Vågar man köpa IBM diskar?

Permalänk

Vågar man köpa IBM diskar?

Hmm.. funderar på att köpa ny disk. Men vågar man köpa IBM hårddiskar? De har ju rykte om sig att inte vara speciellt bra..
Jag tänkte mig då en 120gb (http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=180GXP120)

Visa signatur

Slå ner honom, ta hans byxor!
---------------------------------------
Mjölk äger allt!

Permalänk
Medlem

Re: Vågar man köpa IBM diskar?

Jag skulle i alla fall inte våga göra det.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

IBM

Varöfr inte? det var väl de GAMLA diskarna som det var probs med?

Visa signatur

Slå ner honom, ta hans byxor!
---------------------------------------
Mjölk äger allt!

Permalänk
Medlem

Jag har då 3 st IBM diskar (30Gb *2 + 120Gb) Antingen har jag haft jävligt tur eller så har dom varit stabila
Det enda riktiga minuset jag kan hitta är det irriterande blip-blop ljudet som 120Giggaren avger lite då och då.

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk

blip-blop ljud?

Visa signatur

Slå ner honom, ta hans byxor!
---------------------------------------
Mjölk äger allt!

Permalänk

Felsöknings tjossan, typ.

Jag har 2x IBM 180gxp 80gig, funkar kanon.
Det var ju de gamla serierna; 75gxp och 60gxp som var riktigt struliga, ej de nya.

Visa signatur

Veteran i självutnämd exil..

Permalänk

Nu börjar till och med jag tvivla på ibm:s senaste diskar, min förra 180gxp hann rulla i ~två veckor innan den dog, den nya inbytesdisken vibrerar misstänkt mycket, inte alls lika fint som min 120gxp.. Ska ringa Dustin imorrn och höra om jag kan byta in den (igen)..

Permalänk
Medlem

Re: IBM

Citat:

Ursprungligen inskrivet av General_Dark
Varöfr inte? det var väl de GAMLA diskarna som det var probs med?

varför?
jo för att om dom en gång klantat sej så hårt, så klantar dom nog till det igen..

ägde en ibm gxp60 60GB i 3veckor sen dog den... helt otroligt vad fort en disk kan dö... och det var inte en disk som var känd att dö direkt... så nae.. håller mej till seagate bland annat..

men det var bara mina synpunkter på det hela.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det är med de nya diskarna, tror de är rätt ok.
Men har man som jag kraschat 5 IBM-diskar på under ett år så köper man inte en sån. =D

Visa signatur

drick jolt, bli beroende

Permalänk
Medlem

Har en 75GXP 30,7Gb disk som är lika bra ca 2,5 år effter löpet.
Har 2st 120Gb 120GXP som fungegar fint.... bara det där plip pop ljudet men det säger min kompis och anndra att dom har med och IBM har ju kommenterat det som normalt.

Så jag skulle lugt köpa IBM igen.

Permalänk

Har kört min IBM 60 GXP i snart två år 24/7 utan problem. Min IBM 120GXP fungerar perfekt den också.

Visa signatur

"?"

Permalänk

IBM är bra diskar, de har haft en dålig period men är bra nu, verkar nästan så att typ Western Digital är inne i en dålig period nu. Många diskar som krasch verkar det som.

Har 4 IBM alla funkar perfa.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

Har haft en IBM 75GXP 30GB i snart 3 år och den har inte gett upp än, funkar perfa och är lika snabb "tyst" som när den var ny

Permalänk
Medlem

IBM är precis lika bra/dåliga som alla andra.
180GXP verkar ju väldigt intressant dessutom, något varm möjligen.
Att Seagate eller Western Digital skulle vara bättre har jag inget att säga om men Maxtor (förut iallafall) var väldigt pålitliga.

Visa signatur

Lian-Li V600, Intel Core2 Duo E6400 2,13GHz, Asrock ConroeXFIRE-ESATA2, 1GB DDR2, nVidia 7600GS 256MB, Samsung Syncmaster 172X

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan inte säga annat än att jag är nöjd med min nya WD 120GB (8MB cache). 1475:- kostade den på komplett.
Problemet jag skapade en tråd om verkar vara IDE-kabeln, vi får se. Hoppas på det.

Snaaabbaste är WD iaf, helt klart. Enligt storagereview snabbaste IDE-diskarna som finns. Kalla, snabba, lagom pris.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Eftersom IBM's gamla hårddiskar var så dåliga borde dom väl göra en extremt bra hårddisk för att rädda sitt rykte?

Permalänk
Medlem

jag har en 75gxp 30GB och 2st 60gxp 60GB

jag har aldrig haft problem med dem.

funderar på om jag haft stor tur...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CseeZ
Det enda riktiga minuset jag kan hitta är det irriterande blip-blop ljudet som 120Giggaren avger lite då och då.

Jag har också något slags blipblop-ljud på min 120 GXP 80 GB, som för övrigt fungerar kanon! Någon som vet vad ljudet beror på?

Visa signatur

Att ha en rökfri avdelning på en resturang är ungefär som att ha en kissfri avdelning i en pool

Permalänk
Medlem

usch, hela hd sortimimentet från dem känns ofräscht :S
utan tvekan WD eller seagate...

Visa signatur

weeee

Permalänk

Jag skulle pröva en Maxtor eller Seagate.

Permalänk
Medlem

Mer imponerad av minana 120GXP än min sagate IV..... inte allså så tyst och vibrationsfri som jag trot.

Permalänk
Medlem

Re: Re: IBM

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz

jo för att om dom en gång klantat sej så hårt, så klantar dom nog till det igen..

Om jag slänger mig ner för en trappa kommer jag nog att lära mig att det gör ruskigt ont och kommer inte att göra det igen

Det här talar väl sitt tydliga språk förresten

Citat:

Vår returavdelning informerar att denna produkt har en returfrekvens på 0.26%. Normalt för branschen är ca 1-3%, dock kan vissa varugrupper tidvis uppvisa högre värden utan att man skall avskräckas av detta.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Egentligen är det nog dags nu att säga att IBM diskar är Hitachi diskar eftersom det är Hitachi som äger tillverkningen nu...

Permalänk
Medlem

JA, man vågar köpa IBM.

60GXP och 75GXP-serierna hade en hel del problem (långt ifrån _alla_ diskar, men mer än vanligt).
Visst, det finns nya 180GXP som kraschar, men det gör också Seagate Barracuda V om man har otur. ALLA diskar kan riskera att krascha, precis när som helst, även om de så är sprillans nya eller 5 år gamla.
Det finns ingen objektiv anledning att tycka att IBM (eller Hitachi, om de nu ska börjar säljas under det namnet) är på något sätt sämre än Seagate/Maxtor/WD/whatever.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

jag har en kompis som har 3* 120 gigas inm hdd och dom har det alldrig varit någå problem med

Visa signatur

Äta bör man annars dör man, äta gör man ändå dör man!!

Permalänk

Tack för alla svar!

Man får tacka för alla svar. De positiva överväger så jag ska köpa en IBM disk (http://www.oneshop.nu/prodSearch.asp?IT=99619&urlAction=detai...)

Tack tack!

Visa signatur

Slå ner honom, ta hans byxor!
---------------------------------------
Mjölk äger allt!

Permalänk
Medlem

Ja skulle då aldrig lita på IBM igen iaf.
Men det är jag det, självklart gör du presis som du vill General_Dark

Visa signatur

Det heter grafikkort inte grafik kort. Det heter vattenblock inte vatten block. Uttalas det som ett ord ska de VARA ett ord också, så tänk efter lite extra nästa gång. Särskrivning är faktiskt ett stort problem. | Data är information och ordet har inte alls samma innebörd som ordet dator!

Permalänk
Medlem

Jag litar då J***** inte fler ggr på ibm heller.
Allt jobb med en diskkrash..och händer det dessutom två gånger efter varandra så tröttnar man.
Självklart finns det många som inte har haft några som helst problem med sina diskar.
Mina var i 60gxp serien.

Visa signatur

File not found. Should I fake it? (Y/N)

Permalänk

Re: Re: Re: IBM

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ickx
Om jag slänger mig ner för en trappa kommer jag nog att lära mig att det gör ruskigt ont och kommer inte att göra det igen

Nja, hehe. Det skall man inte vara säker på. Det finns en mass konstiga människor.