Problem med Samsung evo 850? Förslag på annan SSD?

Permalänk
Medlem

Problem med Samsung evo 850? Förslag på annan SSD?

Hej!
Såg att någon nämnde att samsungs SSD:er har dragits med "vissa problem" och förstår att det bland annat handlat om prestandaproblem för evo 840.

Jag letar en ny SSD till min laptop (500 GB) och undrar om någon vet om även deras EVO 850 dras med "vissa problem" och vilka de i så fall är. Och om de inte är något att satsa på (har på andra ställen fått lysande recensioner) vad jag ska satsa på istället.

Kanske ska nämna också att det är en mSata vi pratar om.

Permalänk
Medlem

Precis som många andra frågat samma sak, som du hade sett om du kollat 840 trådarna, så är 850 en helt ny disk, med helt andra NAND tekniker, med helt andra marginaler mot detta fel och iaf i dagsläget, helt felfria (utom ev priset )

Permalänk
Medlem

Går inte att säga eftersom det tog rätt lång tid innan problemet hittades på 840 EVO. Det är dock en annan design plus att Samsung känner till problemed med 840, så jag skulle inte tro att samma problem drabbar 850. Finns inte mycket mer att göra än att vänta och se, men jag tror inte man behöver vara speciellt orolig.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem

alla diskar kan få problem förr eller senare

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk

Bra fråga. Jag har inget svar. Men eftersom förra serien 840 EVO drogs med problem så undviker jag helst samsung SSD diskar. Kanske avvakta och se. Letar själv en större SSD disk för lagring. Tråkigt att de ska vara så dyra när de kommer upp i storlek. Lutar åt att skaffa en mindre (köra med flera mindre) för prisets skull. Alternativt skaffa en mindre SSD M.2 för OS + program eftersom moderkortet stöder en sådan och sedan köra allt annat på en större SSD 2.5.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Själv har jag 840 Pro som jag haft i snart 2 år och jag har aldrig haft problem med prestandan i den. Den presterar om inte bättre (pga rapid mode) så i alla fall minst lika bra som när jag fick den.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Bra fråga. Jag har inget svar. Men eftersom förra serien 840 EVO drogs med problem så undviker jag helst samsung SSD diskar. Kanske avvakta och se. Letar själv en större SSD disk för lagring. Tråkigt att de ska vara så dyra när de kommer upp i storlek. Lutar åt att skaffa en mindre (köra med flera mindre) för prisets skull. Alternativt skaffa en mindre SSD M.2 för OS + program eftersom moderkortet stöder en sådan och sedan köra allt annat på en större SSD 2.5.

Problemet med mindre är att deras prestanda är också... mindre.
De har i generella drag lägre IOPS (speciellt på skrivsidan) och betydligt lägre skrivhastighet överlag.
850 EVO/PRO har rätt överlägsen prestanda i mindre klasserna (120-128GB), som du måste upp i största storlekarna hos många andra tillverkare för att nå (Crucials MX/M, Intels 5/730, 3x00 och Sandisk Extreme bara för att nämna några).
Sen har du problemet att du i framtiden sitter med mindre diskar som blir "värdelösa" och svåra att använda, där en stor disk ofta har användning betydligt längre i tiden.

Kort sagt, undvik 120-128GB diskar, om du kan, oavsett om du tror dig behöva mer eller inte. 240-256GB ger mer prestanda, mer hållbarhet (med samma mängd data), och mer utrymme när du väl kommer behöva det.
Undantaget är de diskar som använde en cache. För klientbruk, kan de faktiskt ge bra prestanda så länge cachen hänger med. Tyvärr så fick 840 sitt problem, för utan det, var det en perfekt disk i prestandan, pga sin cache. Men idag så rekommenderar jag inte den disken till nyköp, om du inte känner till problemet, är beredd att hantera det och får den extremt billigt.

Sen väljer jag hellre tex en 120GB Intel 530 än 128GB MX100 pga komprimeringen hjälper mycket när man har Windows som stor del av disken. Men om man går upp i diskstorlek, tex 480-512GB, så är MX100 bättre på skriva/IOPs, och klart prisvärt val.

Jag har tex en del 32-64GB som jag idag har svårt att få nytta av (förutom till cache eller i RAID0) då det mesta vill ha mer utrymme. Men den 128GB OCZ Core SSDn som jag fick tag i som är 128GB är fullt användbar än. Så om du idag köper 4 st 120GB diskar, så kommer du rätt fort ha problem att använda allt utrymme på dem, där en 500GB disk är betydligt enklare att använda i framtiden.

Permalänk
Skrivet av bigge111:

Hej!
Såg att någon nämnde att samsungs SSD:er har dragits med "vissa problem" och förstår att det bland annat handlat om prestandaproblem för evo 840.

Jag letar en ny SSD till min laptop (500 GB) och undrar om någon vet om även deras EVO 850 dras med "vissa problem" och vilka de i så fall är. Och om de inte är något att satsa på (har på andra ställen fått lysande recensioner) vad jag ska satsa på istället.

Kanske ska nämna också att det är en mSata vi pratar om.

Jag läste runt på nätet rätt länge innan jag köpte min Samsung 850 Pro och jag har aldrig sett att det varit några problem med 850 Evo eller 850 pro.
Samsung 840 Evo och 850 evo har helt olika kretsar så att samma problem skulle finnas på 850 evo ser jag som rätt osannolikt.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Problemet med mindre är att deras prestanda är också... mindre.
De har i generella drag lägre IOPS (speciellt på skrivsidan) och betydligt lägre skrivhastighet överlag.
850 EVO/PRO har rätt överlägsen prestanda i mindre klasserna (120-128GB), som du måste upp i största storlekarna hos många andra tillverkare för att nå (Crucials MX/M, Intels 5/730, 3x00 och Sandisk Extreme bara för att nämna några).
Sen har du problemet att du i framtiden sitter med mindre diskar som blir "värdelösa" och svåra att använda, där en stor disk ofta har användning betydligt längre i tiden.

Kort sagt, undvik 120-128GB diskar, om du kan, oavsett om du tror dig behöva mer eller inte. 240-256GB ger mer prestanda, mer hållbarhet (med samma mängd data), och mer utrymme när du väl kommer behöva det.
Undantaget är de diskar som använde en cache. För klientbruk, kan de faktiskt ge bra prestanda så länge cachen hänger med. Tyvärr så fick 840 sitt problem, för utan det, var det en perfekt disk i prestandan, pga sin cache. Men idag så rekommenderar jag inte den disken till nyköp, om du inte känner till problemet, är beredd att hantera det och får den extremt billigt.

Sen väljer jag hellre tex en 120GB Intel 530 än 128GB MX100 pga komprimeringen hjälper mycket när man har Windows som stor del av disken. Men om man går upp i diskstorlek, tex 480-512GB, så är MX100 bättre på skriva/IOPs, och klart prisvärt val.

Jag har tex en del 32-64GB som jag idag har svårt att få nytta av (förutom till cache eller i RAID0) då det mesta vill ha mer utrymme. Men den 128GB OCZ Core SSDn som jag fick tag i som är 128GB är fullt användbar än. Så om du idag köper 4 st 120GB diskar, så kommer du rätt fort ha problem att använda allt utrymme på dem, där en 500GB disk är betydligt enklare att använda i framtiden.

Ok. Tack för åsikter och information. Har redan en 128 GB SSD. Får bli att skaffa en större SSD för lagring framöver. Det är ju en kostnadsfråga också..

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Inaktiv

Crucial MX 200 är ett bra alternativ.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av bigge111:

Hej!
Såg att någon nämnde att samsungs SSD:er har dragits med "vissa problem" och förstår att det bland annat handlat om prestandaproblem för evo 840.

Jag letar en ny SSD till min laptop (500 GB) och undrar om någon vet om även deras EVO 850 dras med "vissa problem" och vilka de i så fall är. Och om de inte är något att satsa på (har på andra ställen fått lysande recensioner) vad jag ska satsa på istället.

Kanske ska nämna också att det är en mSata vi pratar om.

Intel diskar e riktigt suveräna I min mening, håller länge ,strular lite och har bra läs/skriv hastigheter

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Ok. Tack för åsikter och information. Har redan en 128 GB SSD. Får bli att skaffa en större SSD för lagring framöver. Det är ju en kostnadsfråga också..

Självklart är det så, därför förstår jag varför folk "tvingas" köpa 120GB fortfarande.

Tips är dock, fynd tråden på Sweclockers, och prenumerera (med nån extra e-mail du kan kolla en gång om dan eller så), på olika datorbutikers nyhetsbrev.
Ibland kan man hitta riktiga guldkorn till SSDer, till vrakpriser.

Det kan vara allt från Kjell&Co som sålde ut 256GB Sandisk Ultra Plus för 899kr, till Netonnet som ofta har SSD till bra priser (hade tex länge Intel 520 diskar i olika storlekar) när de byter sitt lager. De går fort ibland dock, så man får vara med från dag 1 om man ska hinna.

Du har ju en till systemet nu, så det är inte lika "akut".
Så spara till en större, när du ser en rea och du har pengarna.. hugg

Permalänk
Avstängd

Netonnet har ju ett riktigt bra pris på Kingston SSDnow v300 480GB http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/ki...

Den är ju inte lika snabb som en 850 EVO, men den är 800kr billigare.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av kaya:

Netonnet har ju ett riktigt bra pris på Kingston SSDnow v300 480GB http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/ki...

Den är ju inte lika snabb som en 850 EVO, men den är 800kr billigare.

Skulle inte rekommendera denna enhet, se http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2283521

De bytte komponenter till betydligt sämre utan att ändra modellnamn eller något.
Mer: http://anandtech.com/show/7763/an-update-to-kingston-ssdnow-v...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daemon:

Skulle inte rekommendera denna enhet, se http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2283521

De bytte komponenter till betydligt sämre utan att ändra modellnamn eller något.
Mer: http://anandtech.com/show/7763/an-update-to-kingston-ssdnow-v...

Jo det är sant och väldigt fult.
Hastigheten är samma som på V+200
http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/svenska-ssd-guid...

Så visst den är långsammare men 800kr är rätt mycket pengar eller 1600kr eftersom han ska köpa 2.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Om vi säger som så här: 850 EVO hade troligtvis redan lämnat ritbordet när problemen med 840 uppdagades. Däremot så skiljer de sig tillverkningsmässigt en hel del.

Men som andra påpekat, Samsung har inte skött ärendet 840 (spec. icke-EVO) särskilt fint för drabbade konsumenter. Uppstår det något slags problem på någon annan modell, kan du ju bara anta att du kommer behandlas likadant.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Skrivet av bigge111:

Hej!
Såg att någon nämnde att samsungs SSD:er har dragits med "vissa problem" och förstår att det bland annat handlat om prestandaproblem för evo 840.

Jag letar en ny SSD till min laptop (500 GB) och undrar om någon vet om även deras EVO 850 dras med "vissa problem" och vilka de i så fall är. Och om de inte är något att satsa på (har på andra ställen fått lysande recensioner) vad jag ska satsa på istället.

Kanske ska nämna också att det är en mSata vi pratar om.

Om det verkligen är en mSATA(?), Crucial MX200.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Tack för många bra svar!

Japp, det är en mSata. Tyvärr kan jag tillägga, för de verkar inte helt enkla att få tag på.