Byte av moderkort, drivrutiner, operativsystem

Permalänk

Byte av moderkort, drivrutiner, operativsystem

Hejsan. Jag är ny här och jag behöver lite expertis.

En vän till mig köpte sig en Asus Essentio cg 8250 för ca 2 år sedan. Han uppgraderade från ett GTX 560 till ett GTX 770(?), ett annat nät ag som ger mer power. Han körde på detta ett tag tills han skulle byta processor, från en I5a till en I7a. Det slutade med att I7an inte passade och I5an gick sönder på kuppen, datorn startar inte, det är inte en gnutta liv i den. Jag fick datorn efter detta.

Hursom, jag forska lite i vad en ny processor skulle kosta och kom fram till att det skulle bli billigare att köpa ett nytt moderkort som passade I7an. Jag grävde lite djupare och såg att jag måste köpa en ny mjukvara dvs Windows 7.

Då min kunskap inte är tillräcklig så frågar jag er.
Med begränsade kunskaper, kan en novis göra detta?
Nollas allt, dvs måste jag installera alla drivrutiner från dom olika delarna igen?
Går det med en piratkopierad Windows 7 version? Så jag kan spara några slantar.
Något annat jag bör tänka på?

Jag får återkomma med fler frågor imorgon då jag inte är riktigt säker på vilket moderkort jag ska handla. Jag kan återkomma med mer information om datorn också om så önskas då jag såg att det kom upp flera versioner på datorn om man sökte på den.

Tack på förhand /AeroBreaking

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

När du byter moderkort så behöver du installera nya drivrutiner och windows. Det du kan göra är att du ringer till Microsoft och mer dem låsa upp koden. Inte garanterat att dem kommer göra det. Jag rekommenderar inte pirat windows eftersom det kan ge problem och börja kaosa.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker på att jag förstår frågan men for what it's worth... Jag blev tvungen att byta moderkort igår. Ut med alla prylar in med nytt moderkort och alla delar... och helt otroligt så behövde jag inte installera om något alls! Inte manuellt i alla fall. Första gången jag startade datorn betedde den sig lite lustigt och startade själv om några gånger. Sen gjorde den några skumma halva omstarter.. Sen när jag trodde att det minsann var kört... Ja då startade den om en sista gång och visade en lista på massa saker som ominstallerats.
JJag bytte från ett msi z68 - baserat mobo till ett asus z77-baserat. (det nya kortet stödjer inte sli så jag hade dessutom lagt ett grafikkort åt sidan)
Jag kör Windows 7 Home premium och behövde inte åter aktivera eller nått alls.

PPassade på att välja auto-oc läge på det nya moderkortet, så får den göra vad den vill eftersom jag ändå byter ut rubbet i höst.

Proc=2600k

Allting funkar hur bra som helst. Spel/office iaf..

Tror den till och med bytte till ahcp, inte för att det spelar ngn praktisk roll för mig men ändå imponerande.