msi geforce gtx 970 coilwhine

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av draanexle:

Någon som har EVGA's GTX 970 och kan rapportera hur den funkar nu?

Tänkte införskaffa mig en - https://www.inet.se/produkt/5411339/evga-geforce-gtx-970-4gb-...

De funkar säkert ok men om du blir utan CW kan ingen svara på.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Behöver man installera om grafikdrivrutinerna ifall man byter från ett msi gtx 970 till asus 970?

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shadowjolt:

Behöver man installera om grafikdrivrutinerna ifall man byter från ett msi gtx 970 till asus 970?

Nja det är ju samma chip, så nej det lär du inte behöva.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Nja det är ju samma chip, så nej det lär du inte behöva.

Exakt så jag tänkte
Tack för bekräftelsen!

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk

Hej, kanske inte svar på allas problem,
ja kanske ingens.

Jag köpte ett beg. 280x och det lät i datorn allt annat var nytt.
Trodde det berodde på att jag klockade, vilket var halva sanningen.
Det lät ett ljud som inte var ok i mina öron.
Satte allt på original och då var det lugnt.
Plötsligt efter ett tag låter det igen.
Kopplar ur allt i lådan och testar med minsta hårdvara för att starta datorn.
Lägger till del för del och då hittade jag problemet.
Det satt i en Nexus fläkt som jag trodde var häftig,
det var den som tillsammans med min hårdvara som gjorde ljudet.
Kan det hända kanske att viss hårdvara kommer i "gungning" med andra?

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

Fick hem ett MSI GTX 980 GAMING och det har CW så det åker tillbaks, vet att det är en 970 tråd men det är vanligt med CW på 980 också om man kör lite search

Permalänk

Efter att jag satte in mitt asus gtx 970 så började datorn bete sig underligt.
Efter ca 1-2 timmar så blir hela systemet som sirap. Spel går i ca 5 fps och hela datorn likaså.
Då är man tvungen att göra en norsk omstart, vet någon hur man kan felsöka detta?

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem

Installerade min EVGA GTX 970 FTW ACX 2.0 någon timme sedan och får lite resultat som man inte är så värst glad över.

Fick coilwhine på min, så får dra mig till Inet efter helgen och byta/klaga

Den är väldigt bra i idle och utanför spel, men så fort man gör något i spel så låter typ surrar den.
Har video som jag kan ladda upp ifall någon skulle vara intresserad.

Frågan är, hur skall jag göra? Ska jag be Inet att skicka 5 stycken grafikkort till butik och testa i butik så att allt funkar? Kommer ju inte orka åka fram och tillbaka om det är nu så att jag skulle få coilwhine på fler gånger irad.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Fick mitt msi 970 i veckan med komplett nytt datorbygge från Inet

Provat kört lite assasins creed på 1920 i upplösning kört 30 min men inte hört något kanske för tidigt döma om jag inte kört andra spel

Permalänk
Inaktiv

Säkert skrivet innan i tråden men tåls att upprepas, här är min personliga erfarenhet:

970 coilwhine kan försvinna, köpte ett msi 970 "gaming" och upplevde cw vid första start. Lät datorn stå på lite för benchmarks, satte sen på chassidörren och har inte hört något sedan dess, inte heller i menyer. Har ett fractal design r4 vilket säkert dämpar lite ifall nu något låter.

Men cw vid första start betyder inte att det är så permanent, har även läst andra kommentarer om att det försvunnit efter en veckas användning.

Om det därefter cw beror på kassa komponenter eller inte är en annan femma.

Lite tröst för den som är orolig eller precis har satt in sitt kort, ge det någon dag iaf, det förlorar du inget på.

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering sedan tidigare inlägg

Körde Assasin Creed på ultra igår ett par timmar, det finns ett par riktiga tunga sekvens i det spelet där 100 talet människor rör sig på samma ruta men hörde absolut ingenting

Kör dock bara på 1920x1080 vet inte hur det blir med högre upplösningar

Den nya datorn är i alla fall knäpptyst, känns bra efter 4 månader granskning av komponenter

Permalänk
Medlem

Fick hem ett ASUS GTX 970 Strix i fredags, driver det med ett nytt EVGA G2 850W. Först tyckte jag nätagget hade coil whine när jag satte det i läge på, men sen försvann ljudet när jag satte igång hela systemet. Grafikkortet jag fick först tjöt ordentligt i Assassins creed 1. Det blir bättre med v-sync påslaget. De flesta kort piper när de arbetar fort antar jag? Ju fler frames kortet ritar, desto högre pip. Bytte kortet till ett nytt likadant, blev ingen skillnad. Ljudet är kvar. Det känns fånigt att man ska behöva köra v-sync för att slippa coil whine. Och det hörs ändå ett tickande surr när man har v-sync på, om än mer tolererbart. Ska invänta nästa batch från netonnet och byta igen, hjälper inte det så stannar jag nog kvar och får leva med det helt enkelt.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk

Fick hem mitt MSI GTX 970 häromdagen från Netonet och det lider av extrem coil whine.
Låter som om någon har dödsångest i burken när det över 70fps.

Kör FPS limit med MSI Afterburner.. dock tråkigt att inte kunna få ut det mesta av kortet utan att få tinnitus.

Har även fått massa oljud i micken när jag lirar spel. Ett konstant brummande ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockabilly65:

Hej, kanske inte svar på allas problem,
ja kanske ingens.

Jag köpte ett beg. 280x och det lät i datorn allt annat var nytt.
Trodde det berodde på att jag klockade, vilket var halva sanningen.
Det lät ett ljud som inte var ok i mina öron.
Satte allt på original och då var det lugnt.
Plötsligt efter ett tag låter det igen.
Kopplar ur allt i lådan och testar med minsta hårdvara för att starta datorn.
Lägger till del för del och då hittade jag problemet.
Det satt i en Nexus fläkt som jag trodde var häftig,
det var den som tillsammans med min hårdvara som gjorde ljudet.
Kan det hända kanske att viss hårdvara kommer i "gungning" med andra?

Ja, även vist moderkort med ett vist agg kan få detta också eller vist grafikkort.

Men inte hört om just fläktar som kan vara inblandade. Dock klarar vissa fläktar inte av en viss typ av kontroller (utan att låta för jävligt). Är lite nyare fläktkontroller som styrs på annat sätt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tråkigt att de inte lyckas få bort detta fenomen. Känns ju som att vissa tillverkare fixar det, eller ialalfall har mindre problem med det. Det är ju inte ofta man får coil whine på ett moderkort så det borde ju inte vara så svårt för dem att lösa tycker jag. Känns lite som att det skulle bli bättre om de gjorde strömförsörjningen något kraftigare. Men det är klart många bäckar små, och kan det hålla igen på något för att tjäna en extra krona så gör de säkert det.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Har ett Asus 970 Strix som har märkbart CW i t ex WoW (dock inte i menyerna) även när lådan är stängd. Hittade detta:

Other Thoughts: In order to fix coil whine (which is the inductors switching on and off at the same rate as your psu is supplying power to them for a quick and dirty explanation) overclock and overvolt your card a few mhz till the whine goes away. You just need to change the rate at which your card requires power to eliminate the whine... ever get a buzzing from your monitor at a certain brightness? Same thing.

Manufacturer Response: Dear Shinobi,
Your explanation on the coil whine issue is superb. I'm glad you have an understanding with how the cards work. If you have an issue with your card that you would like to discuss please email me an place case number # N141202313 in the subject line. I'm here to help you and all others with these issues, as our customer loyalty department dedicated to bringing a resolution to all issues related to our products.
Sincerely,

Adam ASUS Customer Loyalty CC-Adam@asus.com

Edit2: This is straight from ASUS customer support
*The coil whine noise is not specific to 900 series and can happen to any high-end GPU. Although it can be a concern to hear your fans spin and/or coil making noise at a higher level than expected, rest assured that your display card does not have a hardware defect. Moreover, if you have any questions or would like to confirm that your card is working as expected, please contact our support team and we will gladly assist you.
Changing the voltage overclocking and overvolting your card a few MHz till the whine goes away, can be a way to quell the issue you face with the noise. If you wish to discuss it further please email and place case number N141202718 in the subject line. I'm here to help you and all others with these issues, as our customer loyalty department dedicated to bringing a resolution to all issues related to our products.
Sincerely,
Adam ASUS Customer Loyalty CC-Adam@asus.com

Hur svårt är det att klocka upp frekvens och spänning?

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Gör återköp och köp Asus. Det verkar tyvärr vara det enda säkra kortet. Får du ett nytt på utbyte lär det vara så att det är från samma batch med kort och lär lida av samma problem.

jag har ASUS 970 strix. O har Coil whine. Så ASUS e inte ett säkert kort heller.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

En update.

Tydligen var det inte grafikkortet som hade coilwhine utan nätagget.
Hade ett 650W Fractal Design som inte verkade gå bra ihop med MSI GTX 970.

Uppgraderade till ett EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold och whinet är väck.

Kan tilläggas att jag även hade whine med ett annat nätagg på 600W,
så ett tips är att lyssna riktigt noga så inte coilwhinet egentligen kommer PSU:n.

Permalänk

Har fått ett EVGA med så grym coil whine så att de stör min mikrofon så mina vänner i skype hör störande ljud (Notera ljudet går inte från chassit --> micen --> skype) utan de blir sånt surr att de stör ljudkortet så det blir knepigt ljud. Hoppas netonnet är bra att förhandla med.

Permalänk

Tror ni att mitt kommer från nätagget eller??

https://www.youtube.com/watch?v=mgyHn9_M99A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jesper444:

Tror ni att mitt kommer från nätagget eller??

https://www.youtube.com/watch?v=mgyHn9_M99A

Vad gjorde datorn under tiden? Öppna annars lådan och sätt en tom hushållsrulle för örat för att märka var det kommer ifrån.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har ett ASUS GTX 970 STRIX och har sinnessjukt mycket coilwhine. (700W PSU)
(Har även skapat en tråd om det)

Innan hade jag ett MSI 280X GAMING och det hade också coilwhine, dock inte alls lika mycket. (700W PSU)

Är extremt ljudkänslig och bygger därför tysta datorer med vibrationsdämpning till HDD osv, men alltså coilwhinet från mitt ASUS 970 är som att katten blir fistad här hemma.

*besviken

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av mame:

Har ett ASUS GTX 970 STRIX och har sinnessjukt mycket coilwhine. (700W PSU)
(Har även skapat en tråd om det)

Innan hade jag ett MSI 280X GAMING och det hade också coilwhine, dock inte alls lika mycket. (700W PSU)

Är extremt ljudkänslig och bygger därför tysta datorer med vibrationsdämpning till HDD osv, men alltså coilwhinet från mitt ASUS 970 är som att katten blir fistad här hemma.

*besviken

Vad för agg? kan ju vara det som är "boven".

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad för agg? kan ju vara det som är "boven".

Ett Cougar 700 CM. Har funkat perfekt i alla år, säkert inte det bästa men ser så sjukt snyggt ut i chassit.

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

MEN prestandamässigt kunde jag inte vara mer nöjd! Är som en dröm med min i7-4790K.

Dessutom klockar den 8010 Mhz på minnet utan att blinka.

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Har läst nästan hela tråden nu .. förvånad över alla dessa grafikkort med CW.

Jag var hur säker som helst att mitt gamla 560ti orsakade mitt CW, som var extremt speciellt när man körde heaven benchmark eller motsvarande. Tills jag till slut körde med en gammal pappersrulle mot nätagget .. hittade boven som var ett Fractal Design R2 650W .. kör nu Corsair RM 650 som är knäpptyst.

Visa signatur

¤ Myllox ¤

# NZXT H510 # Corsair RMx 850 # Windows 11 Pro 64bit # i5-13500X # ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI D4 # 16GB Trident Z Neo @ 3600 # 970 EVO NVMe 500GB # Noctua NH-U12A Chromax Black # Gigabyte RTX3070 Eagle# Acer Predator XB237U 1440p@170hzT # Kuriosabild: RX580 8GB Dual OC [noctua mod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mame:

Ett Cougar 700 CM. Har funkat perfekt i alla år, säkert inte det bästa men ser så sjukt snyggt ut i chassit.

yf4rCQDmA0E

Är ett okej agg enligt http://translate.google.es/translate?hl=es&sl=auto&tl=en&u=ht... men kan delvis vara en bov, dom som bytt agg har sluppit CW efter det. Men svårt att svara på, jo ser rätt fräckt ut.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar