Permalänk
Medlem

Port forwarding BF4 VS Telia Ddos

Hej hopp.

Kort version:
Att man måste öppna portar för BF4 (port 3659 UDP), kan det ha att göra med Ddos attackerna mot Telia som är min leverantör? Problem med portarna kom ungefär samtidigt som första attacken men upphör inte när Telia inte är under attack. Eller har effekterna längre verkan än under själva attackerna?

Lång version:
Senaste 7-10 dagarna har jag fått problem med port forwarding (eller vad det heter) när jag lirar BF4. Har aldrig haft problem med detta tidigare. Spelet säger att jag måste öppna portar 3659 UDP för BF4. Tittade i Brandväggens avancerade inställningar och där ser det ut såhär:

BF4 har ju en massa olika poster i den listan och jag fattar inte riktigt vilken jag skall använda. Så jag laddade ner Smart port forwarding (säkert program?) och aktiverade en 3659 UDP och en 3659 TCP där enligt en youtubefilm och då fungerar det bra.

Har provat att reparera spelet men det gör ingen skillnad. Är problemet kopplat till Telias Ddos attacker eller är det något med min dator/spelet?

tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonB:

Är problemet kopplat till Telias Ddos attacker eller är det något med min dator/spelet?

tack på förhand

Nej, det finns ingen koppling mellan namnuppslag och en PF-regel.

Permalänk
Medlem

Varför behöver du öppna portar på din brandvägg för att spela BF4?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Avstängd

Har liknande problem

Jag har ett liknande problem. och jag har försökt lösa det i flera månader dock. Jag kan ej spela battlefield med mitt Telia Internet Står att jag måste öppna udp 3659 och de spelar ingen roll hur jag gör. har bytt router och öppnat portar. pluggat in datorn direkt i fiberconvertern så att det ej finns ngn brandvägg. avaktiverat brandväggen på datorn. absolut inget hjälper. och det kom i en patch. har installerat om spelet formaterat osv... men fortfarande samma problem.
MEN! Använder jag mobilen som internet fungerar det felfritt. direkt utan klagomål.

Ngn som har en ide? har snackat med Telia och de hittar inga problem.

Permalänk
Medlem

DDoS-attackerna var inte riktade direkt mot Telia utan mot EA, men Telia påverkades av dem. Vet inte om det är på grund av det, jag har också Telia men har inga problem med BF4...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K @ 5GHz / ASUS ROG Strix RTX 2080 / ASUS ROG Maximus X Hero / 16GB 3200MHz G.Skill Trident Z RGB / HyperX 3K 240 GB / Seagate Barracuda 4TB / WD Caviar Blue 1 TB / Corsair RM850x / Windows 10 Pro / ASUS VG278HR 1080p 144Hz & 2x Acer K272HL 1080p 60Hz / Oculus Rift

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått efter diverse googlingar så har problemet med port 3659 funnits sedan Second Assault-expansionen. Dock har inte jag haft problemet sedan för 10 dagar sedan.

Som sagt, med Smart Port Forwarding så fungerar det utan problem. Men det känns som en tillfällig lösning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackaparen:

Jag har ett liknande problem. och jag har försökt lösa det i flera månader dock. Jag kan ej spela battlefield med mitt Telia Internet Står att jag måste öppna udp 3659 och de spelar ingen roll hur jag gör. har bytt router och öppnat portar. pluggat in datorn direkt i fiberconvertern så att det ej finns ngn brandvägg. avaktiverat brandväggen på datorn. absolut inget hjälper. och det kom i en patch. har installerat om spelet formaterat osv... men fortfarande samma problem.
MEN! Använder jag mobilen som internet fungerar det felfritt. direkt utan klagomål.

Ngn som har en ide? har snackat med Telia och de hittar inga problem.

https://www.youtube.com/watch?v=9nxIbyT0Ox0

Detta fungerar för mig, men det är som sagt ingen långvarig lösning.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara varför man måste öppna portar för att spela BF4?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Kan någon förklara varför man måste öppna portar för att spela BF4?

Ingen kan förklara det för att det inte behövs (förutsatt att du inte har en väldigt galet konfigurerad brandvägg).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Ingen kan förklara det för att det inte behövs (förutsatt att du inte har en väldigt galet konfigurerad brandvägg).

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |