Permalänk
Medlem

Kan inte längre spela i 5760x1080

Hej!

Som titeln säger så kan jag inte längre spela i 5760x1080. Innan kunde jag spela ex. BF4 på medium med 70-90 FPS. Med samma inställningar får jag nu mellan 30-40 FPS. Har även testat flera spel och jag får dåliga FPS i alla, förutom Minecraft.

Det jag har gjort under tiden är att byta chassi och ram minnen.

Jag har provat att installera om grafikkortsdrivrutiner och temperaturerna är inte ovanligt höga.

Är det någon som vet vad som kan hänt och hur jag kan göra för att lösa det?

Om det hjälper så är detta mina komponenter:
Gigabyte GTX 770 Sli
Gigabyte z87x-d3h
Intel i5-4670k
Crucial BallistixSport 8GB 1600MHz
EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem

Vad ligger temperaturen på efter bytet av chassi?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

kollat temp på allt? kollat så sli bryggan är på och sli är aktivt?

Visa signatur

Dator: Razer Blade Base(2018)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Vad ligger temperaturen på efter bytet av chassi?

Cpu ligger runt 60 grader, ungefär som innan.
Gpu runt 50-60 grader, vilket jag tycker är väldigt lågt då dom låg på lite över 70 innan jag byta chassi.

Skrivet av ianmoon123:

kollat temp på allt? kollat så sli bryggan är på och sli är aktivt?

Har kollat temp på allt, som sagt så är inget högt men grafikkorten väldigt låga.
Sli är aktivt och sli bryggan kan jag kolla när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Har du dubbelkollat hastigheten på RAM-minnena i BIOS?
Kolla även med manualen och bekräfta att RAM-stickorna sitter korrekt för att aktivera dual channel. (du har väl två eller fyra stickor?)

Verifiera gärna med tex CPU-Z eller annat program att ramhastigheter/dual channel osv stämmer!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Har du dubbelkollat hastigheten på RAM-minnena i BIOS?
Kolla även med manualen och bekräfta att RAM-stickorna sitter korrekt för att aktivera dual channel. (du har väl två eller fyra stickor?)

Verifiera gärna med tex CPU-Z eller annat program att ramhastigheter/dual channel osv stämmer!

Har kollat hastigheterna på RAM minnena i BIOS och det var på 1600MHz. Har två RAM stickor och jag har kollat i manualer att dom sitter rätt.

Kan kolla CPU-Z när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Liten update

Enligt CPU-Z så ligger RAM minnena på 1600MHz och dual channel är aktiverat.

Det kan inte vara så att det har något med PCI portarna att göra? Det finns ju olika (16x och 8x till exempel).

Permalänk
Medlem

Ok..
Hmm, kan man se i GPU-Z om kortet kör i x16? Jag tror det, så det är värt ett test
Vilken slot använder du för grafikkortet?

Det borde framgå på moderkortet rätt så tydligt vilka slottar som gör vad, om ditt kort stämmer med den här bilden:
http://www.gigabyte.com/fileupload/product/2/4518/8006_big.jp...

Så, den allra understa ska du inte använda för grafikkort. Den är x4 i bästa fall, och x1 i sämsta fall.
Den mellersta pci-e är x8 så den bör du helst undvika den också, men på den borde du inte tappa så mycket i prestanda.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp jag fått! Jag kom hem och startade datorn, har inte gjort något annat men av någon anledning fungerar det som det ska nu.