Vilket MSI GTX 970 ska ja välja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av encor3:

Ja e iafl jätte nöjd med GB G1 kortet, har inte börjat klocka d än men max 63 C i Far Cry 4 så kylningen e ju tillräcklig iafl =P... Men en sak som e lite konstig tycker ja e att min på fläktarna är 34% (1600rpm ca) varför kan man inte få gå ner på lägre?? kollat både Afterburner o OC Guru... Måste man ha ett annat BIOS på kortet för att kunna sänka mer lr e d nån som vet hur man kan sänka ner lägre än 34%?? som tidigare sagt så har ja chassifläktarna på när ja spelar så då spelar d ingen roll men när den står idle så ska inte grafikkortsfläktarna höras tycker ja!

Annat bios är nog lösningen ja. Kör också GA (ej G1) och har 34% som lägsta, dock testade jag att stoppa alla tre fläktar för att se om graffet lät mer än något annat i datorn och icke, så för mig gör det inget.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Köpte mitt msi 970 för några veckor sen med helt nytt datorpaket, inget oljud tack ock lov kan köra alla spel i ultra och 1920 i upplösning så där är jag nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Annat bios är nog lösningen ja. Kör också GA (ej G1) och har 34% som lägsta, dock testade jag att stoppa alla tre fläktar för att se om graffet lät mer än något annat i datorn och icke, så för mig gör det inget.

okok, för mig e d tvärtom tyvärr, grafikkortet som knappt används låter mest när ja inte spelar =/ får fundera på om ja ska byta BIOS lr om ja ska stå ut... tack

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av encor3:

okok, för mig e d tvärtom tyvärr, grafikkortet som knappt används låter mest när ja inte spelar =/ får fundera på om ja ska byta BIOS lr om ja ska stå ut... tack

Eller också byter du till ett kort där fläktarna står stilla på retail kort/bios när det inte är under load - såsom asus strix eller msi - istället för att behöva flasha custom bios på gigabyte..upp till dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lossah:

dock testade jag att stoppa alla tre fläktar för att se om graffet lät mer än något annat i datorn och icke, så för mig gör det inget.

Nej ok Säger inte så mycket då vi inte har en aning med vilka komponenter du jämför med som låter mer..Men har du en en komponent som låter och adderar en annan som också låter om än dock mindre kommer inte göra att ditt system endast låter som den högsta komponenten utan det kommer låta ännu mer störande så klart. Toleransen för oljud om jag går till mig själv höjs desto längre och desto mer van man blir med ett system som låter mycket. Tyckte mitt förra system var relativt tyst men efter att ha vant mig vid mitt nuvarande kan jag inte sitta en sekund med mitt förra utan att bli vansinnig på oljudet. Så om du sitter med ett relativt tyst system så är det ännu svårare att gå tillbaks till något som låter mer och då kan det vara ganska små skillnader som blir riktigt störande. Kopplade nyligen in en mekanisk disk återigen vilket var ett misstag, var tvungen att ta bort den fortare än kvickt då jag inte stod ut med ljudet längre.
Så för att svara på OP - helt subjektivt - asus 970 strix eller msi 970 gaming är bra val, hade inte kört på msi's billigare alternativ. Spara ett par hundralappar kan man göra genom att käka nudlar eller så istället om det behövs.

Permalänk
Medlem

Ytterliggare en fråga... Vilket benchmark-program för grafik rekommenderar/använder ni? Jag kommer ihåg att till mitt GTX580 funka inte alla program utan det fastnade på 13fps oavsett inställningar t.ex... finns d nåra såna begränsningar lr program som funkar bättre/sämre/inte alls för 970?

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem

3DMark (Fire Strike) är väl det mest använda benchmarkprogrammet för moderna grafikkort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av encor3:

Ytterliggare en fråga... Vilket benchmark-program för grafik rekommenderar/använder ni? Jag kommer ihåg att till mitt GTX580 funka inte alla program utan det fastnade på 13fps oavsett inställningar t.ex... finns d nåra såna begränsningar lr program som funkar bättre/sämre/inte alls för 970?

Finns en hel drös som kan användas men det är även Unigine:s båda Heaven och Valley som är ofta använda och det som nämnts i förra posten.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

3DMark (Fire Strike) är väl det mest använda benchmarkprogrammet för moderna grafikkort.

Skrivet av Jalle64:

Finns en hel drös som kan användas men det är även Unigine:s båda Heaven och Valley som är ofta använda och det som nämnts i förra posten.

Ja dom känner ja igen allihop, tack.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!