Rykte: Nvidia GM200 "Titan II", AMD Radeon Bermuda XT och Fiji XT i prestandatest

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoctuaFan:

Precis som när de som sa att ''DVD'' kvalité duger lika bra som 1080P och HD gör inte filmerna bättre osv osv...Klart att 4x 1080P gör det mer verklighetstroget..Skärpan och djupet blir ju som...ptja, verkligheten ;).

Högre upplösning gör inte en film bättre.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thorsama:

Det är dock svårt att jämföra spel med film.... Det är 2 helt olika typer av media. I film så kollar du på, du gör inget interaktivt vilket bl.a. möjliggör användning av motion-blur. I spel så är det betydligt viktigare med mer fps etc.

Sen så har filmer i princip enbart fördelar av högre upplösningar eftersom det inte krävs något mer än en läsare och en skärm i upplösningen. När det kommer till spel så tillkommer det mer faktorer, hårdvarukrav är väl den största skillnaden.

Gör ingen Ubisoft och jämför spel med film

Ändå så gör de nya konsolerna spelen i ''more cinimatic 30fps'' just som du säger

Tycker 4k skall välkomnas så 720P och 1080P äntligen kan pensioneras efter 18år eller vad det är

Visa signatur

FX8350@4,4GHZ|M5A99X EVO 2.0|HD7950|8GB RAM|370GB SSD|1TB HDD|NZXT H440|Corsair TX750M|

|Cooler Master Nepton 280L|Accelero Xtreme|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeones:

Högre upplösning gör inte en film bättre.

Hade hellre sett den nya Hobbit i 4k än i 320P

Visa signatur

FX8350@4,4GHZ|M5A99X EVO 2.0|HD7950|8GB RAM|370GB SSD|1TB HDD|NZXT H440|Corsair TX750M|

|Cooler Master Nepton 280L|Accelero Xtreme|

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoctuaFan:

Ändå så gör de nya konsolerna spelen i ''more cinimatic 30fps'' just som du säger

Tycker 4k skall välkomnas så 720P och 1080P äntligen kan pensioneras efter 18år eller vad det är

Fast det där mer "more cinematic" är ju inte riktigt något som stämmer... Ett spel är ett spel och inte en film, som sagt. Ett spel blir objektivt bättre med mer fps.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoctuaFan:

Hade hellre sett den nya Hobbit i 4k än i 320P

Men fortfarande blir inte själva filmen bättre. Personligen skulle jag inte titta på den filmen överhuvudtaget, inte ens under pistolhot.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

Men fortfarande blir inte själva filmen bättre. Personligen skulle jag inte titta på den filmen överhuvudtaget, inte ens under pistolhot.

tror nog att du skulle göra det, svårt att säga nej till livet c:

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

Men fortfarande blir inte själva filmen bättre. Personligen skulle jag inte titta på den filmen överhuvudtaget, inte ens under pistolhot.

Jag kan hålla med om att handlingen inte blir bättre men den totala upplevelsen blir garanterat bättre.

Permalänk
Jubileumsmästare

Då är det långt kvar till release alltså. Annars skulle väl Sweclockers vara under NDA och inte diskutera rykten?

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoctuaFan:

Hade hellre sett den nya Hobbit i 4k än i 320P

Såg att Hobbit spelas in i 5k, 48fps 3D skall bli intressant att se helt klart.

Sorry för OT, det var en ju nyhet kring grafikkort och inte Hollywood.

Kan inte hjälpa att tro att Nvidia fortfarande kommer ha något i bakfickan utifall AMD skulle utprestera Nvidias top modeller vid release?
Iofs inte så viktigt för min del vilket företag som gör det absolut snabbaste kortet, ett kort strax under "Titan 2" fast billigare och kanske t.o.m mindre törstigt vore mumma det med.

Permalänk
Medlem

Verkar som att nvidia kommer bli snabbast, men snackar vi om ett sånt här 10k+ kort för dom samt ett vanligt 4k-5k kort för amd prismässigt så känns det mindre intressant. Ska bli kul att följa det verkar ju som om amd ligger lite på efterkälken i nuläget

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjaman:

Verkar som att nvidia kommer bli snabbast, men snackar vi om ett sånt här 10k+ kort för dom samt ett vanligt 4k-5k kort för amd prismässigt så känns det mindre intressant. Ska bli kul att följa det verkar ju som om amd ligger lite på efterkälken i nuläget

Vadå Nvidia verkar bli snabbast? :/ Nu är jag förvirrad. Den förväntade 380x (Fiji Xt) verkar ju leverera mer jämfört med nuvarande GTX 980 (nästan i nivå med ett 980ti) och AMD's kommande 390x (Bermuda XT) verkar ju toppa den fullskaliga GM200? Är det bara jag som läser graferna fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

, som får sällskap av staplat minne och en massiv minnesbuss på 4 096 bitar.

Nånting säger mig att detta är helt enkelt räknat som 256x8 bitars bus, som presterar precis som 256bitars bus.
En nödvändighet för staplat minne, men lite fult räknat, ungefär som att man skulle räkna ihop 4 core CPU till 256 bitars CPU,,typ.
(note to self: när staplat minne, dividera med 8 för att få jämnförbar minnesbus.)

Permalänk
Medlem

Ser att det är många som föredrar högre upplösningar.. Jag gillar inte 4k själv för man kan fortfarande inte få dom i 24 tum? För mig är det viktigaste att skärmen är lagom stor 22-24 tum och att spelet är roligt.. Allt annat är bara grädde på moset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

Högre upplösning gör inte en film bättre.

Filmen blir varken sämre eller bättre, men nog kan det förbättra upplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Såg att Hobbit spelas in i 5k, 48fps 3D skall bli intressant att se helt klart.

Sorry för OT, det var en ju nyhet kring grafikkort och inte Hollywood.

Har själv uppskattat 3D men haft lite problem med att det känns ansträngande för ögonen efter halva filmen på en längre film.
Hobbit med HFR var inte alls lika ansträngande en klar förbättring helt enkelt. Hoppas det blir på alla framtida 3D filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

tror nog att du skulle göra det, svårt att säga nej till livet c:

Beror helt och hållet på hur man resonerar eller värdesätter det.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Nånting säger mig att detta är helt enkelt räknat som 256x8 bitars bus, som presterar precis som 256bitars bus.
En nödvändighet för staplat minne, men lite fult räknat, ungefär som att man skulle räkna ihop 4 core CPU till 256 bitars CPU,,typ.
(note to self: när staplat minne, dividera med 8 för att få jämnförbar minnesbus.)

Varför x8? Det blir ju 2048. Minnesbussen angivs som 4 096 bitar, så det vore då x16. 256x16 borde stämma om man räknar att det är 4 chip per HBM stack, och 4 chip på PCB't (4x4 = 16) vilket är det vi sett/det ryktas om. Bus'en är ju hur många "lanes" som finns mellan RAM och GPU (någon kan säkert förklara det här mer exakt men jag tar det enkelt). Ju fler vägar det finns mellan RAM och GPU, ju större "bredd" på bus'en.

Vi tar ett exempel! En GPU som har 8 stycken GDDR5chip har som minst en bus som är 256 bits, eftersom varje GDDR5 chip har en x32 bit bus (32 lanes trafik). Då 32x8 = 256 ser man snabbt en korelation

Om man nu hade 16 st chip skulle det vara 32x16 = 512 vilket då är minimum bus. Om vi kollar på en bild av ett AMD R9 290x som exempel nr 2, så ser vi snabbt att det har 16 st minnen på PCB't och därav (för att vi vet att det är GDDR5) 32x16 bitars minnesbus Anledningen jag valde ett AMD kort är för att vi just talar om HBM som visas på AMD's kommande kort ^^

Dold text

Jämförelsen med att man har en 256 bitars processor hör inte direkt hemma här, då det blir lite som att jämföra äpplen och päron. Det står lite mer beskrivet angående tekniken på wccftech, som jag tycker var lättläst och informativ ^^

http://wccftech.com/amd-20nm-r9-390x-feautres-20nm-hbm-9x-fas...

Hoppas det var en vettig nog förklaring och att läsandet ger lite insikt på hur prestandan skiljer HBM mot GDDR5 i teorin! ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Titan II vore bara slöseri med pengar i din situation. Ett GTX 970 skulle räcka och bli över.

Ja precis (yay). Mitt GTX580 Phantom 3gb räcker oftast fortfarande.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Vill ha kraftigare kort än så om jag ska satsa på spel i 4K.

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Neggo. Ta på dumstruten och gå tillbaks till 640x480

Ge mig konkreta bevis på att spelupplevelsen kommer bli bättre med 4K

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoctuaFan:

Kallas för utveckling :), 4K är sjukt vackert! Helt annan skärpa, djup..m.m.

Testade det PCars med 12k upplösning, 3st 4k skärmar...Vilken känsla :O...Man kan säga att spelet såg snyggare ut än i verkligheten :P...Man såg längre i spelet än vad man kan se i verkligheten :P..

Omöjligt, du kan inte se längre än vad man gör

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Ge mig konkreta bevis på att spelupplevelsen kommer bli bättre med 4K

Spelupplevelsen är 100% subjektiv, men det finns ofta en röd tråd. Ingen kan bevisa att spelupplevelsen blir bättre vid högre upplösningar, likt man inte kan bevisa att choklad är godare än vanilj (i alla fall från person till person). Jag tycker personligen att spel blir mer njutbara vid högre upplösningar, då det finns bättre möjligheter för detaljerade texturer, ökad djupkänsla med mera. Samma argument som du just använde dig utav kan användas för detta:

"Ge mig konkreta bevis på att spelupplevelsen kommer bli bättre med 30+ FPS" - Jag tror vi båda vet hur mycket folk på Sweclockers hatar på detta efter Ubisofts fiasko.

Vi kan ju ta ett exempel som för mig hade gett en bättre spelupplevelse:

Jag spelar ett generiskt skjutspel. Jag ligger ute i ödemarken med mitt gevär och väntar. Jag spejar ut mot horisonten och ser något litet och svart. Antingen är det en fiende, eller bara något skräp. Att urskilja skräp från person/gevär blir (oavsett hur man argumenterar) lättare vid högre upplösningar eftersom man har fler pixlar att leka med även vid stora avstånd. Spelupplevelsen förhöjs då för mig för att jag faktiskt kan urskilja personer på längre avstånd, och inte bara se en klump av färger.

Om du inte gillar 4K eller högre upplösningar som ett koncept till att förbättra spelkänslan, så är det din personliga åsikt. Jag kan också vara lite dryg och be dig hitta konkreta bevis på att spelupplevelsen försämras eller stannar på samma nivå vid lägre upplösningar, så ser du nog varför det argumentet är så brutet.. xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:
Skrivet av NoctuaFan:

Kallas för utveckling :), 4K är sjukt vackert! Helt annan skärpa, djup..m.m.

Testade det PCars med 12k upplösning, 3st 4k skärmar...Vilken känsla :O...Man kan säga att spelet såg snyggare ut än i verkligheten :P...Man såg längre i spelet än vad man kan se i verkligheten ..

Skrivet av Rajat:

Omöjligt, du kan inte se längre än vad man gör

Tja, jo. Det kan man. Om vi räknar med att du i verkligheten ser fram till horisonten och därefter "ut i rymden", och tar till hänsyn att världen i ett spel inte är byggd på samma sätt som i verkligheten.

Dold text

Den här bilden visar hur "line of sight" fungerar i verkligheten. Om du tänker dig i ett spel, HUR många utvecklare orkar faktiskt bygga världen som den är, dvs rund? Oftast ligger spelplanen på en 100% plan yta, fast den har terräng på ovanpå (oftast inte verklighetstrogen terräng heller). Jag skulle snabbt kunna demonstrera detta med en bild i Paint men det orkar jag inte.

I ett spel kan du se längre eftersom världen är platt och inte välvd. Sen i spelen orkar utvecklare oftast inte lägga in filter som skulle begränsa din syn på samma sätt. Det du ser är ju ljus som refrakteras genom olika medium, och nu talar vi oftast om luft. Beroende på vilka gaser som luften består av, samt dess temperatur (och vädret, vind, föroreningar med mera) så ser du kortare eller längre. Som i NoctuaFan's exempel vilket jag antar är ett bilspel, så ser du ju ut genom 3 medier. Luften i bilen, vindrutan, och luften utanför. Det vore otroligt avancerat att faktiskt verklighetstroget härma detta.

Kort och gott: Det finns inte ett enda spel jag känner till där vi ser lika "dåligt" som i verkligheten.

Jag hoppas det blev lite klarare vad NoctuaFan menade med det han sa genom denna förklaring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

Varför x8? Det blir ju 2048.

Sant,, så den skall då jämnföras med 512 bits bus. (***Out of Caffine Error***)
Varför just 8? jo därför att 1 byte = 8 bit. Men jag antar att hur många bits som stackas spelar roll.

Jomen det där men 4core cpu var ju bara ett exempel på hur man inte ska räkna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moztech:

Nypa salt... Chiphell-kineserna har varit pålitliga hittills ifall jag inte missat något.

Borde bli en intressant grafikkorts-vår.

Skickades från m.sweclockers.com

Med nypa salt menar man nog att det inte finns några officiella drivrutiner till korten. Brukar bli flera procents förbättring, speciellt om det är en ny arkitektur.

Hade AMD eller nVidia själva velat dela med sig av informationen så hade gjort det.

Se det lite som en målning som inte är riktigt färdig.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Sant,, så den skall då jämnföras med 512 bits bus. (***Out of Caffine Error***)
Varför just 8? jo därför att 1 byte = 8 bit. Men jag antar att hur många bits som stackas spelar roll.

Jomen det där men 4core cpu var ju bara ett exempel på hur man inte ska räkna.

Jo, det är sant med bytes och bits Jag frågade just varför du valde att multiplicera med eftersom jag räknade ju ut bus'en för 8x GDDR5-chip med deras I/O. I/O 32 för GDDR5 och 1024 för HBM Gen 1.

Jag tar ett till exempel! Om du kollar på wccftech's hemsida så står alla I/O där
För HBM: 1024x4 = 4096, då det är 4 "minneschip" på AMD's läckta PCB, och 32x16 = 512, då för AMD R9 290x med redan känd buss. Det är ett mycket enklare sätt att se vilken bus som bör användas utan att involvera bytes vs bit ^^ (jag säger bör, för jag orkar inte inkludera hemska lösningar så som med tex GTX 550ti 2GB...).

Det blir dock väldigt intressant att se hur HBM påverkar grafikkorten ^^ Med tanke på att bandbredden är 28 GB/s för GDDR5 och sen minst 128 GB/s för HBM Gen 1 Energibesparingarna med HBM blir också väldigt intressant att se, med ny minnescontroller osv

Permalänk

Vad får man ge för ett Titan idag?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fark:

Såg att Hobbit spelas in i 5k, 48fps 3D skall bli intressant att se helt klart.

Sorry för OT, det var en ju nyhet kring grafikkort och inte Hollywood.

Kan inte hjälpa att tro att Nvidia fortfarande kommer ha något i bakfickan utifall AMD skulle utprestera Nvidias top modeller vid release?
Iofs inte så viktigt för min del vilket företag som gör det absolut snabbaste kortet, ett kort strax under "Titan 2" fast billigare och kanske t.o.m mindre törstigt vore mumma det med.

Tvivlar jag faktiskt på. GM200 är menat att vara deras absolut bäst presterande krets. Så nej. Skulle AMD släppa en krets som presterar bättre än Titan 2 och håller sig inom rimlig strömförbrukning så har AMD vunnit slaget om denna generations kort.

Skrivet av Fjaman:

Verkar som att nvidia kommer bli snabbast, men snackar vi om ett sånt här 10k+ kort för dom samt ett vanligt 4k-5k kort för amd prismässigt så känns det mindre intressant. Ska bli kul att följa det verkar ju som om amd ligger lite på efterkälken i nuläget

380X är inte AMDs bäst presterande kort. Det kommer 390X att bli. Sedan får man se om 390X betyder dubbla GPU:er med ett 390 med en GPU? Dessa siffror säger inte att Nvidia kommer bli snabbast bara att deras GM200 kommer att prestera något bättre än 380X om dessa siffror stämmer dvs.

Skrivet av dr. Dunkel:

Vad får man ge för ett Titan idag?

Mer än det är värt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Frågan är om kostnaden för 980 GTX Ti, jag måste verkligen byta ut mina 670:n (med en ledsen öga) då 2GB VRAM knappt är tillräckligt nuförtiden, speciellt om man spelar i 1920x1200 och är beroende av hög texturupplösning... =(

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Så GloFo ska tillverka stora, strömtörstiga GPU:er på sin 20 nm low power mobility-process (20LPM)? Jag är skeptisk.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.