska jag gå tillväga för att lära mig?"
Att vara självlärd kan vara extremt tufft, talar av erfarenhet. Men börjar med att lära dig html och css. Sen är det Javascript enligt mig du skall lära dig då du kan numera köra det både på front och bakend. Vill du inte ha javascript i bakend så skulle jag välja ruby on rails eller php. Dart kan vara värt att lära sig i framtiden.

"Vad ska jag lära mig?"
Kolla in Node och Sails.

"Har ni några heta tips till självinlärning från datorstolen hemma?"
Lär dig grunderna och börja skapa sidor som har olika krav och på så sätt lär du dig olika saker om hur man kodar olika saker.

"Hur vet jag när jag kan börja ta betalt för mina tjänster?"
Det vet man aldrig som självlärd det måste man testa sig fram med det gjorde jag.

"Hur hanterar man eventuella webbutvecklings projekt?"
Det är säkert olika från person till person, men försök hålla en god kontakt med betalaren och ha många feedbackrundor annars kommer du få många ändringar i slutet och då är det inte lika kul.

Lycka till/
Granskog1

Permalänk

Tack för ditt svar Granskog1!

Det enda jag har som ligger uppe nu är en sida jag gjorde till en polares företag. Där använde jag mig av en mall till bootstrap där jag redigerade det befintliga innehållet för att det skulle passa deras företag!

http://galant.nu

Visa signatur
Permalänk

Ok, mitt tips är att börja göra egna html och css sidor för att ha bra koll på det och sen när du känner att du har bra koll på det kan du gå över till ramverk men inte innan du känner att du kan göra det själv med css och html.

Permalänk
Medlem

Hur ska jag gå tillväga för att lära mig?
Min rekommendation är att ta en högskolekurs om du har behörighet, de flesta av dem finns som distanskurser, på så sätt kan man få feedback och hjälp om man får det klurigt.

Vad ska jag lära mig?
Jag är inte särskilt kunnig inom webbutveckling, men html och css ger grunderna och sen beror det på vad klienten behöver, ju mer du kan ju bättre lämpad för en klient blir du.

Har ni några heta tips till självinlärning från datorstolen hemma?
Lynda.com har massor av video tutorials, de har trails också, men annars kostar det.
http://www.lynda.com/Web-Design-training-tutorials/1376-0.htm...

Annars som sagt, högskolekurser på distans.

Hur vet jag när jag kan börja ta betalt för mina tjänster?
Du vet att du kan ta betalt för en tjänst du blir kontaktad av klienten, dvs, jag rekommenderar att du skapar en stor portfolio av exempel som du skrivit ifrån grunden och lägger ut på din egna sida som du sen marknadsför. Att skapa wordpress och andra templates är ett bra sätt att kickstarta en sådan här kärriär skulle jag tro.

Hur hanterar man eventuella webbutvecklings projekt?
Prata med klienten, arbeta iterativt med dem och se till att testa mycket. Börja med enkla skisser för att få fram känslan, färgerna och hur innehåller ska struktureras, sen studsa skisserna till klienten och se vad du får för feedback.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Lynda.com. Där finns många och bra videos.
Men för att lära sig måste man sitta med det och pilla själv. Göra misstagen och lära sig av dom.
Använd http://stackoverflow.com/ flitigt. Där får du hjälp snabbt och hittar svar på många frågor.

Börjar du med en väldigt enkel sida, sen bygger du på den. Det kommer inte dröja länge innan du vill göra om allt för du inser att du kunde gjort det så mycket bättre Framförallt då, GÖR om allt och GÖR det bättre.. Den processen är iterativ och kommer tillbaka!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K 3.6GHz, 16MB | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | MSI GeForce RTX 2070 SUPER 8GB VENTUS OC | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | EVGA SuperNOVA G1+ 750W | Noctua NH-D15 | Asus 24" LED VG248QE

Permalänk
Medlem

Innan du kan (framförallt BÖR) ta betalt för dina tjänster, så sök föreningar, företag som vill ha din hjälp och erbjud din tjänst GRATIS så du får några referenser. På så sätt skapar du dig även ett kontaktnät, och gör du jobbet bra då så kommer jobben av sig själv till slut.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K 3.6GHz, 16MB | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | MSI GeForce RTX 2070 SUPER 8GB VENTUS OC | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | EVGA SuperNOVA G1+ 750W | Noctua NH-D15 | Asus 24" LED VG248QE

Permalänk

Tack för alla svaren! Uppskattas verkligen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad har du för mål när det kommer till webbutveckling? Vill du starta eget och knåpa ihop egna projekt för extra pengar eller kommer du sträva efter att bli anställd hos en lokal byrå?

Vill du bli anställd så skulle jag rekommendera du kontaktar olika byråer här i stan och ber om råd (om du nu inte har gjort det. Vet inte om dina vänner redan jobbar inom branschen här eller bara har kunskap om webbutveckling). För det är ju värdefull information att veta hur dom olika byråerna jobbar och vad som krävs för att du i framtiden ska få en tjänst. Dock så ska du välja ett område att börja med, inte börja med att lära sig kod, design och seo direkt.

Kan inte ge dig direkta tips på bra sidor för lära dig webbutveckling då jag själv är grafiker med fokus på responsiv design. Det tips jag kan ge dig är ju att köpa färdiga .psd-filer från tex http://themeforest.net/ och börja koda så behöver du inte göra någon design utan bara fokusera på kod.