Problem med internetdelning

Permalänk
Medlem

Problem med internetdelning

Hej!

Jag har fått problem, jag kan inte längre aktivera internetdelning via min Macbook Pro.

Som vanligt kan man se Iphonen via Wi-Fi ikonen på MBP, men när man trycker på Iphonens namn så tar det 20 sek och den påstår att den inte kan aktivera internetdelning.

Både MBP och Iphonen ligger på samma iCloud konto.
Någon som har en idé om vad det kan vara för "roligt" som jävlas med mig?

Tack!

Permalänk
Medlem

Testa att glömma nätverket, sedan om inte det fungerar... testa att byta namn och lösenord på wifi:t på telefonen.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Fast det funkar inte riktigt så när man aktiverar via en MBP.

Då känner den av via Blåtand att de är i närheten av varandra och när den är på samma iCloud-konto så kan man då aktivera internetdelning via MBP direkt utan att röra telefonen.
Det, är något som jag inte kan göra idag.

Permalänk
Medlem

Det skrev du inte inte i trådstarten, hur ska du ha det nu?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag var säkerligen lite otydlig då. Läser du det igen så kanske du ser vad jag menar. Men du kanske vet nu när jag förklarat?

"Som vanligt kan man se Iphonen via Wi-Fi ikonen på MBP, men när man trycker på Iphonens namn så tar det 20 sek och den påstår att den inte kan aktivera internetdelning."

Permalänk
Medlem

Jag har läst det du skriver nu flera gånger och jag framhärdar det jag skrev i första inlägget.

Om du får det felmeddelandet på telefonen (som du nu skriver så är det just där du får felet, ok?), så är tipset att låta datorn se det hela som ett för datorn nytt nätverk. Antingen låt datorn glömma att nätverket finns, alternativt byt namn på nätverket på telefonen, passa då på att byta lösenord så du är helt säker.

I andra inlägget skriver du att du vill att det skall ske per automatik när dom är i närheten av varandra p.g.a. samma konto samt blåtand. Problemet ligger inte här i utan i funktionen nätverksdelning, om jag förstår dig rätt nu. (Det väntar i ca 20 sekunder för att sedan få felmeddelandet att just delningen inte gick att göra, thus: felet är inte i den funktionen utan det är snarare en bekvämlighet att det sker helt automatiskt)

//edit - jag har råkat ut för liknande fel på mina grejer och iaf då var lösningen enl ovan. Se det som ett tips?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Självklart testade jag det när du skrev det. Men det fungerar inte eftersom du aldrig skapar ett nätverk på telefonen som datorn kan lära sig.
En MBP kan starta telefonens internetdelning UTAN något lösenord eller kabel till telefonen. Detta sker genom blåtand.

Som jag också skriver där uppe, meddelandet kommer på telefonen och inte på datorn.

Jag tolkar detta som att du inte använder dessa appleprodukter på daglig basis. Missförstå mig inte, jag uppskattar att du försöker hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

Man kan säga att man parkopplar enheterna utan lösenord, även fast du har lagt in ett lösenord som alla andra enheter måste slå in. (Om de inte är på samma iCloud-konto)

Permalänk
Medlem

Jag ska inte svära på att jag behärskar det här till hundra procent men vad du beskriver här nu är antingen en för mig helt ny funktion där det (enligt hur du beskriver) så bara telefon och dator är nära varandra så flippar telefonen upp wifi-internetdelning, och enbart pågrund av att det är samma applekonto på båda så vet systemen om varandra och kör igång.

Eller:

Som jag nu tolkar det och vad jag kan sedan innan är: Antingen är det wifi (tethering) eller över blåtand. Det du beskriver är att du delar telefonens internet över blåtand enbart, det nuddar aldrig wifi. Kontona är oviktiga, telefon och dator är parkopplade och kommer att dela internet oavsett. Se det som en kabel imellan, helt standard att det hoppar igång då med.

Så, antingen en länk på det du beskriver som jag aldrig sett, jag lär mig jättegärna.

Eller om det inte är så, stäng av blåtand och tethra enheterna och se om det har hängt sig med internetdelnings funktionen på telefonen öht.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack, det var helt nytt för mig, rätt simpelt och verkar vara en trevlig funktion.

Gött, när vi har det där utrett... då kanske vi kan felsöka utan att hugga på varandra?

Har du testat den länkens tips på krångel? (Du är absolut inte först att råka ut för att det krånglar tydligen) - Logga ut och in med apple-kontot exempelvis.

Har du testat att stänga av instant hotspot och köra "som vanligt", alltså flippa fram internetdelning på din telefon, ansluta till nätverket som vanligt? Fungerade det? (Är felet öht i instant hotspot eller i internet delning).

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T