Microsoft delar ut 100 GB molnlagring i Onedrive utan kostnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Se upp så inte foliehatten går sönder. Om du behöver, så har jag material för att göra en ny så säg bara till.

Har också 1.12 TB nu på Onedrive, väldigt bekvämt och kommer vara perfekt när Xbox Music kommer att kunna använda Onedrive att lagra sin egen musik på. Tycker att Microsoft verkligen visar på att det går att gå upp mot Dropbox och GoogleDrive (eller va de heter?).

Foliehatt eller inte, varför ska de ha åtkomst till mina privata grejer? Vad är syftet med det?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Foliehatt eller inte, varför ska de ha åtkomst till mina privata grejer? Vad är syftet med det?

För att om du ger dem tillgång till dina privata grejer får du tillgång till det var du än är. #internetärframtidenintelokaltlagraddata

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Härligt, slaskkontot påfyllt

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Men Onedrive har ingen fördel jämnfört med andra tjänster som tex google drive? funktionellt sett? Ingen bättre integration med windows?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Monarchy:

Men Onedrive har ingen fördel jämnfört med andra tjänster som tex google drive? funktionellt sett? Ingen bättre integration med windows?

Jo det kan man väl säga, om du loggar in i Windows med ett Microsoftkonto får du ju automatiskt tillgång till Onedrive för samma konto. Men det kräver förstås Windows 8 eller senare.

Vet inte vilka plattformar Google drive stödjer men dessa stödjer Onedrive:
Windows, Android, Mac, OSX, iOS, Windows Phone, Xbox, Webben

Ett Sweclockerstest mellan molnlagringslösningar kanske vore på sin plats snart?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

tack för länken.. smidigt

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Du himmel!

Ska man orka sig på att börja använda Onedrive nu. Känslig data bör man kryptera före man laddar upp det va?

Känslig data bör aldrig nå internet, med det sagt, vill du fortfarande göra backup till molnet så ja, Kryptering är ett då ett bra alternativ.

Men generellt sett, är det känslig information bör du använda andra sätt att göra backup av dessa på.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Hehe typsikt, började betala för två veckor sedan åt Google och deras Drive för 100gb lagring. Stod mellan Onedrive och Drive men då Onedrive verkar ha begränsningar på max 20.000 filer och max 10gb stora filer så valde jag att betala för Drive istället.
Får ta och prova Onedrive också nu och se om det duger som backup.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

För att om du ger dem tillgång till dina privata grejer får du tillgång till dina privata grejer var du än är. Plus att man slipper fippla med backup eller bry sig om ifall lagringen tar slut.

Finns något som heter kryptering som ger mig tillgång men ingen annan, och det finns gott om molntjänster som erbjuder detta. Exempelvis Wuala och SpiderOak.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Finns det någon där ute som vet om man kan migrera allt på sitt Dropbox konto till OneDrive utan att behöva tanka allt o ladda upp allt själv? 50GB promon på Dropbox har gått ur, o snart är Space Race promon också borta o då är jag tillbaka på 4 gig när det säkert finns 40 gig där, och att tanka det här hemma är inte aktuellt eftersom nätverket slås ut så fort jag tankar i hastigheter nära 0.5MBit/s...

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Medlem

Det tackar vi för!

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Hehe typsikt, började betala för två veckor sedan åt Google och deras Drive för 100gb lagring. Stod mellan Onedrive och Drive men då Onedrive verkar ha begränsningar på max 20.000 filer och max 10gb stora filer så valde jag att betala för Drive istället.
Får ta och prova Onedrive också nu och se om det duger som backup.

Max storlek på en fil är 10GB ja, men du kan ha långt över 20k filer. 20k Begränsningen finns för One-Drive för business och inte personkonton, Men vart det ett företags konto du skulle skapa så ja då finns denna begränsning där.

Dock 10GB kan kännas lite begränsat men det är inte allt för farligt tur nog för det mesta då det går ganska lätt att dela upp filer om man måste göra det med t.ex. 7Zip.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Hedersmedlem

Utifrån att jag märkligt ofta stöter på användare som har problem med anslutningar mellan Outlook och mejltjänsten Office 365 har jag en fråga om klienterna för One-Drive:

- har anslutningar och autentisering fungerar klockrent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Klicka här så får du oändligt lagringsutrymme och kan skratta åt alla med 10 eller 20TB.

https://preview.onedrive.com/?wt.mc_id=oo_blog_onedrive_onedr...

Jag registrerade mig för Office 365 Personal en månad gratis, men länken du givit säger fortfarande att mitt konto inte tillhör någon Office 365 prenumeration

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Utifrån att jag märkligt ofta stöter på användare som har problem med anslutningar mellan Outlook och mejltjänsten Office 365 har jag en fråga om klienterna för One-Drive:

- har anslutningar och autentisering fungerar klockrent?

Nej!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

o NSA har full tillgång till era filer.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk

Tack för infon. nu får man plats med ännu mer foton i molnet

För er med foliehatt hoppas jag att ni inte har känslig data på datorn som ni använder nu och skriver på detta forum... (http://www.kaspersky.com/about/news/virus/2015/equation-group-the-crown-creator-of-cyber-espionage)

Visa signatur

Abit KD-7 RAID XP1600@1900 256mb DDR3200 4xSeagate 80 21" EIZO F931 och en jävligt snabb FLOPPY

Permalänk
Medlem

Förutom att lagringen lär arkiveras direkt hos NSA är tillfällig lagring i två år helt ointressant. Antingen delar de ut något eller inte, inte att man får låna utrymme som sedan försvinner. Aldrig mer Microsoft efter att de tog bort mitt mailkonto efter 3 månaders inaktivitet för flera år sedan. Sedan dess är det total bojkott av allt som heter molnlagring hos Microsoft, hellre Google 365 dagar om året.

Permalänk
Medlem

Sweet, man tackar

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Max storlek på en fil är 10GB ja, men du kan ha långt över 20k filer. 20k Begränsningen finns för One-Drive för business och inte personkonton, Men vart det ett företags konto du skulle skapa så ja då finns denna begränsning där.

Dock 10GB kan kännas lite begränsat men det är inte allt för farligt tur nog för det mesta då det går ganska lätt att dela upp filer om man måste göra det med t.ex. 7Zip.

Aha, Googlade tidigare när det stod mellan valet och kvalet om just Onedrives begränsningar då jag visste att de hade någon filstorleksbegränsning som var väldigt låg. Då hade de höjt i höstas den maximala filstorleken från 2GB till 10GB, men däremot så sa väldigt många att antal filer var dock begränsade till 20.000 så därav jag drog den slutsatsen. Var väldigt många som sa det men jag kan likaväl ha missat då att det gällde endast Business.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Låta dom läsa min filer? Aldrig i livet. Då har jag hellre ownCloud och/eller BitTorrent Sync.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av random1234:

Förutom att lagringen lär arkiveras direkt hos NSA är tillfällig lagring i två år helt ointressant. Antingen delar de ut något eller inte, inte att man får låna utrymme som sedan försvinner. Aldrig mer Microsoft efter att de tog bort mitt mailkonto efter 3 månaders inaktivitet för flera år sedan. Sedan dess är det total bojkott av allt som heter molnlagring hos Microsoft, hellre Google 365 dagar om året.

Utrymmet försvinner inte, du förlorar inga filer. Men du kommer inte kunna fylla på fler filer om tiden går ut. Då är det bara att betala om man vill kunna lagra mer.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Som slasklagring fungerar det utmärkt, skulle aldrig i livet ladda upp något personligt där.

Skrivet av random1234:

Förutom att lagringen lär arkiveras direkt hos NSA är tillfällig lagring i två år helt ointressant. Antingen delar de ut något eller inte, inte att man får låna utrymme som sedan försvinner. Aldrig mer Microsoft efter att de tog bort mitt mailkonto efter 3 månaders inaktivitet för flera år sedan. Sedan dess är det total bojkott av allt som heter molnlagring hos Microsoft, hellre Google 365 dagar om året.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Jag litar inte på OneDrive helt efter att ha läst några gamla skrämmande historier, men har nu iaf gått med på denna deal enbart för att jag är mer rädd att förlora mina bilder, än att någon ska titta på dom.

Nu slipper jag även investera i en backupdisk med RAID, vilket ju är superbra. Hoppas bara inte att OneDrive på nåt sätt tappar bort mina bilder nu...

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Utrymmet försvinner inte, du förlorar inga filer. Men du kommer inte kunna fylla på fler filer om tiden går ut. Då är det bara att betala om man vill kunna lagra mer.

Vilket suger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av random1234:

Förutom att lagringen lär arkiveras direkt hos NSA är tillfällig lagring i två år helt ointressant. Antingen delar de ut något eller inte, inte att man får låna utrymme som sedan försvinner. Aldrig mer Microsoft efter att de tog bort mitt mailkonto efter 3 månaders inaktivitet för flera år sedan. Sedan dess är det total bojkott av allt som heter molnlagring hos Microsoft, hellre Google 365 dagar om året.

Så det säger du

Så samarbetade Google och NSA

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Inaktiv

Får nästan bli att aktivera detta på mitt konto. Osäker på hur mycket lagring jag har i dagsläget då det enda jag använt den till är att lagra kattbilder.

När jag använde cloud storage som mest var det Dropbox jag använde, kom aldrig igång med Skydrive/Onedrive.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Foliehatt eller inte, varför ska de ha åtkomst till mina privata grejer? Vad är syftet med det?

Precis, lite som debatten om övervakningskameror m.m. , "jag har inget att dölja", men då kan de väl få sätta upp en kamera i din lägenhet?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Hehe typsikt, började betala för två veckor sedan åt Google och deras Drive för 100gb lagring. Stod mellan Onedrive och Drive men då Onedrive verkar ha begränsningar på max 20.000 filer och max 10gb stora filer så valde jag att betala för Drive istället.
Får ta och prova Onedrive också nu och se om det duger som backup.

Det är just den begränsningen som gör att jag fortfarande har kvar min crashplan.

Då jag jobbar mycket med bilder och lightroom synkar allt. Databasen som lightroomskapar är inte allt för stor i antal Mb men den innehåller ett par 100 000-filer så detta går fetbort än så länge.

Dock är detta eskalerat och ett mer "komplex" problem. Men MS jobbar på det.

Gå gärna in https://onedrive.uservoice.com/forums/262982-onedrive/suggest...
och påpeka detta så det blir ett ännu större tryck på att dom löser det snabbare. Dock orolig över att detta problem har dom vetat om under en längre tid och fortfarande inte har någon lösning.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Ni som har sinnessjukt mycket lagring på era konton, vad kostar 1TB och 10TB?