Microsoft gör webbläsaren "Spartan" med tilläggsstöd för Windows 10

Permalänk
Medlem

Men firefox, chrome och Opera fungerar otroligt bra för mig .. Varför tar inte microsoft och köper upp något annat företag istället för att försöka själva??

Off-topic men satt igår med en gammal symbian nokia och skulle backupa bilder, plug n play..dra foto mappen till skrivbordet och klart..

Sen gick jag över till telefonen med nokia telefonen med windows 7.5..... Installera zune på 100mb som tar tid o ladda ner på 2mbit lina sen starta om datorn för att telefonen skulle upptäckas sen godkänna synkning för att efter att ha bläddrat runt i det hemska zune gränssnittet hittat var man kopierade över bilderna... Fyfan vad de kört nokia i graven med windows phone!

Med det sagt.. Hoppas verkligen microsoft tänker enkelt och inte försöker överträffa sig själva med 100 olika inbyggda skitsaker.. De kan man lägga till med tillägg om man så vill ha!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Testa Opera, var själv väldigt anti Opera tills Google valde att ta bort tillägget Youtubecenter, sökte efter alternativ och tog en titt på Opera, blev förvånad hur bra det fungerar. Resurssnålt och snabbt och dessutom fungerar YTC.

Skrivet av Dravond:

Sen är varken Chrome eller Firefox perfekta, Chrome älskar minnet i min dator och Firefox är även den inte super snål och har lite roliga krasher...
Så en ny webbläsare som är resurssnål och har stöd för tillägg som adblock och förhoppningsvis rätt stabil är trevligt... Speciellt om de även gör det möjligt med tillägg i mobil versionen, IE på Windows phone är inte riktigt perfekt...

S

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Härligt, det behövs mer konkurrens inom detta område. Är varken nöjd med Firefox eller Chrome.. Chrome liderav stora stabilitetsproblem när man pressar den lite med många flikar och stora flikar, random krascher och frysningar är vardagsmat. Firefox känns robustare men på senare tid har jag haft stora problem med att renderingen glitchar och beter sig konstigt, ungefär som tearing.

Blir intressant detta och tänk på oss webbutvecklare Microsoft, fixa bra debugging/inspekteringsmöjligheter!

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trisse23:

Bing söker via google........

Haha. Nej.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Bing söker via google........

Skrivet av strejf:

Haha. Nej.

Tror inte Google skulle godkänna det idag.

Men visst var det en massa tjafs för några år sen om det, om jag nu minns rätt, kan ha fel, men jag känner igen det. Och Google satte ner foten.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se hur denna står sig mot Firefox & Chrome, jag inte kört IE på år och dar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Det är ju bra att de inte använder ett överanvänt ord...

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Testa Opera, var själv väldigt anti Opera tills Google valde att ta bort tillägget Youtubecenter, sökte efter alternativ och tog en titt på Opera, blev förvånad hur bra det fungerar. Resurssnålt och snabbt och dessutom fungerar YTC.

Hehe körde faktiskt Opera som huvud webbläsare tills att de blev en chrome fork och de tidiga (chrome) varianterna var inte så ehm bra men har inte testat på senaste året så är kanske dags att göra det igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Testa Opera, var själv väldigt anti Opera tills Google valde att ta bort tillägget Youtubecenter, sökte efter alternativ och tog en titt på Opera, blev förvånad hur bra det fungerar. Resurssnålt och snabbt och dessutom fungerar YTC.

Jag blev också väldigt sur när de tog bort stödet för YoutubeCenter. Dock så funkar det om man kör Developer Version av Chrome.

http://www.chromium.org/getting-involved/dev-channel

Så väljer man Dev channel 64-bit eller 32-bit.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Chrome fungerar skit i 4k. Firefox kraschar när jag flikar flash. IE fungerar riktigt bra på 4k men känns omodern. Opera har jag inte testat.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xibalba_SWE:

Firefox var stabilt och snabbt, för 20 versioner sen. Åtminstone jag råkar ut för några ofrivilliga krascher alternativt måste manuellt döda spökfirefox i aktivitetshanteraren varje dag.

För mig är Firefox stabilt men Flash sänker det lite nu och då. Framförallt om man har flera saker som kör Flash uppe samtidigt så jag har installerat Chrome bara för att kunna ha igång Youtube på en skärm utan att Flash ska krascha så fort jag råkar ladda en annons i ett annat fönster. Irriterande nog dödar den ofta ljudkortets drivrutiner också. Så om Flash bara kunde gå och dö så hade jag inte haft några större problem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zauii89:

Fy fan,
Som webbutvecklare tycker jag inte om detta, behöver inte mer problematiska browsers att tampas med dagligen..

Om de som ryktas kommer använda samma Trident/Chakra-motor som IE så kommer det inte bli någon skillnad för webbutvecklaren gentemot idag. Den "nya" webbläsaren blir då snarare en omskrivning av IEs användargränssnitt än något djupare (även om den kommer kallas "helt ny!" just av den anledning som de tidigare nämnt: att distansera sig från IEs rykte).

Det gör en också rätt fundersam gällande hur den skulle kunna bli "light-weight" jämfört med IE, då de tunga lyften på dagens webb likväl bör ske just i motorn, men det ger ingen bra PR att säga att man ska göra något mer tungrott.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

... Eller så kan man ju bara använda Chrome... Eller Mozilla... Som ju redan finns och är bra. Nä, låt oss uppfinna hjulet på nytt :-/ Har man för mycket tid och resurser så.....

Med den logiken hade ju varken Chrome eller Firefox någonsin funnits.

Permalänk
Medlem

Det kan nog vara klokt. Internet explorer har varit ett mörkt kapittel i internethistoriem. Plus att nu kanske alla slutar gapa om att ditten och datten "måste funka med IE" och istället börjar titta på featureset.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att det här blir riktigt bra. Gick nyligen från Chrome till FF pga hur dåligt chrome blivit. Kräver alldeles för mycket minne, vilket skulle vara OK med tanke på att jag har 16GB på burken men då o då fejlar den brutalt med något. Ibland har den problem med youtube, vilket är löjligt, men på sistone har det varit med facebook. Den fryser sig helt när jag öppnar FB och först efter några minuter drar den igång igen. (Testat stänga av alla plugins etc). Det här var sista droppen för mig, orkar inte behöva fixa chrome då o då när något händer och ibland går det inte att fixa då det är buggar som man helt enkelt måste vänta på att de ska fixa.

Har inte lyckats gilla FF dock, gillar inte att det inte är lika smidigt att dra en textsträng upp till där tabbarna sitter för att börja söka på den som i chrome. I FF måste man vara precis med det. Det finns en del saker jag inte gillar med FF jämfört med chrome, så hoppas på Spartan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Menar du i gränssnittet för själva IE? För vilket teckensnitt som används i webbsidan bestäms ju inte av IE/Microsoft.

Njaaaa.... IE till vänster, Firefox till höger
http://oi62.tinypic.com/2z3qt08.jpg

Permalänk
Medlem

Självklart så gör dom ju detta för att IE har så dåligt rykte, då är det bättre med nytt namn, lite som att man började göra ett helt nytt OS (Win10) eftersom även om Windows 8 blev bra efter 8.1 så är ju namnet helt förstört och kommer ses som en flopp. Idag är ju dom flesta webbläsarna lika snabba, märker ingen skillnad alls på IE 11,Chrome osv. Kanske man gör mer på datorer med sämre prestanda dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Självklart så gör dom ju detta för att IE har så dåligt rykte, då är det bättre med nytt namn, lite som att man började göra ett helt nytt OS (Win10) eftersom även om Windows 8 blev bra efter 8.1 så är ju namnet helt förstört och kommer ses som en flopp. Idag är ju dom flesta webbläsarna lika snabba, märker ingen skillnad alls på IE 11,Chrome osv. Kanske man gör mer på datorer med sämre prestanda dock

Det är inte namnet det är fel på. Även 8.1 hade den fula startskärmen i helskärm. och appar i helskärm eller "snapview" eller vad det heter.

Windows 10 återinför startmenyn som standard och appar kan köras i fönster som man kan ändra storlek på helt fritt, så det är en enorm skillnad.

Sedan verkar de tyvärr behålla det fula platta gränssnittet, men det är en småsak i jämförelse med det andra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är inte namnet det är fel på. Även 8.1 hade den fula startskärmen i helskärm. och appar i helskärm eller "snapview" eller vad det heter.

Windows 10 återinför startmenyn som standard och appar kan köras i fönster som man kan ändra storlek på helt fritt, så det är en enorm skillnad.

Sedan verkar de tyvärr behålla det fula platta gränssnittet, men det är en småsak i jämförelse med det andra.

Fast i 8.1 kunde du enkelt välja bort att inte se skiten, vilket man inte heller behöver i Windows 10. Det platta utseendet är inte fult men det ser snyggare ut med Aero, samma är det med OSX, Yosemite har också fått mer plattaktigt vilket inte är lika snyggt som det som var tidigare

Ang. namnet så är det att dom får ett rykte om sig, Windows 8 var kasst enligt många för man fattade ingenting och då när man tänker på 8an så tänker många att det är dåligt, samma med Vista, samma med IE. Även om alla dessa har blivit förbättrade så att dom är fullt användbara och t.o.m bra så har dom fortfarande samma rykte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fast i 8.1 kunde du enkelt välja bort att inte se skiten, vilket man inte heller behöver i Windows 10. Det platta utseendet är inte fult men det ser snyggare ut med Aero, samma är det med OSX, Yosemite har också fått mer plattaktigt vilket inte är lika snyggt som det som var tidigare

Ang. namnet så är det att dom får ett rykte om sig, Windows 8 var kasst enligt många för man fattade ingenting och då när man tänker på 8an så tänker många att det är dåligt, samma med Vista, samma med IE. Även om alla dessa har blivit förbättrade så att dom är fullt användbara och t.o.m bra så har dom fortfarande samma rykte

Ja du har en poäng där. Använder man inte startmenyn/startskärmen alls så kunde man ju boota direkt till skrivbordet och aldrig behöva se den. Men om man som jag öppnar så gott som alla program från startmenyn (och då alltså startskärmen i Windows 8) är det ju aningen besvärligt att inte råka ut för fanskapet om man inte vill använda osupporterade tredjepartslösningar. Men i Windows 10 så tar inte startmenyn upp hela skärmen, så de som faktiskt använder den kommer märka en enorm skillnad till det bättre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ska bli intressant o se hur det går.

Blir alla webläsare slöa om man öppnar en session med 7 YouTubeklipp?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

För högupplösta och touch skärmar är IE väldigt bra, det skulle vara perfekt om tillägg så som adblock och adblock plus fungerade utan speciella tricks. Nu kanske det blir en ändring på det, men än så länge är det chrome som gäller :).

Va? Vadå speciella tricks, det är ju bara att installera? Eller hur gör du?

Skrivet av orig_rejser:

Deras egna inbyggda funkar ganska bra. Brukar behöva prenumerera på två listor, sedan är man reklamfri.

De blockar inte allt har jag märkt, jag kör med alla listor plus att jag har adblock plus för IE installerat. Fungerar jättebra var länge sen jag såg ett reklam fönster.:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja du har en poäng där. Använder man inte startmenyn/startskärmen alls så kunde man ju boota direkt till skrivbordet och aldrig behöva se den. Men om man som jag öppnar så gott som alla program från startmenyn (och då alltså startskärmen i Windows 8) är det ju aningen besvärligt att inte råka ut för fanskapet om man inte vill använda osupporterade tredjepartslösningar. Men i Windows 10 så tar inte startmenyn upp hela skärmen, så de som faktiskt använder den kommer märka en enorm skillnad till det bättre.

Precis. Använder ju Windows 8 på min Dell men dator 1 i sign kör Windows 10 TP och startmenyn i 10an är bättre än i 7an tycker jag i alla fall, men jag använder den väldigt sällan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Text -
Så om Flash bara kunde gå och dö så hade jag inte haft några större problem.

Man kan ju bara hoppas Sen måste vi ju tänka på alla coola Flash-spel. Skulle du kunna leva utan dom..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För mig är Firefox stabilt men Flash sänker det lite nu och då. Framförallt om man har flera saker som kör Flash uppe samtidigt så jag har installerat Chrome bara för att kunna ha igång Youtube på en skärm utan att Flash ska krascha så fort jag råkar ladda en annons i ett annat fönster. Irriterande nog dödar den ofta ljudkortets drivrutiner också. Så om Flash bara kunde gå och dö så hade jag inte haft några större problem.

För youtube behövs inte flash om bara utvecklarna för det nya plugin skulle förbättras. Det går under namnet ciscoH264 något och är ett nytt samarbete som gör det möjligt att köra samma bild standarder som youtube använder sig av. Det ligger inbäddat i v36. Däremot är det som sagt lite buggit eftersom projektet är väldigt nytt så själv ligger flash enbart för min del fortfarande som standard för dess format.

Jag ser vissa punkter som MS måste förbättra innan deras webbläsare kommer åter dominera. Förbättra JacaScript motorn, öppna upp webbläsaren, snabbare uppdateringar och inte vänta i evigheter med nya funktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av buddaz:

För youtube behövs inte flash om bara utvecklarna för det nya plugin skulle förbättras. Det går under namnet ciscoH264 något och är ett nytt samarbete som gör det möjligt att köra samma bild standarder som youtube använder sig av. Det ligger inbäddat i v36. Däremot är det som sagt lite buggit eftersom projektet är väldigt nytt så själv ligger flash enbart för min del fortfarande som standard för dess format.

Jag ser vissa punkter som MS måste förbättra innan deras webbläsare kommer åter dominera. Förbättra JacaScript motorn, öppna upp webbläsaren, snabbare uppdateringar och inte vänta i evigheter med nya funktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag pillade en del med att tvinga fram HTML5-spelaren i Firefox. Problemet var att den som standard är låst till 720p och man kommer inte åt högre upplösningar och en del inställningar finns inte. Då måste man in och pilla i about:config och det blev inte helt stabilt. Om jag tog fram alla funktioner så tvärvägrade ljudet. Så det var enklare att bara köra en egen browser. Chrome har ju bra stöd för Firefox. Dock verkar Chrome äta väldigt mycket RAM och den kör en himla massa processer. Ibland tuggar en av dem i sig 2 GB utan anledning. Förstår inte riktigt varför det krävs 10 processer för att köra ett Chromefönster med sex tabbar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trisse23:

Bing söker via google........

Nej, Bing sköter allt själv.
Däremot så använder Yahoo! sig utav Bing.

Sen finns det sajter som Scroogle som använder sig av Google (men alla sökningar går via deras sajt, så Google inte vet vem som söker vad).

Skrivet av SoilBleed:

Hur menar du då?

*Edit* Är Bing inte kompetenta att skriva en egen algoritm?

En sökmotor är mer än en algoritm. Det är en crawler och indexer också.

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Ska bli intressant o se hur det går.

Blir alla webläsare slöa om man öppnar en session med 7 YouTubeklipp?

Kör 7 klipp i Chrome medans jag skriver detta, inte ett dugg slött.

Edit: Inte speciellt slött i IE heller.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Men firefox, chrome och Opera fungerar otroligt bra för mig .. Varför tar inte microsoft och köper upp något annat företag istället för att försöka själva??

Off-topic men satt igår med en gammal symbian nokia och skulle backupa bilder, plug n play..dra foto mappen till skrivbordet och klart..

Skickades från m.sweclockers.com

Hur tänker du nu? Explorer idag är enligt mig bland de absolut bästa webbläsarna, och det finns ingen "dålig" webbläsare idag.
MS har mer potential en de flesta konkurrenterna när de lägger resurser på mjukvara, så ser inte varför de skulle köpa något som de redan är i toppklass på.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Hur tänker du nu? Explorer idag är enligt mig bland de absolut bästa webbläsarna, och det finns ingen "dålig" webbläsare idag.
MS har mer potential en de flesta konkurrenterna när de lägger resurser på mjukvara, så ser inte varför de skulle köpa något som de redan är i toppklass på.

Faktiskt gillar jag IE11, väldigt stabil på min dator och bra dev-hjälpmedel. Dock saknar jag vissa plugins vilket är anledningen till att jag ofta kör chrome för surfning.