Redligt förbannad på NetOnNet just nu angående Sweclockers julkalender..!!
Blir lite av en rant samtidigt som jag 'rådfrågar' en aning..
Rant ~
Skulle köpa Gigabytes WF3 GTX 970 idag via swec julkalender för 2500kr, la i 2st kort och beger mig mot kassan. Köpet nekas (vet inte om jag missar att det är 1st per hushåll eller något), så jag testar att ta bort ett kort. Fyller i alla uppgifter och väljer faktura och klickar betala - Får konfirmation på att kreditupplysningen gått igenom för faktureringen och allt verkar kalas. Kastas sedan tillbaka till min inkorg där jag ser att 970't ligger kvar, men nu för 1000kr mer?!
Jag har alltså lagt ordern, klickat betalat och kreditupplysningen blivit godkänd, men får sedan inte min produkt?!
Ringer supporten och de säger att ingen order ligger aktiv på mig och de inget kan göra.. Vafan är det här NetOnNet?! Visst att produkten kan ta slut (först till kvarn principen), men när jag klickat på betalat och ni godkänt krediten på mig för faktura, då ska jag väl för in i bomben ha min produkt med och inte att ni makulerar min beställning per automatik och lägger tillbaka produkten i min korg fast med högre prislapp?!
Får de ens göra såhär..?
Ursäktar posten.. men är så sjukt arg just nu! Är inte hela världen egentligen, men aldrig varit med om ett så uruselt system och support, när liknande hände på Inet sist så tvekade de inte en sekund att skicka mig produkten till det rabatterade priset då det *kunde* bero på tekniska fel på deras sida.
[EDIT] - Lite förtydligande (TL;DR)
[Eftersom jag var otydlig i min post och kommentarer pga. blindNuuurdRage, liten lista vad jag egentligen är arg över:
1. Ordern makulerades utan någon som helst förvarning eller förklaring av systemet (fick själva lista ut det eller ringa supporten).
2. Jag blir kreditupplyst helt utan anledning, vilket kan leda till att jag nekas köp hos andra butiker pga. för många micro-upplysningar inom viss tidsram.
3. Hur supporten behandlade ärendet. Jag frågade om de kunde göra något med priset, och förstod redan innan att svaret var nej. Men det minsta de kan göra i sådana här lägen när jag uttrycker mig om upplysning, de är att erbjuda sig stoppa upplysningen eller erbjuda någon annan produkt i sortimentet (för normalt pris - för att visa att de åtminstone vill ha mig som kund).
4. Faktumet att de sätter ut en "swec julkalender", men inte skickar med en engångskod per hushåll eller dylikt endast för medlemmar. Bara sedan igår har jag sett 3st annonser med just detta kort, känns så jävla surt att det sitter folk och köper upp en massa för att sedan sälja och tjäna några hundralappar - Fult gjort av personerna och riktigt ogenomtänkt av NetOnNet i mitt tycke.
[EDIT 2] - En väldigt vettig kommentar kring det hela.
Det här med ett mellansteg där det görs kreditupplysning hos Resurs bank (som inte är en mikroupplysning utan verkar vara en fullständig kreditupplysning med tanke på att föregående års inkomster kollas) har jag alltid undrat över när det gäller NetONnet. Har själv blivit nekad ett köp på 3000 kr eftersom jag inte hade nån registrerad inkomst föregående år och så skickas det en omfrågad kopia från UC. Verkligen överdrivet. Det här med fakturaköp skall ju vara moderna tidens Postförskott. Att då kolla folks inkomster för inköp på så pass låga belopp är bara löjligt. Om man handlar mot Klarna faktura för lägre summor så görs en verklig mikroupplysning där ingen omfrågad kopia skickas och de kollar inte inkomster endast betalningsanmärkningar samt så styrker de identiteten på nån. Precis som det bör vara! Har aldrig nekats köp med Klarna faktura ens när jag inte hade nån inkomst. Så ett råd handla inte mot faktura hos NetONnet eller Siba som använder Resursbank. Hos dem är ett fakturaköp i det närmaste samma sak som en avbetalning vilket är knäppt!
Det andra intressanta är ju det här med hanteringen av kundvagnar/kundkorgar. Har alltid varit irriterad på detta med att systemen är så utformade att nån annan kan komma och roffa åt sig saker i ens egna kundvagn. Borde vara en reservation som varar i åtminstone 30 minuter. Ni som tycker detta är helt i sin ordning, hur skulle ni känna i NetONnet's fysiska lagershopar? Skulle ni rycka på axlarna och tycka det var helt ok om nån djävel kom och snodde åt sig erat grafikkort som ni plockat från hyllan och lagt i eran kundkorg? Om inte varför accepterar vi detta i e-handeln? Borde vara oacceptabelt!
Efter att ha läst denna kommentar (edit 2), och kontrat med hur många 'likes' kommentarer så som "begränsat antal /thread" eller "lugna ner dig" fått - Då undrar jag allvarligt hur folk tänker i allmänhet faktiskt?
Med den inställningen 9/10 haft i denna diskussion, så har *ni* mer eller mindre sagt att det är OK för mig att gå och knycka saker ur eran kundvagn när ni står med handen i fickan grävandes efter plånboken eller att expediten ändrar priset för er när ni står i kassan.. föga intressant må jag säga.
Det är den faktiska praktiken vad som hänt mig (och flera andra) och ni tycker det är fullt sjyst - vilket i ärlighets namn ställer mig ett antal frågor.
Är det någon old sk00l anda jag inte förstår mig på eller ungdomlig dumhet som sporrar denna attityd, eller är det någon annan faktor i huvudtaget, förklara gärna ni som tidigare kommenterat hur ni tänker(tänkte)
R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >
G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >
B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >