Permalänk

7970 pajat

Jag tror mitt 7970 har pajat lite, men tänkte fråga här först om lösningar. Ibland när jag spelar spel i fullscreen så kan datorn helt plötsligt släcka ihop. Eller, det är bara skärmarna som släcker ner. Jag hör fortfarande ljud, om jag trycker ner musknappen så kan jag höra errorljud i datorn och sånt, men skärmarna är svarta båda två. Resten av datorn är liksom igång som vanligt, men det är som att grafikkortet stängt av. Datorn stänger aldrig av sig själv utan jag måste forca den genom att hålla ner knappen.

Resten av
i7 4790k
Noctua NH-d15
gigabyte 7970 ghz windforce III eller vad den nu heter
8gb kingston hyperx 1600
MSI z97 Gmaing 5
samsung 840 evo 250 gb
Corsair CX750M
Seagate 1 tb någonting

Permalänk
Medlem

Inte nödvändigtvis att ditt grafikkort har säckat ihop utan det kan vara hög temp på cpu/gpu eller Vram, nån drivrutin som spökar till att ditt nätagg inte är helt stabiltlistan kan göras lång.
I mitt fall var det felande nätagg som gjorde att datorn, precis som för dig, fimpade skärmen men man kunde fortfarande höra ljud och folk på ex teamspeak.
Ifall du har möjlighet att testa ett annat nätagg helst en annan modell och allra helst ett helt annat märke än Corsair.

/T-Fork

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Låter som Nätagget eller felaktiga spänningsvärden i VBios för VRAM.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Skulle börja med att kolla över temperaturer samt om ditt grafikkort är fabriksöverklockat eller inte. De flesta utav dessa fabriksöverklockade korten alla tillverkare släpper ut på marknaden verkar bli instabila efter ett tag, men det löser man lätt via ' msi afterburner '.
Eller om du vill vara mer advancerad med att lösa problemet utan extern mjukvara med windows, flasha om bios på ditt 7970 ghz till de frekvenserna ghz korten lanserades med.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Kolla tempsen på kortet under load. Beroende på hur gammalt kortet är kan det vara en bra idé att skruva isär det och byta kylpasta.

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch

Permalänk

Hade exakt samma problem fast med mina 290x, var som ovan sagt nätagget. Hade också corsair skit.

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk

Ok jag får kolla på andra komponenter, men jag har redan bytt nätagg en gång förut för att få det här kortet att funka, så jag vet inte om det är problemet. Men ska kolla, jag har ett annat som ligger hemma och skräpar. Sen kan jag kolla Temperaturer också, återkommer med resultatet.