Windows 7 vägrar installera om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det verkar inte finnas nån omställning mellan ahci och ide på ditt moderkort, det är nog för gammalt för det så du har bara raid och det sak du inte ha på porten till en optisk enhet.
Ja det går att lägga in mer saker på installations usbn så länge de ryms .

Okej trodde det, letat länge....
Okej bra! Tänkte ifall det skulle fucka när man ska installera windows 7 om det ligger andra filer där

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag vet ej hur (Preinstall driver, press F6 during Windows* setup to read from floppy) fungerar med ett USB minne eller CD skiva så detta kan jag inte svar på, jag misstänker att du inte har någon Foppy Drive i datorn.

Edit: Jag har tyvärr inte testat att lägga några andra filer än W7 installationsfiler på samma USB minne men du kan testa detta om du vill, men då måste du lägga till dom efter du har lagt över W7 installationsfilerna på USB minnet.

Okej, ska försöka iaf Universal Usb Installer har hållit på i 50 min nu x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daazion:

Okaj, laddade iaf ner Windows 7 Professional 64Bit, bara till o ta bort "ei.cfg" filen sen när allt ligger på usb minnet eller?

Har du verkligen lyckas ladda hem hela Windows 7 Professional 64Bit Svenska ISOn, jag har försökt många gånger men den laddar bara hem några få kB så du får kontrollera att hela ISOn är nedladdad, den skall vara 3 115 166 kB.

Ja det är bara att ta bort ei,cfg filen genom att högerklicka och välja ta bort.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Har du verkligen lyckas ladda hem hela Windows 7 Professional 64Bit Svenska ISOn, jag har försökt många gånger men den laddar bara hem några få kB så du får kontrollera att hela ISOn är nedladdad, den skall vara 3 115 166 kB.

Ja det är bara att ta bort ei,cfg filen genom att högerklicka och välja ta bort.

Valde en annan som tydligen skulle fungera
Har nu bootat ifrån usb minnet och samma sak händer, den frågar efter dom där förbannade drivrutinerna?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daazion:

Valde en annan som tydligen skulle fungera
Har nu bootat ifrån hårddisken och samma sak händer, den feågar efter dom där förbannade drivrutinerna?!

Så du lyckas installera Windows 7 på hårddisken eller vad menar du?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Så du lyckas installera Windows 7 på hårddisken eller vad menar du?

Nej lyckas ikke, samma problem som innan
frågar efter drivrutiner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Så du lyckas installera Windows 7 på hårddisken eller vad menar du?

La även in dom där drivrutinerna, men datorn vill inte ta emot dom tydligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daazion:

Nej lyckas ikke, samma problem som innan
frågar efter drivrutiner...

Men du skrev ju att du bootade från hårddisken.

Du ska boota från USB-minnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Men du skrev ju att du bootade från hårddisken.

Du ska boota från USB-minnet

Woops, menade Usb minnet!*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daazion:

Nej lyckas ikke, samma problem som innan
frågar efter drivrutiner...

Ja och då skall du trycka på en av Browse knapparna och manuellt leta upp dom och sedan skall du antagligen markera SATA drivrutinen eller hela Chipset drivrutinen och klicka på OK så att windows installationen kan hitta denna drivrutin.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Ja och då skall du trycka på en av Browse knapparna och manuellt leta upp dom och sedan skall du antagligen markera SATA drivrutinen eller hela Chipset drivrutinen och klicka på OK så att windows installationen kan hitta denna drivrutin.

finns många drivrutiner i mappen där dom finns, provat varenda en o ingen fungerar, kommer upp en ruta där det står " No new devices could be found. Make sure the driver files are correct and located on the driver installation media."

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Ja och då skall du trycka på en av Browse knapparna och manuellt leta upp dom och sedan skall du antagligen markera SATA drivrutinen eller hela Chipset drivrutinen och klicka på OK så att windows installationen kan hitta denna drivrutin.

Kan notera att jag måste bocka av "Hide drivers that are not compitable with hardware on this computer" för att drivrutinerna ska synas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daazion:

finns många drivrutiner i mappen där dom finns, provat varenda en o ingen fungerar, kommer upp en ruta där det står " No new devices could be found. Make sure the driver files are correct and located on the driver installation media."

Jag har inga fler förslag så vi får hoppas att någon annan kan hjälpa dig.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag har inga fler förslag så vi får hoppas att någon annan kan hjälpa dig.

Tack så mkt för hjälpen ändå! Sjukt hälpsam har du varit!

Permalänk
Medlem

Testa dra ur USBn ur datorn när den säger att den inte hittar DVD/boot device, och stoppa in i ett annat uttag (undvik usb3)

Testa stänga av DVD läsaren och annat i BIOS. pilla med boot device order, boot devices. leta efter konstiga saker som har med dessa att göra. Pilla pilla. tillslut poffar allt som det ska. kom ihåg hur det såg ut innan du började pilla, och sätt tillbaks allt när det väl funkat.

Byt inte mellan ahci/raid/ide.

Works for me

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson:

Testa dra ur USBn ur datorn när den säger att den inte hittar DVD/boot device, och stoppa in i ett annat uttag (undvik usb3)

Testa stänga av DVD läsaren och annat i BIOS. pilla med boot device order, boot devices. leta efter konstiga saker som har med dessa att göra. Pilla pilla. tillslut poffar allt som det ska. kom ihåg hur det såg ut innan du började pilla, och sätt tillbaks allt när det väl funkat.

Byt inte mellan ahci/raid/ide.

Works for me

Kan ju säga att jag inte har förmågan att pillellipilla i bios då jag inte fattar ett skit i stort sett vad som står där :3

Permalänk
Rekordmedlem

Hur har du ställt in raidbioset, har du provat att stänga av raid om du ska köra enkeldisk ? Syns disken i bios ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur har du ställt in raidbioset, har du provat att stänga av raid om du ska köra enkeldisk ? Syns disken i bios ?

Hur gör man detta då?

Permalänk
Skrivet av Daazion:

Kan ju säga att jag inte har förmågan att pillellipilla i bios då jag inte fattar ett skit i stort sett vad som står där :3

Testa åtminstone det förstnämnda som inte kräver Bios, också en bra idé faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xubunticious:

Testa åtminstone det förstnämnda som inte kräver Bios, också en bra idé faktiskt.

gjort det, provat varenda port i datorn (har typ 6 st)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Daazion:

Hur gör man detta då?

Du går in i bios och kollar det, har du läst manualen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du går in i bios och kollar det, har du läst manualen ?

Nej inte kollat det, ligger i sängen med mobilen nu så kan inte läsa den nu
Och detta moderkortet verkar vara kasst, om man läser inlägg om det
Massa inställningar i bios som inte går att ändra vad jag läst

Permalänk
Medlem

meddelandet i första inlägget betyder dåligt/trasigt installationsmedia så trasig iso/skivan bränd för snabbt.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Daazion:

Nej inte kollat det, ligger i sängen med mobilen nu så kan inte läsa den nu
Och detta moderkortet verkar vara kasst, om man läser inlägg om det
Massa inställningar i bios som inte går att ändra vad jag läst

Det är väl egentligen inte dåligt utan gammalt, den plattformen släpptes för 9 år sedan så den är inte helt modern och inställningarna är en av de saker som blivit enklare och mer automatiska.
Gigabytes driver var ju ett självuppackande arkiv, har du provat att packa upp det manuellt innan du kopierar över filerna till usbminnet ?
Du kan ju också gå till Nvidia och prova om du har mindre problem med deras driver,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Daazion:

gjort det, provat varenda port i datorn (har typ 6 st)

Inte för att tjata, men dubbelkolla du har testat som sagt att när den säger om drivrutinen bytat port mitt under Install?

Inte mitt tips från början utan det ovan kommenterade, byt under install inte innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xubunticious:

Inte för att tjata, men dubbelkolla du har testat som sagt att när den säger om drivrutinen bytat port mitt under Install?

Inte mitt tips från början utan det ovan kommenterade, byt under install inte innan.

Yes har testat, fungerar ikke....

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl egentligen inte dåligt utan gammalt, den plattformen släpptes för 9 år sedan så den är inte helt modern och inställningarna är en av de saker som blivit enklare och mer automatiska.
Gigabytes driver var ju ett självuppackande arkiv, har du provat att packa upp det manuellt innan du kopierar över filerna till usbminnet ?
Du kan ju också gå till Nvidia och prova om du har mindre problem med deras driver,

packade upp dom via deras program, skulle det göra skillnad o göra det manuellt tror du?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Daazion:

packade upp dom via deras program, skulle det göra skillnad o göra det manuellt tror du?

Det får du prova, prova också att ladda hem drivern från Nvidia om det inte funkar från Gigabyyte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daazion:

packade upp dom via deras program, skulle det göra skillnad o göra det manuellt tror du?

testat med windows 10 ? för att se om det fungerar bara? då vet du direkt om det är drivers som behövs.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det får du prova, prova också att ladda hem drivern från Nvidia om det inte funkar från Gigabyyte.

Okej ska aprova