Permalänk
Medlem

T3 höjer priserna

Tjena

Fick precis hem ett brev av T3 om nån jävla pris höjning, bytte i slutet av december till T3 då de erbjöd bäst pris för 100/100 (278kr/månaden just nu) samt en kampanj (6 månader halva priset) alltså ca 140kr/månaden fram till sommaren, nu får man ett brev där de skyller på Netflix (som jag inte ens använder) o att det står för mer än 20% av trafiken o massa skit, att det påverkar mig osv, självklart börjar jag koka eftersom de nu vill ha 385kr/månaden from 1 april.. snacka om att "justera" priset som de kallade det i brevet, ok om de handlade om några kronor.. men över 100kr är inte att "justera"

jag tänkte ringa imorgon och ta ett ordentligt jävla snack, snacka om att locka kunder och sedan ge en rak höger i ansiktet, finns ingen chans att jag går med på det, av ren princip kommer jag säga upp skiten tillsammans med polarna jag rekommenderade skiten till...men jag antar att de jävlarna har rätt till detta? även fast jag har rätt till halva priset under 6 månader?

brevet i sin helhet:

http://imgur.com/0Sz1q6f

/förbannad kund

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Nänä, de kan inte ändra priserna om ni ingått avtal om 278:- (140:- fram till sommaren)
Du som kund har isåfall all rätt att få avtalet upphävt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Tjena

Fick precis hem ett brev av T3 om nån jävla pris höjning, bytte i slutet av december till T3 då de erbjöd bäst pris för 100/100 (278kr/månaden just nu) samt en kampanj (6 månader halva priset) alltså ca 140kr/månaden fram till sommaren, nu får man ett brev där de skyller på Netflix (som jag inte ens använder) o att det står för mer än 20% av trafiken o massa skit, att det påverkar mig osv, självklart börjar jag koka eftersom de nu vill ha 385kr/månaden from 1 april.. snacka om att "justera" priset som de kallade det i brevet, ok om de handlade om några kronor.. men över 100kr är inte att "justera"

jag tänkte ringa imorgon och ta ett ordentligt jävla snack, snacka om att locka kunder och sedan ge en rak höger i ansiktet, finns ingen chans att jag går med på det, av ren princip kommer jag säga upp skiten tillsammans med polarna jag rekommenderade skiten till...men jag antar att de jävlarna har rätt till detta? även fast jag har rätt till halva priset under 6 månader?

brevet i sin helhet:

http://imgur.com/0Sz1q6f

/förbannad kund

Eftersom dom byter priset så får du säkert en chans att tacka nej å säga upp det också!

By leverantör om inte annat ?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Nänä, de kan inte ändra priserna om ni ingått avtal om 278:- (140:- fram till sommaren)
Du som kund har isåfall all rätt att få avtalet upphävt.

Klart dom kan höja priset men kunden har då alltid rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trollhattan:

Klart dom kan höja priset men kunden har då alltid rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan.

De har inte rätt att höja priset om man bundit sig till ett fast pris för en viss tid.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

de ju ingen bindningstid på bredbandet förutom 1 månads uppsägningstid, men dessa 6 månader som kampanjen erbjuder halva priset fram till slutet av juni måste ju fortfarande gälla?

ja alltså jag kommer av ren princip byta leverantör såklart även om priserna är liknade, irriterar mig något enormt att locka sen köra över. lutar åt Bahnhof.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Gäller detta överallt alltså? Ska se över morsans abbonnemang isf, visserligen så har T3 funkat skit bra under dem senaste 5åren och dem har vart jävligt billiga och riktigt bra support men 385:- i månaden det är då att ta i ordentligt.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Bahnhof tar ca 380kr för 100/100 i staden jag bor. Jag sitter däremot på 30/30 då jag anser mig klara mig på de, enda gången de är lite småjobbigt med 30/30 är när man formaterat och ska ladda hem allt igen.

Betalar 280kr/månaden för mitt 30/30.
Bahnhof är inte billigast, men jag vill stödja deras kamp för integritet.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

De har inte rätt att höja priset om man bundit sig till ett fast pris för en viss tid.

Jo det har dom men då har du rätt att säga upp det direkt.

Permalänk
Medlem

Bahnhof tar 366kr för 100/100, sen finns Universal Telecom som ligger på 286kr och Riksnet för 309kr, hmm, alltså oroar mig inte för hastighet då jag lär få samma fart oavsett leverantör, handlar väl mest om pris och eventuell support o så, men har aldrig behövt ringa in senaste åren så är inget stort problem där....

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Du har nog ingen rätt till halva priset eftersom det inte finns någon bindningstid, iaf inte de kampanjer T3 körde i hösten/vintern 2014. Sedan så är det rätt vanligt och standard med runt 350-380 kronor per månad för 100/100 så 270kr normal pris låter billigt även om det finns vissa leverantörer på vissa orter som t.ex erbjuder gigabit för 250kr i månaden.

Anledningen är troligtvis för att T3 är under leverantör till Telenor och T3 kör peering mot dem och att nu Telenor vill ha mer betalt för T3's kunder använder mer av deras bandbredd (Netflix). Så rent ekonomiskt så kan de inte ligga typ 70kr i månaden lägre än de flesta leverantörer.

Även om du byter så kommer du upp i samma prisklass och 30kr hit och dit är inte så mycket att bråka om egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Du har nog ingen rätt till halva priset eftersom det inte finns någon bindningstid, iaf inte de kampanjer T3 körde i hösten/vintern 2014. Sedan så är det rätt vanligt och standard med runt 350-380 kronor per månad för 100/100 så 270kr normal pris låter billigt även om det finns vissa leverantörer på vissa orter som t.ex erbjuder gigabit för 250kr i månaden.

Anledningen är troligtvis för att T3 är under leverantör till Telenor och T3 kör peering mot dem och att nu Telenor vill ha mer betalt för T3's kunder använder mer av deras bandbredd (Netflix). Så rent ekonomiskt så kan de inte ligga typ 70kr i månaden lägre än de flesta leverantörer.

Även om du byter så kommer du upp i samma prisklass och 30kr hit och dit är inte så mycket att bråka om egentligen.

som sagt handlar inte om priset i sig utan sättet att erbjuda detta och sedan höja omgående.. jag kommer garanterat byta av ren princip.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Haha, det är ju rätt komiskt att dom skyller på Netflix. Jag är själv med och driver en mindre tjänsteleverantör som verkar i några stadsnät i Stockholm precis som T3.

Netflix är bland den bästa trafiken en kund kan skicka till oss då Netflix gladeligen sätter upp trafikutbyte med i-princip vem som helst som frågar, t.o.m vi som även i jämförelse med T3 är en liten operatör betalar inte en krona för vår Netflix trafik.

Vi har själv inte några "6-mån till halva priset"-kampanjer då det som liten operatör är svårt att räkna hem dem med de redan lövtunna marginaler det är i de flesta stadsnät för den som tillhandahåller tjänsten och det har väl T3 kommit till insikt med nu också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfm:

Haha, det är ju rätt komiskt att dom skyller på Netflix. Jag är själv med och driver en mindre tjänsteleverantör som verkar i några stadsnät i Stockholm precis som T3.

Netflix är bland den bästa trafiken en kund kan skicka till oss då Netflix gladeligen sätter upp trafikutbyte med i-princip vem som helst som frågar, t.o.m vi som även i jämförelse med T3 är en liten operatör betalar inte en krona för vår Netflix trafik.

Vi har själv inte några "6-mån till halva priset"-kampanjer då det som liten operatör är svårt att räkna hem dem med de redan lövtunna marginaler det är i de flesta stadsnät för den som tillhandahåller tjänsten och det har väl T3 kommit till insikt med nu också.

Fast om trafikmönstren går upp så lär det väl ändå kosta lite? Portkostnad för peeringen (ja även om det är via STH-IX, Edit : här glömde jag ju att det är oftast en port man använder och inte en per peering vid dessa ställen hehe) med Netflix, optik som ska bytas ut till områdena osv?

Jag blir nyfiken vilken ISP du driver så du får gärna PMa mig om du vill. Jag är en sån där "nyfiken i en strut"-person som dessutom älskar infrastrukturporr

Permalänk

100 Mbit för 278 kronor är verkligen hur bra som helst! Själv sitter jag på 24/1 Mbit ADSL för 390 kronor.

On topic.
Testa först att prata med dem och se ifall ni kan komma fram till något. Annars har du rätt till att byta operatör som de andra har sagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

100/100 för 99kr i månaden här. NetAtOnce. Fungerat prima under alla 12 år. Just sayin'

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Det låter som om du sitter i ett öppet stadsnät, är det en bostadsrättsförening?
Då finns det ju en möjlighet att ta direktkontakt med operatörerna och förhandla om gruppanslutning - dvs köpa in bredband åt alla i föreningen.
Det blir betydligt billigare och priser som 99 kr/månad eller någon 10:a lägre finns i branschen. I en del av dessa så ingår även den fasta IP-telefoni avgiften - dvs att man endast betalar för sina samtal.

Bor du i ett villaområde eller hyreshus så är det säkert mer "omöjligt" att få till samma sak.

Om din förening styrelse inte orkar, så är det bara att engagera sig till nästa årsmöte.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av apelipell:

100 Mbit för 278 kronor är verkligen hur bra som helst! Själv sitter jag på 24/1 Mbit ADSL för 390 kronor.

Det är snarare 390:- för skräpigt adsl sim är hur dåligt som helst. Runt 300:- för 100/100 är standard.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hur som helst, jag pratade precis med deras faktura avdelning och fram till 14 juni betalar jag det som kampanjen erbjöd alltså ca 140kr sedan blir det 385kr, han jag pratade med nämnde också Netflix och streamingtjänsterna osv... jag la även en beställning hos Universal Telecom, de tar 286kr/månaden men erbjuder halva priset under 6 månader, valde 15 juni som inkopplingsdatum, som jag sa innan, hastigheten är nog inga problem då alla i princip använder liknade nät.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

hastigheten är nog inga problem då alla i princip använder liknade nät.

Liknande nät? Identiska, samma kabel som T3. Tror inte Universal Telecom har dragit in egen fiber.

Bra jobbat där, var ju det jag sa. 140 spänn till 14 Juni o sen hoppar du på nästa kampanjtåg, riktigt bra jobbat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Liknande nät? Identiska, samma kabel som T3. Tror inte Universal Telecom har dragit in egen fiber.

Bra jobbat där, var ju det jag sa. 140 spänn till 14 Juni o sen hoppar du på nästa kampanjtåg, riktigt bra jobbat.

jo de väl identiskt men är inte helt insatt i det därav skrev jag liknade hehe, men jag har nu under åren kört olika leverantörer och det har egentligen aldrig varit något problem med hastigheten, kört Adamo, ePhone, Bredband2, AllTele innan jag gick över till T3 så förhoppningsvis blir det inga problem med Universal Telecom.

tydligen är Universal Telecom en del av AllTele sedan 2013, skumt att Alltele tar hela 409kr/månaden för 100/100.

http://foretag.alltele.se/om/press/pressmeddelanden/p757712/a...

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

Det är snarare 390:- för skräpigt adsl sim är hur dåligt som helst. Runt 300:- för 100/100 är standard.

Skickades från m.sweclockers.com

Tja, alla har inte lyxen att välja fritt.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Bahnhof tar 366kr för 100/100, sen finns Universal Telecom som ligger på 286kr och Riksnet för 309kr, hmm, alltså oroar mig inte för hastighet då jag lär få samma fart oavsett leverantör, handlar väl mest om pris och eventuell support o så, men har aldrig behövt ringa in senaste åren så är inget stort problem där....

Jag vill varna för "budgetoperatörer".

Hade Universal Telecom ett kort tag (samt Bredband 2). Ofattbart skakiga uppkopplingar, med varierande fart beroende på tid på dygnet osv. Kör Bahnhof sen ett bra tag tillbaka, har inte haft några driftstörningar som kunnat relateras till operatören sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag vill varna för "budgetoperatörer".

Hade Universal Telecom ett kort tag (samt Bredband 2). Ofattbart skakiga uppkopplingar, med varierande fart beroende på tid på dygnet osv. Kör Bahnhof sen ett bra tag tillbaka, har inte haft några driftstörningar som kunnat relateras till operatören sedan dess.

jag förstår, men betalar som sagt halva priset under 6 månader, märker jag att det är knas så säger jag bara upp det

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gilgamesh:

Tjena

Fick precis hem ett brev av T3 om nån jävla pris höjning, bytte i slutet av december till T3 då de erbjöd bäst pris för 100/100 (278kr/månaden just nu) samt en kampanj (6 månader halva priset) alltså ca 140kr/månaden fram till sommaren, nu får man ett brev där de skyller på Netflix (som jag inte ens använder) o att det står för mer än 20% av trafiken o massa skit, att det påverkar mig osv, självklart börjar jag koka eftersom de nu vill ha 385kr/månaden from 1 april.. snacka om att "justera" priset som de kallade det i brevet, ok om de handlade om några kronor.. men över 100kr är inte att "justera"

jag tänkte ringa imorgon och ta ett ordentligt jävla snack, snacka om att locka kunder och sedan ge en rak höger i ansiktet, finns ingen chans att jag går med på det, av ren princip kommer jag säga upp skiten tillsammans med polarna jag rekommenderade skiten till...men jag antar att de jävlarna har rätt till detta? även fast jag har rätt till halva priset under 6 månader?

brevet i sin helhet:

http://imgur.com/0Sz1q6f

/förbannad kund

Avtalet gäller och det kan inte T3 ändra. Bara att skita i brevet och om det kommer en faktura som inte följer avtalet så hänvisa till sagda avtal. Det är ett bindande kontrakt som går åt båda hållen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Avtalet gäller och det kan inte T3 ändra. Bara att skita i brevet och om det kommer en faktura som inte följer avtalet så hänvisa till sagda avtal. Det är ett bindande kontrakt som går åt båda hållen.

frågan är då vilket avtal eftersom det inte finns någon bindningstid? nu fick jag iofs fortsätta till 14 juni då kampanjen tar slut då återgår den till 385kr...

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Inaktiv

Vad står det i avtalet under punkt 11.3? Blev nyfiken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Vad står det i avtalet under punkt 11.3? Blev nyfiken.

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.t3.se/media/26491/T3_Allm%C3%A4nna_villkor.pdf

"Kunden äger alltid rätt att med omedelbar verkan säga upp Avtalet om T3 ändrar
ett väsentligt avtalsvillkor. Rätten att säga upp Avtalet enligt denna punkt gäller
ifrån dagen då T3 aviserade om det ändrade Avtalet till och med en vecka efter
det att den aviserade villkorsändringen trätt ikraft."

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Jag betalar 350kr för 100/100 inklusive E-Post Faktura så Bredbandet kostar 325 kr/mån

Kommunen bytte nätägare här för ett tag sedan till Fiberstaden. Då justerades priserna lite och det vart lite billigare. Märkte det då via hemsidan. Så ringde in och frågade om dom skulle ändra priset på kunderna som bor här. Nej det skulle dom inte göra men dom fixade det billigare priset till mig bara för jag ringde in och frågade

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Bahnhof tar ca 380kr för 100/100 i staden jag bor. Jag sitter däremot på 30/30 då jag anser mig klara mig på de, enda gången de är lite småjobbigt med 30/30 är när man formaterat och ska ladda hem allt igen.

Betalar 280kr/månaden för mitt 30/30.
Bahnhof är inte billigast, men jag vill stödja deras kamp för integritet.

prissättningen är minst sagt skev, jag betalar 120kr/månad för BBB 100/100

iofs har vår bostadsrättsförening en gruppanslutning så vi får säkert någon form av rabatt men det är ändå stor skillnad.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR