Intel Celeron G1820 – Haswell i budgetklassen

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av versions:

har ingen erfarenhet av processorn men vad jag har läst mig till så har folk klockat upp dem ganska bra med mycket enkla moderkort och stock-kylare

Jo men det är runt 600kr för CPU och runt 600kr för moderkort. Att hitta AE +OC moderkort för under 1000kr har jag hittills inte sett.
Ska man jämföra 800kr för celeron + moderkort eller priset det kostar för att kliva upp till AE och kunna nyttja OC så pratar vi relativt stor kostnadsökning i procent.

Har kört spel på:
G860
G1840

Båda fungerar fint, dock pentiums och inte celerons så det är ju en viss skillnad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sisyfos:

Ok never mind, provade nyss 1080p i Chrome och det fungerade "okej".
Är en riktig pefektionist så jag märkte allt att det blev små små micro-hack då och då vilket de flesta nog inte märker men 60FPS fungerar absolut inte bra och själv älskar jag 60FPS i videor så det är en stor con för mig men men jag hade väl ändå fel i förmågan att spela upp 1080p.

Twitch i Source-kvalitet är dock lite jobbigare och ger faktiskt ganska märkbara hack men det är ju något annat.

Herregud, du är värdelös på att specifiera dina krav. Först var det desktop 1080p och sedan 1080p och 60FPS.

Kom ihåg att denna info inte följer med forum om du inte nämner det från början.

Kan vidare vara värt att påpeka att man utan problem kan köra en celeron eller pentium passivt med en lite större kylare för 200-300kr. En Haswell CPU skall även påpekas har alla fördelar som en bigcore har mot Smallcore celerons/pentiums som är baytrails (Samma arkitektur som Atom).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Faktiskt inte i Youtube men att spela upp lokal media via till exempel XBMC eller VLC är det nog inga problem med.
Det verkar som att Youtube har mycket med den enkärnga prestandan att göra och det tillhandahåller inte J1900 särskilt mycket av.
Som exempel så kan inte Intel Atomen i min Dell Venue 11 Pro hantera 1080p i Youtube bra och 1440p/4K ska vi inte ens tala om och den är likaså en fyrkärnig processor i 2.4GHz.

Som tur är verkar en Youtube-app jag använder i ModernUI klara av det bättre så jag är nöjd men jag abra tog Youtube som ett exempel där mera processorkraft kan krävas, finns ju massor fler.

Ser du min HTPC i sign? Det är en gammal 2-kärnig cpu i 2.8GHz som får smisk av Intels cpu'er i båda singel och flerkärniga applikationer. Den datorn har absolut inga problem med att spela upp 1080p på Youtube, har den kopplad till TVn i vardagsrummet. Alltså tycker jag det inte riktigt kan stämma, du tror inte att det är mer i ditt fall att det kanske har med anslutningen till internet att göra? Något du borde kolla, har själv upplevt att det gått lite segt när jag ska kolla på Youtube via Wifi med min Dell

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DavidtheDoom:

Herregud, du är värdelös på att specifiera dina krav. Först var det desktop 1080p och sedan 1080p och 60FPS.

Kom ihåg att denna info inte följer med forum om du inte nämner det från början.

Kan vidare vara värt att påpeka att man utan problem kan köra en celeron eller pentium passivt med en lite större kylare för 200-300kr. En Haswell CPU skall även påpekas har alla fördelar som en bigcore har mot Smallcore celerons/pentiums som är baytrails (Samma arkitektur som Atom).

Nu lugnar vi ner oss, jag diskuterade bara varför man skulle välja en Pentium/Celeron med högre TDP istället för en J1900 och det finns små saker som det jag snackade om, bland annat Youtube i 60FPS, Source i Twitch mm som vissa vanliga användare potentiellt skulle vilja utnyttja.
Det handlar inte om vad jag vill ha av en processor utan vad folk i allmänt potentiellt skulle vilja ha.

Skrivet av Friterad:

Ser du min HTPC i sign? Det är en gammal 2-kärnig cpu i 2.8GHz som får smisk av Intels cpu'er i båda singel och flerkärniga applikationer. Den datorn har absolut inga problem med att spela upp 1080p på Youtube, har den kopplad till TVn i vardagsrummet. Alltså tycker jag det inte riktigt kan stämma, du tror inte att det är mer i ditt fall att det kanske har med anslutningen till internet att göra? Något du borde kolla, har själv upplevt att det gått lite segt när jag ska kolla på Youtube via Wifi med min Dell

Det är inga konstigheter alls, en AMD Athlon i 2.8GHz ger en hel del kraft jämfört med säg en J1900, allt handlar inte bara om GHz utan om IPC också
Men som sagt, J1900 klarar nog trots allt 1080p på Youtube helt okej.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilakered:

Om den flaskar ett R7 260X kommer den garanterat flaska R9 290X vi normalt använder med. Behöver inte direkt köra ett separat test för att nå den slutsatsen.

Eh, det var en kommentar som jag absolut inte väntade mig av en redaktör på SweClockers. En G3258 i stock klock flaskar inte ett R9 290X i Battlefield 4, 1080P, Ultra enligt ert eget test. G3220 som ni jämför med här är inte allt för långt ifrån en G3258 och enligt detta testet presterar G1820 ungefär som ett G3220 i Battlefiled 4 och ingen av dem flaskar spelet. Tre av fem tester är tveksamma tycker jag. Det är bara Thief och Metro där det helt klart är processorn som sätter stopp.

Så jag tycker att det är en högst relevant fråga. Hur kraftigt grafikkort kan man kombinera en G1820 med? Dessutom har ni gjort så att detta testet inte går att jämföra med era andra processortest.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Eh, det var en kommentar som jag absolut inte väntade mig av en redaktör på SweClockers. En G3258 i stock klock flaskar inte ett R9 290X i Battlefield 4, 1080P, Ultra enligt ert eget test. G3220 som ni jämför med här är inte allt för långt ifrån en G3258 och enligt detta testet presterar G1820 ungefär som ett G3220 i Battlefiled 4 och ingen av dem flaskar spelet. Tre av fem tester är tveksamma tycker jag. Det är bara Thief och Metro där det helt klart är processorn som sätter stopp.

Så jag tycker att det är en högst relevant fråga. Hur kraftigt grafikkort kan man kombinera en G1820 med? Dessutom har ni gjort så att detta testet inte går att jämföra med era andra processortest.

Dom testade väll i singel player?

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thomas_skane:

För oss andra mer öppensinnade är det en intressant diskussion.

Jätteintressant diskussion om en processor som inte är till för att spela på. Jätte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jätteintressant diskussion om en processor som inte är till för att spela på. Jätte.

Nu är vi på sweclockers inte på familjeliv..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv

Jag är lite skeptisk till att köpa budget cpu och sedan köpa dyrare grafikkort som PNY Quadro K6000 och liknande... Skämt åsido, jag tycker man ska försöka ballansera det och inte vara extrem snål på cpu och man köper ett graffikort som typ kostar det dubbla.

Dock är denna en mycket intressant cpu för ett budget system, där man kan använda budgetsystemet till mycket. Har man inte så mycket pengar så får man tyvärr snåla. Och jag skulle gärna vilja se förslag på bra sparsamma datorer som passar folk med sämre ekonomi eller ens föräldrar och liknande.
Jag själv planer dock själv att inhandla några billiga system snart och ha dem som tunna klienter.

Permalänk
Medlem

Flash Player är hårdvaruaccelererat (DXVA), det är t.ex. inte alltid Chromes HTML5-uppspelning i ordentlig mening så hur du spelar upp Youtube och annat har betydelse. Chrome mjukvaruavkodat är inte särskilt bra till video. Ett tips kan vara att helt enkelt avaktivera eller installera ett tillägg som stänger av HTML5-läget på YT. Hårdvaruaccelererat ska dessa klara 1080p60, (med rätt förutsättningar 4Kp30) osv t.ex. Utan att lasta processorn nämnvärt. "Bay trail"-baserade processorer är baserad på samma GPU med samma möjligheter till hårdvaruaccelererad videoavkodning i någon mening. Dessa kommer däremot inte räcka för post processing i någon större utsträckning och liknande. Uppspelningslösningar blir mer känsligt. För spel, välj en quad-core eller åtminstone en Core i3 med hyperthreading. Visst sistnämnda är fortfarande 500kr dyrare. Det är det värt däremot. Särskilt om du ska köra diskret grafikkort.

Haswell har sina fördelar över Silvermont/Bay-trail även om du inte ska köra diskret grafik däremot. Högre IPC den främsta däremot. HT vid quadcores gör ingen större skillnad, men vid dualcores gör det ganska stor skillnad i spel som förväntar sig fyra kärnor. Hjälper vid minimum fps en hel del. Dock är en Sandy quad-core såklart snabbare. Core i3 med HT brukar kunna jämföras med FX8350 i benchmarks. Som är chanslös mot en quad-core Intel i samma prisklass.

AMD är inte direkt något alternativ med en trasig och inte uppdaterad arkitektur. Kör Intel om du ska ha diskret grafikkort, iaf fram till Zen.

Permalänk
Medlem

Finner dessa tester oerhört intressanta, då jag alltid kör för det bästa prestanda/krona-ration. Får tacka för informationen.

Är så jäkla sugen på en slimmad HTPC med en G3258 eller liknande för att ha till min TV. Med samma jobb som en Raspberry Pi typ fast för något värre saker än vad en Pi klarar av. Vilket är det billigaste chipsetet man kan inhandla för en G3258 som har upplåst överklockning?

Tackar för svar!

EDIT ; vilket chipset rekommenderar ni till ett sådant bygge?

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrona:

Klämmer man dit en riktig kylare så går det att köra celeron/pentium "fläktlös" om man har typ 1/2 chassifläktar bara.

Då är den ju inte direkt fläktlös...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Något recensionen inte tar upp (tyvärr glömmer majoriteten av recensenter detta) är att både Celeron och Pentium saknar AVX/AVX2.0. Värt att tänka på. Måste upp till Core i3 alternativt köpa AMD FM2/FM2+ eller AM1 som stödjer AVX.
Intel tar ofta bort AVX på budget processorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dr904:

Köpte en begagnad Celeron G1830 till min LAN dator för nån hundralapp. Testad tillsammans med en GTX 660.
Har ännu inte kört något spel där cpu'n blev någon märkbar "bottleneck". Grymt nöjd!

Jo men då kör du i 1024x768 också antar jag?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

H81 plus Core i3 med HT går på ca 500kr + 1000kr. Ett Z97-kort plus Pentium Anniversary Edition (G3258) går på ca 800kr + 600kr. B85-kort som går att klocka med (typ en del Asrock) är egentligen inte billigare, så billigare kommer ni inte undan. Tyvärr hjälper det inte att G3258 kan överklocka en hel del. Vilket i sin tur betyder att man vill ha värre kylning än box/stock. Vilket ändå inte ger ordentlig prestanda. Haswell quad-cores börjar vid ca 1600kr. Hur som helst, Core i3 och Anniversary Edition handlar om samma prisklass. Ska man typ ha ett 450kr moderkort plus G1820 för 400kr så kan det handla om en annan sak däremot. Fast para inte ihop det med grafikkort för spel skulle jag säga. Hundralapparna är värda.

Permalänk
Medlem

Personligen anser jag att när ni gör sådana här budgettest så bör ni testa de titlar som oftast är intressanta för minimal-budgetbyggaren:
CS:GO, DotA2, LoL, SC2, WoW, MC, Smite osv. Väldigt populära titlar som är populära för sin gameplay men ej är särskilt krävande, känns bara dumt att testa prestandamonster till spel när det är en annan målgrupp.

Permalänk
Medlem

Manipulation

Här lommer en artikel med en hel massa data och sa utesluter man den viktigaste testen.

Den enda relevanta fragan är ju egentligen om processorn skulle spela nagon roll när man spelar.

För att fa veta dette skeull naturligtvis prestanda mätas för nagot modernt spel med moderkort, grafikkort och minnesmängd konstant och j¨mför mellen olika processorer: Celeron, Core I3, Core I5 ock kanske en sex eller attakärnig core I7.

Da far vi se om spelprestandan hjälps av att cpu'n är snabbare: 350kr för en Celeron eller > 2000-8000 kr för en snabb processor

En speldator med ett prispressat moderkort och processor och ett mid-range grafikkort blir ju ganska billigt - 1000 kronor för moderkort, processor och minne och 1500-2500 kre för ett ganska saftigt grafikkort. Man behöver inte ens byta ned sig till AMD.

Hur mycket har Intel betalat för att ta bort den enda relevanta testen ?

Men Sweklockers missar en financiär.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Keffmode:

Finner dessa tester oerhört intressanta, då jag alltid kör för det bästa prestanda/krona-ration. Får tacka för informationen.

Är så jäkla sugen på en slimmad HTPC med en G3258 eller liknande för att ha till min TV. Med samma jobb som en Raspberry Pi typ fast för något värre saker än vad en Pi klarar av. Vilket är det billigaste chipsetet man kan inhandla för en G3258 som har upplåst överklockning?

Tackar för svar!

EDIT ; vilket chipset rekommenderar ni till ett sådant bygge?

Tycker du kollar helt fel produkt då. Satsa på en intel Atom eller Amd AM1. De är mycket kraftigare än rPi men inte löjligt mycket. Finns nucs och liknande OEM produkter att hitta på ebay för under tusenlappen.

Skrivet av Petterk:

H81 plus Core i3 med HT går på ca 500kr + 1000kr. Ett Z97-kort plus Pentium Anniversary Edition (G3258) går på ca 800kr + 600kr. B85-kort som går att klocka med (typ en del Asrock) är egentligen inte billigare, så billigare kommer ni inte undan. Tyvärr hjälper det inte att G3258 kan överklocka en hel del. Vilket i sin tur betyder att man vill ha värre kylning än box/stock. Vilket ändå inte ger ordentlig prestanda. Haswell quad-cores börjar vid ca 1600kr. Hur som helst, Core i3 och Anniversary Edition handlar om samma prisklass. Ska man typ ha ett 450kr moderkort plus G1820 för 400kr så kan det handla om en annan sak däremot. Fast para inte ihop det med grafikkort för spel skulle jag säga. Hundralapparna är värda.

Kunde inte sagt det bättre själv, Pentium AE är en rolig produkt men inte speciellt prisvärd.

Man kan få Billigaste Intel Lga1150 + moderkort för runt 800-900kr. Det är väldigt mycket beräkningskraft för väldigt lite pengar. Para det med chassi, PSU, Ram samt Ssd/hdd köpt på rea så skulle man lösa en dator för runt 2000kr utan problem.
G500 - 275kr
Core 1100 - 200kr
Ram 4GB - 300kr
Ssd120GB - 500kr
MoBo - 450kr
CPU - 375kr

2100kr.

Ska man köpa en AE med OC moderkort (varför ska man annan ha AE?) så ökar priset med 400kr eller mer. Det är +20% i kostnadsökning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ska man köpa en AE med OC moderkort (varför ska man annan ha AE?)

Materiellt habegär?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Gick i tankarna att köpa budget när min gamla c2d skulle uppgraderas men nej tack, valde en 1155 2400 som jag kom undan billigt med, spenderade 1400kr på moderkort, kylare samt minne och då har jag en dator som är bra mycket bättre än en budget dubbelkärning cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tycker du kollar helt fel produkt då. Satsa på en intel Atom eller Amd AM1. De är mycket kraftigare än rPi men inte löjligt mycket. Finns nucs och liknande OEM produkter att hitta på ebay för under tusenlappen.

Kunde inte sagt det bättre själv, Pentium AE är en rolig produkt men inte speciellt prisvärd.

Man kan få Billigaste Intel Lga1150 + moderkort för runt 800-900kr. Det är väldigt mycket beräkningskraft för väldigt lite pengar. Para det med chassi, PSU, Ram samt Ssd/hdd köpt på rea så skulle man lösa en dator för runt 2000kr utan problem.
G500 - 275kr
Core 1100 - 200kr
Ram 4GB - 300kr
Ssd120GB - 500kr
MoBo - 450kr
CPU - 375kr

2100kr.

Ska man köpa en AE med OC moderkort (varför ska man annan ha AE?) så ökar priset med 400kr eller mer. Det är +20% i kostnadsökning.

Skrivet av skruvis:

Materiellt habegär?

Jag kör g3258 i ungarnas dator funkar utmärkt att klocka med ett h81 moderkort (Gigabyte GA-H81N).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Jo men då kör du i 1024x768 också antar jag?

Varför drar du den slutsatsen?
Nej. På LAN-datorn så kör jag 1680x1050. Och med GTX 660'n i så körde jag på High i BF3 för att alltid ligga över 60 fps. Och Ultra i spel som Skyrim.

Nu sitter 660'n dock i en annan dator. Och är ersatt av en GTS 450. Den duger gott och väl till Alla spel man kör på lan.
För o hålla sig runt 60 fps i BF3 så måste man dock sänka till 1280x800 Medium-High, eller 1680x1050 Low.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av skruvis:

Materiellt habegär?

Finns ju det med. Men då pratar vi fortfarande inte den målgruppen som skulle köpa processorn i artikeln.

Skrivet av Azodan:

Jag kör g3258 i ungarnas dator funkar utmärkt att klocka med ett h81 moderkort (Gigabyte GA-H81N).

Kul att höra, vad kostade Moderkortet och vad kör du för grafik i datorn?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vetefan om den är grovt samt/eller överskattad men en budget processor är & förblir den utan tvekan med allt vad det innebär..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kul att höra, vad kostade Moderkortet och vad kör du för grafik i datorn?

Moderkortet kostade 690kr, det blir ju lite dyrare när man ska ha mini-itx. Som grafikkort kör jag mitt gamla HD7770. Det är ju inga avancerade spel som spelas på den datorn, det mest avancerade är väl 'Next Car Game'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Vetefan om den är grovt samt/eller överskattad men en budget processor är & förblir den utan tvekan med allt vad det innebär..

Jag tycker inte att den är grovt överskattad. Man behöver inte något fräsigt moderkort eller en dyr kylare för att kunna klocka den. Till exempel hittade jag Asus H81m-k för 499 kr efter en snabb sökning. Den plus G3258 landar alltså på 499 + 599 = 1098.

Klockar man upp den en bit över 4 Ghz (som verkar gå med stockkylaren och ett billigt H81-moderkort) så presterar den mycket bra för sitt pris.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Jag satte ihop en billig dator till dottern med G1820 processorn. Det ångrar jag idag, den är ohyggligt långsam, även när det gäller surfning osv. Lägg hellre ett par hundralappar till och köp något bättre.

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av StefanLundgren:

Jag satte ihop en billig dator till dottern med G1820 processorn. Det ångrar jag idag, den är ohyggligt långsam, även när det gäller surfning osv. Lägg hellre ett par hundralappar till och köp något bättre.

Till surf ska den fungera alldeles utmärkt, så då låter det som att nåt annat är fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StefanLundgren:

Jag satte ihop en billig dator till dottern med G1820 processorn. Det ångrar jag idag, den är ohyggligt långsam, även när det gäller surfning osv. Lägg hellre ett par hundralappar till och köp något bättre.

Celeron är ju tyvärr celeron,inget att hänga i granen direkt.Den enda celeron som var något att ha var ju celeron 400A om jag inte minns fel,den kunde man med några enkla knep få upp i dubbla frekvensen fantastiska 800mhz en gång i tiden,jag hade själv en sån:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift