Permalänk

ADSL modem/router med telefon?

Hej och gott nytt år på er! Detta kommer vara en rörig post.

Hemma hos mig använder vi fortfarande en Speedtouch 780WL från Thomson (slutade väl tillverkas strax efter Jesus återuppstod) och den går sönder lite då och då. Vi skickar in den till Glocalnet och får en ny. Precis likadan. Rätt värdelöst och jag är trött på alla problem. Största problemet har varit att wifin på den dör ständigt och man får vänta en 30-60 minuter p att det ska starta eller gå upp och starta om den. Men nyligen har jag fått problemet att jag inte kan gå in på routern via webbläsaren så jag kan inte ändra i inställningar som portar osv.

Så för att slippa det hela tänkte jag att vi skaffar ett nytt modem/router med telefoni (då vi har en grabb hemma som gärna ringer sina kompisar med den). Vi har 24 Mb/s (eller Mbit/s kommer aldrig ihåg skillnaden) och får ut ungefär 16 just nu via ADSL. Ifall jag köper ett modem och en router eller ifall de är båda i ett spelar mig ingen större roll.

Frågan är då vad jag behöver för att byta allt. Eftersom att hastigheterna inte är speciellt höga behöver man ju inte maxa på så ordentligt. Något relativt modernt med funktionerna jag vill ha duger.

Alla tips och rekommendationer uppmuntras! Gott nytt på er!

Permalänk
Medlem

Prata med glocalnet och få ett modem skickat till dig. Den har inbyggd ata-adapter för telefonin. Vill minnas vi fick vårt gratis eller på lån så länge vi har abonnemanget. Sedan köper du en router

Permalänk
Inaktiv

om det endast är det trådlösa du har problem med skulle jag rekommendera en accesspunkt, med produktionsdatum daterat några dagar efter Jesu återuppståndelse. den bör ha 5 Ghz. det låter som att det fungerar bra med saker anslutna med kabel om jag förstår dig rätt(?).

alternativ två är att stänga av routerfunktionen på din maskin och ansluta en egen router till den. hör med din ISP om det är möjligt.

tänk på att din hett eftertraktade "monster-maskin" som du har idag fyller tre funktioner (om du har bredbandstelefoni, som det låter). den är modem, router, och telefoniadapter (vilket används då man har bredbandstelefoni/iptelefoni).

du lär INTE kunna köpa valfri "lös" telefoniadapter och tro att det ska fungera, det måste vara en som har stöd av din ISP. Om de ens har "lösa" att skicka/sälja. du behöver då också inte bara ett vanligt modem, utan ett som klarar av att hantera PVC:er... Om sådant modem (kallas ofta triple play modem pga att det även brukar hantera tv) går att hitta själv eller om du kan få/köpa av ISP. +att du måste ha en router såklart.

det går också såklart att köpa vilken kombinerad adsl-modem-router (kombinerad maskin) som helst och använda för surfandet. men du kommer aldrig att få din bredbandstelefoni att fungera utan utrustning som din ISP förser dig med...