Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Inaktiv

Ta fysiskt bort nätverkskortet och starta upp datorn.
Kolla enhetshanteraren om det är några utropstecken. Om nej sätt i nätverkskortet igen och starta upp.
Låt Windows identifiera kortet med windowsdrivers sedan ta Inteldrivers.

Permalänk
Medlem

Hej,

Beställde nu, blev den nya i3:an. Satsar på lite nyare teknik (grafik och inbyggt wifi) över CPU-prestanda.

De här komponenterna bör funka ihop va?

Intel NUC Broadwell Wifi I3-5010U
Kingston ValueRAM 8GB 1600MHz SO DIMM 204-stifts (SO-DIMM DDR3L)
Crucial MX200 M.2-SATA 250 GB
Samsung SE-208GB DVD±R/RW Slim 8X
Microsoft Windows 7 Home Premium w/SP1 64-bit Sve OEM

Är det bara att koppla in DVD-enheten och installera Windows eller behöver jag ladda ner några drivrutiner separat inan jag börjar?

Hälsningar,

Permalänk
Medlem
Skrivet av guarana:

Hej,

Beställde nu, blev den nya i3:an. Satsar på lite nyare teknik (grafik och inbyggt wifi) över CPU-prestanda.

De här komponenterna bör funka ihop va?

Intel NUC Broadwell Wifi I3-5010U
Kingston ValueRAM 8GB 1600MHz SO DIMM 204-stifts (SO-DIMM DDR3L)
Crucial MX200 M.2-SATA 250 GB
Samsung SE-208GB DVD±R/RW Slim 8X
Microsoft Windows 7 Home Premium w/SP1 64-bit Sve OEM

Är det bara att koppla in DVD-enheten och installera Windows eller behöver jag ladda ner några drivrutiner separat inan jag börjar?

Hälsningar,

Du borde kunna köpa en windows-licens bara på amazon (tror det blir billigare) och tanka iso lagligt från MS och installera från USB-sticka. Tar 5-10 minuter att installera windows på det sättet. Optiskt medium är ju inte direkt "nyare teknik".

Permalänk
Medlem

Hej,

Håller med om att DVD inte känns jättehett nu men köper genom jobbet och behöver ha allt korrekt. Letade en del efter en liknande lösning men hittade tyvärr inget som verkar bra. För Office finns det ju så man bara köper en licens och laddar ner mjukvara via Microsoft men det verkar svårare för Win 7.

tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av guarana:

Hej,

Beställde nu, blev den nya i3:an. Satsar på lite nyare teknik (grafik och inbyggt wifi) över CPU-prestanda.

De här komponenterna bör funka ihop va?

Intel NUC Broadwell Wifi I3-5010U
Kingston ValueRAM 8GB 1600MHz SO DIMM 204-stifts (SO-DIMM DDR3L)
Crucial MX200 M.2-SATA 250 GB
Samsung SE-208GB DVD±R/RW Slim 8X
Microsoft Windows 7 Home Premium w/SP1 64-bit Sve OEM

Är det bara att koppla in DVD-enheten och installera Windows eller behöver jag ladda ner några drivrutiner separat inan jag börjar?

Hälsningar,

Ta en extra titt på om minnena stöds i nya NUC:n vet att förra generationen krävde 1,35v minnen, vet inte vad som gäller med nya generationen.
Då dom du valt är 1,5v enligt prisjakt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av guarana:

Hej,

Håller med om att DVD inte känns jättehett nu men köper genom jobbet och behöver ha allt korrekt. Letade en del efter en liknande lösning men hittade tyvärr inget som verkar bra. För Office finns det ju så man bara köper en licens och laddar ner mjukvara via Microsoft men det verkar svårare för Win 7.

tack för svar!

Då är jag med, moms och tjosan. Men du kan ändå göra en installation på USB-sticka av dvd'n ifall du behöver göra ominstallation, har man ett riktigt snabbt usb-minne så är en installation nästan som att bara starta om datorn. Snabb installation från optisk behöver du enhet med typ 24X läshastighet. Jag tror också att du kan använda licensen du får med skivan till en separat nedladdad iso. DVDerna är så att säga inte licensspecifika.

Permalänk
Medlem

Hej!

bra fångat! Hittar lite motstridiga uppgifter om minnena. http://www.legitreviews.com/intel-nuc-dn2820fykh-bay-trail-sy... <-- den siten verkar använda samma minnen och det ser ut att vara 1.35 där även om det står annorlunda på prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guarana:

Hej!

bra fångat! Hittar lite motstridiga uppgifter om minnena. http://www.legitreviews.com/intel-nuc-dn2820fykh-bay-trail-sy... <-- den siten verkar använda samma minnen och det ser ut att vara 1.35 där även om det står annorlunda på prisjakt.

Det står DDR3L, det betyder 1,35v.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Såg bild på någon läckt spec på de nya NUC:arna att de skulle få SPDIF, vad hände med det? Eller kommer det på kommande i5 måntro?

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frasse_84:

Såg bild på någon läckt spec på de nya NUC:arna att de skulle få SPDIF, vad hände med det? Eller kommer det på kommande i5 måntro?

Sägs inget om SPDIF i testen från http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/1169156-intel-nuc-officiell-trad-post15226838/
eller från http://hothardware.com/news/intel-nuc5i5ryk-broadwell-u-mini-...

Du tänker inte på BriX

Permalänk

Var denna bild jag tänkte på som figurera på sid 78

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

Fyfan va jag är upprörd, har suttit i 1,5 h och försökt installera drivrutiner till mitt nätverkskort, VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ INTEL!!==!=?!?!?!

Har du installerat drivrutinerna för både blåtand och wifi? Det är lätt att missa att det är två olika filer du ska ladda hem.

Wifi: https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?DwnldID=246...
Blåtand: https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?DwnldID=246...

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Hur går det med det här?

Jag är med på idén i alla fall.

Dustin sa att de inte var intresserade och de andra svarade inte alls.

Jag har köpt ram och SSD och väntar lite för att se om 5i3RYH verkar vettig. Jag lär köpa en sådan eller en 34010WYH inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem

Det blev en beställning på en NUC5i3RYH, så får vi se hur den fungerar.
Någon här inne som redan fått hem ett exemplar?

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Skrivet av guarana:

Hej,

Beställde nu, blev den nya i3:an. Satsar på lite nyare teknik (grafik och inbyggt wifi) över CPU-prestanda.

De här komponenterna......
Microsoft Windows 7 Home Premium w/SP1 64-bit Sve OEM

.....

Hälsningar,

Ska du ha den som media pc och vill ha 5.1 ljud i Netflix rekomenderar ja dig att köra windows 8.1 eller 10 då du behöver windows appen för att få ut det ljudet. Men du kanske har en smart-tv med netflix och ska spela upp det den vägen?

Visa signatur

Abit KD-7 RAID XP1600@1900 256mb DDR3200 4xSeagate 80 21" EIZO F931 och en jävligt snabb FLOPPY

Permalänk
Avstängd

Brådis...
Komplett hade demo-ex idag, själva NUC + Strömkabel.
La en beställning på båda men ska bara fullfölja köpet på en.

Vad är mest prisvärt?
Intel NUC D34010WYK för 2.040.-
Eller Intel NUC D54250WYK för 2.480.-

För att driva 2-3 skärmar, ett antal program, lite databaser och internetsurf etc.
Av de benchmarks jag fått fram så verkar D34010WYK vara det bättre köpet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AKB48:

Brådis...
Komplett hade demo-ex idag, själva NUC + Strömkabel.
La en beställning på båda men ska bara fullfölja köpet på en.

Vad är mest prisvärt?
Intel NUC D34010WYK för 2.040.-
Eller Intel NUC D54250WYK för 2.480.-

För att driva 2-3 skärmar, ett antal program, lite databaser och internetsurf etc.
Av de benchmarks jag fått fram så verkar D34010WYK vara det bättre köpet.

440Skr för att få en i5 istället för en i3.. Var ser du problemet?? Jag är smålänning men ser hellre till kvalitet(vilket även innebär upplevelse) än till pengar.
440Skr är inte mycket pengar för någon som lever i Sverige. Hur gniden kan man vara, hur prisvärt skall det vara? När har mer prestanda varit fel? Det är inte ens en dagsinkomst för någon av oss här, 0och förmodligen inte ens för någon av alla dessa tiggare vi ser överallt...
Jisses!!

Redigerat bort onödigt språkbruk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon76929:

440Skr för att få en i5 istället för en i3.. Var ser du problemet?? Jag är smålänning men ser hellre till kvalitet(vilket även innebär upplevelse) än till pengar.
440Skr är inte mycket pengar för någon som lever i Sverige. Hur gniden kan man vara, hur prisvärt skall det vara? När har mer prestanda varit fel? Det är inte ens en dagsinkomst för någon av oss här, 0och förmodligen inte ens för någon av alla dessa tiggare vi ser överallt...
Jisses!!

Fast i3:an verkar ju vara nästan lika bra? http://www.cpu-world.com/Compare/843/Intel_Core_i3_Mobile_i3-...
Jag är inte snål men om båda presterar likvärdigt så lägger jag hellre dessa 440.- på en härlig middag ute eller något annat än att kasta bort de på något jag inte behöver.

i5 - bättre grafik, något jag inte direkt behöver.
Mer som är bättre på i5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

Fyfan va jag är upprörd, har suttit i 1,5 h och försökt installera drivrutiner till mitt nätverkskort, VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ INTEL!!==!=?!?!?!

Kan någon komma med tips på hur jag skall lösa problemet? Jag har följande kort:http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntverkskort/inte... och tankar drivers från https://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?lang=eng&k... och väljer där 64 bit för w7 då det är det jag har på datorn.

när jag sedan går in i enhetshanteraren så har jag 2 !-tecken, den ena för nätverksstyrenhet och den andra för SM-bussenhet, går jag in på den första så står det Tillverkare : okänd. Fattar inte hur jag skall få igång min nuc mot wifi. Funkar bra på ethernet.

Ledsen om jag missat någon info eller varit slarvig med något i texten, sitter i fryser samtidigt som jag är hyffsat arg på k*kdatorn nu

säg till att du har installerat Chipset drivers allra först. Väldigt viktigt annars kan drivisarna spöka

Permalänk
Medlem
Skrivet av AKB48:

Fast i3:an verkar ju vara nästan lika bra? http://www.cpu-world.com/Compare/843/Intel_Core_i3_Mobile_i3-...
Jag är inte snål men om båda presterar likvärdigt så lägger jag hellre dessa 440.- på en härlig middag ute eller något annat än att kasta bort de på något jag inte behöver.

i5 - bättre grafik, något jag inte direkt behöver.
Mer som är bättre på i5?

i5'an är betydligt kvickare både på CPU och GPU saker.
2.6GHz turbo vs 1.7GHz icke turbo.
HD5000 vs HD4400.
Därmed inte sagt att i3'an är ett dåligt köp, allt hänger ju på vad man skall använda den till och vad man vill betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celeron_hero:

Ska du ha den som media pc och vill ha 5.1 ljud i Netflix rekomenderar ja dig att köra windows 8.1 eller 10 då du behöver windows appen för att få ut det ljudet. Men du kanske har en smart-tv med netflix och ska spela upp det den vägen?

Hej!

Jag ska ha den som en stationär dator kopplad till skärm och vanliga 2.1 högtalare, alltså ingen hemmabio-anslutning. Kör på Windows 7 mest för att jag vill ha samma miljö som på jobbet. Kanske testar Win 10 när det är moget

Tack för input!

Permalänk
Medlem

Hej!

Har stött på problem. Har fått hem nya i3-nuc och installerad m2-disk (https://www.komplett.se/crucial-mx200-250gb-m2-type-2260ds-ss...) och minne (https://www.komplett.se/crucial-ddr3-so-dimm-1600mhz-8gb/7520...). Testat båda minnesplatserna i datorn.

När jag ska installera Windows 7 64 bit från DVD med USB-DVD-enhet bootar den utan problem och laddar in windows filer. Nästa vy, där det står "Strarting Windows" fastnar allt - har provat att starta om några ggr men alltid samma resultat. I BIOS hittar den både disk och minne. Vad kan vara fel?

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av guarana:

Hej!

Har stött på problem. Har fått hem nya i3-nuc och installerad m2-disk (https://www.komplett.se/crucial-mx200-250gb-m2-type-2260ds-ss...) och minne (https://www.komplett.se/crucial-ddr3-so-dimm-1600mhz-8gb/7520...). Testat båda minnesplatserna i datorn.

När jag ska installera Windows 7 64 bit från DVD med USB-DVD-enhet bootar den utan problem och laddar in windows filer. Nästa vy, där det står "Strarting Windows" fastnar allt - har provat att starta om några ggr men alltid samma resultat. I BIOS hittar den både disk och minne. Vad kan vara fel?

Tacksam för hjälp

Svarar mig själv...

Läste att man skulle boota med F10 och inte med automatik. Funkar mycket bättre!

Permalänk
Medlem

Vilken NUC behöver jag?

Jag kommer att använda NUC:en som HTPC och Plex-server. I nuläget har jag inga andra planer för den.

Vet inte riktigt vilka krav som behövs på prestanda då, men jag skulle gissa att de inte är så höga. Räcker det med en från förra generationen?

Den kommer att vara kopplad till en Synology DS214play.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Inaktiv

Intel släpper 3d printing files så man kan skapa sitt eget lock till sin NUC

ritningar --> http://www.intel.com/content/www/us/en/nuc/nuc-replaceable-li...

källa: --> http://www.legitreviews.com/intel-releases-3d-printing-files-...

Permalänk
Medlem

Häftigt, hoppas det dyker upp några coola alster så ska jag skriva ut de på jobbet

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Nu var det dax för problem igen

Öppnade NUCen för att stoppa i ett BIOS batteri som min utbytesenhet saknade. När jag kopplar in den igen hittas inte SSD:n. Ur och in igen och upptäcker att BIOS inställningarna inte sparats trots det nya batteriet. Googlar lite bilder och inser att batteriet jag köpt har omkastad svart/röd kabel. Fixar detta och nu sparas bios inställningarna även när strömmen bryts.
Dock detekteras fortfarande ingen SSD:

Har min tabbe med BIOS batteriet bränt disken? Är enda chansen att felsöka att stoppa i den i en annan dator och se om den funkar där?

EDIT: Glöm det, hade visst klickat ur LEGACY boot. Ovant att BIOS inställningarna sparas. nu funkar det igen

Permalänk
Medlem

Har lite ljudproblem med min i5 NUC. Kör Win 8 + XBMC och jag tappar centerhögtalaren vid uppspelning av vissa filmer vilket gör att talet faller bort.
När jag kollar ljudegenskaper i Win finns TV:n med, inte förstärkaren som HDMI är kopplad till.
På egenskaper står endast DTS Audio samt Dolby Digital med trots att förstärkaren klarar fler format. Förstärkaren är en HK AVR350.
Någon som har en aning vad det kan vara för fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jive:

Har lite ljudproblem med min i5 NUC. Kör Win 8 + XBMC och jag tappar centerhögtalaren vid uppspelning av vissa filmer vilket gör att talet faller bort.
När jag kollar ljudegenskaper i Win finns TV:n med, inte förstärkaren som HDMI är kopplad till.
På egenskaper står endast DTS Audio samt Dolby Digital med trots att förstärkaren klarar fler format. Förstärkaren är en HK AVR350.
Någon som har en aning vad det kan vara för fel?

Drivrutiner för grafikkortet installerade/uppdaterade?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Yes. Uppdaterat alla drivrutiner via intel, även bios.