internetradio på android använder mycket internet

Permalänk
Medlem

internetradio på android använder mycket internet

Hej

Jag undrar om det finns nåt program som sänker kvaliten på ljudet från webbradio till mobilen så det drar mindre internet. Likt opera max, fast för ljud istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns knappast något tredjepartssystem för detta, teknisk mkt omständig lösning att få till det för streamat ljud utan egenliga fördelar eftersom webradio ofta har möjlighet till rätt låg bit-rate.
Så du kan antagligen ändra bit-raten (kvaliten) på webradion du lyssnar på, kolla i inställningarna så du kör på lägsta kvaliten. Rent teknisk går det inte få acceptabelt ljud på lägre än storleksordningen 40-50kbit/s (i mina öron alldeles för dåligt även då).

Permalänk
Medlem

ok Jobbigt.
Jobbets Wifi blir min enda lösning då.

Permalänk
Medlem

Vad har du för telefon? Finns FM-radio i många.
Måste du ha live-radio? Annars finns ju podcasts i massor, som du kan ladda ner över wifi sen ha med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vad har du för telefon? Finns FM-radio i många.

FM-radio har börjat fasas ut i många nya telefoner. Inte ens min Galaxy S4 har det.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig testat podcast. Men det verkar ju som ett alternativ.

blir nog att jag kör radio via wifi framöver ändå. Det ska bara fungera liksom

Jag har en Sony xperia z2

Den har radio, fast mottagningen är ju som alla andra radiomottagare. Alltså kass. Speciellt i fabriker ute på landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

FM-radio har börjat fasas ut i många nya telefoner. Inte ens min Galaxy S4 har det.

Ändrar ju inte faktum att många har det http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=103#rparams=m=s20447140...

Permalänk
Avstängd

Drar mindre internet?

Permalänk
Medlem

Kör radio via internet. Man har ju bara x antal gigabyte varje månad. Vanliga radion brusar ju så man får ont i huvudet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheRedSantaClaus:

Kör radio via internet. Man har ju bara x antal gigabyte varje månad. Vanliga radion brusar ju så man får ont i huvudet

Ställ om till mono så ökar känsligheten och det brusar mindre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Ja, jo sant iofs Men om man kollar i den lite högre prisklassen (+2500 kr) bland de nyare telefonerna så är det en tydlig trend. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=tillv_pop&m=s204472684#... En majoritet har fortfarande Radio, men de stora som Samsung och Apple har inte det.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheRedSantaClaus:

Kör radio via internet. Man har ju bara x antal gigabyte varje månad. Vanliga radion brusar ju så man får ont i huvudet

Skaffa mer datamängd per månad då. Är ju inte svårare än så.

Gör man åt med allt man har varje månad behöver man ju bevisligen mer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheRedSantaClaus:

Kör radio via internet. Man har ju bara x antal gigabyte varje månad. Vanliga radion brusar ju så man får ont i huvudet

Det är ju nästan som att du inte vill ha hjälp. Vad är "Kör radio via internet" för svar?
Säg vad i helskotta du använder så någon kan hjälpa dig för bövelen.
Många webradio appar (nästan alla) har inställningar för olika kvalité (bitrate).

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Skaffa mer datamängd per månad då. Är ju inte svårare än så.

Gör man åt med allt man har varje månad behöver man ju bevisligen mer.

Jag bara tänkte om det fanns. Innan jag visste vad opera max var t ex så trodde jag aldrig att nåt sånt skulle fungera, men det gör det ju.

Jag har inte råd med dyrare abonnemang. Jag börja snegla på billigare abbonemang till och med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Det är ju nästan som att du inte vill ha hjälp. Vad är "Kör radio via internet" för svar?
Säg vad i helskotta du använder så någon kan hjälpa dig för bövelen.
Många webradio appar (nästan alla) har inställningar för olika kvalité (bitrate).

Ursäkta mig för min otydlighet

SR appen använder jag med lägsta kvalite. Men det blir ganska mycket MB per dag

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett skulle du kunna sätta upp Shoutcast på din dator hemma, köra en lägre bitrate, spela upp webradion på datorn och välja att sända ut "Stereo mix".
Frågan är hur mycket du skulle tjäna på det, om något. Jag vet inte vad SR använder för format men jag skulle tro att det är ganska optimerat redan.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ställ om till mono så ökar känsligheten och det brusar mindre.

Jag ska prova det imorgon. Om det hjälper så vore det ju alla tiders så slipper jag öppna wifi varje morgon på jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Tekniskt sett skulle du kunna sätta upp Shoutcast på din dator hemma, köra en lägre bitrate, spela upp webradion på datorn och välja att sända ut "Stereo mix".
Frågan är hur mycket du skulle tjäna på det, om något. Jag vet inte vad SR använder för format men jag skulle tro att det är ganska optimerat redan.

Jao och det verkar ganska krånglig lösning för mig. Jag är inget datorsnille precis, tyvär..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheRedSantaClaus:

Ursäkta mig för min otydlighet

SR appen använder jag med lägsta kvalite. Men det blir ganska mycket MB per dag

SR har som lägst 32kpps, själv tycker jag att deras 192kbps är för lite och hade gärna haft 320kbps eller lossless.
Hela strömmningsutbudet:
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3756&gr...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

I SR appen finns låg, mellan och hög inställning för streaming respektive hämtning.
Från SR.se:
Du kan dock själv göra inställningar i spelaren och välja mellan låg (64 kbps), mellan (128 kbps) och hög (192 kbps), allt i MP3

Hur mycket data går åt?
Så här mycket data förbrukas vid en timmes lyssning på de kvaliteter vi använder på Sveriges Radio:
192 kbps: 84 MB
128 kbps: 56 MB
96 kbps: 42 MB
64 kbps: 28 MB
32 kbps: 14 MB

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna köpa en Bluetooth-handsfree med inbyggd radio annars; http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/bluetooth-bilhandsfree...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Inaktiv

Så om du väljer låg inställning i appen borde du streama MP3 format i 64 kbps.
Det gör att 8 timmars lyssning om dagen 20 dagar i månaden 4,4 GB.
Om du vill snåla på datamängden så måste du ju också snåla på ljudkvalité och jag personligen tycker ju att 64 kbps gör nog ont i öronen. Det enda du skulle kunna spara in på där är väl om det är stereo och du kan köra en shoutcast som någon sa och göra om till mono.
Skulle nog säga att det bästa är att skaffa en datamängd på ca 6 GB / månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Du skulle kunna köpa en Bluetooth-handsfree med inbyggd radio annars; http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/bluetooth-bilhandsfree...

Ska testa att köra mono i spelaren imorgon och se om det brusar mindre. Annars får jag väl köpa en sån