Permalänk

Stationär dator startar om sig

Hallå,

Jag har en ihopsnickrad burk som har börjat starta om lite random. Idag startade den av sig varje gång den kom till Windows 8.1 loggan, ibland innan det t om. Det känns som att den inte orkar dra igång riktigt. Den har betett sig likadant förut men då har jag typ bytt kortplats för ljudkort och grafikkort. Sedan har den tickat på i några dagar utan omstart. Jag har även provat byta PSU-kontakter och PSU-kablar, men problemen återkommer.

Jag har kollat temperaturerna och de är normala. Dessutom om datorn bootar om direkt vid uppstart har den knappast hunnit bli varm. Jag har kollat alla kontakter från CPU till moderkort, samt alla andra kontakter, och dom sitter som dom ska.

Just nu har jag plockat ur ljudkort + en gammal raptordisk och vips är jag inne i Windows igen och kan skriva detta inlägg. Datorn orkade gå igång (peppar peppar att det håller i sig). Datorn har varit uppe i 20 minuter nu och alla temps (CPU, GPU, Diskar) ligger under löjliga 35 C.

Kan mitt problem bero på PSU som håller på att lägga av, eller kan det vara CPU eller moderkortet?

All info HW-info finns i min signatur. Samtliga komponenter utom grafikkortet har minst 4 år på nacken.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL Black Pearl PSU: Corsair HX 850W MoBo: Asus Z97-A CPU: Intel Core i5 4690K @ 3,9Ghz RAM: 16GB DDR3 Kylning: Noctua NH-U12 S GPU: GeForce® GTX 560 Ti 2048MB "Phantom"OS: Windows 10 x64.

Permalänk
Medlem

Prova att göra en non-destructive reinstall av windows 8.1. Tar ca 30 miuter och dina inställningar, program, filer och konton förblir orörda.

Bäst att hämta senaste versionen istället för att använda en gammal skiva. Spara som ISO, mounta och starta. Välj sedan "Keep my settings files and programs". Ha din windows 8.1 nyckel redo.
http://windows.microsoft.com/en-US/windows-8/create-reset-ref...

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

Tack för tipset. Jag kommer prova detta om problemen fortsätter. Men kan verkligen Windows-installationen orsaka dessa slumpmässiga omstarter?

När jag plockade bort ena disken samt mitt externa ljudkort verkar allt fungera igen. Inga omstarter än så länge iaf. Dessutom bytte jag alla PSU-kablar och rengjorde PSU'n med tryckluft.

Kan det vara som så att min PSU inte orkar dra samtliga komponenter? Att den börjar ge upp?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL Black Pearl PSU: Corsair HX 850W MoBo: Asus Z97-A CPU: Intel Core i5 4690K @ 3,9Ghz RAM: 16GB DDR3 Kylning: Noctua NH-U12 S GPU: GeForce® GTX 560 Ti 2048MB "Phantom"OS: Windows 10 x64.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte mest att det var ett snabbt och bra sätt att börja felsökningen

Aggregatet är bara 4 år gammalt. Det är betydligt mer troligt att det är drivrutinerna till ljudchippet som krånglar. Har du provat uppdatera/nedgradera dem. Är de godkända för windows 8.1?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Vad säger loggen i Windows, sortera efter kritiska fel.
Visst kan det vara din nätdel som kan vara problemet, men det kan även vara ditt moderkort som har problem.
Testa med detta programmet för att se hur spänningen ligger http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Permalänk
Skrivet av ggwp:

Jag tänkte mest att det var ett snabbt och bra sätt att börja felsökningen

Aggregatet är bara 4 år gammalt. Det är betydligt mer troligt att det är drivrutinerna till ljudchippet som krånglar. Har du provat uppdatera/nedgradera dem. Är de godkända för windows 8.1?

JAg tror också det var mitt ljudkort som orsakade det. Allt fungerar perfekt nu.

Skrivet av thomson:

Vad säger loggen i Windows, sortera efter kritiska fel.
Visst kan det vara din nätdel som kan vara problemet, men det kan även vara ditt moderkort som har problem.
Testa med detta programmet för att se hur spänningen ligger http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Systemloggen säger egentligen bara att systemet har startat om okontrollerat [Kernel Power Error].

Tack för er feedback

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL Black Pearl PSU: Corsair HX 850W MoBo: Asus Z97-A CPU: Intel Core i5 4690K @ 3,9Ghz RAM: 16GB DDR3 Kylning: Noctua NH-U12 S GPU: GeForce® GTX 560 Ti 2048MB "Phantom"OS: Windows 10 x64.

Permalänk
Medlem

Kernel Power är ett lite lurigt fel, men oftast så brukar det vara strömförsörjningen som ställer till det.
En ny nätdel kan vara lösningen.