Måste verkligen få tillbaka data från disken. All hjälp är välkommen!

Permalänk

Måste verkligen få tillbaka data från disken. All hjälp är välkommen!

Tjena på er alla Sweclockers!

Nu har det hänt, det som inte fick hända, för första gången under alla år som jag varit aktiv med datorer, så har en hårddisk kraschat.
Självklart låg det mycket på den, men såklart det värdefullaste blev kvar, bilderna.
Ja jag vet, gör en backup vilket jag skulle gjort för länge sedan men ingenting jag kan göra åt saken för tillfället.
Det är en Samsung hd2040ui

Det började med att jag överförde filer från ena hårddisken till denna (Den kraschade) för att jag köpt en ny lagring respektive systemdisk.
Under överförandet så upptäckte jag att den stod still på 22% och reagerade inte på över 20 minuter så jag avbröt.
Startade sedan om datorn och vips var disken borta, den fanns inte i BIOS, Windows eller någon annanstans jag kikade.
Tog då ut alla diskar och kopplade in den, då fanns den i BIOS, startade om vilket tog ca. 20 minuter att komma in i Windows, väl där fanns den ej varken i diskhanteraren, Den här datorn eller något annat externt program jag sökte den i, den fanns helt enkelt inte.

Dock så finns den vid första uppstarten i BIOS när man kopplar in den, sedan försvinner den.
Det tar lång tid att boota när disken är inkopplad.
Disken är ju inte helt död då den snurrar och vibrerar som den alltid har gjort.

Har ni något förslag på vad som man kan tänkas göra hemifrån?
Kan man tänkas få åtkomst till disken på något sätt?
Finns det kanske något program man kan använda via skiva eller något direkt före Windows startar upp så man kan redigera den därifrån då den faktiskt finns där precis innan Windows startar?

Vore väldigt tacksam för svar, kan utge en belöning (120GB SSD disk alt. 2TB lagringsdisk el. liknande värde) till den som faktiskt löser detta eller leder in mig på rätt spår och får detta att fungera så jag kan i varje fall föra över bilderna från disken till en annan.

Tack på förhand och God Efter Jul inkl. Gott nytt år!

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Det du kan göra är att försöka hitta en likadan disk och flytta över elektroniken från den andra disken till den trasiga. Hjälper inte det är nog det enda du kan göra att lämna in den hos ett företag som kan rädda datan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Det du kan göra är att försöka hitta en likadan disk och flytta över elektroniken från den andra disken till den trasiga. Hjälper inte det är nog det enda du kan göra att lämna in den hos ett företag som kan rädda datan.

Då menar du den gröna plattan på undersidan bara?
Mest sannolikt att det har pajat menar du?

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Ibland kan det fungera att sätta in den i ett "case" för att göra den extern. Och sedan koppla upp den mot en enhet som t.ex en spelkonsol, eller liknande enhet som inte kör Windows som operativsystem.
Skulle den då hittas av vederbörande apparat, så kan man oftast överföra bland-annat bilder till en USB-sticka.
Du kan även testa att köra igång en Linuxdist och se om detta får disken att hittas.
Det sista alternativet kan vara att testa att sätta in den i en bekants dator för att se om denna hittar den. Detta därför att din dator kan ha fått fel på dom installerade drivrutinerna just för din disk. Dessa installeras när man för första gången ansluter disken.
Du kan även ladda ner Seagate Disk Wizard, och se om den kan hittas där. Kolla även i Diskpart via kommandoprompten.

Det är vad jag kan komma på.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av fieskmask:

Tjena på er alla Sweclockers!

Nu har det hänt, det som inte fick hända, för första gången under alla år som jag varit aktiv med datorer, så har en hårddisk kraschat.
Självklart låg det mycket på den, men såklart det värdefullaste blev kvar, bilderna.
Ja jag vet, gör en backup vilket jag skulle gjort för länge sedan men ingenting jag kan göra åt saken för tillfället.
Det är en Samsung hd2040ui

Det började med att jag överförde filer från ena hårddisken till denna (Den kraschade) för att jag köpt en ny lagring respektive systemdisk.
Under överförandet så upptäckte jag att den stod still på 22% och reagerade inte på över 20 minuter så jag avbröt.
Startade sedan om datorn och vips var disken borta, den fanns inte i BIOS, Windows eller någon annanstans jag kikade.
Tog då ut alla diskar och kopplade in den, då fanns den i BIOS, startade om vilket tog ca. 20 minuter att komma in i Windows, väl där fanns den ej varken i diskhanteraren, Den här datorn eller något annat externt program jag sökte den i, den fanns helt enkelt inte.

Dock så finns den vid första uppstarten i BIOS när man kopplar in den, sedan försvinner den.
Det tar lång tid att boota när disken är inkopplad.
Disken är ju inte helt död då den snurrar och vibrerar som den alltid har gjort.

Har ni något förslag på vad som man kan tänkas göra hemifrån?
Kan man tänkas få åtkomst till disken på något sätt?
Finns det kanske något program man kan använda via skiva eller något direkt före Windows startar upp så man kan redigera den därifrån då den faktiskt finns där precis innan Windows startar?

Vore väldigt tacksam för svar, kan utge en belöning (120GB SSD disk alt. 2TB lagringsdisk el. liknande värde) till den som faktiskt löser detta eller leder in mig på rätt spår och får detta att fungera så jag kan i varje fall föra över bilderna från disken till en annan.

Tack på förhand och God Efter Jul inkl. Gott nytt år!

Att dne finns i Bios är ju alltid ett bra tecken.
Det kanske kan vara så att master boot Record helt enkelt försvunnit ( MBR ) det kan fixas igen ifall du har installations skiva från windows eller liknande så startar du upp bara den hårdisken i och börjar som att du ska installera windows men så trycker du på alt f10 eller någon sådan knapp kombination minns inte och då kommer CMD upp och där ska det gå med något kommando att fixa MBR och så ledes få en disk som inte bootar att boota.

pröva och se vet inte om det kommer hjälpa.

Du har redan tittat i disk manager som finns i system32 mappen va? och där finns inte disken alls? Inte så att den bara inte råkar vara Initierad? och står som offline?

Permalänk
Medlem

kan du montera disken via diskhanteraren? win+x i windows 8
om inte så tanka en livecd av valfritt linux-operativ. se om den hittar filer

något jag tänkte på är också samsung migrate suite eller vad det heter. så att man kan klona en disk. eller i alla fall datan på den. detta tror jag man kan göra utan att disken är monterad

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Ibland kan det fungera att sätta in den i ett "case" för att göra den extern. Och sedan koppla upp den mot en enhet som t.ex en spelkonsol, eller liknande enhet som inte kör Windows som operativsystem.
Skulle den då hittas av vederbörande apparat, så kan man oftast överföra bland-annat bilder till en USB-sticka.
Du kan även testa att köra igång en Linuxdist och se om detta får disken att hittas.
Det sista alternativet kan vara att testa att sätta in den i en bekants dator för att se om denna hittar den. Detta därför att din dator kan ha fått fel på dom installerade drivrutinerna just för din disk. Dessa installeras när man för första gången ansluter disken.
Du kan även ladda ner Seagate Disk Wizard, och se om den kan hittas där. Kolla även i Diskpart via kommandoprompten.

Det är vad jag kan komma på.
/Lifooz

Tack för dina tips, jag ska prova den i ett par datorer.
Det du skrev om drivrutiner som installeras när man ansluter disken för första gången, dom uppdateras väl när man byter operativ?
Köpte Windows 8.1 nu, körde Windows 8 innan jag fick hem min nya SSD och installerade nya OS:et, tänkte på drivisarna lär väl ha uppdaterats nu i varje fall?

Skrivet av dontmakeme:

Att dne finns i Bios är ju alltid ett bra tecken.
Det kanske kan vara så att master boot Record helt enkelt försvunnit ( MBR ) det kan fixas igen ifall du har installations skiva från windows eller liknande så startar du upp bara den hårdisken i och börjar som att du ska installera windows men så trycker du på alt f10 eller någon sådan knapp kombination minns inte och då kommer CMD upp och där ska det gå med något kommando att fixa MBR och så ledes få en disk som inte bootar att boota.

pröva och se vet inte om det kommer hjälpa.

Du har redan tittat i disk manager som finns i system32 mappen va? och där finns inte disken alls? Inte så att den bara inte råkar vara Initierad? och står som offline?

När datorn väl har bootat upp finns den inte i disk manager och går inte att hitta någonstans.
Den syns i BIOS så länge jag inte bootar in i Windows, annars försvinner den och det tar som sagt lååång tid innan Windows startar med disken inkopplad, så fort jag kopplar ur den går det fort igen.
Att den finns i BIOS är absolut ett bra tecken, måste bara få den att fungera på något vis

Kommer att prova alla möjliga lösningar, inkl. det du tipsade om, så jag är väldigt tacksam för era svar!

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

En disk som syns i BIOS och får Win att sursega sig tyder på att Win inte får igång kommunikationen med disken å lägger sig å väntar på svar från disken i evighet.

Prova byt kablarna

Permalänk
Medlem

och satakontroller om du har flera

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

När det hände mig så hade jag bara ett begränsat antal försök innan felet blev värre. Tillslut försvann den från bios också så se till att du är reda att rädda innan du försöker igen. Jag hade tur som hade extra backup utsprid på gamla små diskar som jag höll på att byta ut.

Ska du byta kretskort så är det svåraste biten att verkligen hitta en likadan med samma version av kretsen (firmware?). Nästan räcker inte.

Permalänk
Medlem

Testa det gamla husmorsreceptet "Hdd-i-frysen-tricket".

Skulle göra en backup på föräldrarnas bilder nu i juletider och min märkte att min gamla disk från 2004 gick inte längre igång. Slängde in den i frysen i 15 minuter och vips så snurrade den igång och så kunde jag föra över det jag ville ha, värt ett försök.

Edit: Kan tillägga att jag inte såg denna disk i varken BIOS eller Windows, och datorn blev långsam med disken ansluten.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Tack för dina tips, jag ska prova den i ett par datorer.
Det du skrev om drivrutiner som installeras när man ansluter disken för första gången, dom uppdateras väl när man byter operativ?
Köpte Windows 8.1 nu, körde Windows 8 innan jag fick hem min nya SSD och installerade nya OS:et, tänkte på drivisarna lär väl ha uppdaterats nu i varje fall?

Det beror på om du (uppgraderade) eller gjorde en REN installation.
I det förstnämnda fallet så behålls allt så som filer inställningar osv. Och då fixar den inget nytt.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Ladda ned SystemrescueCD (liveCD linux) och starta datorn från den. Om disken hittas så gör en avbild med ddrescue.

http://www.sysresccd.org/SystemRescueCd_Homepage
https://www.gnu.org/software/ddrescue/manual/ddrescue_manual....
http://www.forensicswiki.org/wiki/Ddrescue

Pellebojs tips kan hjälpa. Om dt fungerar så är det ddrescue du skall använda för att rädda datat (d.v.s. så snabbt som möjligt kopiera till en annan disk).

Annars är Ibas eller motsvarande företag det enda alternativet.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Förutsatt att den någon gång trillar igång i windows överhuvudtaget:

jag kör med ett program vid namn GetDataback, lagligt såklart. hmpf hmpf...

finns både för NTFS och FAT32, två olika program alltså,
Getdataback har lyckats plocka ut bilder, filer och annat när andra program inte pallat med, dock står datorn och jobbar en bra stund...

har gjorts flera gånger, både där filsystemet ku*at ur, eller ominstallationer har råkats göra.
kan vara värt ett försök.

och som sagt innan, byt dator, kabel, kontroller, och gör för guds skull inte en formatering av disken ifall den dyker upp...

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Avstängd

Det finns flera olika programvaror ska kan leta efter bilder på diskens yta, helt utan att något filsystem har hittats av Windows.
Men kan inte Windows ens se disken, alls. Dvs den syns men den har inga partitioner, ja då är det något som är fel.

Du kan prova att starta den stående på högkant. Byta kabel.
Skulle du se disken då. Starta en linuxdisk, och råkopiera disken till en annan ny disk.
Annars är det bara Ibas, som kan rädda dina data.
Det finns två typer av datoranvändare. De som tar backup, och de som kommer att göra det......efter de fått dataförlust.

Permalänk

UPPDATERING: Har läst vad ni skrivit och tänkte dela med mig av dagen i all ära.
Har testkört hårddisken i fyra olika datorer, på alla har den betett sig märkligt åt utan resultat.
På dator nr 1 tog det ca. 5 minuter att boota, när jag väl kom in i Windows 8 (Där metro är) var det bara en blank sida med en färg, gick verkligen inte att få tag på den.
Dator nr 2 gick det inte att boota alls trots massor av försök.
Dator nr 3 blev ungefär samma fenomen som nr 1.
Dator nr 4 började det lösa sig (Trodde jag). CHKDSK startade och sa att den lagat en hel del sektorer då den höll på i över 20 minuter innan den bootade, hade nu förhoppningar men när jag väl kom in i Windows så hittade den inte på disken öht, men den finns fortfarande i BIOS när man startar upp den första gången, andra gången finns den inte kvar där utan är helt borta och datorn blir väldigt seg att starta upp.

Ska försöka testa lite av det ni skrev här i helgen och återkommer såklart med uppdatering mot helgens slut, tacksam för tips och idéer på hur jag ska kunna lösa detta.
Har även tittat på likadana hårddiskar för att ev. byta plattor och det blir helt enkelt ebay ifall det inträffar.

Tack för ert engagemang hittills, uppskattat!

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Lämna den till IBAS istället. Bara att gräva djupt i plånboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelleboj:

Testa det gamla husmorsreceptet "Hdd-i-frysen-tricket".

Skulle göra en backup på föräldrarnas bilder nu i juletider och min märkte att min gamla disk från 2004 gick inte längre igång. Slängde in den i frysen i 15 minuter och vips så snurrade den igång och så kunde jag föra över det jag ville ha, värt ett försök.

Edit: Kan tillägga att jag inte såg denna disk i varken BIOS eller Windows, och datorn blev långsam med disken ansluten.

Det enda jag kan rekommendera dig, annars så får du skicka in den till ett återställiningsföretag.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

UPPDATERING: Har läst vad ni skrivit och tänkte dela med mig av dagen i all ära.
Har testkört hårddisken i fyra olika datorer, på alla har den betett sig märkligt åt utan resultat.
På dator nr 1 tog det ca. 5 minuter att boota, när jag väl kom in i Windows 8 (Där metro är) var det bara en blank sida med en färg, gick verkligen inte att få tag på den.
Dator nr 2 gick det inte att boota alls trots massor av försök.
Dator nr 3 blev ungefär samma fenomen som nr 1.
Dator nr 4 började det lösa sig (Trodde jag). CHKDSK startade och sa att den lagat en hel del sektorer då den höll på i över 20 minuter innan den bootade, hade nu förhoppningar men när jag väl kom in i Windows så hittade den inte på disken öht, men den finns fortfarande i BIOS när man startar upp den första gången, andra gången finns den inte kvar där utan är helt borta och datorn blir väldigt seg att starta upp.

Ska försöka testa lite av det ni skrev här i helgen och återkommer såklart med uppdatering mot helgens slut, tacksam för tips och idéer på hur jag ska kunna lösa detta.
Har även tittat på likadana hårddiskar för att ev. byta plattor och det blir helt enkelt ebay ifall det inträffar.

Tack för ert engagemang hittills, uppskattat!

Hej,
Vet inte om jag förstod rätt. Men testade du boota från disken på olika 4 datorer? Gör inte det. Alltså boota inte från din dåliga disk. Koppla istället in din dåliga disk som en sekundär hårddisk till en dator som du bootar upp som vanligt. När datorn är uppe så försöker du kopierar allt du kan från din dåliga disk till en annan bra disk så fort du kan. Med lite tur kan din dåliga disk fungera en stund innan den kajkar ur igen.
/mvh Fanten

Permalänk
Skrivet av FANTEN:

Hej,
Vet inte om jag förstod rätt. Men testade du boota från disken på olika 4 datorer? Gör inte det. Alltså boota inte från din dåliga disk. Koppla istället in din dåliga disk som en sekundär hårddisk till en dator som du bootar upp som vanligt. När datorn är uppe så försöker du kopierar allt du kan från din dåliga disk till en annan bra disk så fort du kan. Med lite tur kan din dåliga disk fungera en stund innan den kajkar ur igen.
/mvh Fanten

Självklart hade jag den dåliga disken som sekundär disk
Det var från början en lagringsdisk så ingenting jag någonsin bootat ifrån.

Försöker med lite andra tips imorgon för att fortsätta resan!

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Självklart hade jag den dåliga disken som sekundär disk
Det var från början en lagringsdisk så ingenting jag någonsin bootat ifrån.

Försöker med lite andra tips imorgon för att fortsätta resan!

Av ren nyfikenhet, Hur går det med disken?

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

...
Det började med att jag överförde filer från ena hårddisken till denna (Den kraschade) för att jag köpt en ny lagring respektive systemdisk.
...

Jag kanske missförstår, men om olyckan hände medans du flyttade dina bilder till den nu kraschade disken så torde det enklaste vara att köra undelete på disken du flyttade bildern från, istället för att försöka få fram dem från den kraschade disken.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Pelleboj:

Av ren nyfikenhet, Hur går det med disken?

Skrivet av Hardware guy:

Jag kanske missförstår, men om olyckan hände medans du flyttade dina bilder till den nu kraschade disken så torde det enklaste vara att köra undelete på disken du flyttade bildern från, istället för att försöka få fram dem från den kraschade disken.

Uppdatering: Eftersom det inte fungerade att komma åt den vid det senare tillfället så kontaktade jag en firma som den för tillfället är hos.
Hur mycket det kommer att kosta vet jag ej, men får reda på det i veckan som kommer.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Ok hoppas det löser sig, jag vet att om man skall byta kretskort så skall du ha exakt samma rev och att år/vecka lär vara lika tex 1133 2011 vecka 33 sen lär man flytta över eepromet från gamla kortet till nya.

Men hoppas de kan lösa problemen åt dig!

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Inaktiv

Jag hade problem med grannens bärbara dator där samma problem gällde och att bilderna betydde allt.

Inget fungerade så jag beställde ett nytt "kontrollerkort" (det gröna man ser på hårddisken) och vipps så fungerade allt.

Tur dock, för det kunde lika bra ha varit nålen eller lagringsplattorna som gett upp.

http://www.hddzone.com/samsung-pcb-c-5.html

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem med diskar, Linux liveCD är en lifesaver att ha i verktygslådan.

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk
Medlem

Kan verkligen rekommendera http://www.rescue-it.se/ han är duktig och billig.
Har lämnat in flera diskar ifrån kunder till honom och det har alltid varit klockren service och till bra priser även till privatpersoner

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsungdisk liggande hemma med i princip samma problem. Det började med att bootande gick mycket långsammare. Efter ett par omstarter försvann disken helt från BIOS, så jag flyttade den från min diskserver till min WS för att felsöka.
Booten tog iallafall mer än 30 minuter första gången. Jag lyckades kopiera sådär 15% innan Windows klagade på CRC-fel tror jag det var. Hela datorn hängde sig.
Startade om och booten tog nog uppemot en timme. Försökte kopiera lite mer men det var så extremt långsamt att det knappt gick att navigera. Då satte jag i den i en extern kabinett men inte heller det hjälpte, det gick precis lika långsamt så fort disken anslöts.
Efter detta slutade den hittas i BIOS helt, förutom vid något enstaka försök. Nu spinner den upp till maxvarv, låter som en dammsugare, klickar några gånger och stannar igen. Har planerat att skicka in den till IBAS men 7-15K är lite saftigt när man är arbetslös...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730