Carrier-Grade-NAT/CGN och VPN workaround

Permalänk
Medlem

Carrier-Grade-NAT/CGN och VPN workaround

Det verkar som de flesta internetoperatörer börjat implementera CGN/NAT444 under 2014 för att spara på IPV4 adresserna. Detta ställer till det för mig som har behov av köra VPN via ett mobilt bredband i det här fallet. Är det någon som har en lösning på hur jag sätter upp en VPN-tunnel som kommer igenom filtret/brandväggen som operatören har i sin CGN lösning?

Permalänk
Medlem

Om du kan brygga 4G routern och sedan sätta en vpn kompatibel router eller brandvägg efter så borde det fungera eftersom du då inte går genom dubbla nat eftersom vpn anslutningen skapas i routern/brandväggen. Eller så får du prata med telia om att införskaffa en ny egen router med vpn som kan sända 4g mobilt dessutom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johnny89:

Det verkar som de flesta internetoperatörer börjat implementera CGN/NAT444 under 2014 för att spara på IPV4 adresserna. Detta ställer till det för mig som har behov av köra VPN via ett mobilt bredband i det här fallet. Är det någon som har en lösning på hur jag sätter upp en VPN-tunnel som kommer igenom filtret/brandväggen som operatören har i sin CGN lösning?

Eh, det är att överdriva att "de flesta internetoperatörer" när det handlar om att Bahnhof gjort det.
Och VPN ska fungera ändå, oavsett om det är CGN emellan, om inte det är något fel i inställningarna hos operatören.

Det du får göra, om du kör egen VPN-server hemma på ditt fasta bredband via Bahnhof (vilket jag antar att du har hemma?), är att bara lägga in så du får en publik IP-adress hos Bahnhof.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||