Bygge av Freenas-server - tips på hårdvara

Permalänk

Bygge av Freenas-server - tips på hårdvara

Hej!

Tänkte skaffa en ny NAS inom överskådlig framtid och kikar lite på hårdvara. Vill köra FreeNas med RAIDZ och Plex med möjlighet att köra transcoding till åtminstone en samtida enhet. FreeNas tänkte jag boota från USB.
Tror delarna ska lira tillsammans. Vad tror ni om följande lista?
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2740384&view=l

MVH Daniel

Permalänk
Medlem

Varför i hela friden en 4690K?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

https://forums.freenas.org/index.php?threads/hardware-recomme...
Förutom att Kingston inte verkar vara så populärt så borde det la funka.

Känns lite kortsiktigt att köpa ett mini-itx moderkort dock. Framförallt i ett Micro-ATX chassi där du kan få in ett moderkort med fyra RAMslots vilket gör det lite enklare/billigare att uppgradera efterhand.

Permalänk

Ok. Inte bytt RAM ännu men ändrat chassi och moderkort för att köra ATX.

edit - bytt till Crucialminnen -edit

Permalänk
Medlem

Saxat från ark.intel.com för 4960k:
Minnesstöd för ECC ‡ No

Permalänk

Aj då. Får kika efter en annan processor då. Rekommendationer?

Denna kanske? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1960718

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Aj då. Får kika efter en annan processor då. Rekommendationer?

Denna kanske? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1960718

Den fungerar. Dock det som man får kolla noga på är om man väljer ett desktopchipset istället för ett c* chipset om ecc stöds då det skall finna stöd i bios för det och inte alla kort på desktopchip har detta. Väljer du ett moderkort baserat på c* chipset så skall ecc stödet fungera troligen pga krav från intel.

Permalänk
Medlem

ECC är som sagt att föredra, och så mycket av det du har råd med, ZFS älskar minne

Sen vet jag inte om jag hade kört RAIDZ1 med så stora diskar, att köra en resilver (rebuild) efter diskbyte tar otroligt lång tid med så stora diskar och risken att en andra disk går sönder då är överhängande då de jobbar konstant, personligen så föredrar jag RAIDZ2 med 6 diskar istället, det är även optimalt ur prestandasynpunkt. (orkar inte gå in på allt när det gäller "Power of Two" och ZFS-prestanda, googla på det om intresse finns)

Ska du köra vanliga Windows shares (SAMBA) så gillar den snabba kärnor då SAMBA är enkeltrådad. Transcoding har jag inte kört så vet inte hur det skalar med många kärnor men det låter som att det kunde köras flertrådigt.

Kan i övrigt säga att jag är sjukt nöjd med FreeNas och ZFS, har kört mitt system med 12st diskar i en pool (2st 6-disks RAIDZ2 vdevs) i 3-4 år nu utan några strul alls.

Permalänk
Medlem

Kollade upp moderkortet du länkat till och det har ju Intel NIC vilket är att föredra, kolla bara så de är kompatibla med den FreeNas version du vill köra, vet att det inte alltid finns stöd för de senaste prylarna.

Permalänk

Gjorde en liten redigering på vad jag anser passar bättre till en NAS. http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2740651&view=l
Vet inte exakt hur mycket kraft transcoding kan komma att ta på CPUn, det beror lite på hur hög bitrate filerna ska ha. Pentium och Core I3 stödjer ECC iallafall, I5 och I7 gör det inte så då får man gå över till Xeon precis som du gjort i din lista. Kör du Xeon finns det ju en del prestanda att använda, men gör du inte det kanske det är lite onödigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kroXofant:

Gjorde en liten redigering på vad jag anser passar bättre till en NAS. http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2740651&view=l
Vet inte exakt hur mycket kraft transcoding kan komma att ta på CPUn, det beror lite på hur hög bitrate filerna ska ha. Pentium och Core I3 stödjer ECC iallafall, I5 och I7 gör det inte så då får man gå över till Xeon precis som du gjort i din lista. Kör du Xeon finns det ju en del prestanda att använda, men gör du inte det kanske det är lite onödigt..

Finner det lite ologiskt att gå upp till ett dyrare ipmi-utrustat supermicro moderkort men ta en billigare processor.

Permalänk
Skrivet av aluser:

Finner det lite ologiskt att gå upp till ett dyrare ipmi-utrustat supermicro moderkort men ta en billigare processor.

För att supermicro kortet är ett enterprise hardware och inte konsument prylar, samt att en i3 med ecc stöd räcker gott och väl till en dedikerad baremetal freenas

Edit: såg nu att det inte var en i3, jag hade valt i3 över den där 2core pentium

Permalänk

Han kan ju själv avgöra hur mycket prestanda han vill ha, tycker iallafall att Supermicro-kortet låter som ett bra alternativ om det är serverhårdvara han vill använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av discokulan:

För att supermicro kortet är ett enterprise hardware och inte konsument prylar, samt att en i3 med ecc stöd räcker gott och väl till en dedikerad baremetal freenas

Edit: såg nu att det inte var en i3, jag hade valt i3 över den där 2core pentium

är det ipmi kretsen som gör det till enterprise? eller att det är ett supermicro?

båda är c226.

ASUS kortet är för workstations så det har en ljudkrets och crossfire ungefär som X10SAT och X10SAE från supermicro

Tänker dessutom kontra med om vi skall snacka enterprise så det xeon som är enterprise server dom andra hittar du i budgetservrar.

Permalänk
Medlem

Jag har en Xeon E3-1275 V3 i mitt ESXi bygg och 2 kärnor är dedikerade till min PLEX server. Den kan transcoda till 3-4 enheter utan problem samtidigt.

Jag kör dock Windows Server 2012R2 till PLEX så det kan ju skilja en del där, det vet jag inget om.

Permalänk
Skrivet av aluser:

är det ipmi kretsen som gör det till enterprise? eller att det är ett supermicro?

båda är c226.

ASUS kortet är för workstations så det har en ljudkrets och crossfire ungefär som X10SAT och X10SAE från supermicro

Tänker dessutom kontra med om vi skall snacka enterprise så det xeon som är enterprise server dom andra hittar du i budgetservrar.

Menar att supermicro skulle vara enterprise hårdvara ( till skillnad från asus, msi, gigabyte etc som tillverkar konsumentprodukter), inte just ipmi delen. Logiken i att välja en klenare processor och ett bättre moderkort när inte processorkraften behövs är väl ändå ganska uppenbar?

Permalänk
Medlem

Du vill inte köra RAIDZ1, du vill köra RAIDZ2.
Dessutom vill du då ha fler hårddiskar (totalt 6) dels eftersom två st används för redundansen, dels för prestandavinsten.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Med Supermicro får du dessutom fler portar till hårddiskar för framtida användning. Är väl ingen dum idé? Annars kör en del med Avoton, ex. Asrocks moderkort.

Permalänk

Många bra input. Frågorna blir fler ju mer man funderar
Hårdvaruraid vs mjukvaruraid, virtualisera etc....?

Permalänk

Baremetal freeNAS verkar vara best practice för en hemma NAS, dvs att du inte virtualiserar utan installerar OS direkt på burken.

Ska du köra freenas misstänker jag att du är ute efter ZFS? (en stor anledning till varför folk använder freenas), och för att ZFS ska fungerar korrekt behöver systemet direkt tillgång till hårddiskarna, utan någon sorts RAID emellan.

Permalänk
Medlem

Är man ute efter enkelhet och säkerhet, vilka ofta går hand i hand, så skulle jag valt att köra FreeNAS direkt på hårdvaran utan någon virtualisering. Och som discokula nämner så är det ZFS som fixar RAID funktionaliteten.

Jag tycker man inte ska stirra sig blind på bara RAIDZ nivåer, det finns även mirror. Enkelt, men bara halva utrymmet blir användbart. När man väljer hur man sätter ihop sina diskar bör man först fundera på vad man vill uppnå. Behöver man extremt bra läs, eller kanske extremt bra skriv prestanda? Ska det klara massiva mängder IOPS? Eller kanske bara vanlig hemanvändning?

Vid vanlig hemanvändning med en/några få samtidiga användare så kan man välja lite vad som helst. Beroende på om man vill testa något speciellt eller ha det smidigt och enkelt, och självklart beroende på hur mycket kapacitet man behöver och vad det får kosta.

Jag har ingen koll på vad PLEX kräver och jag utger mig inte för att vara någon expert på ZFS, men jag har tidigare kört FreeNAS under ESXI men kör det nu på en egen server. Så döm mig inte för hårt om jag har sagt något som inte stämmer.