Köpråd: Dac/amp/Externt-ljudkort samt ev Hörlurar. Budget: ca 4000kr

Permalänk

Köpråd: Dac/amp/Externt-ljudkort samt ev Hörlurar. Budget: ca 4000kr

Goder eftermiddag kära klockare!

I brist om kunskap om de korrekta termerna så söker jag ett "externt ljudkort" och undrar om man får lov att rådfråga er angående det. Ska försöka ge så mycket info jag kan om vad jag "letar efter"

Hörlurar: Beyerdynamic DT 770 250 ohm
Situation: Sitter vid en laptop på jobbet som inte kan driva lurarna samt återger en skräpig ljudkvalité

Musik som lyssnas på: Mestadels Dubstep/chiptune samt Jive/jazz.
Exempel på Dubstep/chiptune stil: Pegboard Nerds - Frainbreeze, Doctor P - Bulletproof
Exempel på Jazz/Jive: The Atomix Fireballs - Man With The Hex, Royal Crown Revue - Hey Pachucho!

Önskemål om ljud: Jag vill kunna manipulera basen för att få starkare kick (60-150 Hz) när jag lyssnar chiptune men samtidigt smidigt kunna stänga av det när jag lyssnar på jazz.

Tidigare Erfarenhet: Hade en fiio e17 som jag tyckte om men den visade sig ha lite produktionsfel (som jag läste mig till att de tydligen var vanliga) så den blev returnerad

Sammanfattning: Jag vill kunna skruva upp basen för elektriskt musik men stänga av den när jag lyssnar på lite äldre musik (jazz/jive, Iron maiden etc)

Budget: Max ca 4000 kr för dac/ampen/ljudkortet men är öppen för allting under den gränsen.

Nya hörlurar: Jag är givetvis öppen för att köpa nya hörlurar också. Isåfall antar jag att det är basiga samt stängda hörlurar jag letar efter, t.ex V-moda lurar.

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk

Kan nämnas att jag har ett Asus Xonar U7 hemma som jag antar har allt jag skulle viljat ha, förutom att den inte kan driva hörlurar på 250 ohm Rekomenderad för max 150 Ohm.

Skulle man kanske kunna köra en förstärkare med Xonar U7? Den har en trevlig mjukvara att köra på datorn där man kan pilla med EQ

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja