Köpråd, 144Hz, 24" , 1MS Skärm max 2500kr

Permalänk

Köpråd, 144Hz, 24" , 1MS Skärm max 2500kr

Tjenare Sweclockare!

Nu efter jul har det blivit dags att införskaffa något nytt till datorn. Nu har jag kommit fram till att i år blir det en ny skärm, yay!

Frågan är nu den att jag kan inte bestämma mig om jag ska köpa asus "vg248qe" eller "benq xl2411z". De som vill hjälpa mig att välja får gärna spekulera kring pros och cons med de båda skärmarna. Ni kanske har ett eller ett annat tips om någon annan skärm vad vet jag. Krav är 144Hz, 1ms responstid och 24" för max 2500kr.

Mvh Albin Håkansson.

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk

Det kanske finns någon annan skärm jag vet inte.

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem

Kolla på Acer GN 246. Den har fått bra betyg och ligger inom din budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator G3-605: i7-4790, 8GB, 120GB SSD, GTX 970 - Acer XB280HK 28", 4K, G-SYNC

Permalänk

Försöker även jag lista ut vilken skärm jag är sugen på. Vill ha en 144Hz 24".

Hittade denna igår när jag letade: AOC-g2460pqu. Av det jag läst om den så verkar den absolut värd att köpa. Kostar "bara" 1800kr på NetOnNet som dock inte har den i lager ännu.

Permalänk
Medlem

BenQ xl2411z är det bästa valet, den har Motion Blur Reduction, vilket gör att motion blur i princip försvinner helt utan att färgerna blir helt förstörda. Otroligt bra skärm i allmänt.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har kollat på BenQ xl2411z ett längre tag jag också, just pga deras Motion Blur Reduction. Ska dock kräva en firmware 1.2v tydligen, eller att det var bättre med den firmware versionen. Skulle dock gå att fixa på egen hand om man hade "Linux" och VGA kabel om skärmen inte levereras med 1.2v.
Var något om att BenQs teknik inte drog ner färger samtidigt som det var aktiverat jämfört med Asus vg248qe.

Sen verkar det vara skillnader i hur folk upplever färgerna på de olika skärmarna, men de är ändå båda TN paneler så liksom "eh?".

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

BenQ xl2411z är det bästa valet, den har Motion Blur Reduction, vilket gör att motion blur i princip försvinner helt utan att färgerna blir helt förstörda. Otroligt bra skärm i allmänt.

Gäller endast skärmar med firmware 2.x.
Finns en uppsjö av riktigt buggiga v1.x skärmar hos återförsäljarna. Benq vägrar åtgärda detta om du inte själv betalar frakten... vilket kan bli en del. Så "billigt" kan bli dyrare än nästa steg i segmentet Benq-skärm.

Edit: minns inte riktigt vad det var för version på firmware. Sålde skärmen då jag tröttnat på Benq.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloodshed:

Hittade denna igår när jag letade: AOC-g2460pqu. Av det jag läst om den så verkar den absolut värd att köpa. Kostar "bara" 1800kr på NetOnNet som dock inte har den i lager ännu.

AOC har även den här. Ser lika dan ut, men ska ha lite bättre plast i foten.
Så har de skrotat högtalarna, då inte en käft använder högtalarna i skärmar då de låter burk. =P

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2607943

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grynnan:

Gäller endast skärmar med firmware 2.x.
Finns en uppsjö av riktigt buggiga v1.x skärmar hos återförsäljarna. Benq vägrar åtgärda detta om du inte själv betalar frakten... vilket kan bli en del. Så "billigt" kan bli dyrare än nästa steg i segmentet Benq-skärm.

Edit: minns inte riktigt vad det var för version på firmware. Sålde skärmen då jag tröttnat på Benq.

Min buggade inte det minsta på firmware 1.x, jag körde den ett bra tag, och det gick att uppgradera själv genom en VGA kabel och linux om man nu har oturen att få en med firmware 1.x. Men knappast att det blev någon skillnad egentligen. Det var bara för att kunna använda blur buster strobe utility som jag ens uppgraderade. Motion Blur Reduction osv fungerade utmärkt ändå.

AOC skärmarna har riktigt dåliga färger, det är vad jag läst och uppfattat åtminstone.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar