Permalänk
Medlem

Tips på ny högtalare?

Hej
Har haft golvhögtalaren Andersson IDT 3.1 ett tag och den har fungerat toppen fram till för några veckor sedan då den helt plötsligt började stänga av sig då och då. Jag har nu lämnat in den och eftersom att den inte finns längre så fick jag pengarna tillbaka och nu är frågan vad ska man välja istället?

Eftersom att jag bara har ett litet studentrum så var den lite för kraftigt så jag behöver ingen stor högtalare utan jag skulle hellre vilja prioritera bra ljud.
Eftersom jag använder min iphone så skulle jag helst vilja ha en docka för lightning-kontakt eller bluetooth på högtalaren. Om den har både två är det en bonus.

Jag kommer få tillbaka ungefär 1500 kronor så jag skulle vilja vara i den prisklassen eller lägre. Jag lyssnar på ganska blandat men mest rock så en separat bas som en 2.1 eller 3.1 skulle jag vilja ha.

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk

Jag skulle rekomendera att du lägger på några 100 och köper Corsair SP2500. Nog det bästa 2.1 systemet som går att hitta för en billig penning. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=804547

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Hej
Har haft golvhögtalaren Andersson IDT 3.1 ett tag och den har fungerat toppen fram till för några veckor sedan då den helt plötsligt började stänga av sig då och då. Jag har nu lämnat in den och eftersom att den inte finns längre så fick jag pengarna tillbaka och nu är frågan vad ska man välja istället?

Eftersom att jag bara har ett litet studentrum så var den lite för kraftigt så jag behöver ingen stor högtalare utan jag skulle hellre vilja prioritera bra ljud.
Eftersom jag använder min iphone så skulle jag helst vilja ha en docka för lightning-kontakt eller bluetooth på högtalaren. Om den har både två är det en bonus.

Jag kommer få tillbaka ungefär 1500 kronor så jag skulle vilja vara i den prisklassen eller lägre. Jag lyssnar på ganska blandat men mest rock så en separat bas som en 2.1 eller 3.1 skulle jag vilja ha.

Hallå!
Köpte dessa i present till en vän och ljudet överraskade mig verkligen. Tycker man får riktigt mycket för pengarna.
Man kan köpa till en baslåda om man känner det är nödvändigt, jag tycker dock inte det behövs i mindre rum.

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/hifi-komponenter...

Permalänk
Medlem

Alltid svårt att veta vad någon menar med "prioritera bra ljud". Personligen skulle jag säga att 1500 inte köper dig "bra ljud". Lägg på lite till för typ: Ruark Audio MR1, som fått riktigt trevliga omdömen i Whathifi. Annars är NAD D3020 riktigt, riktigt bra och har många anslutningar och möjligheter, finns ganska ofta till bra pris beggade. Those are my tips!

Visa signatur

Dator: Lian-Li Q25b | 16 GB minne @ 2400 MHz | ASUS Z97I-PLUS | i5 3690K | Samsung 840 Evo 240 GB | EVGA GTX 980 Ti | 3 x DELL U2711
Hifi: Dynaudio X16 på Custom Design SQ404 | Rega Brio-R | Rega Apollo-R | Schiit Uber Bifrost | Pro-ject Carbon M2 Red | Pathos Aurium | The Chord Company Crimson-serie RCA | Sennheiser HD 650 | Sennheiser HD 800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne Anka:

Jag skulle rekomendera att du lägger på några 100 och köper Corsair SP2500. Nog det bästa 2.1 systemet som går att hitta för en billig penning. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=804547

Ser ut att vara bra men då dem inte är tänkta att ha till datorn och jag inte har särskilt stort rum så skulle jag helst ha det i en eller max två enheter.

Skrivet av thexps:

Hallå!
Köpte dessa i present till en vän och ljudet överraskade mig verkligen. Tycker man får riktigt mycket för pengarna.
Man kan köpa till en baslåda om man känner det är nödvändigt, jag tycker dock inte det behövs i mindre rum.

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/hifi-komponenter...

Dem ser bra ut, får kolla vidare på dem.

Skrivet av Rahemi:

Alltid svårt att veta vad någon menar med "prioritera bra ljud". Personligen skulle jag säga att 1500 inte köper dig "bra ljud". Lägg på lite till för typ: Ruark Audio MR1, som fått riktigt trevliga omdömen i Whathifi. Annars är NAD D3020 riktigt, riktigt bra och har många anslutningar och möjligheter, finns ganska ofta till bra pris beggade. Those are my tips!

Det jag menade var att den högtalaren jag hade var på 100 watt och kunde fylla nästan hela mina föräldras hus med ljud och det är på över 200 kvm och nu har jag ett studentrum på 15 kvm så jag är tvungen att sänka volymen varje gång jag startar den då startvolymen är för hög. Så jag betalar hellre för en högtalare på 50 watt där dem har lagt ner pengar på bra ljudet än en stor högtalare på 150 watt. Det finns en uppföljare till den jag hade som är billigare men den är på 150 watt så det känns onödigt mycket för mig.

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Dem är i och för sig dyrare men hur är sonos högtalare och då speciellt play 3? På vissa ställen läser man att dem har riktigt bra ljud och på andra ställen läser man att det är mest smidigheten och systemet man betalar för och att man kan få betydligt bättre ljud inom samma prisklass. Någon här som har sonos och kan ge deras åsikt?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Jag hade dessa innan jag skaffade PA till min dator, och jag kan inte klaga på dom en enda sekund.
Nu står mitt par som garage-högtalare då jag pular mycket i garaget.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Hej
Har haft golvhögtalaren Andersson IDT 3.1 ett tag och den har fungerat toppen fram till för några veckor sedan då den helt plötsligt började stänga av sig då och då. Jag har nu lämnat in den och eftersom att den inte finns längre så fick jag pengarna tillbaka och nu är frågan vad ska man välja istället?

Eftersom att jag bara har ett litet studentrum så var den lite för kraftigt så jag behöver ingen stor högtalare utan jag skulle hellre vilja prioritera bra ljud.
Eftersom jag använder min iphone så skulle jag helst vilja ha en docka för lightning-kontakt eller bluetooth på högtalaren. Om den har både två är det en bonus.

Jag kommer få tillbaka ungefär 1500 kronor så jag skulle vilja vara i den prisklassen eller lägre. Jag lyssnar på ganska blandat men mest rock så en separat bas som en 2.1 eller 3.1 skulle jag vilja ha.

https://www.hifiklubben.se/hogtalare/aktiva-hogtalare-till-t....

Dem här spelar nog tillräckligt djupt för ett litet rum skulle jag säga. Baslåda behöver man ju inte om man ska lyssna på rock!

Bästa är att man oftast kan låna hem ett par högtalare av mindre klass hos Hifiklubben för att pröva och höra ifall det låter enligt ens smak.

Permalänk
Skrivet av Vigge50:

Dem är i och för sig dyrare men hur är sonos högtalare och då speciellt play 3? På vissa ställen läser man att dem har riktigt bra ljud och på andra ställen läser man att det är mest smidigheten och systemet man betalar för och att man kan få betydligt bättre ljud inom samma prisklass. Någon här som har sonos och kan ge deras åsikt?

Hej du!

Play 5 eller två play 1 skulle jag säga. Gillade inte riktigt ljudet hos play 3, utan ettan var mycket öppnare och mer balanserad. Femman är ju betydligt kraftigare och har ju dessutom ingångar för aux och så.

Min skulle dock bara stå som extra i köket, så jag köpte play 1 och nöjer mig med mono (!) där.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Hej du!

Play 5 eller två play 1 skulle jag säga. Gillade inte riktigt ljudet hos play 3, utan ettan var mycket öppnare och mer balanserad. Femman är ju betydligt kraftigare och har ju dessutom ingångar för aux och så.

Min skulle dock bara stå som extra i köket, så jag köpte play 1 och nöjer mig med mono (!) där.

Okej, har läst en del nu just att play 5 ska vara betydligt bättre än play 3 så det står nog mot den. Men så hittade jag den nya serien Heos som erbjuder ungefär samma funktion som Sonos och nu är frågan vilken man ska välja. Heos har fördelen att man kan spela direkt från spotifys app vilket många verkar tycka är en klar fördel men man kan inte anända dator för att styra dem. Sen vad jag har läst mig till så verkar Heos ha bättre ljud för samma pengar men dem har inga små lite billigare högtalare vilket kan vara bra om man vill utöka systemet senare

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem

Det blev en Sonos play 5, är riktigt nöjd med ljudet

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se