Server avsedd för VM-LABS

Permalänk
Medlem

Server avsedd för VM-LABS

Jag antar att det finns flera som kör något liknande här inne redan så jag slänger iväg en fråga vad ni kör på helt enkelt eller vad ni skulle köpt om ni skulle bygga en själv idag

min tanke är att köra en vanlig dator som server med 24-32gb ram och labba omkring med först och främst Windows Server 2012 R2 + Sharepoint 2013 SP1 och SQL 2012

Kanske 512gb SSD och 4TB disk till att börja med?

Tips / Förslag / Funderingar?

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

Vilket OS/hypervisor planerar du att köra i botten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

Vilket OS/hypervisor planerar du att köra i botten?

Windows server 2012 R2 och hyper-v med deduplication för att testa först.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

Som labbmaskin är en vanlig dator kanon. Den behöver inte ha de kraven som en server har. Som du säger är SSD kanon, för det är drygt att vänta på alla installationer. Men hade kört ytterligare en 512 SSD istället för hårddisken. Du kommer inte nyttja utrymmet för att labba.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är en bra ide med antingen en extra SSD eller en mekanisk disk (dock behöver den inte vara så stor).
Tanken är då att att man lägger mindre viktiga diskfiler på den mekaniska disken.

Tex kanske man vill testa backup/restore till disk i sina WM:s och då kan man gott använda den mekaniska disken som store för de virtuella diskarna.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Vad innebär detta för hårdvara?

kommer det något nytt så att man bör vänta någon månad?
eller finns det befintlig hårdvara som duger gott och väl?

vilken akitektur?

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

Om du planerar att köra många maskiner samtidigt brukar RAM-minnet vara flaskhalsen så lägg ditt krut där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

Vad innebär detta för hårdvara?

kommer det något nytt så att man bör vänta någon månad?
eller finns det befintlig hårdvara som duger gott och väl?

vilken akitektur?

En vanlig i5 duger bra, i7 om ekonomi finns. Det som tar mest kraft när man virtualiserar är lagringen. Minne får man inte för mycket av. 32gb är det som gäller.

Permalänk
Medlem

Håller helt med jocke. En I5:a (med Vt-D stöd vilket inte alla I5 har) plus 32 GB minne är en fin start. Råkar vara precis vad jag byggde min server på

SSD diskar är kalas om du har möjligheten alternativet är så många mekaniska diskar som möjligt. Prestandan ökar nämligen med antalet mekaniska diskar iom att man kan sprida ut läs och skrivjobben.
Kör man server2012R2 i botten kan man använda data deduplication för att få ned diskförbrukningen ocskå.
Nu kör jag inte ssd själv utan mekaniska diskar i raid-1 men på disken jag har mina VM har den sparat 35% av disken

Har 5-6 servers igång för tillfället och det tuffar på rätt bra.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Ska du endast köra labb så är det bara att köra på.

Jag har en volym på SSD där jag endast placerar OS-diskar som sedan dedupas. Stänger av alla maskiner en gång i veckan och kör igång mina "dedup-job". Kommer då ner till 94-97% i saving rate. För att de dig lite siffror brukar det ligga på 1.5tb data som blir drygt 50-70gb. Sedan låter jag det växa under veckan om jag har haft saker att göra. För att sedan dedupa hela skiten igen.

Det är inga problem för mig att köra 10-15 VMs samtidigt.

Vill också påpeka att detta är 110% o-supporterat, har dock kört med detta i över ett år och aldrig stött på några problem, har många vänner som gjort lika på deras labb och dem har inte heller stött på några problem. Dedup på VHD-filer är endast supporterat i korrekt byggda VDI-lösningar. I verkligheten använder man differential diskar till VMs.

Lycka till och hojta till om du behöver hjälp med något inom MS-världen!

Visa signatur

write-host ((0..66)|%{if (($_+1)%3 -eq 0){[char][int]("118105107116111114064103105108098101114116115115111110046099111109"[($_-2)..$_] -join "")}}) -separator ""

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för hårdvara?

Min tanke är följande
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2740497

kom gärna med förslag!
Skylake & DDR4?

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk

Om det går så hade jag nog försökt hitta ett moderkort som har stöd för 64GB RAM. Då har du möjligheten att börja med 32GB och sedan uppgradera om du känner ett behov för det.

Med tanke på att det är just SharePoint du ska labba med så antar jag att du har koll på att det är ganska hungrigt på resurser, och då främst RAM-minne. Om man ska gå efter Microsofts rekommendationer (vilka man iofs kanske inte måste följa slaviskt i en labbmiljö) så ska du ha 24 GB till en server om du kör SharePointen och SQL:en på samma server med alla tjänster igång. Ska du dela upp det på två (vilket man tydligen bör göra enligt kollegor som kan) så ska du nog ha 8GB till SQL:en och lite mer än så till SharePointen.

Lägger man till en domänkontrollant och ett gäng andra maskiner som man kanske vill ha så går det ganska snabbt att fylla upp minnet!

Ska man ändå göra en så här stor investering så hade iaf jag sett till att lösningen håller ett tag

Permalänk
Medlem

Tack för svar, jo det är sant att Sharepoint blir krävande om man går full ut med SQL+Sp2013 och DC och allt runt omkring, jag ska titta på ett annat moderkort och se vad jag kommer fram till.

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

jag kan säga dig att du kommer tacka dig själv att du inte snålade på SSD till en labb-miljö kan jag säga

kör mina VMs på SSD och det är såååå skönt jämfört med vanlig slödisk...har själv 32 GB ram och det duger gott och väl för labb, 64 gig för lab låter lite väl i mitt tyckte... Du kommer väll inte köra 10 vms samtidigt eller? en SQL i labb klarar sig på 4 eller 8 GB allokerat minne utan problem.

Server 2012R2 DC
Server 2012R2 SCCM 2012R2
Diverse klienter osv.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jo absolut, det är inget superprojekt jag har men samtidigt vet jag hur det känns att snåla av misstag

Nu ser jag inte framför mig att 32gb skulle någonsin vara en begränsning för mina projekt men om det finns ett moderkort som stöder 64gb och som
samtidigt har integrerad grafik så slänger man väl några hundringar och kör in 32gb ddr3 som start.

Vem vet, Sharepoint 2015 kanske kräver 32gb+ hehehe..

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

Kolla på en intel NUC med I5, 250GB SSD, 16-32GB RAM och extern 2TB USB3 disk.
Liten tyst och kraftfull för labbar.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Jag får spunk, Det finns alltså inget moderkort (modernt) som stöder 1150 socket samt 64gb ram?

(jo kanske detta... http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1876448)..

Intel X79 kom 2011.. så den vill jag inte köra, då kommer Z87 2013 som kanske går, känns väl sådär att köpa något som är så gammalt redan men, därefter kommer X99 som kom 2014 och då är det DDR4 som gäller?
(och samtidigt x 2 priset)

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

Jag får spunk, Det finns alltså inget moderkort (modernt) som stöder 1150 socket samt 64gb ram?

(jo kanske detta... http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1876448)..

Intel X79 kom 2011.. så den vill jag inte köra, då kommer Z87 2013 som kanske går, känns väl sådär att köpa något som är så gammalt redan men, därefter kommer X99 som kom 2014 och då är det DDR4 som gäller?
(och samtidigt x 2 priset)

Nej det är en begränsning i chipset tror jag, inte ens server versionen av socket 1150 stödjer mer än 32 GB RAM om jag minns korrekt (tänker på ASUS P9D-V med C226 chipset tex.).

Och gå aldrig efter vad som är skrivet på prisjakt, gå efter vad tillverkarna säger och MSI skriver 32 MB är max för Z87 MAX kortet du länkat till.

Du får antingen nöja dig med 32 MB eller gå upp till ett kort med socket 2011 eller 2011-3. Det enda gamla och begränsande med socket 2011 är förövrigt att det har dåligt med SATA 6 GB portar och USB 3 (men kan tillgodoses av 3parts tillverkares). Men man vill ju ändå köra med ett riktigt raidkort och inte göra ngt med intels mjukvaru raid direkt på moderkortet, även om du bara ska labba anser jag.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag kom på en sak nu, jag tror jag gör följande för att spara pengar

Skippar att köpa allt nytt utan uppgraderar min spel-PC istället eftersom jag helt enkelt inte är den som kommer labba och spela samtidigt.

i7 3770K (behåller? eller är socket 1150 & i5 4690K bättre på något kritiskt sätt?)
16GB Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL10 LP (behåller och köper 2x8 extra, eller ska man slänga och köpa 8gbx4 i högre speeds?)
Radeon HD7970 Ghz Edition (behåller)
Corsair CX 750W 80+ Bronze Modulär (behåller)
BitFenix Prodigy Vit mITX (Måste göra mig av med pga ATX , köper Fractal Design R5 istället)

Asus P8Z77-I DELUXE mITX (byter upp mig till ATX-kort med 1155-socket . http://www.asus.com/Motherboards/P8Z77V_LX/ ?)
Corsair Hydro H100i (Behåller)

Det som behövs helt enkelt är alltså nytt moderkort och 2 stickor minne till + chassi + en 512gb SSD (har en 256 sedan tidigare)
800(MODERKORT)+1300(2x8GB DDR3)+2300(SSD)+1100(CHASSI)

5500:- give or take.. motför 11500:-

Synpunkter?

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

3770k är en bra cpu, men just k-modellerna saknar möjligheterna att skicka in fysisk hårdvara i en virtuell maskin. Det är inget du kommer behöver göra, men något man ska tänka på om man köper en hemma-server.

Högre minneshastighet kommer inte göra någon större skillnad. Det är mängden du kommer nyttja. Och eftersom det inte finns 16gb stickor till konsumentmoderkort är det så att du måste upp till minst matx.

Lagringen är de viktiga så börja med en 512gb ssd. Det kommer inte vara några problem att köra det på din stationära egentligen. Kör du Windows 8:a pro finns hyper-v inbyggt där alternativ kan du köra vmware workstation eller virtualbox

Permalänk
Medlem

Tack för hjälp det blir som jag skrev i min sista post.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Where is my 3080?!