Svajjigt internet med TG799vn v2 från Telia

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tänkte att du nu fick rådet att stänga av IPV6.

Men det tänkte jag göra i Windows, men jag kanske missuppfattade. Å andra sidan är det väl lika fel att ändra på måfå i Windows...

Men när jag tänker efter, så undrar jag om jag inte sett att IPv6 är avaktiverat i TG799vn (och det är inte jag som gjort det...)

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Lite uppföljning. Jag har inte haft tid att felsöka så mycket. Men provade i alla fall att inaktivera IPv6 och installera senaste drivrutinerna till nätverkskortet. Inget av detta verkade göra nån skillnad.

Sedan hittade jag lite inställningar som jag inaktiverade (på nätverkskortet) "Tillåt att datorn stänger av den här enheten för att spara ström", samt "Energieffektivt Ethernet" och "Grönt Ethernet". Vet inte om några av dessa har nån inverkan, men efter detta har det fungerat. Håller tummarna att det fortsätter så...

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Samma skit här med routern. Kan funka i flera dagar sen går allt överjävligt segt. Omstart av router löser detta, pratade med supporten o dem trodde inte att det var deras router som bråkade.

Igår när jag kom hem så hade jag inget internet alls efter uppstart av dator. Startade om router så funkade allt. Låter i mina öron som att det är visst routern? Nog fan ska man inte behöva starta om den nån gång i veckan väl?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Samma skit här med routern. Kan funka i flera dagar sen går allt överjävligt segt. Omstart av router löser detta, pratade med supporten o dem trodde inte att det var deras router som bråkade.

Igår när jag kom hem så hade jag inget internet alls efter uppstart av dator. Startade om router så funkade allt. Låter i mina öron som att det är visst routern? Nog fan ska man inte behöva starta om den nån gång i veckan väl?

Nej det ska man inte. Det är en skitrouter. Byt/brygga till en egen.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av N_Micke:

Samma skit här med routern. Kan funka i flera dagar sen går allt överjävligt segt. Omstart av router löser detta, pratade med supporten o dem trodde inte att det var deras router som bråkade.

Igår när jag kom hem så hade jag inget internet alls efter uppstart av dator. Startade om router så funkade allt. Låter i mina öron som att det är visst routern?

En kompis till mig hade liknande fel. Det visade sig bero på en torrentklient som autostartade på hennes dator. Samma sak där. Omstart av routern dödade alla torrentuppkopplingar, men sedan gick det långsammare och långsammare efterhand som den kopplade upp sina anslutningar igen. Så nej, det behöver inte alls bero på routern.

Jag har själv en TG789vn med en 100/10 fiberuppkoppling och den går som en klocka med ca 10 inkopplade enheter, de flesta trådlöst.

Va har du för typ och hastighet på ditt bredband? Vad har du kopplat in till routern och hur?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

En kompis till mig hade liknande fel. Det visade sig bero på en torrentklient som autostartade på hennes dator. Samma sak där. Omstart av routern dödade alla torrentuppkopplingar, men sedan gick det långsammare och långsammare efterhand som den kopplade upp sina anslutningar igen. Så nej, det behöver inte alls bero på routern.

Jag har själv en TG789vn med en 100/10 fiberuppkoppling och den går som en klocka med ca 10 inkopplade enheter, de flesta trådlöst.

Va har du för typ och hastighet på ditt bredband? Vad har du kopplat in till routern och hur?

Enda gången min 799vn går som 'en klocka' är i bryggläge :D. Och även då har den krävt en omstart en gång på 6 månader. Utan bryggläge var det omstart ~1 gång i veckan som gällde. Har 1000/100 och cca 8 enheter.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ggwp:

Enda gången min 799vn går som 'en klocka' är i bryggläge :D. Och även då har den krävt en omstart en gång på 6 månader. Utan bryggläge var det omstart ~1 gång i veckan som gällde. Har 1000/100 och cca 8 enheter.

Som jag har skrivit några gånger tidigare så bor jag på ett område där alla har fått var sin Smart med sin fiberuppkoppling. Många klagar på strulande routers, men jag har personligen ännu inte sett ett enda fall där det verkligen varit routern som är problemet. Det finns säkert någon som fått en trasig router och fått den bytt, och man kanske kan hävda att det finns routers som är mindre känsliga för saker runt omkring, men i alla fall jag varit i kontakt med så hade det funnits andra anledningar i miljön som varit vad som ställt det. Så från min synvinkel så är alla som bara kräker på TG7x9vn routers okunniga på att sköta dem snarare än något annat.

Jag förordar att lösa sina problem och sedan avgöra om man behöver en ny router istället för att bara springa iväg och köpa något som man egentligen inte har någon nytta av.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Som jag har skrivit några gånger tidigare så bor jag på ett område där alla har fått var sin Smart med sin fiberuppkoppling. Många klagar på strulande routers, men jag har personligen ännu inte sett ett enda fall där det verkligen varit routern som är problemet. Det finns säkert någon som fått en trasig router och fått den bytt, och man kanske kan hävda att det finns routers som är mindre känsliga för saker runt omkring, men i alla fall jag varit i kontakt med så hade det funnits andra anledningar i miljön som varit vad som ställt det. Så från min synvinkel så är alla som bara kräker på TG7x9vn routers okunniga på att sköta dem snarare än något annat.

Jag förordar att lösa sina problem och sedan avgöra om man behöver en ny router istället för att bara springa iväg och köpa något som man egentligen inte har någon nytta av.

Så att jag behövde starta om min 799vn en gång i veckan berodde på okunnighet.

Att jag aldrig en enda gång behövt starta om min R7000 som sitter i exakt samma plats nu (samma uppkoppling - samma enheter anslutna på samma sätt), vad beror detta på? Plötslig kunnighet?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

En kompis till mig hade liknande fel. Det visade sig bero på en torrentklient som autostartade på hennes dator. Samma sak där. Omstart av routern dödade alla torrentuppkopplingar, men sedan gick det långsammare och långsammare efterhand som den kopplade upp sina anslutningar igen. Så nej, det behöver inte alls bero på routern.

Jag har själv en TG789vn med en 100/10 fiberuppkoppling och den går som en klocka med ca 10 inkopplade enheter, de flesta trådlöst.

Va har du för typ och hastighet på ditt bredband? Vad har du kopplat in till routern och hur?

Klocka är väl att ta i, jag kan nästan garantera dig att du kommer få 20 mbit till om du bytar ut den mot en egen switch eller åtminstone en TG799, prova själv trycka in datorn direkt i uttaget så kommer du se vad du förlorar. Själv gick jag från 95 till 125 mbit i bredbandstester när jag slängde ut skräpet (har 100/100), verklig nedladdningsfart gick från ca 10 MB/sek till 12,5 MB/sek, latencyn sjönk också. TG789 duger kanske om man har en ADSL uppkoppling, men inte till fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Så från min synvinkel så är alla som bara kräker på TG7x9vn routers okunniga på att sköta dem snarare än något annat.

Håller med.

Skrivet av ggwp:

Så att jag behövde starta om min 799vn en gång i veckan berodde på okunnighet.

Att jag aldrig en enda gång behövt starta om min R7000 som sitter i exakt samma plats nu (samma uppkoppling - samma enheter anslutna på samma sätt), vad beror detta på? Plötslig kunnighet?

Jag vet faktiskt inte vad det berodde på att du var tvingen att starta om den - och det hade ju varit intressant att veta vad som gick snett.

Däremot så kan jag konstatera att jag har en TG799 och jag behöver aldrig starta om den. Jag har inte heller några problem med portöppning eller annat. Jag förstår faktiskt inte allt gnäll om burken, jag tycker den ger fantastiskt värde för pengarna.

Jag tror kanske en av anledningarna till att den inte strular för mig är att jag vet ganska väl hur saker fungerar. Jag vet t.ex att spelet kommer att lagga när jag fyller min upplänk med fildelning och jag vet att det inte går att öppna samma port till två olika enheter. Jag har även ett hum om att NAT:en kan bli lätt överlastad av många samtidiga sessioner. Och så vidare...

Ett konkret exempel är den här tråden. TS problem beror på att hans dator går ner i vila och gör en dålig dhcp-förhandling när den vaknar upp. Visst kan man som många gör slentrianmässigt säga att det är fel på routern och att TS ska byta ut den. Men i själva verket så löses problemet genom att ändra i datorns energischema.

Permalänk
Medlem

Routern fungerar felfritt för mig.

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Håller med.

Jag vet faktiskt inte vad det berodde på att du var tvingen att starta om den - och det hade ju varit intressant att veta vad som gick snett.

Däremot så kan jag konstatera att jag har en TG799 och jag behöver aldrig starta om den. Jag har inte heller några problem med portöppning eller annat. Jag förstår faktiskt inte allt gnäll om burken, jag tycker den ger fantastiskt värde för pengarna.

Jag tror kanske en av anledningarna till att den inte strular för mig är att jag vet ganska väl hur saker fungerar. Jag vet t.ex att spelet kommer att lagga när jag fyller min upplänk med fildelning och jag vet att det inte går att öppna samma port till två olika enheter. Jag har även ett hum om att NAT:en kan bli lätt överlastad av många samtidiga sessioner. Och så vidare...

Ett konkret exempel är den här tråden. TS problem beror på att hans dator går ner i vila och gör en dålig dhcp-förhandling när den vaknar upp. Visst kan man som många gör slentrianmässigt säga att det är fel på routern och att TS ska byta ut den. Men i själva verket så löses problemet genom att ändra i datorns energischema.

Hur stabil eller ostabil bygget än må vara så kan du väl inte påstå att det är värde för pengarna med 100mbps N. Gå till prisjakt och se vad en 100mbps konsumentrouter kostar. --> det finns knappt någon 100mbps router på marknaden idag.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Hur stabil eller ostabil bygget än må vara så kan du väl inte påstå att det är värde för pengarna med 100mbps N. Gå till prisjakt och se vad en 100mbps konsumentrouter kostar. --> det finns knappt någon 100mbps router på marknaden idag.

TG799vn klarar gigabit-hastighet. Men du kanske menar trådlöst? Det använder jag bara till mobilen.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Håller med.

Ett konkret exempel är den här tråden. TS problem beror på att hans dator går ner i vila och gör en dålig dhcp-förhandling när den vaknar upp. Visst kan man som många gör slentrianmässigt säga att det är fel på routern och att TS ska byta ut den. Men i själva verket så löses problemet genom att ändra i datorns energischema.

Jag gjorde alltså rätt?

Det konstiga är att problemen ofta uppstod, när jag startade upp datorn från helt avstängd. Dvs. inget viloläge inblandat. Men jag ropar inte hej än...

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Hur stabil eller ostabil bygget än må vara så kan du väl inte påstå att det är värde för pengarna med 100mbps N. Gå till prisjakt och se vad en 100mbps konsumentrouter kostar. --> det finns knappt någon 100mbps router på marknaden idag.

Jag fick den gratis - så jo den är prisvärd.
Den har Gig på LAN-portarna men taskig wifi men ger mig den stora fördelen att jag har ett LAN som bär både TV och Internet.

Jag la pengarna jag fick över på en extra AP med med 5GHz/N750 som sitter i andra ändan av lägenheten för bästa möjliga täckning.
Sovrummet med tjocka betongväggar täcks av TG799, resten av lägenheten tar AP'n hand om.
Och ja, AP'n är i själva verket en omgjord router med openwrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Jag gjorde alltså rätt?

Det konstiga är att problemen ofta uppstod, när jag startade upp datorn från helt avstängd. Dvs. inget viloläge inblandat. Men jag ropar inte hej än...

Jag skulle tro att du har löst problemet. Låter som en missmatch i dhcp-staten i klient respektive server, din dator kanske inte gör en dhcp-renew efter att ha vaknat upp efter sömn/vila/koma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Samma skit här med routern. Kan funka i flera dagar sen går allt överjävligt segt. Omstart av router löser detta, pratade med supporten o dem trodde inte att det var deras router som bråkade.

Igår när jag kom hem så hade jag inget internet alls efter uppstart av dator. Startade om router så funkade allt. Låter i mina öron som att det är visst routern? Nog fan ska man inte behöva starta om den nån gång i veckan väl?

Nope, det ska du verkligen inte. Det finns ett flertal här inne som försvarar den här routern och dess syskon-modeller men dem flesta är skräp tyvärr. När dom väl fungerar felfritt (vilket inte kan vara alltför ofta med tanke på hur många trådar det finns ang Thomson TG78**) så fungerar dom ok, men det bästa är att man byter ut dom om man vill ha ett bättre alternativ.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Jag fick den gratis - så jo den är prisvärd.
Den har Gig på LAN-portarna men taskig wifi men ger mig den stora fördelen att jag har ett LAN som bär både TV och Internet.

Jag la pengarna jag fick över på en extra AP med med 5GHz/N750 som sitter i andra ändan av lägenheten för bästa möjliga täckning.
Sovrummet med tjocka betongväggar täcks av TG799, resten av lägenheten tar AP'n hand om.
Och ja, AP'n är i själva verket en omgjord router med openwrt.

Telia bakar in kostnaden i ditt abonnemang - så du fick den inte gratis. Schablonkostnaden är nog någonstans ~1000kr som de räknar med i sina kalkyler.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Telia bakar in kostnaden i ditt abonnemang - så du fick den inte gratis. Schablonkostnaden är nog någonstans ~1000kr som de räknar med i sina kalkyler.

Mmmm, men om jag ska köpa en annan router för att ersätta den med så måste jag slänga upp en tusenlapp.
Nu har jag en router och en extra AP för samma pris som du bara får en router.

Är väl egentligen inte så mycket att diskutera, jag har inte ett dugg emot att du köper en annan router.
Jag ville bara ge en lite mer nyanserad bild och ge exempel på att bästa lösningen inte alltid är att köpa en Asus-router.
Jag och min familj är ganska avancerade användare och jag är helt nöjd med min router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Nej det ska man inte. Det är en skitrouter. Byt/brygga till en egen.

Ett lockande alternativ, vore skönt om jag fick bättre ordning på den dock.

Skrivet av giplet:

En kompis till mig hade liknande fel. Det visade sig bero på en torrentklient som autostartade på hennes dator. Samma sak där. Omstart av routern dödade alla torrentuppkopplingar, men sedan gick det långsammare och långsammare efterhand som den kopplade upp sina anslutningar igen. Så nej, det behöver inte alls bero på routern.

Jag har själv en TG789vn med en 100/10 fiberuppkoppling och den går som en klocka med ca 10 inkopplade enheter, de flesta trådlöst.

Va har du för typ och hastighet på ditt bredband? Vad har du kopplat in till routern och hur?

100/100 fiber Telia.

Router __ \Trådat- Min dator
___ \Wifi- Laptop, tv, 2 mobiler

Skrivet av Adam West:

Nope, det ska du verkligen inte. Det finns ett flertal här inne som försvarar den här routern och dess syskon-modeller men dem flesta är skräp tyvärr. När dom väl fungerar felfritt (vilket inte kan vara alltför ofta med tanke på hur många trådar det finns ang Thomson TG78**) så fungerar dom ok, men det bästa är att man byter ut dom om man vill ha ett bättre alternativ.

Ja jag vet inte, är inte nöjd med den iallafall. Men det kanske är som flera yrkar på att det är skit bakom spakarna, vad vet jag..

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö