Permalänk
Medlem

Sänka vattenpumps hastighet

Hej
Har en vattenpump som låter mycket. Har en fläktkontoller men den klarar ej av 18W. Provade att koppla in en potentiometer och då kunde jag sänka volten och då blev den tyst. Visst får inte samma flöde men CPU var fortfarande sval blev ingen skillnad i temp knappt. Men problemet är att den klarar bara 2W så den blir jätte varm och kommer gå sönder rätt snabbt. Någon som har ett tips hur man kan bygga ihop en konstruktion som skulle funka?
Använder den här Laing DDC 12V DDC 3.25,18W.

MVH Thomas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wreden:

Hej
Har en vattenpump som låter mycket. Har en fläktkontoller men den klarar ej av 18W. Provade att koppla in en potentiometer och då kunde jag sänka volten och då blev den tyst. Visst får inte samma flöde men CPU var fortfarande sval blev ingen skillnad i temp knappt. Men problemet är att den klarar bara 2W så den blir jätte varm och kommer gå sönder rätt snabbt. Någon som har ett tips hur man kan bygga ihop en konstruktion som skulle funka?
Använder den här Laing DDC 12V DDC 3.25,18W.

MVH Thomas

Det låter som att ett motstånd vore rätt väg att gå.
Det är också det simplaste steget.
Sedan finns ju regulatorer, men jag vet inte om den jag länkar, klarar 18w.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Hmm, jag hade en fläktkontroller just för detta ändamål som klarade 18w som jag körde min pump med. Ska se om jag kan gräva fram den /hitta namnet eller så.

Återkommer

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Är det pga vibrationer? Aldrig upplevt min egen som störande. Mycket gör det att ha vaddering under den så den inte ligger och eventuellt resonerar mot plåten i chassit t ex.

Permaskruvar aldrig fast mina pumpar.

Permalänk
Medlem

trodde först att det var vibrationer men tog ut pumpen och reservoaren och hade det utanför chassit och blev ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Beskriv ljudet då. För den ska då inte låta som ett argt bi enligt mina erfarenheter. Har du någon annan topp än vad som sitter på originalet?

Permalänk
Medlem

Det låter exakt så här som det är i filmen. Inte min dator har ett corsair 550D men det är samma ljud
https://www.youtube.com/watch?v=i15O2ZF_W-w

Permalänk
Medlem

Finns det extra toppar till pumpen? Vet att den jag hade ( Swiftech 355? något ) blev som en helt ny enhet efter jag köpte en alu-topp. Behövde knappt köra den med reglering efter det.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Okej får kolla på det. Finns väldigt många olika toppar men hittar nog någon bra

Permalänk
Medlem

Så, pumpen är alltså inte i original utförande utan den sitter i en bayres? (vilket är rent skit just pga oljud)