Permalänk
Medlem

Elfel i usb-portar

Long time lurker, first time caller.

Satt just och spelade lite Sunless Sea när spelet hänger sig och ljudet hakar upp sig i en sån där härlig evighetsloop. Tänker att det bara är spelet som är nytt och opolerat som hängt sig, men då ser jag att mitt tangentbord har dött (LED:arna har slocknat och det fungerar inte), samt att min xbox-dosa har vaknat till liv och blinkar som att den försöker få kontakt med en dongel. Vad kan detta bero på?

Tryckte ner powerknappen i fyra sekunder och startade därefter datorn helt normalt.

Specs:
Gigabyte P55-USB3
Inte Core i5 760
4GB Crucial DDR3 1066 MHZ
Cooler Master GX 550W PSU
Asus 660ti
Samsung ssd
2 st. hårddiskar, en Seagate och en WD om jag minns rätt. Samt en disk med OS X Yosemite som jag i stort sett aldrig startar. Bootar dock in i MultiBeast där jag får välja vilket OS som ska starta.

Samtliga komponenter förutom ssd, grafikkort och någon av hårddiskarna är snart fem år gamla. Kanske nätagget som sjunger på sista versen?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Kolla loggboken.

Permalänk
Medlem

Fyra Kernel-Power sen januari. Tre av dem den senaste veckan. Finns det någon risk med att köra datorn tills jag har köpt nytt nätagg och kan det vara något annat än det som är fel?

Edit: När jag tänker efter så innebär väl Kernel-Power bara att strömmen dragits oväntat? Typ om man råkar dra ur nätkabeln eller stänga av strömdosan som datorn sitter i eller en propp går? Inga andra händelser senaste timmen...

Permalänk
Medlem

Det kan vara bug på spel.
Om allt funkade förut
http://www.crashwiki.com/fix-sunless-sea-crashes-errors-freez...
Undrar om USB energisparfunktion angående tangentbord.

Permalänk
Medlem

Ändrade energialternativ för USB-inställning till Inaktiverad valbar frånkoppling. Håller tummarna att det hjälper.