Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Om du kan vänta till imorgon så kan jag kika på en processor jag har liggande. Det är en I5 av något slag.
Den fungerade senast den provkördes.
Grabben kan få den av mig då den bara ligger där och dammar...

Lite hopp finns det kvar

Visa signatur

|CPU I5-2500k 3.30GHZ | GPU GTX 970 | Moderkort ASUS P8P67 B3 | Hårddiskar Western digital blue 500GB | Western digtal green 1TB | SSD Intel 120GB | Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | PSU Corsair 600W
Chassi Arc mide R2 | BenQ G2420HDBE | Windows 7 home 64 bit

Permalänk
Medlem

om det ska vara AMD am3+ rekommendera jag fx8350 har bra drag i sig och är trim villig..
om du ha råd med den

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Walkx:

Det köper han av mig, så händer det nåt så kommer jag hjälpa han, det är ju om man köper av en "okänd" person så är det lite risky

Har för mig att både Inet och Webhallen har en "reahörna".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7721661/2015-02-17 Detta tror jag på om han vill köpa nytt

Eller detta om det finns möjlighet till att överklocka; http://www.inet.se/kundvagn/visa/7721676/2015-02-17

Skrivet av Walkx:

klockning är nog uteslutet, men i3 paket så bra ut !

Ja, i5 4160 verkar vara en vettig processor. Det enda som jag skulle ändra på är att ta Crucial 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport istället eftersom dom minnena är både billigare och lågprofil. Nu är visserligen Vengeance LP också "lågprofil" men om jag minns rätt så är de fortfarande högre, vilket kan spela roll ifall man vill ha en tystare/större CPU-kylare i framtiden.

Dock så måste jag ju rekommendera ett AMD-paket så att det finns möjlighet till klockning. Vi är ju trots allt på Sweclockers!

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

I5 2400 heter processorn jag kan bistå med.

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk

Själv e jag 13 (fyller 14 i oktober) och har det ni ser i sign dock kostar det nog lite för mycket för han och råder han köpa begagnat såg ett 980 på tradera bli sålt för 1000kr

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Walkx:

klockning är nog uteslutet, men i3 paket så bra ut !

Om du inte ska klocka nånting ska du inte köra på G3258, då ska du nog som sagt köra i3 4160 istället.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

I5 2400 heter processorn jag kan bistå med.

Hade det varit jag som byggde, hade det här blivit mitt val. Ett nytt moderkort för max en tusing, och CPU'n gratis. Klockrent.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

i5 2500k + passande moderkort + 8gb ram för 1500kr begagnat sen lägger du resten på ett billigt chassi och div. prylar som saknas

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

detta moderkort borde väl passa med i5 2400 ?
http://www.inet.se/produkt/1902261/asus-p8z77-v-lx

Visa signatur

|CPU I5-2500k 3.30GHZ | GPU GTX 970 | Moderkort ASUS P8P67 B3 | Hårddiskar Western digital blue 500GB | Western digtal green 1TB | SSD Intel 120GB | Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | PSU Corsair 600W
Chassi Arc mide R2 | BenQ G2420HDBE | Windows 7 home 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Walkx:

detta moderkort borde väl passa med i5 2400 ?
http://www.inet.se/produkt/1902261/asus-p8z77-v-lx

Ja då det passar utmärkt.
finns dock denna ute på tradera just nu. och kan vara värt och buda upp till 1200 kr iallafall
http://www.tradera.com/item/344505/226456994/processor-intel-...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Om jag vore han så skulle jag leta sommarjobb och spara julklappspengar, presenter, rätt som det är kommer det något nytt spel som man vill spela men så orkar inte datorn med längre.. Samt leta efter begagnat i marknaden.

Är 14 själv och har en alldeles för dyr dator.. Men har givetvis inte köpt allt på en gång utan sparat och köpt en del sen sparat och köpt en till. Men till slut så fick jag min mer eller mindre drömdator.

Han gör såklart som han vill :), var bara tänkt som ett tips. Ber om ursäkt för lite halvt off topic..

Permalänk

MC + Amd cpu fungerar skräp enligt polare,

Satsa på en Intel cpu,

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munken_89:

MC + Amd cpu fungerar skräp enligt polare,

Satsa på en Intel cpu,

Fungerar det "skräp" är det någonting annat som är fel än processorn. Fungerar alldeles utmärkt här även med vad jag tror kan vara något av det allra mest CPU krävande tillfällena.

On topic: Alla spel som han ska spela fungerar fint på alla prollar som nämnts. Ta det som du kan få tag på billigast säger jag. Ska han uppgradera i framtiden så ska han satsa på grafikkortet och skärmen först.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

i3:an vinner dessvärre just här, Minecraft är Java och trådar dåligt. CoD trådar så vitt jag vet riktigt uselt det med.

Fast nej, CoD är inte krävande, eller Minecraft för den delen. Skyrim däremot, kräver mer och trådar mycket bättre. FX-8320 är en bättre CPU när det behövs.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

10721a;15236324]Fast nej, CoD är inte krävande, eller Minecraft för den delen. Skyrim däremot, kräver mer och trådar mycket bättre. FX-8320 är en bättre CPU när det behövs.[/QUOTE]
En desktop pentium spöar AMDs bästa AM3+ CPU i Minecraft.

Minecraft är skrivet i Java, då javas hela syfte är att vara plattformsoberoende. Man har löst det så att ett färdigt Java program är översatt till en universell kod som både Mac, Windows och linux kan förstå. Detta gör dock att man tappar alla smarta snabba CISC kommandon på x86 baserade system, detta gör att IPC ökar i vikt men man kan köra många JAVA program på simplare RISC baserade CPU:er med.

Sedan ska man inte glömma just för att det är universell kod så betyder det inte att man kan exekvera koden utan JAVA måste realtidskompileras samtidigt som man kör programmet, dvs IPC blir ytterligare av större betydelse. Då all exekverad kod är beroende av den kompilerade koden så är JAVA mycket svårt att tråda.

Kontentan:
Minecraft kommer på alla sätt och vis köras bättre på en hög IPC CPU och då cache-kostnaden för att flytta den kompilerade koden till en annan kärna är så stor att man förlorar tid på det så är det svårt att tråda JAVA ordentligt.

Men det kanske du redan visste när du gjorde ditt uttalande? Sedan har du säkert koll på allt vad som har med IPC beroende i program och vilka typer av program som har dependencies på specifika arbetsuttdelande kärnor?

Egna erfarenheter:

Sedan kan jag nämna att jag har ägt både Piledriver baserade CPU:er och Ivy Bridge /sandy bridge CPU:er. Och där kan jag på direkten säga att subjektivt så flöt MC på oerhört mycket bättre på de CPU:er med högre IPC.
Detta är allt från:
G2020, i3 2100, i5 2500k samt i5 3570k.
Testade detta mot:
FX8350, Athlon x4 760k samt en A10 5700.

Intels billiga Pentium körde minecraft bättre än samtliga AMD CPU:er. Något som även stöds av hur JAVA runtime fungerar.

Dold text
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

En desktop pentium spöar AMDs bästa AM3+ CPU i Minecraft.

Minecraft är skrivet i Java, då javas hela syfte är att vara plattformsoberoende. Man har löst det så att ett färdigt Java program är översatt till en universell kod som både Mac, Windows och linux kan förstå. Detta gör dock att man tappar alla smarta snabba CISC kommandon på x86 baserade system, detta gör att IPC ökar i vikt men man kan köra många JAVA program på simplare RISC baserade CPU:er med.

Sedan ska man inte glömma just för att det är universell kod så betyder det inte att man kan exekvera koden utan JAVA måste realtidskompileras samtidigt som man kör programmet, dvs IPC blir ytterligare av större betydelse. Då all exekverad kod är beroende av den kompilerade koden så är JAVA mycket svårt att tråda.

Kontentan:
Minecraft kommer på alla sätt och vis köras bättre på en hög IPC CPU och då cache-kostnaden för att flytta den kompilerade koden till en annan kärna är så stor att man förlorar tid på det så är det svårt att tråda JAVA ordentligt.

Men det kanske du redan visste när du gjorde ditt uttalande? Sedan har du säkert koll på allt vad som har med IPC beroende i program och vilka typer av program som har dependencies på specifika arbetsuttdelande kärnor?

Egna erfarenheter:

Sedan kan jag nämna att jag har ägt både Piledriver baserade CPU:er och Ivy Bridge /sandy bridge CPU:er. Och där kan jag på direkten säga att subjektivt så flöt MC på oerhört mycket bättre på de CPU:er med högre IPC.
Detta är allt från:
G2020, i3 2100, i5 2500k samt i5 3570k.
Testade detta mot:
FX8350, Athlon x4 760k samt en A10 5700.

Intels billiga Pentium körde minecraft bättre än samtliga AMD CPU:er. Något som även stöds av hur JAVA runtime fungerar.

Dold text

Jag skrev fel, jag menar att 8320 har fler trådar som lönar sig i tyngre applikationer där det behövs. Minecraft hör till de mest lättdrivna spel som finns, du komme ha FPS då det räcker och blir över med en FX-8320. I tyngre applikationer som Skyrim så är det till fördel med en CPU som har flera trådar, det är med andra ord säkrare för TS att köra på en 8320 framför en i3'a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

En desktop pentium spöar AMDs bästa AM3+ CPU i Minecraft.

Minecraft är skrivet i Java, då javas hela syfte är att vara plattformsoberoende. Man har löst det så att ett färdigt Java program är översatt till en universell kod som både Mac, Windows och linux kan förstå. Detta gör dock att man tappar alla smarta snabba CISC kommandon på x86 baserade system, detta gör att IPC ökar i vikt men man kan köra många JAVA program på simplare RISC baserade CPU:er med.

Sedan ska man inte glömma just för att det är universell kod så betyder det inte att man kan exekvera koden utan JAVA måste realtidskompileras samtidigt som man kör programmet, dvs IPC blir ytterligare av större betydelse. Då all exekverad kod är beroende av den kompilerade koden så är JAVA mycket svårt att tråda.

Kontentan:
Minecraft kommer på alla sätt och vis köras bättre på en hög IPC CPU och då cache-kostnaden för att flytta den kompilerade koden till en annan kärna är så stor att man förlorar tid på det så är det svårt att tråda JAVA ordentligt.

Men det kanske du redan visste när du gjorde ditt uttalande? Sedan har du säkert koll på allt vad som har med IPC beroende i program och vilka typer av program som har dependencies på specifika arbetsuttdelande kärnor?

Egna erfarenheter:
Sedan kan jag nämna att jag har ägt både Piledriver baserade CPU:er och Ivy Bridge /sandy bridge CPU:er. Och där kan jag på direkten säga att subjektivt så flöt MC på oerhört mycket bättre på de CPU:er med högre IPC.
Detta är allt från:
G2020, i3 2100, i5 2500k samt i5 3570k.
Testade detta mot:
FX8350, Athlon x4 760k samt en A10 5700.

Intels billiga Pentium körde minecraft bättre än samtliga AMD CPU:er. Något som även stöds av hur JAVA runtime fungerar.

Dold text

Om du har möjlighet att köra med en pentium just nu så är jag gärna intresserad av att veta hur bra den rullar i min situation där jag jobbar i ett litet större projekt. Ingenting jag vill påstå eller bevisa "min prolle e bättre" utan jag vill egentligen bara veta skillnaden om du har möjlighet. Kan länka via pm.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

10721a;15236386]Jag skrev fel, jag menar att 8320 har fler trådar som lönar sig i tyngre applikationer där det behövs. Minecraft hör till de mest lättdrivna spel som finns, du komme ha FPS då det räcker och blir över med en FX-8320. I tyngre applikationer som Skyrim så är det till fördel med en CPU som har flera trådar, det är med andra ord säkrare för TS att köra på en 8320 framför en i3'a.[/QUOTE]

Om jag har ett väldigt tungt spel som t ex ARMA III som har en mycket tung fysikmotor som beräknar positionering, ballistiska banor, komminikation med andra spelare samt träffar så får du en dependency på en enskild tråd. Där är IPC så mycket viktigare att det är knappt spelbart med en FX8320 i multiplayer läge.

Dvs ditt uttalande har grovs hål. Du missar hela betydelsen av IPC och hur det påverkar förmågan att köra olika program, ett program kan vara tungt som ARMA och vara väldigt svårt att tråda, eller tungt som Cinebench och vara relativt lätt att parallellisera. Även detta missar man med ditt inlägg och blir lätt förledd att tro att en FX8320 alltid kommer vara bättre i "tunga" program.
Det är dock mindre relevant då en FX8320 främst är funktionell vid arbetslaster som är lämpliga att parallellisera eller väldigt bra trådade och inte har dependencies oavsätt om programmet är "tungt" eller "lätt".

Hur fx8320/50 hanterar spel som är integer tungs kan vi även diskutera, FX processorn har två ALU:er i vardera modul som går att använda, denna matas dock av samma enhet så du har en flaskhals på vägen. Om man jämför mot haswell som har 4st per kärna så är det ganska tydligt att en i3:a som har totalt 8st ALU:er har lika många ALU:er som en 4moduling piledriver.
Sedan har intel även bättre cache design och arbetsdekoders så de kan mata upp till 8st arbeten per klockcykel per kärna och påbörja 6st av dem vid bästa möjliga situation.
Piledriver kan dock endast läsa in 3st arbeten per klockcykel och kärna. Så även där ligger intel i framkant.

De egentliga enda gångerna man drar nytta av många trådar och CMT i piledriver är när man kan parallellisera, något som ytterställan sker i spel. Finns dock så klart undantag.

Nästan alla spel har dependencies då spelet skall vara interaktivt, sedan spelar det dock roll hur dessa dependencies är fördelade.

Sedan bör man kanske ta en diskussion kring vad innebörden mellan tungdrivna och lättdrivna program faktiskt är då både IPC, work/s samt hur parallelliserade programmen är, är mycket bättre förklarat.

OnTopic: Har inte koll på skyrims dependencies eller hur väl det trådar men är nog helt hundra på när man slänger på en massa mods så kommer dependencies att öka och i3:an drar ifrån.
Kan även vara värt att nämna, intels toppmodell av i3:or har högre effektiv klockfrekvens än toppmodellen av i5:or och spöar faktiskt i5:an i de spel som inte kan använda fler än 2trådar. StarCraft och CoD är exempel på sådana spel.

Dock har du helt rätt i att piledrivern kommer kunna köra MC i 60fps om det skulle vara så. Den primärq anledningen till att jag inte skulle köpa en piledriver idag är för att den är så dyr för det man får. Plattformen AM3+ är även skittrist.

Skrivet av LPG:

Fungerar det "skräp" är det någonting annat som är fel än processorn. Fungerar alldeles utmärkt här även med vad jag tror kan vara något av det allra mest CPU krävande tillfällena.

On topic: Alla spel som han ska spela fungerar fint på alla prollar som nämnts. Ta det som du kan få tag på billigast säger jag. Ska han uppgradera i framtiden så ska han satsa på grafikkortet och skärmen först.

Idagsläget sitter de två G3220 jag har tillgång till i brandväggen och NAS:en, några maskiner jag inte tänker plocka isär.
Dock kan jag kanske tests med två kärnor avstängda på min i5:a. Vad är det för arbetslast du vill köra?

Blir dock tidigast efter helgen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av LPG:

Om du har möjlighet att köra med en pentium just nu så är jag gärna intresserad av att veta hur bra den rullar i min situation där jag jobbar i ett litet större projekt. Ingenting jag vill påstå eller bevisa "min prolle e bättre" utan jag vill egentligen bara veta skillnaden om du har möjlighet. Kan länka via pm.

min pentium rullar på ganska bra 50-70 fps i arma 3 epoch/ breaking point

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

10721a;15236386]Jag skrev fel, jag menar att 8320 har fler trådar som lönar sig i tyngre applikationer där det behövs. Minecraft hör till de mest lättdrivna spel som finns, du komme ha FPS då det räcker och blir över med en FX-8320. I tyngre applikationer som Skyrim så är det till fördel med en CPU som har flera trådar, det är med andra ord säkrare för TS att köra på en 8320 framför en i3'a.[/QUOTE]
Stämmer inte riktigt då en i7 4790K spöar en i7 5820K i Skyrim enligt Sweclockers prestandatest.
http://www.sweclockers.com/recension/19191-intel-core-i7-5960...

Visa signatur

| Mobo: ASUS Z97 Pro Gamer | CPU: Intel i7 4770K @ 4,4GHz med Antec Kühler H2O 1220 | RAM: Corsair Vengeance XMS3 4x4GB @ 1600MHz | GPU: 2x R9 290 @ 1150/1260MHz | PSU: Corsair RM1000 | Chassi: Corsair Graphite 760t | SSD: Corsair Force LS 120GB | HDD: WD Black och Blue 2x1TB | Skärm: EIZO Foris FG2421 240Hz och ASUS VN247 | Fläktkontroller: NZXT Sentry Mix 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av elori:

Stämmer inte riktigt då en i7 4790K spöar en i7 5820K i Skyrim enligt Sweclockers prestandatest.
http://www.sweclockers.com/recension/19191-intel-core-i7-5960...

yes för 4790k är högre klockad och har högre IPC

skulle kört något sånt här om jag inte hade så mkt pengar att lägga på en gaming rigg i dagsläget

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7735135/2015-02-22

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Walkx:

Hejsan, det är så min kusin på 12 år, vill nu skaffa sig en "speldator", jag hade tänkt att han får köpa mitt gamla GTX 670, nätagg samt en hårddisk, för en billig peng. Som jag vet har han 2500 kr som han kan slänga ut på CPU, Moderkort samt ram, Jag har varit på Intel Pentium Anniversary Edition G3258, AMDAMD FX-6300. Jag vet han kommer använda datorn till film, youtube, spel som minecraft, cod, skyrim. hans skräm ligger på 720p också,

Så min fråga är vilken cpu ska man satsa på, så att man slipper att cpun flaskar stenhårt med ett gtx 670.

MVH Emil

Personligen hade jag köpt något begagnat och sett till så det funkade och sedan sålt det till kusinen. Känns som jag skrivit detta i varje tråd på senaste men jag fick en i7 870, 8gb ram, moderkort, och ett 500w nätagg för 800kr begagnat. Och en sådan setup hade räckt för din kusin.

Köp till ett chassi så kan ungen fortfarande spara dryga tusenlappen.

Jag vet att många verkar ha problem att köpa begagnat, men det är väldigt sällan fel på prylarna. Dock är många annonser överprisade, så det gäller att ha koll på vad saker kostar bara.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Walkx:

Hejsan, det är så min kusin på 12 år, vill nu skaffa sig en "speldator", jag hade tänkt att han får köpa mitt gamla GTX 670, nätagg samt en hårddisk, för en billig peng. Som jag vet har han 2500 kr som han kan slänga ut på CPU, Moderkort samt ram, Jag har varit på Intel Pentium Anniversary Edition G3258, AMDAMD FX-6300. Jag vet han kommer använda datorn till film, youtube, spel som minecraft, cod, skyrim. hans skräm ligger på 720p också,

Så min fråga är vilken cpu ska man satsa på, så att man slipper att cpun flaskar stenhårt med ett gtx 670.

MVH Emil

Om köper nytt tycker. Jag att detta paket är svårslaget.
http://https://www.komplett.se/uppgraderingspaket-amd-fx-6300/746506

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Jag vet att många verkar ha problem att köpa begagnat, men det är väldigt sällan fel på prylarna. Dock är många annonser överprisade, så det gäller att ha koll på vad saker kostar bara.

Jag har haft 1 "problem" med begagnatköp de senaste 10 åren. För typ en månad sedan, och från en säljare här på SweC. Jag köpte en pATA 500GB HD. Han körde Killdisk eller något liknande på den innan han skickade den, så den var helt ren. När jag stoppade den i min testburk här hemma var SMART data 100% ok, men första testkörningen gav en trasig sektor. Skickade honom ett meddelande och han var villig att skicka tebax en hundring eller två (av tre) men jag tyckte inte det var något att bråka om, utan hade mest velat kolla historiken när jag hörde av mig till honom. Troligtvis är det postgången som har skakat loss ett dammkorn, eller något.
Bad honom hålla utkik efter en annan pATA disk i stället, den här blir ju aldrig annat än en brev-vikt.

Vad jag menar är att begagnat köp, speciellt från folk här på forumet, brukar gå väldigt bra.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Walkx:

Tycker jag ser mycket vettigt ut, hade jag nog satsat på, eller något liknande.
Dagens i3'or med HT är inte alls så dåliga som vissa tror.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Walkx:

Hejsan, det är så min kusin på 12 år, vill nu skaffa sig en "speldator", jag hade tänkt att han får köpa mitt gamla GTX 670, nätagg samt en hårddisk, för en billig peng. Som jag vet har han 2500 kr som han kan slänga ut på CPU, Moderkort samt ram, Jag har varit på Intel Pentium Anniversary Edition G3258, AMDAMD FX-6300. Jag vet han kommer använda datorn till film, youtube, spel som minecraft, cod, skyrim. hans skräm ligger på 720p också,

Så min fråga är vilken cpu ska man satsa på, så att man slipper att cpun flaskar stenhårt med ett gtx 670.

MVH Emil

Tja
Har en I5 2500K jag kan skänka till bror din. Har ett moderkort också men lekt en heldel med det med lödningar och kylning så nog inget du vill ha. Men ett 1155 MB samt minnen och en kylare och så tar du min prolle jag ger till dig så kommer han klara sig skit fint. Dock håller jag med ett par andra i tråden att ett paket med "nya" I3 kommer vara mer framtidssäkert för då är det bara att byta processor om han vill ha värre.

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

Andra I5'an någon vill ge bort i den här tråden. Jag använder fortfarande min i5'a, (2500K) så jag förstår inte hur ni fått sådana över, men det är vackert att se folk vilja ställa upp och hjälpa till på det här viset.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|CPU I5-2500k 3.30GHZ | GPU GTX 970 | Moderkort ASUS P8P67 B3 | Hårddiskar Western digital blue 500GB | Western digtal green 1TB | SSD Intel 120GB | Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | PSU Corsair 600W
Chassi Arc mide R2 | BenQ G2420HDBE | Windows 7 home 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Andra I5'an någon vill ge bort i den här tråden. Jag använder fortfarande min i5'a, (2500K) så jag förstår inte hur ni fått sådana över, men det är vackert att se folk vilja ställa upp och hjälpa till på det här viset.
B!

eheh, mm använder min med och känner mig inte sugen att ge bort den (speciellt hur klockvänliga sandy bridge är), är ju ett vist intresse gissar jag för denna generation (så man lär ju få en peng för denna):)

Men all heder till dom som skänker bort denna underbara cpu och tidsera

Moderkortet ska passa i chassit. Tips är att slänga ur agget i chassi och ta det du hade liggandes (kommer oftast riktigt dåliga agg med chassin oftast, speciellt på så billigt chassi).

Vad har du tänkt moderkortet ska passa för cpu?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar