Stereo! Vilken är bäst? Fördelar/Nackdelar?

Permalänk
Medlem

Stereo! Vilken är bäst? Fördelar/Nackdelar?

Är på jakt efter stereo högtalare.. Cirka 5000-7000 kan jag tänka mig att lägga ut med förstärkare o dyl. Har kollat runt lite på ljudfokus och funderar på att köpa något av deras färdiga paket. Behöver ingen megabas då jag bor i lägenhet och vill förbli vän med mina grannar! Har en vinylspelare men hade även tänkt köra spotify.. så det är något av prio. Är ingen äkta audiofil och har tidigare enbart lyssnat på musik via kassa logitech högtalare eller min marshall stanmore. Ungefär där ligger min upplevelse när det kommer till ljud.

Vad säger ni om det här? Rekommenderas?

[http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-df-5-r-n301-stereop...
http://www.ljudfokus.se/produkt/proson-inphase-ipf-6-yamaha-a...
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-f-6-ex-r-n301-stere...

Permalänk
Medlem

Länkarna, de har problem.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Länkarna, de har problem.

Fixat dessa nu!

Permalänk
Medlem

Hur stort är rummet talarna ska stå i ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Hur stort är rummet talarna ska stå i ?

Cirka 20-25 kvm! Har inte 100 koll, precis köpt ny lägenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av J3ster:

Cirka 20-25 kvm! Har inte 100 koll, precis köpt ny lägenhet

Då räcker det med ett par stativare och en liten sub.
paketet jag länka till fyller utan problem 20-25 kvm och låter betydligt bättre än dynavoice/proson.

Permalänk
Medlem

Hmm, mycket möjligt. Har faktiskt även kikat på Dali Zensor 3.. Så får se, blir något utav dessa kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av J3ster:

Hmm, mycket möjligt. Har faktiskt även kikat på Dali Zensor 3.. Så får se, blir något utav dessa kanske

Zensor är populära högtalare och väldigt prisvärda. När det kommer till sub rekommenderar jag dig att vänta och spara lite till. Visst, du har inte skyhöga krav, det förstår jag. Men en sub kostar mycket pengar om det ska vara något att ha. Och särskilt till musik är det lite petigt, då de måste spela riktigt piggt och rappt om det inte ska bli grötigt. Xtz-subbarna är visserligen prisvärda, men kanske bättre till film där samma precision inte krävs.

Ska du använda din vinylspelare måste du ha en riaaförstärkare, antingen separat eller inbyggd i själva "riktiga" förstärkaren. Och Spotify säger du? Vad ska du spela det från? Dator? Eller behöver du en mediaspelare till det också?

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: köp inte proson..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Zensor är populära högtalare och väldigt prisvärda. När det kommer till sub rekommenderar jag dig att vänta och spara lite till. Visst, du har inte skyhöga krav, det förstår jag. Men en sub kostar mycket pengar om det ska vara något att ha. Och särskilt till musik är det lite petigt, då de måste spela riktigt piggt och rappt om det inte ska bli grötigt. Xtz-subbarna är visserligen prisvärda, men kanske bättre till film där samma precision inte krävs.

Ska du använda din vinylspelare måste du ha en riaaförstärkare, antingen separat eller inbyggd i själva "riktiga" förstärkaren. Och Spotify säger du? Vad ska du spela det från? Dator? Eller behöver du en mediaspelare till det också?

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: köp inte proson..

riaaförstärkare, tack för att det nämndes! Tror det möjligtvis är det jag här i dagsläget. Har en liten förstärkare till nuvarande vinylspelare.. Inte så stor koll, sambons vinylspelare egentligen Spotify hade jag tänkt köra via surfplatta / mobil! Tänkte ta mig en tur till hifiklubben i helgen och provspela lite olika alternativ

Permalänk
Medlem

Det är därför man köper en receiver så slipper man köpa dyra riaaförstärkare/ Du har allt att tjäna på att köpa en receiver, Vill du bygga ut senare till ett komplett bio ljud så slipper du lägga ut pengar på en ny förstärkare/ Dom är även mera prispressade och säljs i mycket större upplagor så att dom blir mycket billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Det är därför man köper en receiver så slipper man köpa dyra riaaförstärkare/ Du har allt att tjäna på att köpa en receiver, Vill du bygga ut senare till ett komplett bio ljud så slipper du lägga ut pengar på en ny förstärkare/ Dom är även mera prispressade och säljs i mycket större upplagor så att dom blir mycket billigare.

Ok, med reciver menar du alltså en hemmabio reciver? Det vore väl smart iofs, då kan jag om jag vill / när jag vill bygga ut som du säger..

Typ..
https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receive...

Permalänk
Rekordmedlem

Om du behöver en riaadel så är troligen begagnad 2 kanal ett oerhört bra alternativ som ger mycket för pengarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Man kan väl säga att en hemmabioreceiver ger mest funktioner för pengarna, medan en stereoförstärkare ger mest ljud för pengarna. Så man får välja vad man prioriterar. Och provlyssna är ju aldrig aldrig dumt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Man kan väl säga att en hemmabioreceiver ger mest funktioner för pengarna, medan en stereoförstärkare ger mest ljud för pengarna. Så man får välja vad man prioriterar. Och provlyssna är ju aldrig aldrig dumt!

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar som att det blir en hemmabioreciver! Sambon tyckte det lät bra att ha högtalarna även inkopplade till tv, ps4 osv..

Permalänk
Medlem

Äldre beg stereoförstärkare ger mycket för pengarna !

Finns gamla förstärkare som ger riktigt bra ljud och även lirar väl med LP-spelare för mycket rimliga pengar.

Nackdelen är väl att du får koppla in dina ljudkällor analogt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Äldre beg stereoförstärkare ger mycket för pengarna !

Finns gamla förstärkare som ger riktigt bra ljud och även lirar väl med LP-spelare för mycket rimliga pengar.

Nackdelen är väl att du får koppla in dina ljudkällor analogt.

Jo det är väl sant iofs, men tror jag köper högtalarna + en hemmabioreciver trots allt