Corsair RM1000 slutade att fungera i och med nytt datorbygge.

Permalänk
Medlem

Corsair RM1000 slutade att fungera i och med nytt datorbygge.

För några dagar sedan bestämde jag mig för att bygga ihop en dator med några gamla delar som låg och skräpade. När jag skulle testa att starta datorn går den igång i ungefär en halv sekund innan den slocknar. Jag testade med ett annat nätaggregat och då funkar det perfekt. Märkte också att det felande RM1000 ger ifrån ett klick-ljud när jag försöker starta datorn. Jag undrar alltså om det bara är att skicka tillbaka eller kan man kolla om det fungerar på något annat sätt? Har tyvärr ingen annan dator att prova nätagget på.

Specs:
CPU: Intel Xeon W3520
RAM: Elpida 3x4gb
Moderkort: HP FMB-0902
PSU: Corsiar RM1000 (trasigt) under tiden används ett HP 475w 80 plus bronze.
Grafikkort: Gigabyte GTX 460

Visa signatur

| Mobo: ASUS Z97 Pro Gamer | CPU: Intel i7 4770K @ 4,4GHz med Antec Kühler H2O 1220 | RAM: Corsair Vengeance XMS3 4x4GB @ 1600MHz | GPU: 2x R9 290 @ 1150/1260MHz | PSU: Corsair RM1000 | Chassi: Corsair Graphite 760t | SSD: Corsair Force LS 120GB | HDD: WD Black och Blue 2x1TB | Skärm: EIZO Foris FG2421 240Hz och ASUS VN247 | Fläktkontroller: NZXT Sentry Mix 2 |

Permalänk

Hade du kopplat kablarna på rätt ställe på nätagget. cpu 8 pin tex skall inte in i pcie kontakterna trots att dom passar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Hade du kopplat kablarna på rätt ställe på nätagget. cpu 8 pin tex skall inte in i pcie kontakterna trots att dom passar där.

ska undersöka närmare på detta, tack för tipset.

Visa signatur

| Mobo: ASUS Z97 Pro Gamer | CPU: Intel i7 4770K @ 4,4GHz med Antec Kühler H2O 1220 | RAM: Corsair Vengeance XMS3 4x4GB @ 1600MHz | GPU: 2x R9 290 @ 1150/1260MHz | PSU: Corsair RM1000 | Chassi: Corsair Graphite 760t | SSD: Corsair Force LS 120GB | HDD: WD Black och Blue 2x1TB | Skärm: EIZO Foris FG2421 240Hz och ASUS VN247 | Fläktkontroller: NZXT Sentry Mix 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av elori:

ska undersöka närmare på detta, tack för tipset.

Edit: Testade i varje kontakt men fortfarande samma problem.

Edit 2: Har nu testat att köra igång nätaggregatet utan PC och det funkar perfekt. Kan det vara sladden som det är fel på mellan nätagget och CPU ingången på moderkortet?

Visa signatur

| Mobo: ASUS Z97 Pro Gamer | CPU: Intel i7 4770K @ 4,4GHz med Antec Kühler H2O 1220 | RAM: Corsair Vengeance XMS3 4x4GB @ 1600MHz | GPU: 2x R9 290 @ 1150/1260MHz | PSU: Corsair RM1000 | Chassi: Corsair Graphite 760t | SSD: Corsair Force LS 120GB | HDD: WD Black och Blue 2x1TB | Skärm: EIZO Foris FG2421 240Hz och ASUS VN247 | Fläktkontroller: NZXT Sentry Mix 2 |

Permalänk

Har själv samma nätagg. Du får se till att få in dom riktigt kan vara lite bökiga annars kolla i stiften se om nått ser knas ut.

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av elori:

För några dagar sedan bestämde jag mig för att bygga ihop en dator med några gamla delar som låg och skräpade. När jag skulle testa att starta datorn går den igång i ungefär en halv sekund innan den slocknar. Jag testade med ett annat nätaggregat och då funkar det perfekt. Märkte också att det felande RM1000 ger ifrån ett klick-ljud när jag försöker starta datorn. Jag undrar alltså om det bara är att skicka tillbaka eller kan man kolla om det fungerar på något annat sätt? Har tyvärr ingen annan dator att prova nätagget på.

Specs:
CPU: Intel Xeon W3520
RAM: Elpida 3x4gb
Moderkort: HP FMB-0902
PSU: Corsiar RM1000 (trasigt) under tiden används ett HP 475w 80 plus bronze.
Grafikkort: Gigabyte GTX 460

Hej elori,

Dubbelkolla att du satt alla kablar rätt, att dom är intryck ordentligt. Du kan även kolla in denna manual:

http://www.corsair.com/~/media/Corsair/download-files/manuals...

Återkom om det fortfarande inte fungerar.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Hej elori,

Dubbelkolla att du satt alla kablar rätt, att dom är intryck ordentligt. Du kan även kolla in denna manual:

http://www.corsair.com/~/media/Corsair/download-files/manuals...

Återkom om det fortfarande inte fungerar.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Jag har dragit slutsatsen att det helt enkelt inte är kompatibelt med moderkortet. Fungerar fortfarande inte efter extremt många försök.

Visa signatur

| Mobo: ASUS Z97 Pro Gamer | CPU: Intel i7 4770K @ 4,4GHz med Antec Kühler H2O 1220 | RAM: Corsair Vengeance XMS3 4x4GB @ 1600MHz | GPU: 2x R9 290 @ 1150/1260MHz | PSU: Corsair RM1000 | Chassi: Corsair Graphite 760t | SSD: Corsair Force LS 120GB | HDD: WD Black och Blue 2x1TB | Skärm: EIZO Foris FG2421 240Hz och ASUS VN247 | Fläktkontroller: NZXT Sentry Mix 2 |

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av elori:

Jag har dragit slutsatsen att det helt enkelt inte är kompatibelt med moderkortet. Fungerar fortfarande inte efter extremt många försök.

Har du möjlighet att testa RM-agget i en annan dator? Låter konstigt att det inte ska vara kompatibelt med moderkortet. Är de så att de inte fungerar så rekommenderar jag dig att höra med butiken du köpte de ifrån för reklamation.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av elori:

Edit: Testade i varje kontakt men fortfarande samma problem.

Edit 2: Har nu testat att köra igång nätaggregatet utan PC och det funkar perfekt. Kan det vara sladden som det är fel på mellan nätagget och CPU ingången på moderkortet?

Du har inte råkat återanvända någon (modulär) kabel från ett annat nätagg?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”