Mappa nätverksdisk men utan beteckning (C:, D:, etc...)

Permalänk

Mappa nätverksdisk men utan beteckning (C:, D:, etc...)

Söker en lösning på ett problem, jag sitter på en mindre arbetsplats där vi mappar upp nätverksdiskar, folk väljer ibland olika enhetsbeteckningar vilket leder till att CAD data referrerar kors och tvärs om någon har döpt sin enhet till O: och någon annan till R: så blir det fel.

Det vi v skulle vilja ha är att disken mappas med sin "riktiga" adress så att en fil referreras som:
"\\servername\sharename\filename.xxx" istället för
"X:\sharename\filename.xxx"

Går det att lösa?

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk
Medlem

Gör ett login script som mappar upp samma bokstäver till samma kataloger och tvinga alla kollegor att använda det.

Permalänk

Jag har gjort en .bat fil som mappar upp diskarna, det togs inte emot så bra. Vi har även ett par andra siter i USA bl.a som också skulle kunna komma åt datan om den var mappad med riktig address.

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk
Avstängd

Använd "Lägg till Nätverksplats" Istället för "anslut Nätverksenhet" Då får du en utdelat Mapp istället för en enhetsbeteckning.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

Ja det funkar ju (tänkte inte på det), när jag vill köra detta med en batch fil så fungerar det men den dyker inte upp utforskaren på datorn:

Jag kör helt enkelt
"net use \\servername\sharename\" den mappas upp utan enhetsbeteckning men den syns inte i utforskaren. Hur kommer man till rätta med detta?

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealElwood:

Ja det funkar ju (tänkte inte på det), när jag vill köra detta med en batch fil så fungerar det men den dyker inte upp utforskaren på datorn:

Jag kör helt enkelt
"net use \\servername\sharename\" den mappas upp utan enhetsbeteckning men den syns inte i utforskaren. Hur kommer man till rätta med detta?

För att du inte mappar den.
Gör en genväg bara.

Permalänk
Skrivet av Agile:

För att du inte mappar den.
Gör en genväg bara.

Hmm, du menar manuellt i windows? Jag tänkte köra det automatiskt, men det kanske inte går med net use

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk
Medlem

Har ni ingen domän? Om ni har det kan du/ni göra en GPO som mappar upp mapparna med rätt beteckningar istället för med skript o annat...

Permalänk

Det går kanske, men ledtiden att få teknikerna att göra detta i USA där IT avdelningen sitter är månader om det ens godkänns.

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk
Medlem

Vet inte vad för CAD ni sitter på, men vore det inte smidigare att använda sig av relativa sökvägar och identisk mappstruktur?

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk

Det är inte bara CAD, det går inte att skicka länkar när folk inte har samma enheter mappat vilket betyder att powerpoints skickas fram och tillbaka.

Identisk mappstruktur är nog en omöjlighet då vi jobbar med utveckling av koncept parallellt som serieutveckling. Det blir många derivat under utvecklingsfasen.

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk
Inaktiv

Tills dess att ni får till en fungerande automatisk lösning, är det möjligt att få medarbetarna att mappa om manuellt så strukturen blir lika?

När jag jobbade med CAD (Solidworks, urk) så kördes en batchfil som mappade alla nätverks kataloger vid inloggning. Domän och ett lite större företag med kontor i fem kontinenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎

"Det togs inte emot så bra"

... Om du har hand om IT-biten och skall få saker och ting att fungera så får medarbetarna rätta sig efter vad du säger.

Hur-som-helst:
Jag hade lagt in ett loginscript för alla users (via AD) som mappat upp rätt enhet till en och samma bokstav, oavsett vad de haft och gjort med den idag. Är det ett vitalt system måste det få lite plats med.

Såhär ser det ut;

net use R: /del
net use R: \\servername\sharename p:yes

Dold text

Då tas ev. nuvarande mappning bort och ersätts med din.
p:yes är egentligen inte nödvändig, men säg att datorn av någon anledning inte kör scriptet en gång, så ligger mappningen kvar (persistent:yes)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

I det här fallet så skulle jag börja med att göra en enkel PM som visar hur mycet det nuvarande strulet kostar ert företag i arbetstid/pengar.

Sen lägger du fram ett förslag om att standardisera nätverkshenheterna via loginscript/GPO där du helt enkelt etablerar en tvingande standard.

Kan du visa att ni spar ett större antal tusenlappar/månad på detta så kommer du rätt snabbt att få en hel massa stöd från cheferna och därmed så går det igenom rätt fort

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd

DU kan göra en powershell script för det jag nämnde ovan för att få det som jag beskrev.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ