Permalänk
Medlem

Köpråd för uppgradering?

Hej, sitter idag med en 4 år gammal dator som funkar felfritt, egentligen inga problem alls.
Kan spela battlefield, wow, diablo 3 osv på low/medium, känner av lite smått lagg ibland när det händer väldigt mycket, men egentligen ingenting extremt.

Men jag känner endå att det skulle va skönt att kunna köra dessa spel och eventuellt nya utan lagg, jag är nöjd sålänge de funkar på low/medium, är inte kräsen så behöver absolut inte spela på high, och jag är mer av en casual gamer, så det blir inte så många timmar i veckan jag lägger ner.
Därför undrar jag om det kanske skulle räcka för mig att bara byta mitt grafikkort? Eller tror ni att jag behöver byta processor också?
Köpte nya ramminnen förra året så dom lär inte va något problem.

De jag sitter på idag är;

Processor; AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition
Moderkort; ASUS M4N98TD EVO, Socket-AM3
Nätagg; PSU Fractal Design 800W Newton R2/800W/Modulär
Grafikkort; EVGA GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA
Ram; Corsair 8GB (KIT) DDR3 1333MHz/CL9/1,6V./XMS3

Skulle jag märka stor skillnad om jag bara kastade i typ ett GTX760, eller skulle processorn bli en flaskhals?
Ursäkta om det är en dum fråga, men jag är inte så insatt och är inte sugen på att lägga 10papp på en ny burk om det inte behövs!

Tacksam för svar
Mvh
Sebastian

Permalänk
Medlem

bara grafikkort ska göra en stor skillnad. om du inte är nöjd då skulle jag byta processor till en core i5, skulle dock också kräva nytt moderkort så lite dyrt blir det absolut.

http://www.proshop.se/Grafikkort/MSI-GeForce-GTX-760-Twin-Fro...

tänk dock på att problemen du får i wow är förmodligen på grund av processorn. när du sänker inställningarna blir det lättare för grafikkortet men processorns jobb förblir ganska tungt (dock inte lika i low och ultra så klart). är du bara intresserad av lägre inställningar kanske ett nytt moderkort med en core i5 vore en bättre investering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melysia:

Hej, sitter idag med en 4 år gammal dator som funkar felfritt, egentligen inga problem alls.
Kan spela battlefield, wow, diablo 3 osv på low/medium, känner av lite smått lagg ibland när det händer väldigt mycket, men egentligen ingenting extremt.

Men jag känner endå att det skulle va skönt att kunna köra dessa spel och eventuellt nya utan lagg, jag är nöjd sålänge de funkar på low/medium, är inte kräsen så behöver absolut inte spela på high, och jag är mer av en casual gamer, så det blir inte så många timmar i veckan jag lägger ner.
Därför undrar jag om det kanske skulle räcka för mig att bara byta mitt grafikkort? Eller tror ni att jag behöver byta processor också?
Köpte nya ramminnen förra året så dom lär inte va något problem.

De jag sitter på idag är;

Processor; AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition
Moderkort; ASUS M4N98TD EVO, Socket-AM3
Nätagg; PSU Fractal Design 800W Newton R2/800W/Modulär
Grafikkort; EVGA GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA
Ram; Corsair 8GB (KIT) DDR3 1333MHz/CL9/1,6V./XMS3

Skulle jag märka stor skillnad om jag bara kastade i typ ett GTX760, eller skulle processorn bli en flaskhals?
Ursäkta om det är en dum fråga, men jag är inte så insatt och är inte sugen på att lägga 10papp på en ny burk om det inte behövs!

Tacksam för svar
Mvh
Sebastian

Släng i ett nytt grafikkort och uppgradera moderkort+cpu om du inte känner att du blev nöjd.