Intel Core M-5Y10 (0.80GHz dual-core!?!) Bra eller skräp?

Permalänk

Intel Core M-5Y10 (0.80GHz dual-core!?!) Bra eller skräp?

Hej,

Brorsan ringde mig tidigare idag och bad mig hjälpa honom att kolla på ny laptop åt honom.
Nu när jag kom hem från jobbet och ringde han har han redan beställt en dator och skickat länk till den.

Jag läser specs och ser att processorn är en Intel Core M-5Y10 med 0,80GHz tvåkärning processor...
Länk till datorn.

Nu undrar jag vad detta är för något och om det är "bra eller anus"? Det låter ju inte speciellt bra i alla fall och jag har inte hört talas om modellen förut?

Snabba svar uppskattas då han fortfarande kan ångra beställningen!

Tack på förhand.

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Den har turbo till 2GHz.
Så kanske inte så farligt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Den är nog fullt tillräcklig för en typisk ultrakompakt bärbar, med typiska ultrakompakta workloads - surf, film, lättare spel, kontorsarbete osv. Med 8gb ram och SSD kommer den ju kännas väldigt responsiv i windows. Men vill han spela, få höga benchmark scores och annat sånt... så ska han veta att det verkligen inte är nån entusiastburk.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Skrivet av LPG:

Den har turbo till 2GHz.
Så kanske inte så farligt.

Tänkte på det jag med, men känns ju som att en processor som går ständigt på turbo kanske inte är så bra?

Skrivet av Ekner:

Den är nog fullt tillräcklig för en typisk ultrakompakt bärbar, med typiska ultrakompakta workloads - surf, film, lättare spel, kontorsarbete osv. Med 8gb ram och SSD kommer den ju kännas väldigt responsiv i windows. Men vill han spela, få höga benchmark scores och annat sånt... så ska han veta att det verkligen inte är nån entusiastburk.

Han ska ha den till vanligt hemmabruk bara, film, stream, räkningar osv. Så det duger nog. Om inte annat får han väl lämna tillbaka den!

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk

Känns ju som att denna dator är ett bättre alternativ? Samma pris men kraftigare CPU och grafik.

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7