Problem med lagringsdisk

Permalänk

Problem med lagringsdisk

Min dator började bli seg och explorer hakade upp sig ofta, och jag trodde det vara var tillfälligt, men så försvann min ena lagringsdisk också ur listan i "den här datorn" och då bestämde jag mig, efter att först ha testat nya kablar, för att installera om hela operativsystemet då det ändå var så längesedan jag gjorde det och efter det så vägrar datorn att starta när den krångliga hårddisken är inkopplad.

Det kan ju givetvis vara så att disken är trasig, och det är lite synd för filerna som jag hade på den men det är ingen stor sorg då de viktigaste filerna redan finns på en backup-disk - det enda jag tycker är lite konstigt, som jag inte varit med om förut är att själva operativsystemet som är på en SSD vägrar starta just på grund av att den här hårddisken är inkopplad. Har ni varit med om det förut? Har testat att byta plats på sata kablarna ifall moderkortets ena sata-port hade blivit skadad eller defekt på nåt vis, men det är samma sak där.

Operativsystem är Windows 7, jag har tillräckligt kraftfullt nätaggregat för att driva mitt system och har inga problem med värmen. Kändes lite snopet att disken bara slutade fungera utan någon särskild förvarning.

Ursäkta om detta blev lite långt, men jag ville bara klargöra alla steg jag vidtagit. Jag har tidigare haft två hårddiskar som gått sönder, fast då hade jag inte windows 7, och har aldrig varit med om hur windows 7 beter sig under sådana omständigheter.

Permalänk
Medlem

Allt det där är helt normalt när man blandar in trasig disk. Inget konstigt alls.

Låter som att du haft SSD så länge att du inte märker att den stannar redan i bios. Windows version spelar ingen roll. Jag och många andra gjorde massor av tester med såna diskar.

Edit:
Gällande nätagg. Det finns värdelöst skärp på 1000W så det är meningslöst att bara titta på antal watt. Kvalite dvs märke, modell (serie) och ålder är mycket viktigare. Vilket grafikkort är också viktigt för den ställer till mest problem för nätagg.

Permalänk
Medlem

När BIOS startar så ska den kontroller alla enheter i datorn. Om en disk inte svarar, så kan det ta 30-60 sek (beroende på hur lång timeout de har) innan den ignorerar den trasiga disken och sen fortsätter.

Hade en bekant vars dator jag byggt, med både SSD och allt. Frågade henne om allt var bra, och jo allt var bra, men det tog enormt lång tid att starta datorn, typ 2 min, men efter uppstart så fungerade den bra.

Först trodde jag hon överdrev men det visade sig när jag besökte henne nån vecka senare så, jo.. det tog ca 1 min i POST och ytterligare fördröjning vid uppstart av Windows, närmare 2-3 min med SSD att starta.
Visade sig vara DVD läsaren som helt gett upp, och vägrade svara (ja den hade ström). Detta uppehöll BIOS + Windows uppstart så pass att man trodde den inte skulle starta. Drog ut sata + ström till DVDn.. och poff, datorn startade på sekunder igen.

Permalänk

Tack för svar, jag glömde dock nämna var datorn stannar, och det är vid "windows startar" ikonen, den verkar bara tugga på,om jag så väntar i 10 minuter, sen om jag nästa gång drar ut hårddisken så startar datorn som den alltid gjort.

Jag har testat att starta med Linux-skiva i och där hittar jag hårddisken med samma namn som den lämnade mig.

Testade att dra ut alla hårddiskar utan den defekta för att försöka formatera disken med windows-skivan så jag i alla fall kan använda den men då stannar den efter "ladda filer".
Mycket konstigt.

Permalänk
Medlem

Ja, trasiga diskar kan dyka upp i bios ytterligare några gånger.

Man har bara ett begränsat antal försök innan felen blir värre. Tur att du redan har backup för annars hade det varit ett jättemisstag försöka komma åt den igen och igen. Tillslut försvinner den från bios också.

Det som hände när du använd Windows skivan på trasiga disken är också normalt. Jag och andra försökte när diskarna fortfarande syntes i Windows. Linux/Ubuntu bruka ge dig fler chanser att komma åt innehållet när det gått så långt att Windows har problem innan felen blir värre.