Polistillslag släcker ned svenska fildelnings- och strömningssajter

Permalänk
Medlem

Nu kanske man inte direkt ska försvara piratsiter, men polis och åklagare borde ha andra prioriteringar som att motverka och lösa alvarliga bott som misshandel, rån, mord osv, och i mån av resurser som blir över ägna sig åt dessa elektroniska hittepåbrott.

Med tanke på att dom inte kan få bukt med dessa allvarliga brott, är det förvånande att det finns resurser att jaga fildelare och beslagta servrar mm

För övrigt är bekämpningen av dessa brott meningslös, hugger dom av ett huvud så växer två nya fram...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det finns f*n värre saker ute i samhället som är betydligt viktigare att fokusera på än detta, farbror blå.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Grejen är att Spotify, Netrflix osv aldrig hade varit ens påtänkta om det inte vore för piratkopieringen. Vi hade fortfarande köpt musikalbum och DVD-skivor typ. Branchen vill inte ha förändring för omställning är dyrt, och när branchen har monopol på vart utvecklingen ska ta vägen så står den still. Om kunderna bara erbjuds ett alternativ och inte har något annat val så spelar det ingen roll vad de tycker.

Hur vet du det, att Spotify och Netflix aldrig hade existerat om det inte vore för piratkopieringen? Har du någon fakta för det uttalandet eller är det bara en spekulation från din sida? Kan det inte vara så att det är tack vare teknikutvecklingen som har bidragit till att tjänster som Spotify och Netflix har vuxit fram? Det finns mängder av duktiga entrepenörer där ute som bidrar till den tekniska utvecklingen genom att samarbeta/diskutera med diverse andra bolag (till exempel film- och musikbolag) för att göra bättre tjänster för kunderna. Och ju fler kunder som betalar för tjänsterna, desto bättre blir tjänsterna också, för det mesta.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Marinlik:

Du tror inte att det är så att folk som piratkopierat någon gång med stor sannolikhet är mer intresserade av media än de som aldrig piratkopierat? Vilket skulle innebära att de skulle köpa ännu mer om det inte gick att piratkopiera, för att de är just det, mediaintresserade. Du får nog jobba på lite hårdare om det där ska föreställa ett bra argument.

Funkar inte riktigt så.

Du menar du testar spel för 600kr och sen lägger på hyllan om det suger?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Du tror inte att det är så att folk som piratkopierat någon gång med stor sannolikhet är mer intresserade av media än de som aldrig piratkopierat? Vilket skulle innebära att de skulle köpa ännu mer om det inte gick att piratkopiera, för att de är just det, mediaintresserade. Du får nog jobba på lite hårdare om det där ska föreställa ett bra argument.

God dag yxskaft. Du tror alltså att mediebolagen hellre står utan intäkter men att alla följer lagen och låter bli att pirakopiera än att piratkopiering förekommer och de får in intäkter? Som sagt. Lite klass på diskussionen hade varit på sin plats,

Skrivet av ParasiteX:

Exakt. Om film/tv/musik/bok bolagen fick exakt som de ville. Så skulle saker som TVn, radion, foto kopiatorn och bibliotek etc.. aldrig existera idag.
Men trots existensen av dessa saker så existerar de fortfarande, då de blev tvungna att anpassa till de nya teknikerna och konstant förändrande marknaden.

Jo, så är det.

Skrivet av md7:

Staten är inte överordnad folket, det är helt rätt. Det är vi "vanliga" som bestämmer vilka som ska företräda staten. Och lyckligtvis så är det en stor majoritet av människor ute i samhället som anser att piratkopiering är inte en speciellt viktig fråga, därav så sitter inte Piratpartiet i riksdagen. Och du har helt rätt, rättigheter är inget statiskt. Men för den sakens skull så måste man se till och kämpa (genom olika tillvägagångssätt: utbildning, lagar, debatt m.m.) för att vissa rättigheter som gynnar samhället och dess medborgare (oavsett hudfärg, läggning, kön, parti, arbete etc.) fortfarande existerar.

Det finns en motivering bakom alla typer av rättigheter, oftast (i västvärlden i alla fall) till fördel både för samhället och individen i sig.

Det är ju jättebra att Sagan om ringen har håvat in över 870 miljoner dollar i intäkter. Det medför att filmbolaget kan dels satsa på att göra fler filmer (vilket bidrar till fler arbeten och mer skatteintäkter vilket i sin tur gynnar samhället och därmed också individen), dels att de förhoppningsvis får ett överskott av kapital i händelse av sämre tider ifall de gör ett antal filmer som inte går så bra. Bara för att vissa filmer håvar in flera miljoner dollar så innebär inte det att alla filmer gör det. Det var inte så länge sedan filmbolaget MGM (bland annat James Bond, Stargate) fick ansöka om skydd mot konkurs. Så bara för att man tjänar mycket pengar på vissa filmer så är det ingen som helst garanti att man gör det på alla filmer. Så för min del så är det jättebra ifall de tjänar väldigt mycket pengar så att de vågar/kan satsa på andra typer av både storfilmer och "smalare" filmer.

Eftersom en väldigt stor majoritet av svenska folket inte tycker att piratkopiering är en prioriterad fråga (med tanke på att Piratpartiet inte sitter i riksdagen) så är det ju lite komiskt att du påstår att lagar och moral är i osynk. Visst, när det gäller ungdomar så är det säkert så, men i det fallet så tycker nog de flesta ungdomar att det mesta är i osynk. Skulle gissa på att det är en mognadsfråga.

Att spekulera om finansministern ljuger om tomma lador är rätt ointressant. Ska man kunna fatta några kloka beslut så är det fakta man måste ha, och inte en massa spekulationer. Spekulationer kommer man inte så långt på, brukar bara ställa till med en massa oreda istället.

Säger du och ägnar större delen av ditt inlägg åt just spekulationen. Det är humor.

Skrivet av md7:

Hur vet du det, att Spotify och Netflix aldrig hade existerat om det inte vore för piratkopieringen? Har du någon fakta för det uttalandet eller är det bara en spekulation från din sida? Kan det inte vara så att det är tack vare teknikutvecklingen som har bidragit till att tjänster som Spotify och Netflix har vuxit fram? Det finns mängder av duktiga entrepenörer där ute som bidrar till den tekniska utvecklingen genom att samarbeta/diskutera med diverse andra bolag (till exempel film- och musikbolag) för att göra bättre tjänster för kunderna. Och ju fler kunder som betalar för tjänsterna, desto bättre blir tjänsterna också, för det mesta.

"I'll just leave this here"

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.537250/spotify-drogs-igang-f...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

God dag yxskaft. Du tror alltså att mediebolagen hellre står utan intäkter men att alla följer lagen och låter bli att pirakopiera än att piratkopiering förekommer och de får in intäkter? Som sagt. Lite klass på diskussionen hade varit på sin plats,

Jo, så är det.

Säger du och ägnar större delen av ditt inlägg åt just spekulationen. Det är humor.

"I'll just leave this here"

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.537250/spotify-drogs-igang-f...

Väx upp och sluta kalla folk yxskaft bara för att de inte håller med i din allmäna vänsterpropaganda. Lite klass kan du ändå ha.

Jag tror att många av de som piratkopierar idag skulle betala om piratkopiering inte gick. Det du sa går verkligen inte ihop på något sätt med det jag skrev. Det jag sa var att folk som piratkopierat någon gång troligtvis är mer medieintresserade än de som inte gjort det. Vilket gör det logiskt att fler betalat där. Det innebär dock inte på något sätt att piratkopierare är bättre på att betala för sig. Bara att de är mer medieintresserade vilket gör det mycket mer sannolikt att de köpt media någon gång än de som inte är mediaintresserade.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Säger du och ägnar större delen av ditt inlägg åt just spekulationen. Det är humor.

Vad för någonstans ägnar jag en större del av mitt inlägg till spekulation?

*Att piratkopiering inte är en prioriterad fråga hos allmänheten är ingen spekulation.
*Att vissa rättigheter gynnar samhället inklusive dess individer är ingen spekulation.
*Att det finns en motivering bakom all typer av rättigheter är ingen spekulation. Att de flesta rättigheter vi har här i västvärlden gynnar samhället och individen är ingen spekulation, bara till att jämföra hur det ser ut i andra länder om man nu skulle tro något annat.
*Att filmbolag vågar satsa på lite "smalare" filmer ju större kassa de har är ingen spekulation, bara till att gå och kolla deras filmbibliotek.
*Att MGM ansökte om konkursskydd är ingen spekulation.
*Angående att ungdomar har ett annat tankesätt/större risktänk/inte ser alltid ser konsekvenserna av sitt handlande är inte spekulation, det är vetenskaplig fakta.

Fast det där säger ingenting om att tjänster som Spotify inte hade existerat ifall det inte hade varit för piratkopieringen (framgick lite dåligt i mitt förra inlägg, men det jag syftade på var tjänster som Spotify och Netflix). Det enda det säger är att Spotify skapades för att försöka stoppa piratkopieringen. Men det är ju inget som säger att sådana tjänster likväl hade skapats även ifall det inte hade funnits någon piratkopiering (spekulation). Finns ju en mängd andra marknader som har hittat ut på nätet och utvecklats i samband med teknikutvecklingen som varit förskonat från piratkopering.

Permalänk

Bara jag som reagerade på koden "aHR0cDovL3lvdXR1LmJlL1NITzNkRS1JRFdr" underst på Dreamfilms brev?
Är det ännu en krypteringskod för pirater att lösa eller bara svammel?

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av md7:

Hur vet du det, att Spotify och Netflix aldrig hade existerat om det inte vore för piratkopieringen? Har du någon fakta för det uttalandet eller är det bara en spekulation från din sida? Kan det inte vara så att det är tack vare teknikutvecklingen som har bidragit till att tjänster som Spotify och Netflix har vuxit fram? Det finns mängder av duktiga entrepenörer där ute som bidrar till den tekniska utvecklingen genom att samarbeta/diskutera med diverse andra bolag (till exempel film- och musikbolag) för att göra bättre tjänster för kunderna. Och ju fler kunder som betalar för tjänsterna, desto bättre blir tjänsterna också, för det mesta.

På den nya webbplatsen för Spotify Artists beskriver företaget tanken med musiktjänsten och även skälet till att den startades för fem år sedan. På webbplatsen skriver Spotify att det var piratkopiering som ledde till att tjänsten skapades.

– Spotify har utformats från grunden till att bekämpa piratkopiering. Vi grundades i samma land som Pirate Bay och vi trodde att om vi kunde bygga en tjänst som är bättre än piratkopiering så kunde vi även stoppa den, skriver Spotify på sin nya webbplats.

spotify piratkopiering

Spotify hänvisar även till en tidigare undersökning som visar att 55 procent av alla musiklyssnare i åldrarna 18 till 29 år har slutat piratkopiera musik på grund av de lagliga alternativen som dykt upp.

Enligt en undersökning genomförd av Music Sweden minskade piratkopieringen av musik med 25 procent under perioden 2009 till 2011.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Marinlik:

Väx upp och sluta kalla folk yxskaft bara för att de inte håller med i din allmäna vänsterpropaganda. Lite klass kan du ändå ha.

Jag tror att många av de som piratkopierar idag skulle betala om piratkopiering inte gick. Det du sa går verkligen inte ihop på något sätt med det jag skrev. Det jag sa var att folk som piratkopierat någon gång troligtvis är mer medieintresserade än de som inte gjort det. Vilket gör det logiskt att fler betalat där. Det innebär dock inte på något sätt att piratkopierare är bättre på att betala för sig. Bara att de är mer medieintresserade vilket gör det mycket mer sannolikt att de köpt media någon gång än de som inte är mediaintresserade.

Haha, jag hade ALDRIG konsumerat saker om jag inte kunnat testa dom innan eller så inte en CHANS.

SKULLE aldrig köpa ett spel om jag inte testat det innan.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

På den nya webbplatsen för Spotify Artists beskriver företaget tanken med musiktjänsten och även skälet till att den startades för fem år sedan. På webbplatsen skriver Spotify att det var piratkopiering som ledde till att tjänsten skapades.

– Spotify har utformats från grunden till att bekämpa piratkopiering. Vi grundades i samma land som Pirate Bay och vi trodde att om vi kunde bygga en tjänst som är bättre än piratkopiering så kunde vi även stoppa den, skriver Spotify på sin nya webbplats.

spotify piratkopiering

Spotify hänvisar även till en tidigare undersökning som visar att 55 procent av alla musiklyssnare i åldrarna 18 till 29 år har slutat piratkopiera musik på grund av de lagliga alternativen som dykt upp.

Enligt en undersökning genomförd av Music Sweden minskade piratkopieringen av musik med 25 procent under perioden 2009 till 2011.

Kopierar mitt svar rakt av till Ozzed:

Fast det där säger ingenting om att tjänster som Spotify inte hade existerat ifall det inte hade varit för piratkopieringen (framgick lite dåligt i mitt förra inlägg, men det jag syftade på var tjänster som Spotify och Netflix). Det enda det säger är att Spotify skapades för att försöka stoppa piratkopieringen. Men det är ju inget som säger att sådana tjänster likväl hade skapats även ifall det inte hade funnits någon piratkopiering (spekulation). Finns ju en mängd andra marknader som har hittat ut på nätet och utvecklats i samband med teknikutvecklingen som varit förskonat från piratkopering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Haha, jag hade ALDRIG konsumerat saker om jag inte kunnat testa dom innan eller så inte en CHANS.

SKULLE aldrig köpa ett spel om jag inte testat det innan.

Förmodar då också att du aldrig går på bio, ute och äter på restaurang, går på festivaler/tivolin, ute och reser och en massa annat heller?

Permalänk
Inaktiv

Så länge en högre makt tillåter lobbyism och bryter mot mänskliga rättigheter, så ser jag ingen ide med att rösta och har aldrig gjort. Kalla mig galen, men jag är stolt över mig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Du har inget jobb? Om du nu har det. Skulle det vara OK att du blev arbetslös för att någon annan kopierade upp och gav bort en exakt kopia på den produkt ni gör?
Folk som jobbar utför ett jobb. Vare sig de jobbar med film, musik, bilar, hus eller vägar. Den som utför ett jobb skall ha betalt. Det tycker i alla fall jag. Inte du ser jag. Du verkar tycka att det är helt OK att bråttslingar stjäl och delar ut dessa människors arbete. Dessutom verkar du tycka att om någon försöker skydda dessa arbetande människor och deras levebröd så gör de fel?

Eller kan du förklara hur du ser det? Varje kopia är en stulen produkt. Huruvida den som laddar ner hade köpt den i slutändan eller inte är inte relevant. Produkten av dessa människors arbete är fortfarande stulen.

Jo jag har jobb. Jag har jobbat för alla mina ägodelar i hela mitt liv.
Och jag köper media mer än någonsin.

Saken är den att det går inte stoppa. Och försöken att få det omöjligt att dela filer gör mycket mer skada än nytta.

Dessutom så är det bevisat att spel filmer och program säljer mer än någonsin. Nya okända spel går till försäljningstopplistan. Mods till spel gör att spelen går till försäljningstopplistan.
Och kolla bara på alla korkade appar som dom tjänar obeskrivliga pengar på.
Listan är lång.

Pengarna inom filmindustrin är större än någonsin.

Varje kopia är inte en stulen produkt. Vad säger dig att varje delad kopia skulle varit en såld produkt?
Låter bara jättekonstigt.

Vi behöver bara modernisera oss efter tekniken och marknaden. Kolla på spotify. Hur många laddar ner musik idag? Jag känner ingen.

Vakna upp. Sluta lev på 90 talet.

Fildelningen kommer aldrig att stoppas. Varför förstöra vårat internet genom att försöka?

Permalänk
Avstängd

Och snart så säger dom att vi gör ett brott bara för att vi ta bort reklam med hjälp av adblock.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Inaktiv

Det kvittar om man är emot eller står för Piratkopiering, det är som att säga man kan stoppa all brottslighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Kopierar mitt svar rakt av till Ozzed:

Fast det där säger ingenting om att tjänster som Spotify inte hade existerat ifall det inte hade varit för piratkopieringen (framgick lite dåligt i mitt förra inlägg, men det jag syftade på var tjänster som Spotify och Netflix). Det enda det säger är att Spotify skapades för att försöka stoppa piratkopieringen. Men det är ju inget som säger att sådana tjänster likväl hade skapats även ifall det inte hade funnits någon piratkopiering (spekulation). Finns ju en mängd andra marknader som har hittat ut på nätet och utvecklats i samband med teknikutvecklingen som varit förskonat från piratkopering.

Självklart hade spotify funnits ändå. Inte fan hade folk gått till skivbutiker i tusen år...
Allt handlar om att modernisera sig genom tekniken. Internet har funnits länge nu... Gnäll om "pirater" börjar bli lite gammalt imo...

Skrivet av zxhosting:

Och snart så säger dom att vi gör ett brott bara för att vi ta bort reklam med hjälp av adblock.

Den dagen är inte allt för långt bort känns det som
Fyfan

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av md7:

Förmodar då också att du aldrig går på bio, ute och äter på restaurang, går på festivaler/tivolin, ute och reser och en massa annat heller?

Kollar aldrig på BIO innan jag kollat upp filmen innan och läst runt lite.
Mat är inte ens samma sak lol.

Festivaler nej inte förrns jag pratat med polare och kollat runt.

Ute reser nej inte förrns jag kollar upp stället innan.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

Jo jag har jobb. Jag har jobbat för alla mina ägodelar i hela mitt liv.
Och jag köper media mer än någonsin.

Saken är den att det går inte stoppa. Och försöken att få det omöjligt att dela filer gör mycket mer skada än nytta.

Dessutom så är det bevisat att spel filmer och program säljer mer än någonsin. Nya okända spel går till försäljningstopplistan. Mods till spel gör att spelen går till försäljningstopplistan.
Och kolla bara på alla korkade appar som dom tjänar obeskrivliga pengar på.
Listan är lång.

Pengarna inom filmindustrin är större än någonsin.

Varje kopia är inte en stulen produkt. Vad säger dig att varje delad kopia skulle varit en såld produkt?
Låter bara jättekonstigt.

Vi behöver bara modernisera oss efter tekniken och marknaden. Kolla på spotify. Hur många laddar ner musik idag? Jag känner ingen.

Vakna upp. Sluta lev på 90 talet.

Fildelningen kommer aldrig att stoppas. Varför förstöra vårat internet genom att försöka?

Med tanke på att de rika länderna har en ekonomisk modell som handlar om konstant tillväxt så är det knappast konstigt att filmindustrin är större än någonsin. De som påstår att piratkopieringen gör det olönsamt för de stora att vara i filmbranschen är ju lika ute och cyklar som den som påstår att piratkopieringen inte har någon negativ effekt. Båda är extremt okunniga påståenden.

Har man ett problem med att vissa tjänar mer pengar än andra så gör man bättre i att försöka få till någon politisk ändring. Att påtala våra åsikter här, eller att piratkopiera bakom stängda dörrar, kommer inte ge så mycket. Men det är ju såklart mycket enklare än att försöka ändra något. Lättare att ta än att ge.

Alla nedladdningar är såklart inte en missad försäljning. De utgör dock ett urholkande av värdet på rättigheten och jag hoppas ingen 2015 missat att ekonomi inte bara är materiella värden. Det är ju på ett sätt också ofta ett sätt att undvika att betala skatt för det man konsumerar, vilket blir relevant om man ondgör sig över att skattepengar försvinner till bekämpningen av detta.

Slutligen så är det nog ingen som tror att man kan stoppa piratkopieringen heller. Vi har haft våldsbrott genom hela vår historia och vi har ännu inte kunnat stoppa det. Ekonomiska brott har också funnits väldigt länge och även de fortsätter ske. Att bekämpa brott handlar alltså helt uppenbarligen inte om att man tror att man kan utrota det. Det är dock absolut viktigt att man inte förstör folkets rättigheter i bekämpandet av brott. De som bekämpar brotten bör självklart göra det enligt rådande regler och lagstiftning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kollar aldrig på BIO innan jag kollat upp filmen innan och läst runt lite.
Mat är inte ens samma sak lol.

Festivaler nej inte förrns jag pratat med polare och kollat runt.

Ute reser nej inte förrns jag kollar upp stället innan.

Vad är skillnaden mellan spel och biofilm, festivaler, resor och andra nöjen? Utöver att dukan piratkopiera spel, naturligtvis . Något måste det bero på att du kan spendera pengar på allt annat utan att själv först uppleva det men att du påstår att du aldrig skulle göra det med ett spel. Det finns spelrecensioner/-omdömen, och du har säkert vänner som spelar, så det beror ju inte på att testa spelet är det enda sättet att få förhandskunskap om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

Jo jag har jobb. Jag har jobbat för alla mina ägodelar i hela mitt liv.
Och jag köper media mer än någonsin.

Saken är den att det går inte stoppa. Och försöken att få det omöjligt att dela filer gör mycket mer skada än nytta.

Dessutom så är det bevisat att spel filmer och program säljer mer än någonsin. Nya okända spel går till försäljningstopplistan. Mods till spel gör att spelen går till försäljningstopplistan.
Och kolla bara på alla korkade appar som dom tjänar obeskrivliga pengar på.
Listan är lång.

Pengarna inom filmindustrin är större än någonsin.

Varje kopia är inte en stulen produkt. Vad säger dig att varje delad kopia skulle varit en såld produkt?
Låter bara jättekonstigt.

Vi behöver bara modernisera oss efter tekniken och marknaden. Kolla på spotify. Hur många laddar ner musik idag? Jag känner ingen.

Vakna upp. Sluta lev på 90 talet.

Fildelningen kommer aldrig att stoppas. Varför förstöra vårat internet genom att försöka?

Fast alla de positiva delarna du har tagit upp här är ju inte säkert att det beror på piratkopieringen, det kan ju helt enkelt handla om teknikutveckling. Vi har ett betydligt enklare medel att hitta information om till exempel spel, film och annat genom diverse diskussionsforum, hemsidor och annat än vad vi hade förut.

Tror nog inte att MGM (rättigheterna till James Bond, Stargate m.fl.) håller med dig att pengarna inom filmindustrin är större än någonsin med tanke på de ansökte om konkursskydd för några år sedan.

Oavsett om man klassar varje piratkopierad produkt som stulen eller inte så förlorar företagen pengar på det, och i slutänden också individen. Det finns de som piratkopierar och sen betalar för produkten, det finns också de som väljer att inte betala för produkten. Sen kan man också se på att det handlar om respekt mot andra människor, och genom att piratkopiera en produkt så visar man ingen respekt mot andra arbetande människor, enligt min åsikt.

Nä, det får vi verkligen inte hoppas att fildeningen stoppas, däremot den olagliga fildelningen får vi hoppas att den stoppas. Och det handlar ingenting om förstöra Internet, det handlar om människors rättigheter och respekt för deras arbeten.

Permalänk
Medlem

Man kan idag med några enkla knapptryck beställa en Ak 47, bomber eller vad som helst på internet och få den levererad fram till dörren.
Och polisen lägger ner tid och pengar på att jaga dessa harmlösa fildelare.

Det är så korkat att man undrar om det är på riktigt.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Evil Peter:

Vad är skillnaden mellan spel och biofilm, festivaler, resor och andra nöjen? Utöver att dukan piratkopiera spel, naturligtvis . Något måste det bero på att du kan spendera pengar på allt annat utan att själv först uppleva det men att du påstår att du aldrig skulle göra det med ett spel. Det finns spelrecensioner/-omdömen, och du har säkert vänner som spelar, så det beror ju inte på att testa spelet är det enda sättet att få förhandskunskap om det.

Som jag inte bryr mig om för jag måste testa spelet....

Du menar jag åker till polare för testa alla spel innan jag köper dom?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Undra om man kan hitta en siffra på alla skattepengar som slösas i detta eviga krimskrams -.-
Skulle hellre se att den siffran används till något viktigare än att släcka ner sidor och tro att det ska göra någon skillnad, men när folk med pengar vill ha något gjort så antar jag att de får det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Som jag inte bryr mig om för jag måste testa spelet....

Du menar jag åker till polare för testa alla spel innan jag köper dom?

Men varför? Jag ställde väldigt tydligt frågan vad som skiljer spel från de andra nöjena du skriver att du kan spendera pengar på utan att testa själv.

Din tes leder ju till att om det inte fanns piratkopierade spel, eller demos, så skulle du inte spela spel (förutom om du kan utnyttja kompisar till att köpa dem så du kan testa). Så frågan är ju om du skulle lägga ner hobbyn, eller aldrig börjat, om möjligheterna var annorlunda eller om du bara har den inställningen till spel för att det är möjligt att ha det. Du får det att framstå som det senare, då man är en produkt av sin omgivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

Och polisen lägger ner tid och pengar på att jaga dessa harmlösa fildelare.

Det är så korkat att man undrar om det är på riktigt.

Hade all mediekonsumtion i Sverige gått rätt till - dvs att folk betalat det som ägarna vill ha för upplevelsen istället för att bara ta den så hade vi kunnat ha fler poliser och mer därtill.

Det riktigt sorgliga är när det dyker upp hälerisidor... drivna av "coola" pirater registrerade i fn-vet-var som stoppar pengarna i fickorna och på så vis pissar på både svenska skattebetalare och upphovsmän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

Självklart hade spotify funnits ändå. Inte fan hade folk gått till skivbutiker i tusen år...
Allt handlar om att modernisera sig genom tekniken. Internet har funnits länge nu... Gnäll om "pirater" börjar bli lite gammalt imo...

Utan piratkopiering hade skivbolagen inte ändrat en enda ting, dom är inte intresserad av att modernisera något, utan vill behålla sin pengakedja intakt.
Det som driver internetutvecklingen framåt är "porn and piracy", alla andra jobbar aktivt mot en utveckling för att behålla sin (förlegade)affärs ide intakt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Evil Peter:

Men varför? Jag ställde väldigt tydligt frågan vad som skiljer spel från de andra nöjena du skriver att du kan spendera pengar på utan att testa själv.

Din tes leder ju till att om det inte fanns piratkopierade spel, eller demos, så skulle du inte spela spel (förutom om du kan utnyttja kompisar till att köpa dem så du kan testa). Så frågan är ju om du skulle lägga ner hobbyn, eller aldrig börjat, om möjligheterna var annorlunda eller om du bara har den inställningen till spel för att det är möjligt att ha det. Du får det att framstå som det senare, då man är en produkt av sin omgivning.

Jag va tvungen innan att åka till butiker testa spel och polare när jag lira på PC och PS2 och PS1.

Jag köper otroligt mycket mer saker pga jag kan testa dom innan.

Jag skulle spela enormt mycket mindre spel om jag inte kunde testa dom innan, hade jag behövt köpa alla spel innan jag testa dom hade jag nog varit skuldsatt idag till kanske några hundra tusen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av TuHack:

Hade all mediekonsumtion i Sverige gått rätt till - dvs att folk betalat det som ägarna vill ha för upplevelsen istället för att bara ta den så hade vi kunnat ha fler poliser och mer därtill.

Det riktigt sorgliga är när det dyker upp hälerisidor... drivna av "coola" pirater registrerade i fn-vet-var som stoppar pengarna i fickorna och på så vis pissar på både svenska skattebetalare och upphovsmän.

Eller så ändrar media killarna på sig och så slutar all piratkopiering typ.

Det finns anledning varför folk kopierar, region lås, saker släpps 1-2 år innan i andra länder och annat mega BS.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Väx upp och sluta kalla folk yxskaft bara för att de inte håller med i din allmäna vänsterpropaganda. Lite klass kan du ändå ha.

Jag tror att många av de som piratkopierar idag skulle betala om piratkopiering inte gick. Det du sa går verkligen inte ihop på något sätt med det jag skrev. Det jag sa var att folk som piratkopierat någon gång troligtvis är mer medieintresserade än de som inte gjort det. Vilket gör det logiskt att fler betalat där. Det innebär dock inte på något sätt att piratkopierare är bättre på att betala för sig. Bara att de är mer medieintresserade vilket gör det mycket mer sannolikt att de köpt media någon gång än de som inte är mediaintresserade.

Är du allvarlig? Jag visste inte att du inte visste var uttrycket kommer ifrån. Det är hur som helst en liknelse med saker som är taget ur sitt sammanhang och därför inte är relevanta. Och vad har vänster eller höger med det hela att göra? Jag är knappast vänster. Sedan att tala om för folk att "växa upp" bidrar knappast till kvaliteten på debatten utan visar snarare att de egna argumenten inte håller och då ger man sig på personangrepp istället. Lågt, får jag säga.

Skrivet av md7:

Vad för någonstans ägnar jag en större del av mitt inlägg till spekulation?

*Att piratkopiering inte är en prioriterad fråga hos allmänheten är ingen spekulation.

Ditt underlag handlar om att folk inte prioriterar det för att "piratpartiet inte sitter i riksdagen".. Hur ser du då på att miljöpartiet, som vill avkriminalisera fildelning för privat bruk inte bara sitter i riksdagen utan i Regeringen? Du spekulerar.

Citat:

*Att vissa rättigheter gynnar samhället inklusive dess individer är ingen spekulation.

Det finns ingen rättighet som alltid gynnar alla och ingen rättighet är huggen i sten. Du spekulerar.

Citat:

*Att det finns en motivering bakom all typer av rättigheter är ingen spekulation. Att de flesta rättigheter vi har här i västvärlden gynnar samhället och individen är ingen spekulation, bara till att jämföra hur det ser ut i andra länder om man nu skulle tro något annat.

Vilka andra länder har legaliserat fildelning för privat bruk, manar du? Nej just det det finns det inga länder som har gjort. Du spekulerar.

Citat:

*Att filmbolag vågar satsa på lite "smalare" filmer ju större kassa de har är ingen spekulation, bara till att gå och kolla deras filmbibliotek.

Smalare filmer kommer oftast från små bolag, inte stora. Du spekulerar.

Citat:

*Att MGM ansökte om konkursskydd är ingen spekulation.

Nej, men anledningen till att de gjorde det på grund av piratkopieringen, vilket var det relevanta i sammanhanget, är en spekulation. Du spekulerar.

Citat:

*Angående att ungdomar har ett annat tankesätt/större risktänk/inte ser alltid ser konsekvenserna av sitt handlande är inte spekulation, det är vetenskaplig fakta.

Ja, men att ungdomar i större utsträckning än övriga åldersgrupper fildelar finns det inga bevis för, annat än anekdotiska. Dessutom, om det nu var så att det är mest ungdomar som fildelar, så är det en i sammanhanget kapitalsvag grupp och bör inte innebära några förluster i alla fall.

Citat:

Fast det där säger ingenting om att tjänster som Spotify inte hade existerat ifall det inte hade varit för piratkopieringen (framgick lite dåligt i mitt förra inlägg, men det jag syftade på var tjänster som Spotify och Netflix). Det enda det säger är att Spotify skapades för att försöka stoppa piratkopieringen. Men det är ju inget som säger att sådana tjänster likväl hade skapats även ifall det inte hade funnits någon piratkopiering (spekulation). Finns ju en mängd andra marknader som har hittat ut på nätet och utvecklats i samband med teknikutvecklingen som varit förskonat från piratkopering.

Skivbolagen var, som de alltid är motvilliga till att över huvud taget hoppa på tåget. De satt, som du kanske minns, mest och ojjade sig över att skivbutikerna försvinner en efter en. Vem bryr sig om att det inte finns några skivbutiker kvar?

Men oavsett, så sker det ingen attitydförändring hos någon, någonsin, för att du och andra sitter här och hytter med näven och pratar om konstruerade rättigheter som vore de dikterade av en högre makt. Förändring drivs av de som vågar tänka utanför lådan, och dit för definitivt inte skiv och filmbolagen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.