Permalänk

Hjälp med ett Virus.

Jag var på dreamhack winter i år, och när jag var där så var jag inte där för att spela utan jag stod och sålde produkter från mitt företag, och jag hade med min dator som en demonstration till produkten eftersom det är en produkt som används till stationära datorer. Allt jag hade datorn till var att ha uppe ett spel för att locka fram folk till montern, och ibland innan montern öppnade så kollade jag facebook någon gång ibland.

Sista dagen på dreamhack när jag öppnade google chrome så ser jag att jag har fått ett "malware virus" som jag tror att det kallas. Hur jag fick det har jag ingen aning om. Startsidan var automatiskt satt till hemsidan webssearches som jag kollade upp och var tydligen inget bra alls. Så jag googlar på hur man får bort det och jag lyckas få bort det utan problem. Men några dagar senare så kommer det upp igen, och jag tar bort det på samma sätt igen. Men detta repeteras om och om igen så jag inser att viruset är nog inte helt borta i alla fall.

Jag märker att jag har ett program på datorn jag inte känner igen som heter "Search Protect" av Conduit. Jag googlar det, och får reda på att detta är viruset som startar webssearches hela tiden. Jag googlar på hur man ska få bort viruset och det var inte lätt, fick ladda ner en del program för att det skulle gå bort helt. Jag använde mig av den här sidan till hjälp: http://www.wikihow.com/Remove-Conduit-Search-Protect

Men nu till problemet. När jag raderade Search Protect (i alla fall tror jag att jag lyckades ta bort det) så började min dator bli väldigt konstig. Alla program jag startar nu fryser och svarar inte. Kommer inte ens in på google chrome för det svarar inte. Kan inte spela en låt på spotify för det kraschar så fort jag trycker på play. Kommer knappt åt någonting på datorn. Programmen svarar inte på typ en kvart eller något.

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med detta problem, vore jätte tacksamt.
Och ber om ursäkt för den långa texten. Kan avsluta med att säga att jag har Windows 8.1

Permalänk

Installera och kör en genomsökning med malwarebytes http://malwarebytes.org . Brukar kunna rensa bort det mesta. Ett annat bra program är Adwcleaner. Fungerar finemang!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Skrivet av Evilmonkey:

Installera och kör en genomsökning med malwarebytes http://malwarebytes.org . Brukar kunna rensa bort det mesta. Ett annat bra program är Adwcleaner. Fungerar finemang!

Jag har använt både malwarebytes och adwcleaner. Viruset verkar vara borta men det är ju fortfarande problem som sagt.

Permalänk

Malware bytes, avinstallera chrome, malwarebytes igen, sök igenom datorn själv efter mappar etc, installera chrome igen.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av LilleluffarN:

Jag har använt både malwarebytes och adwcleaner. Viruset verkar vara borta men det är ju fortfarande problem som sagt.

Gå in i kontrollpanelen och ta bort alla program som du misstänker är skadliga.
Installera malwarebytes.
Kör "msconfig" och starta om datorn i felsäkert läge.
Kör malwarebytes.

Detta för att viruset ska få svårare att anpassa sig och skydda sig mot sökningen.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Om problemet kvarstår så låter det ju som sagt som något program eller liknande drar massa ram, kollat aktivitetshanteraren? Borde stå vad som äter ram där.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Lättaste lösningen är väl att formatera. Tar ju inga många minuter nu för tiden

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av waspen123:

Om problemet kvarstår så låter det ju som sagt som något program eller liknande drar massa ram, kollat aktivitetshanteraren? Borde stå vad som äter ram där.

Jag har sett att det står att det tar upp 100% minne när någonting har kraschat, men jag har inte sett vad det är som tar upp så mycket. Kan det vara anledningen till att det kraschar?

Permalänk

I detta fallet hade jag nog kört ComboFix, som är en Malwarecleaner men den brukar kunna lösa mycket skumma problem.
Bara att ladda ner och köra, öppnas ett blått cmd fönster sedan låta den tugga igenom.

http://www.bleepingcomputer.com/download/combofix/

Edit; Attans såg exakt nu i efterhand att du kör Win 8.1 som den inte funkar på. Sorry.
Edit2; Testa annars att starta cmd (med Admin); skriv in "sfc /scannow" och låt den tugga igenom och se om den hittar fel.

Permalänk
Medlem

Hade något liknande förut, återställning till en tidigare återställningspunkt tog bort programmet. Gör detsamma, och skanna med Malwarebytes efteråt

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Skrivet av XFTality:

Hade något liknande förut, återställning till en tidigare återställningspunkt tog bort programmet. Gör detsamma, och skanna med Malwarebytes efteråt

Jag försökte återställa datorn till en annan återställningspunkt, men jag hade inga återställningspunkter innan jag fick viruset. Eller så förstår jag bara inte hur det fungerar.