Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PowerNet:

Nja, det är inte alls säkert att det är falsk marknadsföring av Nvidia, då de uppgifterna är inget som Nvidia själva publicerat mot slutkund, utan det enda de anger är att det är Memory Bandwidth (GB/sec) 224, vilket egentligen är korrekt, även om det kunde varit smartare att ange 196 + 28 GB/s, och förklarat uppdelningen av minnet.
Och att det är 4 GB är också korrekt, så inte där är det något fel heller i marknadsföringen egentligen, utan det är ju också korrekt.
Så skulle det prövas i domstol så är utgången väldigt oklar, då det inte är helt uppenbart att Nvidia vilselett något mot kund.

Inte säkert det är 4Gb på kortet nu.
http://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/2uco43/boris_voront...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dekkan:

Men alltså om man nu fick veta att något har 4gb men utnyttjar bara 3.5 gb o när de ytterligare 0.5gb användes så blir det en prestanda förlust. Hade jag iaf inte köpt kortet från första början.
Tycker det är så sjukt dåligt. Att de inte ska räcka.. Som sagt tror inte det här är över.. Kmr nog mer

Jag spelade far cry 4 nyss och fick INTE korten att använda mer än 3512mb.
Med gtx 980 var de upp i över 3900mb

Permalänk
Medlem

Tekniskt sett så finns det 4GB vram på kortet. Problemet är att Nvidia medvetet ljugit om minnesarkitekturen, L2 och ROPs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Nästan så att jag hoppas på att det där är sant och nvidia får ännu mer skit.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen möjligheten kommer att få lämna tillbaka korten. Vill köpa ett 295x2 istället nu...

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk

Mailade Inet idag och fick samma svar som folk fått tidigare:

Citat:

Enligt Nvidia anses korten ej som felaktiga.

Inet har ej marknadsfört grafikkorten felaktigt, de har specificerats på vår webbsida som GTX 970 4GB grafikminne och det är 4GB grafikminne på korten.

EVGA har nu gått ut med ett utbytesprogram http://www.evga.com/support/stepup/ som de löser med konsumenter som kontaktar EVGA. Det kan vara så att fler tillverkare erbjuder detsamma med inget vi vet idag.

Inet erbjuder våra kunder följande:
Om problem upplevs med ditt kort vänligen gör en felanmälan på http://www.inet.se/support eller om ni inhandlat kort i butik så kan ni komma in med kortet till butiken med kvitto.

Vi kommer att hantera de returer som felanmäls på sedvanligt vis, om fel kan påvisas kommer vi kontakta er för att lösa ärendet på bästa sätt.

Tror egentligen inte det är några problem att få kortet utbytt, men antar att de vill spela lite svåra för att de inte orkar med alla returer. Det hela är egentligen rätt enkelt, som någon påpekade, att räkna ut. Givet minnesfrekvens och minnesbuss så fås direkt minneshastigheten:

256bit/(8bit/byte) = 32 byte

32 byte * 7*10^9 Hz = 224*10^9 byte/s

Om man sedan 7/8 och 1/8 av denna bandbredd blir 196GB/s respektive 28GB/s. Givet att det är 256 bitars buss, så blir hastigheterna för minnet 6125 MHz respektive 875 MHz.

Kan man verkligen komma undan med att ange summan av minnesfrekvenserna, när kortet enligt nvidias egna utsaga under 3,5 GB minnesanvändning enbart går i 6125 MHz, vilket är 87,5% av angiven hastighet? Känns dessutom märkligt att bara addera klockfrekvensen...

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem

Varför använder folk 3.5GB VRAM som argument för retur? De butiker som inte vill ha med returer att göra kontrar det lätt. Kortet har 4GB. Det ni ska argumentera för är felaktiga specifikationer på ROPS och L2-Cache samt hastigheten på bandbredden.

Det är vad jag hade gjort iaf.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Varför använder folk 3.5GB VRAM som argument för retur? De butiker som inte vill ha med returer att göra kontrar det lätt. Kortet har 4GB. Det ni ska argumentera för är felaktiga specifikationer på ROPS och L2-Cache samt hastigheten på bandbredden.

Det är vad jag hade gjort iaf.

Det är väl flera fel i detta och vad jag menar är det inte den omdiskuterade avsaknaden av 0,5 GB minne som är relevant (även om det finns vissa indikationer, dock med oklar sanningshalt, som menar att det enbart är 3,5 GB minne) utan den avsevärt långsammare hastigheten på minnena. Men visst är nog ROPS och L2-cache svårare att vifta bort.

Problemet är nog att folk i regel känner sig lurade. Oavsett hur mycket det gör i ren prestanda så känner man sig lurad och det är väl vad som egentligen räknas.

/C

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Varför använder folk 3.5GB VRAM som argument för retur? De butiker som inte vill ha med returer att göra kontrar det lätt. Kortet har 4GB. Det ni ska argumentera för är felaktiga specifikationer på ROPS och L2-Cache samt hastigheten på bandbredden.

Det är vad jag hade gjort iaf.

Det t, ex inet sweclockers vinnande kedja 5 år irad ironiskt nog, gjorde var att kontra MED att DEM minsann inte hade skrivit ut rops och L2 cache så alltså kunde inte kunder lämna tillbaks på falsk marknadsföring, inet skriver ut minnes bandbredden indirekt då 7 000 mhz och 256 bitars buss vilket om man räknar enligt formeln för att räkna ut minnesbandbredden på gddr5 minne blir 224 gb/s OM inget annat anges vilket det inte gjorde, Så den faktiska minneshastigheten är som en post någon skrev högre upp 196 GB/s och 28 gb/s, och eftersom man inte kan addera hastigheterna då nvidia berättade att man inte kan skriva eller läsa samtidigt från minnesbankerna utan bara skriva och läsa eller läsa och skriva så hade inet också falsk marknadsföring på specifikationerna för sina kort,

huruvida detta hjälpte någon eller inte vet jag inte vet jag inte men jag hoppas det, årets datorbutik javisst:P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sirme:

Det t, ex inet sweclockers vinnande kedja 5 år irad ironiskt nog, gjorde var att kontra MED att DEM minsann inte hade skrivit ut rops och L2 cache så alltså kunde inte kunder lämna tillbaks på falsk marknadsföring, inet skriver ut minnes bandbredden indirekt då 7 000 mhz och 256 bitars buss vilket om man räknar enligt formeln för att räkna ut minnesbandbredden på gddr5 minne blir 224 gb/s OM inget annat anges vilket det inte gjorde, Så den faktiska minneshastigheten är som en post någon skrev högre upp 196 GB/s och 28 gb/s, och eftersom man inte kan addera hastigheterna då nvidia berättade att man inte kan skriva eller läsa samtidigt från minnesbankerna utan bara skriva och läsa eller läsa och skriva så hade inet också falsk marknadsföring på specifikationerna för sina kort,

huruvida detta hjälpte någon eller inte vet jag inte vet jag inte men jag hoppas det, årets datorbutik javisst:P

Nej men inet säljer ju gtx 970. OCh nvidia har ljugit om kortens "minne"
Inet ska inte behöva stå för några kostnader. Det får de ta med nvidia

Återförsäljarna kommer inte ta tillbaka några kort förrän nvidia går ut och bekräftar att dom betalar (eller korttillverkarna) Säger sig självt, tyvärr..
Nvidia har inte uttalat sig mer antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Nej men inet säljer ju gtx 970. OCh nvidia har ljugit om kortens "minne"
Inet ska inte behöva stå för några kostnader. Det får de ta med nvidia

Nvidia har inte uttalat sig mer antar jag?

Lägg till kunden i kedjan också. Kunden ska inte behöva känna sig lurad eller missnöjd på grund av att Nvidia gjort fel. Inet är de som säljer Nvidias produkter och får därmed stå för potentiella konsekvenser.
Som du själv säger, Inet får sköta det med Nvidia. Det ska inte kunden behöva göra.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Nvidia har inte uttalat sig mer antar jag?

Det finns en liknande tråd i Asus forumdel, och där har ASUS_Caroline svarat med vad Nvidia har sagt till dem:

Citat:

Den info vi har fått från Nvidia här i Norden är att kortet fungerar precis som det är menat att göra, och det var en typo i ursprungliga versionen av review-guiden. Dvs, exakt samma info som media och återförsäljare har fått. Hela händelsen finns väl sammanfattat här: http://www.tomshardware.com/news/nvidia-geforce-gtx-970-speci...

Om man har köpt ett 970 och tycker att fysiska produkten inte motsvarar vad som lovats på papper får man gör RMA. Vi har informerat de större återförsäljarna i Norden som vi har kontakt med att vi behandlar detta som vanlig RMA.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krass:

Det finns en liknande tråd i Asus forumdel, och där har ASUS_Caroline svarat med vad Nvidia har sagt till dem:

Okej. Så med andra ord är det ok att få returnera

"Den info vi har fått från Nvidia här i Norden är att kortet fungerar precis som det är menat att göra, och det var en typo i ursprungliga versionen av review-guiden."

Kortet fungerar väl inte alls som det är sagt till kunderna. De sa att kortet har 4gb minne. Det stämmer. Men inte att kortet har bibehållen minnesbandbredd upp till 3.5gb, därav reduceras den rejält

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Lägg till kunden i kedjan också. Kunden ska inte behöva känna sig lurad eller missnöjd på grund av att Nvidia gjort fel. Inet är de som säljer Nvidias produkter och får därmed stå för potentiella konsekvenser.
Som du själv säger, Inet får sköta det med Nvidia. Det ska inte kunden behöva göra.

vad jag har förstått utav svensk lag fast detta skulle vi behöva fråga i konsumenträtt, så ska detta vara ett icke problem för kunden och det är upp till INET att sedan kräva ersättning av nvidia via domstol fast i slutändan skulle väl de som importerar korten som inet och andra ÅF själva sedan köper av vara de som får stå för kostnaderna och stämma nvidia i europeisk domstol då nvidia påstår att det inte är fel på korten utan by design, samtidigt sköter netonnet och komplett detta riktigt bra:),

Man kan ju vända på det, Inet har inget emot att ta in datorkomponenter och sedan sälja dem till konsumenter och tjäna pengar utan att klaga om det, och sedan vara stolta över att vinna varje år och njuta av strömmen av sweclockare som handlar av dem, Men de kan inte stå på kundens sida när det väl behövs,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sirme:

vad jag har förstått utav svensk lag fast detta skulle vi behöva fråga i konsumenträtt, så ska detta vara ett icke problem för kunden och det är upp till INET att sedan kräva ersättning av nvidia via domstol fast i slutändan skulle väl de som importerar korten som inet och andra ÅF själva sedan köper av vara de som får stå för kostnaderna och stämma nvidia i europeisk domstol då nvidia påstår att det inte är fel på korten utan by design, samtidigt sköter netonnet, komplett och webhallen detta riktigt bra:),

Man kan ju vända på det, Inet har inget emot att ta in datorkomponenter och sedan sälja dem till konsumenter och tjäna pengar utan att klaga om det, och sedan vara stolta över att vinna varje år och njuta av strömmen av sweclockare som handlar av dem, Men de kan inte stå på kundens sida när det väl behövs,

Så är det ju. Inet o Co får ju ta sitt ansvar iom att dom säljer korten.

Hur var det när 770 med 4gb såldes? Var det samma lika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christhebalrog:

Mailade Inet idag och fick samma svar som folk fått tidigare:

Tror egentligen inte det är några problem att få kortet utbytt, men antar att de vill spela lite svåra för att de inte orkar med alla returer. Det hela är egentligen rätt enkelt, som någon påpekade, att räkna ut. Givet minnesfrekvens och minnesbuss så fås direkt minneshastigheten:

256bit/(8bit/byte) = 32 byte

32 byte * 7*10^9 Hz = 224*10^9 byte/s

Om man sedan 7/8 och 1/8 av denna bandbredd blir 196GB/s respektive 28GB/s. Givet att det är 256 bitars buss, så blir hastigheterna för minnet 6125 MHz respektive 875 MHz.

Kan man verkligen komma undan med att ange summan av minnesfrekvenserna, när kortet enligt nvidias egna utsaga under 3,5 GB minnesanvändning enbart går i 6125 MHz, vilket är 87,5% av angiven hastighet? Känns dessutom märkligt att bara addera klockfrekvensen...

Precis som du säger så har inet marknadsfört kortet på felaktiga specifikationer, vilket är falsk marknadsföring så får de ens neka enligt svensk lagstagdad konsumenträtt?,
jag skulle vilja se en omröstning i sweclockers årets datorbutik då inet inte visat sig så konsumentvänliga i denna frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Så är det ju. Inet o Co får ju ta sitt ansvar iom att dom säljer korten.

Hur var det när 770 med 4gb såldes? Var det samma lika?

typ fast nej eftersom 770 4gb inte var nvidias referens design utan något deras partner tog fram om jag minns rätt:/

Permalänk
Medlem

Hoppas folk faktiskt står på sig och står för vad som är rätt även om det medför konsekvenser för dem själva. (T.ex. att inte ha ett kort från ett visst märke även om de erbjuder bäst prestanda/krona, eller avstå från butiker även om de har lägst pris) Den biten brukar brista och det är därför saker aldrig blir bättre.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Jag har följt diskussionen gällande GTX 970 här på Sweclockers. Som jag har förstått det hela så råder det vissa oklarheter huruvida Nvidia och återförsäljare accepterar returer eller inte. Jag själv arbetar som biträdande jurist vid en affärsjuridisk advokatbyrå så jag känner att jag kan försöka klargöra vad som gäller rent juridiskt för alla drabbade konsumenter.

Till att börja med måste det konstateras att konsumenten har ett avtalsförhållande med återförsäljaren, det vill säga företaget från vilken konsumenten köpt grafikkortet. Återförsäljaren i sin tur har köpt grafikkortet från en leverantör och har således två avtalsförhållanden, ett med konsumenten och ett med leverantören. Som konsument kan man ALLTID vända sig till återförsäljaren där man har köpt grafikkortet för att reklamera ett fel. Utan att gå in på tekniska detaljer så framstår det tydligt att grafikkortet inte lever upp till vad som grafikkortstillverkarna och Nvidia har informerat om.

Oavsett vad återförsäljaren har angivit i sin produktinformation på hemsidan så innebär denna felaktiga information att det anses föreligga ett fel i grafikkortet. Återförsäljaren ansvarar nämligen även (finns vissa undantag som inte är relevanta i dessa fall) för leverantörens marknadsföring av produkten (se 16 och 19 §§ Konsumentköplagen).

Vid fel aktualiseras flera påföljder för säljaren men i dessa fall är endast prisavdrag och köparens rätt till hävning aktuella. Förenklat kan det konstateras att köparen i första hand har rätt till prisavdrag och att det ställs vissa krav på att felet har en viss omfattning för att en rätt till hävning ska finnas.

Utan att gå in i detalj på beräkningen av ett eventuellt prisavdrag så kan det konstateras att det är en jämförelse av grafikkortets värde vid försäljningstidpunkten utan och med felet som ska göras. Prisavdraget ska då motsvara denna skillnad.
Vid en hävning ska köparen återfå den denne har betalat samtidigt som hen återlämnar grafikkortet till säljaren.

---
Vad gäller den återkommande diskussionen om huruvida grafikkortstillverkarna och Nvidia kommer acceptera returer så vill jag poängtera att detta INTE spelar någon roll för er som har köpt grafikkort. Era grafikkort är felaktiga och ni har ett avtal med återförsäljaren som ni köpte grafikkortet av som t.ex. INET, Webhallen, Komplett m. fl. Därför kan ni vända er direkt mot återförsäljaren.
Ni har rätt till prisavdrag eller hävning från återförsäljaren. Sen är det återförsäljarens egna problem hur deras avtal ser ut med grafikkortstillverkaren och huruvida de kan få ersättning därifrån, men detta är inget som angår er som konsumenter. Det viktiga för er att komma ihåg är att det föreligger fel på grafikkortet enligt konsumentköplagens regler och att ni för detta har rätt till prisavdrag eller hävning.

/Sebastian

Permalänk
Medlem

Vill tillägga att jag tycker att ni som "gnäller" (som vissa användare uttrycker det...) ska stå på er. Det är tydligt att Nvidia använder sig av vilseledande marknadsföring och ett bra sätt för dem att lära sig är att de får lite dålig PR och att faktiskt tvingas ersätta drabbade konsumenter.
Ni har lagen på er sida och den finns där för att skydda er som konsumenter mot vilseledande marknadsföring m.m.

/Sebastian

Permalänk

Då hoppas man att alla ÅF går in här och läser föregående inlägg. Tack Sebastian för klargörandet.
Som det ser ut ska mitt nästa kort bli EVGA, enda företaget som verkar bry sig.
Frågan är hur mycket sänkt pris man kan få för 970 eller om det är lika bra att skaffa sig 980

Visa signatur

Corsair Carbide 200R | Asus Strix GTX 980 | I7 4790K @4,6 Ghz | Corsair H80i | Asus Z97-A | 8GB Corsair Vengeance Pro 1866 CL9 | EVGA SuperNova G2 750W | Intel SSD 530 120 GB | Kingston SSDNow 64 GB | 1TB WD |AOC q2770Pqu (2560x1440p) | Corsair K70 | Corsair M65 RGB | Logitech Z623 THX

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Jag har följt diskussionen gällande GTX 970 här på Sweclockers. Som jag har förstått det hela så råder det vissa oklarheter huruvida Nvidia och återförsäljare accepterar returer eller inte. Jag själv arbetar som biträdande jurist vid en affärsjuridisk advokatbyrå så jag känner att jag kan försöka klargöra vad som gäller rent juridiskt för alla drabbade konsumenter.

Till att börja med måste det konstateras att konsumenten har ett avtalsförhållande med återförsäljaren, det vill säga företaget från vilken konsumenten köpt grafikkortet. Återförsäljaren i sin tur har köpt grafikkortet från en leverantör och har således två avtalsförhållanden, ett med konsumenten och ett med leverantören. Som konsument kan man ALLTID vända sig till återförsäljaren där man har köpt grafikkortet för att reklamera ett fel. Utan att gå in på tekniska detaljer så framstår det tydligt att grafikkortet inte lever upp till vad som grafikkortstillverkarna och Nvidia har informerat om.

Oavsett vad återförsäljaren har angivit i sin produktinformation på hemsidan så innebär denna felaktiga information att det anses föreligga ett fel i grafikkortet. Återförsäljaren ansvarar nämligen även (finns vissa undantag som inte är relevanta i dessa fall) för leverantörens marknadsföring av produkten (se 16 och 19 §§ Konsumentköplagen).

Vid fel aktualiseras flera påföljder för säljaren men i dessa fall är endast prisavdrag och köparens rätt till hävning aktuella. Förenklat kan det konstateras att köparen i första hand har rätt till prisavdrag och att det ställs vissa krav på att felet har en viss omfattning för att en rätt till hävning ska finnas.

Utan att gå in i detalj på beräkningen av ett eventuellt prisavdrag så kan det konstateras att det är en jämförelse av grafikkortets värde vid försäljningstidpunkten utan och med felet som ska göras. Prisavdraget ska då motsvara denna skillnad.
Vid en hävning ska köparen återfå den denne har betalat samtidigt som hen återlämnar grafikkortet till säljaren.

---
Vad gäller den återkommande diskussionen om huruvida grafikkortstillverkarna och Nvidia kommer acceptera returer så vill jag poängtera att detta INTE spelar någon roll för er som har köpt grafikkort. Era grafikkort är felaktiga och ni har ett avtal med återförsäljaren som ni köpte grafikkortet av som t.ex. INET, Webhallen, Komplett m. fl. Därför kan ni vända er direkt mot återförsäljaren.
Ni har rätt till prisavdrag eller hävning från återförsäljaren. Sen är det återförsäljarens egna problem hur deras avtal ser ut med grafikkortstillverkaren och huruvida de kan få ersättning därifrån, men detta är inget som angår er som konsumenter. Det viktiga för er att komma ihåg är att det föreligger fel på grafikkortet enligt konsumentköplagens regler och att ni för detta har rätt till prisavdrag eller hävning.

/Sebastian

Tack så mycket att du beslutade dig för att skriva du får gärna copypastea det till tråden jag gjorde här:) då det verkar som att du vet vad du skriver och jag tror knappast du bara driver med oss:D
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1351445-skr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Hur var det när 770 med 4gb såldes? Var det samma lika?

Inte i närheten av samma arkitektur ens, så har svårt att se vad du menar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Inte i närheten av samma arkitektur ens, så har svårt att se vad du menar?

Pga den smala minnesbussen kunde tex gtx 770 4gb enbart använda ungefär 2.4gb av dessa.

Nu beror det på något helt annat med gtx 970 förvisso, men jag antar att de inte gick ut med det heller när det begav sig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inet
Skrivet av makn:

Hej.

Hur ställer ni er om man vill returnera sina gtx 970 kort?
Jag hade nämligen en tanke på att köra 1440p minst till våren med mina kort.
Och med det aktuella problemet blir det svårt, då vissa spel redan vid 1080p använder över 3.4gb
Är ju inte erat fel såklart. Allt ligger på nvidia. Tänkte om ni hört något om detta.

(skulle aldrig bytt ner mig från 980 SLI -> 970 SLI)

Mvh

Det har skrivits mycket i den här tråden men originalfrågan är det som vi tänkte besvara här. Det är en lite unik situation som har uppstått här där tillverkare säger en sak medan kunder/användare hävdar en annan och vi hamnar någonstans i mitten. Vår första prioritet är och har alltid varit våra kunder och det är inget som har ändrats i det här fallet. Vår ambition är att alla kunder som handlat av oss, oavsett produkt, ska vara nöjda.

I det här fallet så innebär det att alla som upplever problem eller känner sig missnöjda med sitt GTX 970 felanmäler det på hemsidan, precis som man skulle göra i vanliga fall om man har köpt en produkt som inte fungerar som den är tänkt eller är utlovad att göra - så får vi tillsammans med dig som kund ta en dialog om hur vi bäst löser det i just ditt fall.

Har sett att det skrivits en del om detta i andra trådar och för protokollet så har vi inte nekat en enda felanmälan kring detta i skrivande stund - för er som hävdar att vi har nekat er felanmäl ber vi er skicka servicenummer i ett PM här så ska vi kolla på det.

För er som ännu inte felanmält kortet så uppmanar vi er om att göra det inom rimlig tid och för oss känns det som att sista februari är rimligt.

Hoppas att det här besvarar frågeställningarna som varit i tråden och att det finns förståelse för att det inte finns ett kort och enkelt svar som gäller för alla.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Jag har precis pratat med Webhallen igen om retur av mitt Gtx 970. Hänvisade till det inlägg sebastian383 gjorde om hur det ligger till för oss konsumenter.
Fick då vänta en liten stund då denne jag pratade med skulle kolla upp hur det låg till med just det Gigabyte kort jag hade.

Efter en liten stund fick jag till svar att dom fått klartecken från Gigabyte att ta tillbaka kortet mot full återbetalning. ÄNTLIGEN!

Webhallen ska ha stort tack för att det äntligen löste sig! Dock skulle inte behövt ringa så många gånger för att få rätt.
Blir inget nytt kort för mig utan kommer vänta på framtida nya kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inet.se:

För er som ännu inte felanmält kortet så uppmanar vi er om att göra det inom rimlig tid och för oss känns det som att sista februari är rimligt.

Hoppas att det här besvarar frågeställningarna som varit i tråden och att det finns förståelse för att det inte finns ett kort och enkelt svar som gäller för alla.

Nej det besvarar inte alla frågor!
Ni har svarat till dom första kunderna som frågade er att nej detta är inget vi kommer att godkänna en rek för dom senare kunderna så har ni ändrat er till att skicka in era kort så får vi se typ DVS ni har ej sagt något om ni tänker godkänna reklamationen heller inte.
Tack vare att ni inte är tydliga med ett ja heller nej så får man känslan att man får skicka in sitt kort och ni i bästa fall provar det så det fungerar och sen skickar tillbaks det med anledningen "fungerar som det ska enligt Nvidia" och då har man stått utan ett grafikkort helt och hållet i nån månad (för med det antal ni lär få in så kommer det ju ta tid).

Sen OM ni kommer godkänna en reklamation på vilka grunder gör ni det?
1, Godwill UTAN ersättning från Nvidia?
2, Godwill MED ersättning från Nvidia?
3, Felaktigt spec på varan och därmed har kund rätt enligt svensk lag att reklamera?
Gör ni 1,2 så är det ju bra TILLS sista februari men efter den sista februari så kommer ni bryta mot svensk lag.

Gör ni 3 så är det bättre då det är detta kunderna har rätt till MEN efter sista februari kommer ni fortfarande att bryta mot svensk lag detta för att kunden har rätt att reklamera en felaktig vara i upp till tre år efter köpet.
Och dom första 6 mån så är det ni som ska bevisa att felet ej fanns vid köpet vilket ni knappast kan göra då Nvidia själva har konstaterat och gått ut med att felet fanns då efter 6mån så behöver kunden bevisa för er att fleet fanns vid köpet och det är ju bara att hävda till Nvidia´s uttalande om detta så är det gjort.

Så INET ta och gå ut med EXAKT vad ni tänker göra INNAN kunderna skickar in sina kort på vinst heller förlust och INTE behöva ta en dialog med er för detta ÄR ett fel enligt svensk lag och kunderna HAR rätten att reklamera denna vara!!!
För varje uttalande/svar till kund som ni hittintills gjort så sjunker ni i mina ögon som en gråsten och troligen det samma för andra kunder/sweclockare med.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd

Japp fick precis svar från Webhallen angående mitt Gigabyte kort
"Hej X

tråkigt att höra att du är missnöjd med ditt grafikkort, jag har själv
använt mitt Strix-kort sedan launch och är jättenöjd med det. Det går
dock bra att komma till närmaste WH-butik så kan vi hjälpa dig med
återköp. Vänligen medtag då kvitto eller ordernummer.

Med vänliga hälsningar / Kind regards

X"

Permalänk
Medlem

Inet känns ungefär lika tydliga som Stefan Löfven när någon frågar honom om kärnkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Inet känns ungefär lika tydliga som Stefan Löfven när någon frågar honom om kärnkraft.

Du menar Stefan som skulle avgå?
Eller Stefan som skulle ha extraval?

Bara massa käbbel.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023