Permalänk

Bra kylare till 3770k med ont om plats?

Hade från början en thermalright silver arrow sb-e, men som nu inte fick plats då jag skaffade sli och var tvungen att flytta mitt asus xonar essence upp till översta sli slotten.
Så stora kylare likt silver arrow går bort då de antingen tar i ljudkortet eller raminnen och moderkortets plast "skräp" över mofetsen.

Kör idag en Noctua NH-U12P SE2, men som inte riktigt klarar av att kyla. 2min stresstest och CPUns kärnor når 70grader och knallar vidare uppåt om jag fortsätter. (Detta på stock).

Har tittat på h100i men den har troligtvis samma problem som h80in jag provade. Stort glapp mellan distanserna och moderkortet, dåligt tryck över CPU och temps på över 100c.

Vilket är bästa alternativet för mig? Sugen på closed loop, men annat bra förslag är inte heller fel.

CPU intel i7 3770k
Moderkort sabertooth z77
Chassi antec p280

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Axel95:

Jo fast frågan är om den heller får plats. Den är väll nästan lika stor som silver arrow?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SupaBeast:

Jo fast frågan är om den heller får plats. Den är väll nästan lika stor som silver arrow?

Skickades från m.sweclockers.com

Den borde få plats, dessa har fått plats med en liknande från Noctua

http://images.bit-tech.net/content_images/2012/02/antec-p280-...

http://www.bit-tech.net/hardware/2012/02/16/antec-p280-review...

Om inte annat finns dessa

http://www.inet.se/produkt/5321510/noctua-nh-c12p-se14

http://www.inet.se/produkt/6308741/noctua-nh-c14

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Montera om kylaren för guds skull! Den presterar inte i närheten av vad den borde.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Fast på de där bilderna används inte översta pci slotten som jag måste använda för mitt ljudkort. Det var därför jag fick ta bort min silver arrow.

Skrivet av LemonIllusion:

Montera om kylaren för guds skull! Den presterar inte i närheten av vad den borde.

Nja, vet inte det, har provat så många gånger att det måste stämma. Har rätt stor diff mellan kärnorna där kärna 2 princip alltid är 10grader varmare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SupaBeast:

Fast på de där bilderna används inte översta pci slotten som jag måste använda för mitt ljudkort. Det var därför jag fick ta bort min silver arrow.

Var översta PCI slotten sitter har inget med kylaren att göra, själv så använder jag en Noctua NH-D14 och har mitt ljudkort (SoundBlaster Z) i just den PCI slott du nämner att du har ditt och det är inga problem.
Jag tror då mer på det som LemonIllusion säger att felet ligger där.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupaBeast:

Hade från början en thermalright silver arrow sb-e, men som nu inte fick plats då jag skaffade sli och var tvungen att flytta mitt asus xonar essence upp till översta sli slotten.
Så stora kylare likt silver arrow går bort då de antingen tar i ljudkortet eller raminnen och moderkortets plast "skräp" över mofetsen.

Kör idag en Noctua NH-U12P SE2, men som inte riktigt klarar av att kyla. 2min stresstest och CPUns kärnor når 70grader och knallar vidare uppåt om jag fortsätter. (Detta på stock).

Har tittat på h100i men den har troligtvis samma problem som h80in jag provade. Stort glapp mellan distanserna och moderkortet, dåligt tryck över CPU och temps på över 100c.

Vilket är bästa alternativet för mig? Sugen på closed loop, men annat bra förslag är inte heller fel.

CPU intel i7 3770k
Moderkort sabertooth z77
Chassi antec p280

Skickades från m.sweclockers.com

Glappet mellan distanserna och moderkortet, menar du på "baksidan" då? För det går att fixa enkelt. Hade samma grej med min h100i men fixade det med några tunna plastskivor

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Rajat:

Var översta PCI slotten sitter har inget med kylaren att göra, själv så använder jag en Noctua NH-D14 och har mitt ljudkort (SoundBlaster Z) i just den PCI slott du nämner att du har ditt och det är inga problem.
Jag tror då mer på det som LemonIllusion säger att felet ligger där.

Jo, alltså det TS pratar om är att vissa stora luftkylare (t.ex NH-D14) går ut ovanför den översta PCI-E porten på vissa moderkort, därmed kan man inte ha något i de kortplatserna om så är fallet. Därför har Noctua en kompatibilitetslista över vilka moderkort som deras kylare passar med.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Jo, alltså det TS pratar om är att vissa stora luftkylare (t.ex NH-D14) går ut ovanför den översta PCI-E porten på vissa moderkort, därmed kan man inte ha något i de kortplatserna om så är fallet. Därför har Noctua en kompatibilitetslista över vilka moderkort som deras kylare passar med.

Detta är TS moderkort

Detta är mitt moderkort

Som du ser så sitter översta PCI porten på ungefär samma avstånd, det som däremot är ett problem på TS moderkort är all plastskit som sticker upp här och där.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

Om du inte klockar borde stock funka perfekt, har liknande problem på mitt m-itx att cpu kylaren tar i grafikkortet så kör på stock kylaren nu vilket räcker mer än väl.

I mitt fall 3770 ihop med ett 280x.

Permalänk

Har monterat om kylaren, och var denna gång extremt noggrann med rengöringen och lade kylpastasträngen vertikalt istället för horisontellt. (Såg först nu att jag lagt den på fel ledd.) kom ner till load 61c på varmaste kärnan.

Är dock fortfarande sugen på en färdig loop eller kanske en billig custom loop för Max 1500kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

3770K( bland andra) har väl inte den bästa pastan under IHS:en. Jag fick pinsamt dåliga värden i stresstester och deliddade, monterade sedan med Collaboratory Liquid Pro, totalt sjönk tempen 25 grader med samma förutsättningar i övrigt.
Före var jag rent rädd att bränna processorn, efteråt cirka 55-60grader med full load.

Att det skiljer mycket i temp mellan kärnorna är ett tecken på att det inte står helt rätt till med den fabriksmonterade pastan under processorlocket(IHS:en). Jag hade det problemet med och Liquid Pro gjorde underverk.
Har man råd att riskera att förstöra processorn( risken är mycket låg om amn läser på noga först), då är deliddning rätt väg att gå.

[Edit] Kört så i snart två år, bytte kylare från vatten till luft igår, tog isär allt rengjorde och monterade igen. Allt har fungerat kanon.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk

Vet inte vad du har för förutsättningar med chassi och så, men här är iaf ett 120mm custom kit http://www.inet.se/produkt/5331134/ek-kit-l120 . Detta innehåller allt du behöver. Finns även 240mm för ca. 300 mer. Självklart borde även sluten vattenkylning vara ett alternativ om det känns intressant. Vet dock inte riktigt hur det menar med att att det är mycket mellanrum mellan distanser och moderkort. Låter lite som att du monterat moderkortet fel om det glappar? Alt. tillverkningsfel med sned IO-panel, men det låter ju ändå ganska långsynt för att vara riktigt ärlig.

Hur som haver, där har du det billigaste alternativet vad gäller custom vattenkylning. Hur det presterar är jag inte medveten om, dock. Men ta och se över moderkortet om du har glapp mellan med och distanserna answer ju i alla fall jag att du bör göra något åt detta snarast möjligt. Om du dock menar för kylaren vet jag inte riktigt hur något dylikt händer. Har det varit samma sak med andra kylare? Kanske att du var rädd att spänna för hårt och istället spände lite väl lite?

Lycka till

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube