Permalänk

Ständig bluescreen!

Hejsan hoppsan, skulle hjälpa bror min med sin bluescreen då han inte är så hajj på datorer. Ja frågade om han installerat nått den senaste tiden men de kommer han inte ihåg va de skulle kunna va.

Bluescreenen kommer iaf titt som tätt, i spel och utanför spel. I webbläsaren och på skrivbordet.
(ska försöka knäppa en bild på felkoden om de underlättar)

Tänkte iallafall att jag blåser rent datorn, men mitt under första installationen så kommer bluescreenen igen, det som nu händer är att jag inte kommer in på den nya (windows) i booten, utan får ständigt blue screens när just den windows börjar ladda igång.

Efter ett tag så kommer det upp att den börjar restora till gamla windows. Och de gjorde den. Tbx på ruta 1, dock utan internet denna gången då drivrutinerna till nätverkortet helt plötsligt försvann.

Testade att installera om en andra och tredje gång men inser att den gör samma sak hela tiden.
Hårdvara eller mjukvara, ingen aning

Men de skulle va skönt att få lite klarhet i vad det är.

Permalänk
Medlem

Bluescreen är väldigt ofta ett resultat av trasiga RAM-minnen.
Har du försökt utesluta något förutom mjukvarufel?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Låter ju som hårdvara om det blir bluescreen redan under installationen. Hade börjat med att felsöka minnen. Om det sitter flera "stickor" i datorn, testa med bara 1 och se om det fungerar. Om inte testa med den andra. Kan ju vara värt att köra en återställning av BIOS och uppdatera när man ändå är i farten så det inte visar sig att det är något sådant enkelt som spökar.

Permalänk
Skrivet av KiWo:

Låter ju som hårdvara om det blir bluescreen redan under installationen. Hade börjat med att felsöka minnen. Om det sitter flera "stickor" i datorn, testa med bara 1 och se om det fungerar. Om inte testa med den andra. Kan ju vara värt att köra en återställning av BIOS och uppdatera när man ändå är i farten så det inte visar sig att det är något sådant enkelt som spökar.

Oj, såg att jag formulerade mig lite fel. Bluescreenen kommer då datorn bootar om och ska starta den nya windows.
Kom på att jag har 2 st extra ram minnen liggandes, kan faktiskt testa med dom så har vi ju checkat av 1 sak.

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Bluescreen är väldigt ofta ett resultat av trasiga RAM-minnen.
Har du försökt utesluta något förutom mjukvarufel?

Kom på att jag har 2 st extra ram minnen liggandes, kan faktiskt testa med dom så har vi ju checkat av 1 sak.

Permalänk
Inaktiv

Absolut enklast är att kolla felkoden vid blåskärmen. Googla på det, då vet du om det vekligen är ett hårdvarufel.

Permalänk
Skrivet av anon179202:

Absolut enklast är att kolla felkoden vid blåskärmen. Googla på det, då vet du om det vekligen är ett hårdvarufel.

Har nu märkt att jag har fått lite olika bsod
En av dom är iaf kort och gott samma som denna killen
http://forums.techguy.org/attachments/184959d1293815778/dscn2...

Permalänk

Har nu efter många om och men lyckats installera en ny version av windows.
Ska se om problemet kvarstår, men tills vidare, har för mig att de fanns något perfekt program för att detektera alla drivrutiner till datorn, så man slapp att gå in på varje hemsida och söka upp vilken man ska ha. Vet någon här vilket program jag menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergstroom:

Har nu märkt att jag har fått lite olika bsod
En av dom är iaf kort och gott samma som denna killen
http://forums.techguy.org/attachments/184959d1293815778/dscn2...

Olika felmeddelanden på BSOD är typiskt hårdvarufel som trasigt RAM-minne eller dålig hårddisk.

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Olika felmeddelanden på BSOD är typiskt hårdvarufel som trasigt RAM-minne eller dålig hårddisk.

Jo tänkte de med, har iallafall bytt ram minne i burken nu och lyckats installera om allting och fått bort de gamla. Så vi får se hur länge det funkar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergstroom:

Jo tänkte de med, har iallafall bytt ram minne i burken nu och lyckats installera om allting och fått bort de gamla. Så vi får se hur länge det funkar!

Hur har det gått här? Löste andra RAM-minnen problemen?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergstroom:

Jo tänkte de med, har iallafall bytt ram minne i burken nu och lyckats installera om allting och fått bort de gamla. Så vi får se hur länge det funkar!

Vad för delar har du i burken?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Bluescreen är väldigt ofta ett resultat av trasiga RAM-minnen.

Knappast.
Trasigt eller defekt RAM resulterar oftast i BSOD, men en BSOD är inte väldigt ofta resultatet av problem med RAM.
BSOD är burkens sätt att skydda sig ifrån skada, ett sätt att slå ifrån när någonting gått snett. Grundproblemet till en BSOD kan vara i princip vad som helst, så det finns väldigt många olika möjligheter.

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00