Permalänk
Medlem

Wifog Plus

Fick ett mail från Wifog där man ska börja med en ny tjänst, "Wifog Plus".

Jag citerar från mailet;

Citat:

Wifog Plus

Den 1:a mars inför vi ett antal nyheter i wifog. Först ut är den efterfrågade möjligheten att surfa, ringa och sms:a reklamfritt. Vi kallar det Wifog Plus - en helt ny och toksmidig betaltjänst.
Med Wifog Plus kan du välja att betala ett engångsbelopp för det du vill använda, varken mer eller mindre. Fortfarande inga bindningstider och inget krångel. Vi skickar inga fakturor och lägger aldrig på några dolda avgifter - det är bara jätteflexibelt, prisvärt och överskådligt. Surfa gratis med reklam ena dagen – betala för reklamfritt nästa. Det är helt valfritt och du bestämmer själv hur mycket och när.
Så funkar det
Med nya Wifog Plus kan du välja att hushålla med ditt gratisabonnemang och enkelt köpa till mer surf när du vill för en billig peng. Tryggt, säkert och enkelt. Exempel: köp till data för att se en film utan reklamavbrott och gå tillbaka till gratissurfandet automatiskt när du använt upp det du köpt. Vi skickar detaljerad information om hur du genomför ett köp några dagar innan lansering.

Lanseringsdatum 2015-03-01.

Ska bli smått intressant och se vad priset kan hamna på, månadsvis.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

Med tanke på att tjänsten i övrigt tyvärr är ganska buggig vad gäller reklamfinansieringen så känns systeroperatören Hallon bättre. Så slipper du reklamdelen. Den har aldrig fungerat fullt ut. Om detta plusabonnemang snabbt kommer upp i över 99kr/mån för sporadiska laddningar så är t.ex. Hallon bättre. Då du slipper reklamen helt för 99 kr/mån och slipper kolla på reklam för att kunna ringa.

Det fungerar inte heller med "ladda datamängd och surfa upp den" som man lätt kan tro. Du kan t.ex. inte se reklam och ha 100MB i tex 2-3 dygn så e-post osv fungerar. Det är även tidsbestämt. Så efter 1-2 timmar så upphör den laddning du har gjort (om du inte surfat upp den).

Så i praktiken är man dömd att titta på reklam så fort man vill göra någonting. Till försvar ska man väl säga att det är ju en mycket bra lösning för den som endast mycket sporadiskt använder surf/mail/internetfunktioner. Då är det ett mycket bra alternativ då du kan ladda på lite minuter/SMS/datatrafik och inte betala ett öre. För den normala användaren av datatrafik, så blir det ett evigt tittande på reklam.

Jag har utvärderat tjänsten under en längre tid och den enda reklam som visas är SvD och Viktväktarna. Det börjar bli lite tjatigt.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreas Epradius:

Med tanke på att tjänsten i övrigt tyvärr är ganska buggig vad gäller reklamfinansieringen så känns systeroperatören Hallon bättre. Så slipper du reklamdelen. Den har aldrig fungerat fullt ut. Om detta plusabonnemang snabbt kommer upp i över 99kr/mån för sporadiska laddningar så är t.ex. Hallon bättre. Då du slipper reklamen helt för 99 kr/mån och slipper kolla på reklam för att kunna ringa.

Det fungerar inte heller med "ladda datamängd och surfa upp den" som man lätt kan tro. Du kan t.ex. inte se reklam och ha 100MB i tex 2-3 dygn så e-post osv fungerar. Det är även tidsbestämt. Så efter 1-2 timmar så upphör den laddning du har gjort (om du inte surfat upp den).

Så i praktiken är man dömd att titta på reklam så fort man vill göra någonting. Till försvar ska man väl säga att det är ju en mycket bra lösning för den som endast mycket sporadiskt använder surf/mail/internetfunktioner. Då är det ett mycket bra alternativ då du kan ladda på lite minuter/SMS/datatrafik och inte betala ett öre. För den normala användaren av datatrafik, så blir det ett evigt tittande på reklam.

Jag har utvärderat tjänsten under en längre tid och den enda reklam som visas är SvD och Viktväktarna. Det börjar bli lite tjatigt.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Ett kontantkort är ju ljusår bättre än att behöva se reklam.

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Ett kontantkort är ju ljusår bättre än att behöva se reklam.

Det beror på vad man har för krav, behov och ekonomi. Ett abonnemang kan vara ljusår bättre än ett kontantkort...

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Har haft wifog sen release och sett att det bara blivit sämre och sämre. Det började bra med 200MB surf i 2h för en liten kort reklam, ladda på hur många gånger man vill. 120 min taltid och 200 sms.
Nu kör de 200MB surf i 2h, max 4 GB/mån, därefter ger varje reklam 15MB i 15'..
50 sms och 50 min prat som kan laddas på upp till 200 sms och pratminuter där varje reklam ger 5 minuter och 5 sms.

Du går de ner till 2GB surf per månad 100 pratminuter..

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

Med tanke på att tjänsten i övrigt tyvärr är ganska buggig vad gäller reklamfinansieringen så känns systeroperatören Hallon bättre. Så slipper du reklamdelen. Den har aldrig fungerat fullt ut. Om detta plusabonnemang snabbt kommer upp i över 99kr/mån för sporadiska laddningar så är t.ex. Hallon bättre. Då du slipper reklamen helt för 99 kr/mån och slipper kolla på reklam för att kunna ringa.

Det fungerar inte heller med "ladda datamängd och surfa upp den" som man lätt kan tro. Du kan t.ex. inte se reklam och ha 100MB i tex 2-3 dygn så e-post osv fungerar. Det är även tidsbestämt. Så efter 1-2 timmar så upphör den laddning du har gjort (om du inte surfat upp den).

Så i praktiken är man dömd att titta på reklam så fort man vill göra någonting. Till försvar ska man väl säga att det är ju en mycket bra lösning för den som endast mycket sporadiskt använder surf/mail/internetfunktioner. Då är det ett mycket bra alternativ då du kan ladda på lite minuter/SMS/datatrafik och inte betala ett öre. För den normala användaren av datatrafik, så blir det ett evigt tittande på reklam.

Jag har utvärderat tjänsten under en längre tid och den enda reklam som visas är SvD och Viktväktarna. Det börjar bli lite tjatigt.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Jag har själv Wifog som en nödlösning då man verkligen behöver komma ut på nätet. Och ingenting annat. Kostar inget. Ja, om man nu bortser från att man ev lär införskaffa sig en 3G dongel. Det är ju inte så att man kan använda sig utav Wifog för några större utflykter på nätet.
Den reklamtid man ser, den räcker inte speciellt långt på nätet. I tid eller nerladdning, sett.

Och sen är det ju lite som du också säger. Att det är lite väl mycket buggar här och var. Och att det här med tiden man kan sitta och använda för surf, att den varierar rätt så kraftigt från gång till gång. Lite beroende på vad man gör med surftiden.

Sen det här med vad månadskostnaden för Wifog Plus hamnar när dom väl kör i gång. Hamnar inte månadspriset under 100 lappen, då är det ju som du säger, lika bra att man kan använda sig utav Hallon. Eller någon annan aktör ska jag väl säga.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreas Epradius:

Det beror på vad man har för krav, behov och ekonomi. Ett abonnemang kan vara ljusår bättre än ett kontantkort...

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Har man inte råd att tanka på ett kontantkort med en hundring är man fullständigt misslyckad här i livet.

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Har man inte råd att tanka på ett kontantkort med en hundring är man fullständigt misslyckad här i livet.

Ingen aning faktiskt. Och jag som har runt 20 abonnemang är fullständigt lyckad då?

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Intressant. Jag som har en dumb-phone skulle alltså få 200 minuter gratis telefoni och 200 sms per månad gratis för alltid? Jag har inget behov av internet så den där appen kan jag ju skippa (har inte ens appar på min telefon? Eller måste man ha appen får att ens få igång telefonin?

Tvivlar på att jag pratar mer än 1 timme om månaden i mobilen och kanske skickar max 100 sms per månad. Då borde väl wifog gratistjänsten kunna funka?

Har Telia kontant och tankar väl några hundralappar om året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Intressant. Jag som har en dumb-phone skulle alltså få 200 minuter gratis telefoni och 200 sms per månad gratis för alltid? Jag har inget behov av internet så den där appen kan jag ju skippa (har inte ens appar på min telefon? Eller måste man ha appen får att ens få igång telefonin?

Tvivlar på att jag pratar mer än 1 timme om månaden i mobilen och kanske skickar max 100 sms per månad. Då borde väl wifog gratistjänsten kunna funka?

Har Telia kontant och tankar väl några hundralappar om året.

Du får, jag citetar från wifog:

Citat:

Du får prata i 200 minuter varje månad. Helt gratis. När du fyllt på 200 gratisminuter så är det slut! Detsamma gäller för sms. När du har skickat 200 sms på en månad, så kan du inte skicka fler. För att fortsätta och kommunicera gratis (du får ju massor med gratis data fortfarande) rekommenderar vi att du använder smarta gratisappar som Viber, Skype eller Whatsapp – de fungerar toppenbra!

Dvs. Så länge du inte pratar mer än 200 timmar, eller skickar mer än 200 sms i månaden så är det gratis. Behöver inte ha någon app eller något sånt för att få det att funka.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Ja det låter ju bra. Fast när jag tänker efter känns det lite fel att utnyttja dem så, för de får ju in sina pengar när man kollar reklamen. Kanske går att kolla deras reklam via datorn för att supporta dem även om man inte utnyttjar surfmängden på det mobila nätet.

Permalänk
Medlem

Kan inte hitta texten nu på sidan, men du kan inte använda en "dumb phone" med wifog. Man måste ha appen för att kunna använda både surf och ringa..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

Kan inte hitta texten nu på sidan, men du kan inte använda en "dumb phone" med wifog. Man måste ha appen för att kunna använda både surf och ringa..

Appen måste man inte ha, men man måste kunna titta på reklamklipp på internet (deras sida) för att få mer än, tror det är, 35 SMS och 35 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Appen måste man inte ha, men man måste kunna titta på reklamklipp på internet (deras sida) för att få mer än, tror det är, 35 SMS och 35 minuter.

Du kan inte fylla på surf sms/prat från en dator så måste fortfarande ha 3g på mobilen. dvs ingen "dumbphone".

Edit : jag har inte riktigt koll på hur mycket man får vid månadsskiftet, då jag nästan bara använder surf, men man fyller iaf på med 15 min prat och 5 sms för varje reklam.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Har man inte råd att tanka på ett kontantkort med en hundring är man fullständigt misslyckad här i livet.

Ja eller så är man en 15 år eller något på den tiden prioriterade jag i alla fall mycket annat än att betala telefoni med mina begränsade tillgångar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja eller så är man en 15 år eller något på den tiden prioriterade jag i alla fall mycket annat än att betala telefoni med mina begränsade tillgångar.

Det är rätt ointressant vad barn har för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

Du kan inte fylla på surf sms/prat från en dator

Jo vist kan du det. Använd länken:

Efter = stoppa in det aktuella telefonnumret. Om det fortsätter fungera efter månads-skiftet låter jag vara osagt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jo vist kan du det. Använd länken:

Efter = stoppa in det aktuella telefonnumret. Om det fortsätter fungera efter månads-skiftet låter jag vara osagt.
B!

haha, satt faktiskt o tänkte på om det var möjligt att göra så
du lyckades besegra mig, mr B!

*lyfter på hatten*

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Det är rätt ointressant vad barn har för sig.

Vilka starka argument du lyckas hitta på du ska nog inte bli konsult i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

du lyckades besegra mig, mr B!

Jag minns inte vem det var som bidrog med länken, men den kommer från WiFOG'tråden på FB. Så jag kan inte ta äran åt mig. Däremot är det hemskt tacksamt att det fungerar, eftersom deras app inte fungerar på min telefon, och då är länken räddningen så man kan tanka på ny samtalstid, och nya SMS. Surfet ploppar ju upp rätt sida av sig själv när det behöver tankas på, men resten är det värre med...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vilka starka argument du lyckas hitta på du ska nog inte bli konsult i alla fall.

Det är du som kommer med skitargument; det är ju inte på något sätt relevant att barn vanligtvis saknar pengar till att tanka på kontantkort, så att du ens nämnde det är fullständigt poänglöst.

Permalänk
Medlem

Fungerar wifog att ta emot samtal och SMS även om man gått över gränsen?

Skrivet av nackskägg:

Det är du som kommer med skitargument; det är ju inte på något sätt relevant att barn vanligtvis saknar pengar till att tanka på kontantkort, så att du ens nämnde det är fullständigt poänglöst.

Okej så jag kom med något som visade hur fel du har, det är kanske jobbigt men ingen ursäkt att bli otrevlig:P

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej så jag kom med något som visade hur fel du har, det är kanske jobbigt men ingen ursäkt att bli otrevlig:P

Fel? Jag har inte fel bara för du kommer med ett irrelevant exempel på någon som inte har pengar. Skärp dig!

För att du ska fatta poängen så får jag väl säga att; om man är vuxen och inte har råd att tanka på en hundring på ett kontantkort så är man fullständigt misslyckad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Fel? Jag har inte fel bara för du kommer med ett irrelevant exempel på någon som inte har pengar. Skärp dig!

Varför är det irrelevant. Jag hade knappt råd med min telefoni när jag var i den åldern jag ville hellre köpa spel och cykeldelar för min månadspeng. Du påstod att man är totalt misslyckad bara för man inte vill tanka på ett kontantkort och du kan ju inte påstå att barn som inte får allt av föräldrarna är misslyckade?

Edit såg att du redigera inlägget efter jag citerade.
Ja är man vuxen och inte har råd med ett kontantkort, är man fattig men fattig kan man bli på så många sätt.

Aja ingen ide att diskutera vidare blir troligtvis borttaget ändå.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför är det irrelevant. Jag hade knappt råd med min telefoni när jag var i den åldern jag ville hellre köpa spel och cykeldelar för min månadspeng. Du påstod att man är totalt misslyckad bara för man inte vill tanka på ett kontantkort och du kan ju inte påstå att barn som inte får allt av föräldrarna är misslyckade? Hur gammal är du själv du beter dig ju som en 15åring just nu.

Det är irrelevant därför att det handlar om barn. Som barn är man inte ansvarig för sitt eget liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Det är irrelevant därför att det handlar om barn. Som barn är man inte ansvarig för sitt eget liv.

Det har du rätt i men det förändrar inte att om jag hade varit 15 år nu hade jag valt detta "abonnemanget", istället för ett kontantkort eftersom jag med mina runt 900kr eller vad det var man fick hellre köpte Godis spel datorkomponenter och grejer till cykeln än att lägga 100-300 på telefoni. Sen är jag medveten om att många ungar få massa pengar och allt betalt av sina föräldrar men så var det inte för mig och antagligen massor andra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fungerar wifog att ta emot samtal och SMS även om man gått över gränsen?

Gränserna gäller bara utgående. Du får ta emot hur mycket samtal och SMS som helst.

Barn... Är inte en aktuell innehavare av ett Wifog abonnemang i alla fall. Precis som alla andra så gör Wifog affärer med vuxna. Man får förmoda att reklamen hade varit annorlunda om man riktat sig till barn. Det hindrar inte kostnadsmedvetna föräldrar från att försöka få tag i ett Wifog abonnemang, och låta barnen använda det. Det ger bra kontroll över kostnaderna.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Om man nu köper till datamängd med Wifog Plus, gäller den köpta mängden en begränsad tid då månntro eller har man obegränsad tid på sig att utnyttja det? Antar att det visar sig när folk börjar använda tjänsten 1:a Mars.

Gillar att pyssla lite med små elektronikprojekt som kan tänka sig behöva internetuppkoppling för att överföra data, exempelvis automatisk loggning av temperatur i en sommarstuga eller något sådant (bara som exempel, jag har ingen sommarstuga). Då behövs pytteliten datamängd men kontinuerlig uppkoppling. Så säg att jag köper till 1 GB data som jag vill förbruka under 1 års tid så vore det trist om den försvann nästa dag bara för att det var tidsbegränsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag minns inte vem det var som bidrog med länken, men den kommer från WiFOG'tråden på FB. Så jag kan inte ta äran åt mig. Däremot är det hemskt tacksamt att det fungerar, eftersom deras app inte fungerar på min telefon, och då är länken räddningen så man kan tanka på ny samtalstid, och nya SMS. Surfet ploppar ju upp rätt sida av sig själv när det behöver tankas på, men resten är det värre med...

B!

jaha okey

Skrivet av ronnylov:

Om man nu köper till datamängd med Wifog Plus, gäller den köpta mängden en begränsad tid då månntro eller har man obegränsad tid på sig att utnyttja det? Antar att det visar sig när folk börjar använda tjänsten 1:a Mars.

Gillar att pyssla lite med små elektronikprojekt som kan tänka sig behöva internetuppkoppling för att överföra data, exempelvis automatisk loggning av temperatur i en sommarstuga eller något sådant (bara som exempel, jag har ingen sommarstuga). Då behövs pytteliten datamängd men kontinuerlig uppkoppling. Så säg att jag köper till 1 GB data som jag vill förbruka under 1 års tid så vore det trist om den försvann nästa dag bara för att det var tidsbegränsat.

Detta e jag också intresserad av att veta faktiskt, känns lite som att de faktiskt borde köra på "köp detta, använt tills det är slut" och inte som ett vanligt kontantkort där man laddar månadsvis. den som lever får se

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Läste på ett annat forum att man måste förbruka minst 50 MB data per månad under 3 månader i sträck annars inaktiveras SIM-kortet.

Samt från deras hemsida:
"Vad kommer Wifog Plus att kosta? Någon dag eller två innan vi släpper Wifog Plus (första veckan i mars) får du och alla andra Wifoggare mer information om priser och hur du genomför ett köp – i appen eller på Wifog.com. Det data eller prat/sms du köper får du behålla tills du har förbrukat det."

Så man får väl köra något script som ser till att förbruka minst 50 MB data per månad för att hålla SIM-kortet aktivt... Men gör man det så kanske man kan köpa till 1 GB data och få det att räcka i 10 månader för sådan där lågtrafiksanvändning med konstant uppkoppling. Frågan är dock vad priserna blir men vi får väl se.