Permalänk
Inaktiv

Jag fick igång Mupen64Plus n64 emulator med några rooms. Vet någon hur man får det hela i fullscreen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Jag fick igång Mupen64Plus n64 emulator med några rooms. Vet någon hur man får det hela i fullscreen?

Nåt här?: https://code.google.com/p/mupen64plus/wiki/UIConsoleUsage

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Angående paketet på Inet så beställde jag ett sådant också. Sen läste jag kommentarerna där och såg lådan inte passar.
Någon som vet om det går att modifiera den eller är man rökt? Märkligt att inte Inet testar innan.

Jag köpte samma paket.
Lådan passade perfekt utan modifikation.

Skrivet av MatteN:

Tydligen verkar det vara vanligt att folk som kör OpenELEC på Samsung Evokort får problem med korrupta filer när dom stängt av Pi 2'an och tvingas därmed installera om. Samsung Ultra verkar inte ha några problem.

Fick detta problem.
Formaterade om evo-kortet med SD-formater och efter det har jag inte fått några fel alls efter flertal omstarter och simulerade strömavbrott. Så här långt efter ett dygn.

EDIT: Nu började korruptionen komma tillbaka.
Nej nu är det slut med Samsung-produkter för mig.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

x264 DTS filmer på runt 5 - 15GB, snittar dom fortfarande på 9FPS eller klarar den driva det i 23.976 som en "normal" mediaspelare ?

Någon som köpt som kan ge ett svar, vore mycket tacksamt!

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

x264 DTS filmer på runt 5 - 15GB, snittar dom fortfarande på 9FPS eller klarar den driva det i 23.976 som en "normal" mediaspelare ?

Någon som köpt som kan ge ett svar, vore mycket tacksamt!

Det klarar Pi B, så varför skulle inte Pi 2 klara det?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Det klarar Pi B, så varför skulle inte Pi 2 klara det?

Svar nej, både mina RPI klara spela filerna med bilderna per sekund svajar mellan 23 och 9 om du trycker upp OSD (info rutan) både på Raspbmc och Openelec

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Svar nej, både mina RPI klara spela filerna med bilderna per sekund svajar mellan 23 och 9 om du trycker upp OSD (info rutan) både på Raspbmc och Openelec

Tråkigt för dig, mina går det utmärkt med.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

x264 DTS filmer på runt 5 - 15GB, snittar dom fortfarande på 9FPS eller klarar den driva det i 23.976 som en "normal" mediaspelare ?

Någon som köpt som kan ge ett svar, vore mycket tacksamt!

Så Pin klarar skicka ut DTS ljud?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Så Pin klarar skicka ut DTS ljud?

DTS core vad jag förstår, inte DTS HD MA pga avsaknad av licenser för detta.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Svar nej, både mina RPI klara spela filerna med bilderna per sekund svajar mellan 23 och 9 om du trycker upp OSD (info rutan) både på Raspbmc och Openelec

Dekodern för h264 är samma i nya SoCen, kan du klippa ut en sekvens av filerna och dela så vi kan ta en titt på problemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har haft en del problem att spela upp stora filmer 20gig+ över nätverket. Nu det sista har jag dock fått det till att flyta på bra genom att använda vissa fördelaktiga nfs-inställningar.
Hade även problem med att ljudet försvann någon sekund lite då och då, kunde vara flera gånger per minut. Det visade sig att omxplayer gör nån slags korrigering mellan bild/ljud som en del förstärkare inte gillar och då tappar ljudet ett par sekunder. Det gick att lösa genom att sänka hastigheten en aning för hur snabbt korrigeringen görs, men det var svårlöst för kommandot jag behövde fanns inte med i den vanliga wikin på http://elinux.org/RPiconfig.
Nu börjar jag iallafall bli nöjd med rpi2 som spelare. Jag upplever även att 23.976 fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Jag har haft en del problem att spela upp stora filmer 20gig+ över nätverket. Nu det sista har jag dock fått det till att flyta på bra genom att använda vissa fördelaktiga nfs-inställningar.
Hade även problem med att ljudet försvann någon sekund lite då och då, kunde vara flera gånger per minut. Det visade sig att omxplayer gör nån slags korrigering mellan bild/ljud som en del förstärkare inte gillar och då tappar ljudet ett par sekunder. Det gick att lösa genom att sänka hastigheten en aning för hur snabbt korrigeringen görs, men det var svårlöst för kommandot jag behövde fanns inte med i den vanliga wikin på http://elinux.org/RPiconfig.
Nu börjar jag iallafall bli nöjd med rpi2 som spelare. Jag upplever även att 23.976 fungerar bra.

Försökt att dokumentera dina inställningar, det är guld för alla som vill testa din setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Försökt att dokumentera dina inställningar, det är guld för alla som vill testa din setup.

Jag använder openelec för dom strippar operativsystemet så bara det nödvändiga finns kvar. Raspbmc/OSMC har hela raspbian(debian) i botten vilket gör att man för inte är lika låst som i openelec om man vill göra nåt mer utöver det vanliga. Jag kollar på film och streamet från nätet så openelec funkar bra för mig.

Har man filmerna på en extern hårddisk kopplad till sin rpi bör man inte ha ntfs som filsytem, ext4 ska ge bättre prestanda.

Strömmar man filmer över nätverket bör man använda nfs istället för cifs för bättre prestanda. När jag tidigare körde stora filmer 20gig+ räckte inte hastigheten man fick med nfs heller, jag använde kodi:s inbyggda nfsmount. Det gick att lösa genom att mounta genom operativsystemet istället med lite mer optimerade inställningar.Här står hur man mountar utanför kodi http://wiki.openelec.tv/index.php?title=Mounting_network_shar...
# Any options you usually use with the "-o" parameter in the mount command
Options=nfsvers=3,rw,intr,noatime,rsize=32768,wsize=32768,nolock,async,proto=udp
Jag tror att dom viktigaste är att man tillåter nfs att använda mer data per paket och att man använder udp istället för tcp.

Jag har min lite överklockad men har inte ändrat brytt mig om att ändra arm_freq. Tycker mina temps håller sig låga.
core_freq=500
sdram_freq=500
over_voltage=2
temp_limit=75

Förstärkaren tappade ljudet ett par sekunder då och då. Kunde vara flera gånger per minut. Läste mig till att omxplayer som kodi använder på rpi gör nån slags sync med bild/ljud och vissa förstärkare bland annat nyare onkyo inte tycker om det riktigt. Lösningen är att sänka hastigheten på hur snabbt det syncas.
hdmi_clock_change_limit=36
standardvärdet är 150, såg att det rekommenderades både 50 och 40 men jag fick gå ner till 36 för att det skulle bli bra. Det ska tydligen sänkas så lite som möjligt annars kan man få ryckig uppspelning.

I kodi:s inställningar använder jag:
utseende - visa rss-nyhetsflöden av
video - uppspelning - justera uppdater matcha video alltid
video - uppspelning - synkronis uppspel bildskärm av
system - grafikutgång - vertikal blankningssynk alltid aktiverad

Jag brukar använda audiodelay på 225 när jag kollar på 23.976-filmer för att få rätt lip sync, förr ställde jag in det i advancedsettings.xml men numera ignoreras dom inställningarna så jag får ställa det manuellt i kodi:s gui varje gång jag tittar. Det här problemet har jag inte löst än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Jag har haft en del problem att spela upp stora filmer 20gig+ över nätverket. Nu det sista har jag dock fått det till att flyta på bra genom att använda vissa fördelaktiga nfs-inställningar.
Hade även problem med att ljudet försvann någon sekund lite då och då, kunde vara flera gånger per minut. Det visade sig att omxplayer gör nån slags korrigering mellan bild/ljud som en del förstärkare inte gillar och då tappar ljudet ett par sekunder. Det gick att lösa genom att sänka hastigheten en aning för hur snabbt korrigeringen görs, men det var svårlöst för kommandot jag behövde fanns inte med i den vanliga wikin på http://elinux.org/RPiconfig.
Nu börjar jag iallafall bli nöjd med rpi2 som spelare. Jag upplever även att 23.976 fungerar bra.

Tryck upp OSD (skärminfo) och ta en titt på FPS längst ner så ser du att RPI inte orkar driva den i 23.976 utan tappar ner till ca 9fps konstant.

Notera att bilden är ifrån min Q1900 där FPS'n ligger på 23.98Fps konstant och inga drops

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Tryck upp OSD (skärminfo) och ta en titt på FPS längst ner så ser du att RPI inte orkar driva den i 23.976 utan tappar ner till ca 9fps konstant.

Notera att bilden är ifrån min Q1900 där FPS'n ligger på 23.98Fps konstant och inga drops
[SPOILER]IMG]http://www.sweclockers.com/image/gallery/2015/01/31/2015-01-3...[/IMG]

[/SPOILER]

Är inte så kunnig i vad dessa siffror egentligen betyder men frågar mig hur relevanta de är. Min visar 7-10 fps oavsett om jag kollar på ett halvdassigt klipp i 640x480 eller en 20 gigs film i 1080p. Jag tycker det flyter på oavsett och jag upplever inga drops. Dom finns kanske där, men jag upplever inte dom därför bryr jag mig inte.
Jag är i alla fall väldigt nöjd med vad den kan prestera som mediaspelare för 399kr!

Visa signatur

"- Du, kan jag ringa upp dig senare. Det är någon idiot i toabåset bredvid
som sitter och svarar på allt jag säger till dig."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Tryck upp OSD (skärminfo) och ta en titt på FPS längst ner så ser du att RPI inte orkar driva den i 23.976 utan tappar ner till ca 9fps konstant.

Notera att bilden är ifrån min Q1900 där FPS'n ligger på 23.98Fps konstant och inga drops
http://www.sweclockers.com/image/gallery/2015/01/31/2015-01-3...

Det där är inte videorenderingens fps, det är fps för GUI (på RPI i alla fall).

Permalänk

Hej.
Är det någon som vet om dessa funkar till pi 2 modell B ..
Microsoft All-in-one Media Keyboard (Nordisk) och ZyXEL NWD-2705 wireless adapter står ju inte att dom funka till Linux ?
Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Fick detta problem.
Formaterade om evo-kortet med SD-formater och efter det har jag inte fått några fel alls efter flertal omstarter och simulerade strömavbrott. Så här långt efter ett dygn.

EDIT: Nu började korruptionen komma tillbaka.
Nej nu är det slut med Samsung-produkter för mig.

Även jag fick problem med ett Samsung Evo som satt i min RPi. Inet gav mig pengarna tillbaka eftersom de inte hade ett motsvarande kort inne. Är ju ändå 10 års garanti.

Haha, helt underbart!:

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny buse:

Hej.
Är det någon som vet om dessa funkar till pi 2 modell B ..
Microsoft All-in-one Media Keyboard (Nordisk) och ZyXEL NWD-2705 wireless adapter står ju inte att dom funka till Linux ?
Någon som vet?

Använder aldrig tangentbord, kör med tvfjärren och Yatse.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurman:

[/SPOILER]

Är inte så kunnig i vad dessa siffror egentligen betyder men frågar mig hur relevanta de är. Min visar 7-10 fps oavsett om jag kollar på ett halvdassigt klipp i 640x480 eller en 20 gigs film i 1080p. Jag tycker det flyter på oavsett och jag upplever inga drops. Dom finns kanske där, men jag upplever inte dom därför bryr jag mig inte.
Jag är i alla fall väldigt nöjd med vad den kan prestera som mediaspelare för 399kr!

Jo visst funkar det att spela galant men snabba sekvenser, framför allt när kameran "panorerar" alltså rörs i sidled upplevs som ryckiga då bilderna per sekund inte är var dom borde.

Kan påpeka att jag är lite kräsen av mig ^^

Skrivet av 0wing:

Det där är inte videorenderingens fps, det är fps för GUI (på RPI i alla fall).

Tveksamt, då jag tittar på DVDrip som är 50fps så ligger GUI också på 50FPS så gränssnittet verkar hålla exakt samma som upspelningen.

Dok verkar ingen ha svar på frågan om RPI 2, Orkar trycka ut filmerna som dom ska spelas eller om BPS(FPS) halkar efter där med

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Tveksamt, då jag tittar på DVDrip som är 50fps så ligger GUI också på 50FPS så gränssnittet verkar hålla exakt samma som upspelningen.

Får jag fråga vad du använder för version av Kodi på din RPI?
Nyare versioner begränsar t.o.m. uppdateringen av GUI till 10fps under videouppspelning som standard. Går att ändra under System->Video->Acceleration.

Skrivet av hakd:

Dok verkar ingen ha svar på frågan om RPI 2, Orkar trycka ut filmerna som dom ska spelas eller om BPS(FPS) halkar efter där med

Både RPI och RPI 2 klarar av det.

Permalänk
Medlem

Dom 1080p 23,976 testfiler jag har (svepande linjer i flera rader och pendeln, bla) spelas upp perfekt utan några ryck eller eftersläpningar på Pi 2.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0wing:

Får jag fråga vad du använder för version av Kodi på din RPI?
Nyare versioner begränsar t.o.m. uppdateringen av GUI till 10fps under videouppspelning som standard. Går att ändra under System->Video->Acceleration.

Både RPI och RPI 2 klarar av det.

Det låter ju som en vettig förklaring. För min RPI 2 visar runt 10 fps oavsett vilket material jag spelar upp. Vilket bör indikera på att det inte har med materialet att göra!

Visa signatur

"- Du, kan jag ringa upp dig senare. Det är någon idiot i toabåset bredvid
som sitter och svarar på allt jag säger till dig."

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem med senaste osmc alpha 4 till min RPi 2 (se tidigare poster) som har renderat i krasher vid omstart så jag har fått installerat om. Jag har upplevt det som väldifgt instabilt så jag slängde in openelec istället och nu rullar allt på som vanligt igen! Har någon annan upplevt denna instabilitet med den senaste osmc för RPi 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ice cube:

Jag har haft problem med senaste osmc alpha 4 till min RPi 2 (se tidigare poster) som har renderat i krasher vid omstart så jag har fått installerat om. Jag har upplevt det som väldifgt instabilt så jag slängde in openelec istället och nu rullar allt på som vanligt igen! Har någon annan upplevt denna instabilitet med den senaste osmc för RPi 2?

Jag har även upplevt lite små grejer så som nätverket inte vill hoppa igång samt främst för min del att inte biblioteket vill synka med min NAS annars har osmc alpha 4 trumma på fint, men la också in OpenElec så avvaktar tills osmc final/stable och ger en ärlig chans då.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Har inte haft några problem alls med Alpha 4, det är i alla fall mindre än 2 veckor tills "Stable" kommer.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av hakd:

men snabba sekvenser, framför allt när kameran "panorerar" alltså rörs i sidled upplevs som ryckiga då bilderna per sekund inte är var dom borde.

Har du aktiverat "Justera uppdateringsfrekvens för att matcha video" under System - inställningar - Video - Uppspelning ?

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Har inte haft några problem alls med Alpha 4, det är i alla fall mindre än 2 veckor tills "Stable" kommer.

Tror du att den kommer installeras automatiskt eller behöver man fixa det själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Tror du att den kommer installeras automatiskt eller behöver man fixa det själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Återstår att se.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag fundrar på att köpa mig en Raspberry pi 2. MEN jag vill kunna kryptera OS't, har försökt googla fram hur jag gör men hittar inget vettigt.
Någon som har gjort det?