Backblaze redovisar förödande felfrekvens för hårddisk från Seagate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Så talar en äkta Pioneer FanBoy hehehehe...
Som i så många andra sammanhang så skriver man om sina egna (inte andras) erfarenheter.

Hahah, nej jag är inget fanboy till Pioneer. Förvisso är dom bra men jag tog mest deras logga som Avatar-bild för att den passar mig.
Har haft Philips och andra också.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag sa att Seagate var "dåliga" för ett år sedan när resultaten för 2013 visades upp, och det verkar som att Seagate fortfarande är skräp.

Skrivet av Minsc S2:

Och jag som har avrått folk hur länge som helst från att köpa Seagate då jag anser dom vara ostabila, och då har jag alltid fått höra "bara för att du har otur betyder inte att Seagate är sämre än andra tillverkare"...

Säger bara en sak; Vad var det jag sa?

Kanske dags att byta ut sina Seagate diskar helt och hållet nu, en har redan blivit ersatt på garantin och den andra har missljud för sig ibland. (Och precis som jag trodde dog den också, dock höll den ut i nästan ett år till //Jan 2015.)

På dom senaste fyra åren har tre av mina fyra Seagate-HDD:er antingen craschat eller varit så pass nära en crasch att disken var nästintill obrukbark. Samtliga var 3 år eller yngre.

*Seagate Barracuda 500GB, inköpt i Maj 2009, gick från fullt frisk till obotligt sjuk på mindre än en vecka och kasserades i Dec 2011. (2 år, 7 månader, RIP.) Ingen ny HDD då garantin gått ut.

*Seagate Barracuda 1TB, inköpt i December 2011. Gick från fullt frisk till dödligt sjuk på mindre än en vecka. kasserades i Januari 2015. (3 år, 1 vecka, RIP ) Garantin hade precis gått ut, men fick good-will rabatt av Komplett och fick köpa en WD Blue 1TB till bra pris istället.

*Seagate Barracuda Green 2TB. Inköpt i Februari 2012. Dog plötsligt i sömnen en kall Novembernatt 2013. (1 år, 10 månader, RIP.) Inet gav mig en ny...

*...Seagate 2TB på garantin som används för närvarande, men om trenden håller i sig räknar jag med att även den har kastat handuken in innan 2015 är slut. Dock har den 100% hälsa enligt HD-Sentinel...kämpa diskjävel!

Samtidigt så rullar min gamla WD 250 GB från 2007(?) på hur bra som helst i föräldrarnas dator.

Efter att sett ännu ett år där Seagate överlägset toppar listan över HDD-krascher, kan jag nu med all säkerhet säga att jag aldrig någonsin kommer köpa en Seagate igen.

Edit: Slog mig precis att alla mina Seagates har dött under Nov, Dec och Jan. Jag visste inte att hårdvara kunde drabbas av vinterdepression?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Clint Eastwood;15169650]Oj, du fick till det att diskar som håller längre än garantitid är något negativt...[/QUOTE]

Nej det är inte vad jag säger. Nu ska jag mata dig med tesked:

  1. Alla diskar dör förr eller senare

  2. Dör disken efter tre år, oavsett användande så blir den inte utbytt på RMA.

  3. Seagate ST3000DM001 dör oftare än andra

  4. Detta gör ST3000DM001 till en sämre disk än genomsnittet.

  5. Användadet ändrar inte detta faktum, utan det ändrar bara tidpunken som disken dör (se pkt. 1)

Även om du låter dina diskar ligga oanvända på hyllan efter löp så är de sämre än andra eftersom de statistiskt sett håller kortare tid.

Permalänk
Skrivet av beh:

Nej det är inte vad jag säger. Nu ska jag mata dig med tesked:

  1. Alla diskar dör förr eller senare

  2. Dör disken efter tre år, oavsett användande så blir den inte utbytt på RMA.

  3. Seagate ST3000DM001 dör oftare än andra

  4. Detta gör ST3000DM001 till en sämre disk än genomsnittet.

  5. Användadet ändrar inte detta faktum, utan det ändrar bara tidpunken som disken dör (se pkt. 1)

Även om du låter dina diskar ligga oanvända på hyllan efter löp så är de sämre än andra eftersom de statistiskt sett håller kortare tid.

"mata med sked.." jaja..

  1. Jag skrev att jag körde 4TB diskar

  2. Jag ville plugga lite för SnapRAID

  3. Dina argument håller inte, diskar dör av användning, används de inte har de inte statistiskt värde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Lite lustigt är det att hänga på det här forumet ibland faktiskt. Folk anklagar varandra för att vara fanboy´s, men hela jävla forumet är ju det i grund och botten.
Ett exempel är ju att om denna nyhet hade gällt Western Digital, så hade allt varit normalt och korrekt.
Men nu var det ju Seagate, och då går skam på torra land.

Hdd området är dock inte exklusivt när det gäller detta, utan vi kan dra paralleller till annan hårdvara som t.ex moderkort, och andra produkter.
Om MSI kommer med något helt nytt så är det skitdåligt, men om det hade varit Asus så hade alla lagt sig och bett, som om det vore religion.

Ingen tillverkare är ofelbar, och det kan komma batcher som går helt åt skogen, som det verkar ha gjort för Seagate denna gång.
Personligen har jag haft fullt med Seagate hårddiskar, och ingen har krånglat, utan vissa av dom har blivit ivägskickade pga ålder.
Även mina polare kör Seagate och samma där.
Den enda som har fått "fel" är min nuvarande 2TB, som har skickat iväg 5 filer på Reallocated Sectors Count.
Annars inte ett enda dugg.
Men åandra sidan, när en sådan här nyhet publiceras så har ju "ALLA" fått fel på sina diskar, från vederbörande tillverkare.
Det blir lite som en lägereld helt enkelt.

Ja jag vet att jag hackar, men jag verkar vara en av gravt få som faktiskt reagerar på både folk och produkter på detta forum.
Ärlighet kan svida.

Dold text

/Lifooz

Har du Reallocated Sectors så ska du omgående bakupa och göra en RMA.
Inget snack om den saken. Hade pending sector count på min seagate och dustin bytte ut den utan tjafs tom efter garantin gick ut då det var ökänt dåliga DM001.

Problemet med Seagate är att dom är nog i särklass sämst med pålitlig SMART data. Skanna disken med typ HDtune och kolla på speedmapen. Har du kluster av långsammare områden så är det tecken på problem med disken.

Kör själv några seagate då jag haft det förr men med tanke på att jag ägt kopiösa mängder WD sedan 1996 utan ett haveri i drift och många seagate med så tyvärr seagate har tappat så mycket i pålitlighet att det inte är värt att köpa skiten ens på rea då det är dom som ger sig först.

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Clint Eastwood;15170173]"mata med sked.." jaja..

  1. Jag skrev att jag körde 4TB diskar

  2. Jag ville plugga lite för SnapRAID

  3. Dina argument håller inte, diskar dör av användning, används de inte har de inte statistiskt värde

[/QUOTE]

Mitt argument gäller inte diskar som inte används, det gäller att i det långa loppet så klarar sig inte dessa problematiska diskarna bättre bara för att man kör SnapRAID. Visst det gör att endast den disken som har datat man läser behöver snurra, men ger också fler start stop cykler, något som korrelerar väl med haveri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

8st 4TB Seagate diskar här, nemas problemas. Iofs så kör jag SnapRAID, sliter inte mycket på disk då..

8st(!) wow. Om jag vore dig skulle jag nog för säkerhets skull kontrollera diskarna i något testprogram likt Hard Disk Sentinel för att se att de verkligen mår bra så du inte går på känsla.
(http://www.hdsentinel.com/)

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro - Corsair 16GB CL9 1600Mhz XMS3 - Intel Core i5 2500K 3,8GHz - Cooler Master Hyper 212 Plus - OCZ StealthXStream 2 700W - Corsair SSD Force GT 120GB - Gigabyte Radeon HD5450 1024MB Passivt

Permalänk
Skrivet av beh:

Mitt argument gäller inte diskar som inte används, det gäller att i det långa loppet så klarar sig inte dessa problematiska diskarna bättre bara för att man kör SnapRAID. Visst det gör att endast den disken som har datat man läser behöver snurra, men ger också fler start stop cykler, något som korrelerar väl med haveri.

Motsägelsefull logisk kullerbytta? Vi diskuterar väl hur länge diskar klarar sig innan failure (tidsdelta mellan första start och failure)? Du skriver att "i långa loppet" (tid) så klarar sig de inte bättre och menar på att de istället failar "senare"??? Är inte det ett "bättre" värde just i avseende på tid innan failure? Men ok, för formens skull så ska jag bemöta resten också:

Hehe, jag läste det (gamla) konferensbidraget innan jag tog beslutet att köra med SnapRAID. Desvärre står det inget där som stödjer det du säger, enda stycket som behandlar power cycles är inte applicerbart:

Power Cycles. The power cycles indicator counts the number of times a drive is powered up and down. In a server-class deployment, in which drives are powered continuously, we do not expect to reach high enough power cycle counts to see any effects on failure rates. Our results find that for drives aged up to two years, this is true, there is no significant correlation between fail- ures and high power cycles count. But for drives 3 years and older, higher power cycle counts can increase the absolute failure rate by over 2%. We believe this is due more to our population mix than to aging effects. More- over, this correlation could be the effect (not the cause) of troubled machines that require many repair iterations and thus many power cycles to be fixed.

Däremot, de nämner temperatur och utnyttjandegrad som mycket mer potenta faktorer till failure...vilket då är är en (inverterad) faktor som direkt kan relateras till mitt system.

Ska du hänvisa akademika borde du köra en QC på källan först..eller trodde du att lite "viftande" med ett konferensbidrag från 2007 skulle bita? Jag har några hundra hp, du får nog komma med nåt bättre då tror jag. Oavsett, min uppskattning är att diskarna håller längre om man kör en lösning som SnapRAID. Detta givetvis avhängigt hur pass statisk data det är. I mitt fall är det enbart filmer, vilket då gör att de helt garanterat håller längre än i ett vanligt "24/7" RAID. Sedan har vi ju andra trevligheter som strömförbrukning och ljud..en annan diskussion. Jag lägger ner nu, vi kan säga att du vann för husfridens skull.

Permalänk
Skrivet av darkly:

8st(!) wow. Om jag vore dig skulle jag nog för säkerhets skull kontrollera diskarna i något testprogram likt Hard Disk Sentinel för att se att de verkligen mår bra så du inte går på känsla.
(http://www.hdsentinel.com/)

Jag kör lite egna script (Linux) med veckosync och health tests med mailstatus på alla diskar. Har dessutom två paritetsdiskar så jag känner mig trygg.

Permalänk
Avstängd

Riktigt najs av Backblaze att dom släpper den här informationen.
Det borde Google, Facebook, Microsoft och Akamai också göra.

Backblaze är ett coolt företag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clint Eastwood:

Jag kör lite egna script (Linux) med veckosync och health tests med mailstatus på alla diskar. Har dessutom två paritetsdiskar så jag känner mig trygg.

Ladda upp scripten på GitHub!

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkly:

8st(!) wow. Om jag vore dig skulle jag nog för säkerhets skull kontrollera diskarna i något testprogram likt Hard Disk Sentinel för att se att de verkligen mår bra så du inte går på känsla.
(http://www.hdsentinel.com/)

Är det DM000 han har så var dom statistisk ungefär lika bra som vilken annan disk som helst förra året så en av Seagates bättre modeller om man nu får säga så Råkar ha en själv så var väl tur jag inte köpte en till DM001 för dom är skit tyvärr både enligt årets statistik men även förra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Motsägelsefull logisk kullerbytta? Vi diskuterar väl hur länge diskar klarar sig innan failure (tidsdelta mellan första start och failure)? Du skriver att "i långa loppet" (tid) så klarar sig de inte bättre och menar på att de istället failar "senare"??? Är inte det ett "bättre" värde just i avseende på tid innan failure?

I grunden handlar det om att jag betvivlar att användarmönstret som SnapRAID resulterar i gör att dina diskar lever längre än andra.

Skrivet av Clint Eastwood:

Hehe, jag läste det (gamla) konferensbidraget innan jag tog beslutet att köra med SnapRAID. Desvärre står det inget där som stödjer det du säger, enda stycket som behandlar power cycles är inte applicerbart.

Jag förstår din invändning om start / topp av rotation vs. att stänga av disken / systemet helt. I det senare fallet så blir temperaturdeltat mycket högre för varje cykel än om disken har ström men inte roterar i en annars varm dator. Om du har någon data som jämför typiskt hemma användande (spin up, läsa lite, spin down) med "server" där disken roterar 24/7 så tar jag tacksamt emot detta.

Skrivet av Clint Eastwood:

Däremot, de nämner temperatur och utnyttjandegrad som mycket mer potenta faktorer till failure...vilket då är är en (inverterad) faktor som direkt kan relateras till mitt system.

Mer potent än den faktorn som du inte ansåg vara relevant? Jag kan också föra argument via copy-paste:

Citat:

One of our key findings has been the lack of a consistent pattern of higher failure rates for higher temperature drives or for those drives at higher utilization levels. Such correlations have been repeatedly highlighted by previous studies, but we are unable to confirm them by observing our population. Although our data do not allow us to conclude that there is no such correlation, it provides strong evidence to suggest that other effects may be more prominent in affecting disk drive reliability in the context of a professionally managed data center deployment.

Så enligt studien finns det andra faktorer som troligtvis påverkar livslängden mer än just användarmönstret. Att köra SnapRAID påverkar endast användarmönstret.

Skrivet av Clint Eastwood:

Ska du hänvisa akademika borde du köra en QC på källan först..eller trodde du att lite "viftande" med ett konferensbidrag från 2007 skulle bita? Jag har några hundra hp, du får nog komma med nåt bättre då tror jag.

Dokumentet i fråga är länkat av SnapRAIDs egna utvecklare, det är visserligen gammalt men har använts en hel del i diskussioner kring hårddiskar och faktorer som påverkar livslängden. Du låter deras assembly-kod hantera din data, men litar inte på källorna de hänvisar till för att föra en diskussion kring tecken på att en hårddisk är nära haveri?

Jag tänker inte diskutera antal högskolepoäng, det får du göra med någon på din egen nivå.

Det enda jag säger är att hårddiskens kvalitet är en variabel med större bidrag till haveri än användarmönster (speciellt mellan raid 24/7 och SnapRAID 24/7).

Skrivet av Clint Eastwood:

Jag lägger ner nu, vi kan säga att du vann för husfridens skull.

Jag är inte ute efter någon "street credd" och alla diskussioner behöver inte ha vinnare eller förlorare. Svara om du har något att komma med eller tig, det är det samma för mig.

Permalänk
Medlem

Min gick sönder efter drygt två års användning. Verkar som att det är styrkortet som lade av snarare än det mekaniska.

Permalänk
Medlem

Har alltid kört WD eller Seagate, ungefär hälften av alla diskar i hemmet är Seagate. Aldrig haft problem med dom, har fortfarande 3 diskar från hösten 2006 från Seagate som rullar på. Dom diskarna har rullat på ungefär 8-10h varje dag sen dess och gör det fortfarande. Så jag tycker det är lite lustigt att mina Seagate-diskar håller ännu och till och med dom från 2006

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Känns inte direkt som en högoddsare. Jag har aldrig haft några bra erfarenheter utav Seagate medan WD alltid presterat klanderfritt. Men det kan ju såklart variera från person till person. Men för mig stämmer deras resultat med hur min verklighet ser ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

3 av mina 4 Seagate 3TB Desktop (som beskrivs i artikeln) har rasat.

Permalänk
Skrivet av beh:

Bla bla..

Jaja, grattis.

Permalänk
Medlem

Har bytt 6 st ST3000DM001 diskar av 8 totalt på ett år i en QNAP NAS som står välventilerad och inte speciellt hårt belastad. Tur att jag kör RAID 6 eftersom en gång gick två diskar sönder i princip samtidigt.

Permalänk
Medlem

Det är ju bara Barracuda-serien som har problem. Resten av Seagate-diskarna verkar ju funka i klass med övriga i princip.

Permalänk
Medlem

Min första hårddisk var en begagnad 10MB Schugart som jag fick jäkligt billigt. Slö som fan och full seek time var 1 sekund. Ja du läste rätt en hel sekund! När disken sökte gungade hela skrivbordet Efter det har jag haft en uppsjö med diskar och om jag inte missminner mig så har jag bytt en Seagate IDE disk på garanti för att den lät illa, en WD som la av samt en bunke Deathstar diskar.

Att Seagate skulle vara sämre än något annat märke har jag inte upplevt. WD har jag inte heller upplevt som dåliga, men jäkligt irriterande att man måste trixa med wdidle3 för att inte load cycle count ska fara i taket. Min favorit på senare tid var länge Samsung Spinpoint diskarna.

Att sen folk som sitter på just denna modell av Seagate diskar är lite nervösa nu har jag full förståelse för. Själv skulle jag nog kontaktat säljaren och se vad deras kommentar är. Sen vore det faktiskt lite intressant att höra vad Konsumentverket har för åsikt. Om typ hälften av alla diskar i en serie rasar så borde man ju som konsument faktiskt ha rätt att få dom utbytta i preventivt syfte.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Fast hur seriöst är det av ett företag att använda diskar ej avedda för RAID eller 24/7 till just RAID och 24/7... om det nu är det dom sysslar med.

Permalänk
Medlem

Köpte 3st ST3000DM001 på NetOnNet här i stan för nått år sedan när de hade ett väldigt billigt pris. Två av dem har rasat, den siste tickar på fortfarande och har 100% health. Men aldrig mer Seagate för mig. Den sista disken kommer bytas snart för att matcha mina övriga diskar som är WD Reds.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Laddade ner Hard Disk Sentinel och kollade, då jag har en 2TB Seagate och den har sagt nått om i/o-fel ett par gånger nu.

Döm om min förvåning, beräknad livslängd är 4 dagar! Hälsan ligger på 4%

602 dagars drift, går det fortfarande på garanti?

Köpt på CDON, en Thor-dator. Som tur är ligger systemet på en SSD som tack och lov är 100%

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

2 års garanti på dom så ja det är bara att göra RMA på den. Bland det värre jag sett i antal kassa sektorer. Du lära ha FET bit röta på den disken.

Lättaste är nog om du skickar med den informationen i ett e-mail och frågar hur dom bäst vill lösa det. Om du kan byta disken själv så är det ju smidigt då du inte behöver vara utan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Laddade ner Hard Disk Sentinel och kollade, då jag har en 2TB Seagate och den har sagt nått om i/o-fel ett par gånger nu.

Döm om min förvåning, beräknad livslängd är 4 dagar! Hälsan ligger på 4%

602 dagars drift, går det fortfarande på garanti?

Köpt på CDON, en Thor-dator. Som tur är ligger systemet på en SSD som tack och lov är 100%

http://s17.postimg.org/jrdno6ben/HDfel.jpg

Diggar att den har full prestanda, med den dåliga hälsan, fungerar disken ens

Kunde inte låta bli att ta min disk på 1Tb, verkar funka till 100% än så länge:)

Dold text
Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergHa:

Någon som vet om detta är diskar som säljs som externa? Tidigare brukade ju backblaze iaf köpa massa sånt för att få det billigare.

De köpte externa diskar eftersom OEM tillverkarna som producerade dem hade köpt in dem före översvämningarna som sänkte HD tillverkningen. Så vitt jag vet var det bara en övergående period, de föredrar att köpa in diskarna som bulk, då är det bara att slita upp dem ur antistatpåsen, och montera dem.

Skrivet av cheben:

Men vilka är dem WD ägda? Antar de gör enterprise=dyra diskar?

De använder genomgående konsumendiskar, vilket de motiverar med att de inte "behöver" extra funktionerna som enterprise versionerna erbjuder, och att tillförlitligheten på enterprise versionerna inte är så mycket högre att den motiverar pris-skillnaden. Här är länken till diskarna de kört statistiken på den här rundan.

Skrivet av Gigantrix:

Blander du sammen Seagate og Samsung? Så vidt jeg kan se nevner Backblaze kun Seagate og ikke Samsung som disker de brukt i sine rack system.

Det KAN vara en avsiktlig referens till att Seagate & Samsung är samma HD's. Seagate köpte Samsungs HD division för en tid sedan...

Skrivet av pa1983:

Har du Reallocated Sectors så ska du omgående bakupa och göra en RMA.

Definitivt.

Skrivet av pa1983:

Hade pending sector count på min seagate och dustin bytte ut den utan tjafs tom efter garantin gick ut då det var ökänt dåliga DM001.

När det gäller just den här serien verker det smart att de byter ut dem i "förtid" men normalt sett är "pending sector count" inte en anledning till RMA. Sektorer markeras som "pending" av flera orsaker, utan att egentligen ha ett problem, och när disken kör över dem nästa gång verifierar den att sektorn fungerar som avsett, och återför den till normal status. Typiskt för diskar som sitter och vibrerar lite.
Det är dock rimligt att se kontinuerligt höga "pending sector count" som en varningssignal om något. Jag har en ST3500630AS (Seagate 500GB) som de senaste 4-5 åren sagt "pending sector count 5" men fortfarande inte har en enda omallokerad sektor... Den sitter mellan två WD diskar som jag misstänker vibrerar lite mer än Seagate disken egentligen gillar. Det blir nog en mindre uppgradering av HD'na i den här burken till sommaren, och när den disken hamnar i en WHS så får jag se vad den gillar läget om den slipper vibrationerna...

Skrivet av dlq84:

Det är ju bara Barracuda-serien som har problem. Resten av Seagate-diskarna verkar ju funka i klass med övriga i princip.

Det är ännu värre än så. Det är en specifik modell ur barracuda serien som har problem. Men den har å andra sidan massiva sådana. Det är frågan om inte felprocenten är högre på de här än den någonsin var på IBM's Deathstar.

Det är lite tragiskt att man inte från Seagate's sida tagit sitt ansvar och gjort något, återkallat disken, och ersatt kunder som köpt dem med en annan version 2 helt enkelt, där problemet är löst. Att i stället sitta och vänta på att kundernas diskar ska dö och reklameras, när felprocenten är så här hög, är lite skrämmande. Vill de har de all möjlighet att gå igenom de returnerade diskarna och skeppa de som verkar friska på nytt, lämpligtvis då som ersättningsdiskar på nya RMA'er... Eller billigt till OEM tillverkare, osv, då även de behöver billiga diskar att ersätta RMA'er med.
(Helst skulle man ju skrota, och återvinna dem rakt av, men det kanske inte är helt realistiskt det i heller...)

Jag har för stunden 12 Seagate och 8 WD diskar i bruk. Av dessa är en Seagate ersatt med en garanti-disk. (ST2000VX002 2011-12) Två av WD'na är ersatta på samma vis. WD'na är om minnet inte sviker, från 2008-9, 500GB.

Lite spännande är att tillförlitligheten på pappret har stått still / blivit sämre på diskarna:
Nonrecoverable Read Errors per Bits Read: 1 per 10^14då, i dag 13/14.
Annualized Failure Rate (AFR): 0,34%, i dag <1%

Köper man "premium" diskar kan man få upp siffrorna till gamla nivåer, eller rent av över, men det kostar just "premium" med. Man kunde ju tycka att diskarna skulle ha blivit mer tillförlitliga i dag...

Nåja, som det ser ut just nu blir det en 4-5TB disk "snart" för att rangera ut en flock 500GB diskar innan de faktiskt börjar dö för mig. Över hälften av mina diskar är långt utanför sin 5'åriga garantitid, så det är dags. Diskarna kommer hamna i olika RAID-lösningar för framtida media behov, men där gråter jag i alla fall inte blod om jag har dataförluster...

Och även framöver kommer jag låta priset avgöra när jag väljer mellan i övrigt (på pappret) likvärdiga diskar.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ja, den fungerar. Har inget att säkerthetskopiera till dock. Vid RMA så skickar man väl in den?
Så jag måste köpa ny disk för att rädda data?

Vilken disk ska jag ha?
Lagringsdisken innehåller film och spel, kan inte ha alla spel på SSD:n. Såg att Red "bara" snurrar i 5400

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

När det gäller just den här serien verker det smart att de byter ut dem i "förtid" men normalt sett är "pending sector count" inte en anledning till RMA. Sektorer markeras som "pending" av flera orsaker, utan att egentligen ha ett problem, och när disken kör över dem nästa gång verifierar den att sektorn fungerar som avsett, och återför den till normal status. Typiskt för diskar som sitter och vibrerar lite.
Det är dock rimligt att se kontinuerligt höga "pending sector count" som en varningssignal om något. Jag har en ST3500630AS (Seagate 500GB) som de senaste 4-5 åren sagt "pending sector count 5" men fortfarande inte har en enda omallokerad sektor... Den sitter mellan två WD diskar som jag misstänker vibrerar lite mer än Seagate disken egentligen gillar. Det blir nog en mindre uppgradering av HD'na i den här burken till sommaren, och när den disken hamnar i en WHS så får jag se vad den gillar läget om den slipper vibrationerna...
B!

Jag är väl medveten om vad pending secotor count innebär
Och det ska tas seriöst anser jag.
Min erfarenhet säger att 50% av fallen så har man dåliga sektorer om man har mer än en pending sektor men det är baserat på mina egna diskar som är bytta pga detta problem genom åren.
Jag brukar köra ett SMART själv test om jag ser en pending sector för att se om det finns kassa sektorer för då spottar SMART datan ur sig första LBA som är påverkat.

Denna seagate disk fallerade på långt SMART själv test med 60% kvar av ytan att skanna så den hade mins EN dålig sektor.
Mer än så felsökte jag inte.
Jag har i nödfall skrivit över sektorn i fråga för att tvinga disken använda en reserv sektor och kört om SMART själv testet men men potentiellt 24 dåliga sektorer så kan detta ta evigheter att felsöka och en kass sektor räcker för en RMA utan problem.

Men jag tror den var kass från dag ett. Varje gång diskarna startar eller går ur viloläge så klickar en disk till efter 30 sek, alltid. Började när jag satte i dom två. När jag tog ur disken och skickade in på RMA försvann det. Inte kommit tillbaks sedan dess så ja med tanke på att jag köpte 2st identiska diskar samtidigt så tror jag den disken var defekt från dag ett.

Men den disken var skrot det är säkert, oljud och kassa sektorer även om SMART inte registrerat det ännu annat än via självtestet jag körde men som sagt gäller att ha koll på sina diskar. Förlorade inget i det haveriet utan köpte en ny disk under RMA ärendet och gjorde bakup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Men jag tror den var kass från dag ett. Varje gång diskarna startar eller går ur viloläge så klickar en disk till efter 30 sek, alltid. Började när jag satte i dom två. När jag tog ur disken och skickade in på RMA försvann det. Inte kommit tillbaks sedan dess så ja med tanke på att jag köpte 2st identiska diskar samtidigt så tror jag den disken var defekt från dag ett.

Mina klickade efter några minuters inaktivitet med gamla firmwaren: Ett "fjong" för varje disk en stund efter aktivitet. Detta försvann efter att jag uppgraderade till senaste firmware. Vad jag menar är att ljudet inte behöver ha något att göra med att disken dog, hade diskarna olika firmware fick de olika ljud.