htpc/mediaspelare som klarar dts hd

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Klarar inte s/pdif fler än två kanaler? Har använt s/pdif på 7.1 och spelat 7.1 dtshdma utan problem i flera år?...

Med vilken spelare?

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Klarar inte s/pdif fler än två kanaler? Har använt s/pdif på 7.1 och spelat 7.1 dtshdma utan problem i flera år?...

Samma här !! men 5.2 då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Med vilken spelare?

Mpchc och vlc.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Mpchc och vlc.

Det är tyvärr inte HD-ljud du lyssnat på via toslink om du använt dig av de spelarna, eller har du använt något hemligt litet program/filter för att kunna få ut HD-ljud över s/pdif?

Om inte så är det bara DTS-core eller TrueHD-core som skickas över s/pdif även om du spelar upp DTS-HD eller TrueHD.

Permalänk
Skrivet av smacken90:

Samma här !! men 5.2 då

Samma där, inte HD-ljuden, bara core.....

Permalänk

Har använt MPCHC sen jag började titta på HD-materiel och mkv-filer. Bitstreamade samtliga HDljudformat med mitt gamla HD5770 med ffdshow och mpchc men sedan datorn dog och en i3a införskaffades har det gått att bitstreama hdljud genom Mpchc utan problem. Bara bocka i och köra, superenkelt!
Förstår inte varför folk använder Xbmc osv överhuvudtaget. Visst, det ser snyggt ut men verkar bara vara krångel med prestandan och funktioner. Hail Mpchc!

Permalänk
Skrivet av Nebudchanezzer:

Samma där, inte HD-ljuden, bara core.....

Jag använder inte min dator för att spela upp film till mitt 5.2 . Jag har en mediacenter till det. Och enligt min surround processor står det inte truehd . Men den kan spela 24/192 . Men betyder inte att den gör det när det står dolby digital . Eller dts . Men det har jag sedan skrivigt att det inte går enligt vikipedia. Snarare är det så att jag inte har några problem att spela upp 24/192 med toslin eller s/pdif . jag tog ett exempel. Den här spelaren står det klart och tydligt att den kan spela 24/192 över toslink och s/pdiff http://www.audiostream.com/content/pioneer-elite-n-50-network...

Så visst var jag ute och cyklade när jag frågade om 24/192 är truehd (vilket det är enligt wikipedia) men inte på samma sätt i True HD ljud.

Men att toslink eller s/dif är begränsat till 24/96 . Det får stå för wikipedia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Det är tyvärr inte HD-ljud du lyssnat på via toslink om du använt dig av de spelarna, eller har du använt något hemligt litet program/filter för att kunna få ut HD-ljud över s/pdif?

Om inte så är det bara DTS-core eller TrueHD-core som skickas över s/pdif även om du spelar upp DTS-HD eller TrueHD.

Surround får jag ut i alla fall. Högtalarnas förstärkare är för närvarandet trasig dock. Det är inte så bra högtalare så skillnad på "bra" lossy och lossless hörs inte, men Surround hör man ju att det är, samt att det kommer ljud från samtliga 8 högtalare...

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av bergggren:

Har använt MPCHC sen jag började titta på HD-materiel och mkv-filer. Bitstreamade samtliga HDljudformat med mitt gamla HD5770 med ffdshow och mpchc men sedan datorn dog och en i3a införskaffades har det gått att bitstreama hdljud genom Mpchc utan problem. Bara bocka i och köra, superenkelt!

Jojo, det är ju inga problem att bitstreama ljud med MPC-HC, men endast via HDMI om det inte är så att du också har det här hemliga programmet/filtret som gör att det går att bitstreama HD-ljud via s/pdif.

Skrivet av smacken90:

Jag använder inte min dator för att spela upp film till mitt 5.2 . Jag har en mediacenter till det. Och enligt min surround processor står det inte truehd . Men den kan spela 24/192 . Men betyder inte att den gör det när det står dolby digital . Eller dts . Men det har jag sedan skrivigt att det inte går enligt vikipedia. Snarare är det så att jag inte har några problem att spela upp 24/192 med toslin eller s/pdif . jag tog ett exempel. Den här spelaren står det klart och tydligt att den kan spela 24/192 över toslink och s/pdiff http://www.audiostream.com/content/pioneer-elite-n-50-network...

Så visst var jag ute och cyklade när jag frågade om 24/192 är truehd (vilket det är enligt wikipedia) men inte på samma sätt i True HD ljud.

Men att toslink eller s/dif är begränsat till 24/96 . Det får stå för wikipedia

Hmmm...
Tror att begreppen blandas ihop lite här, s/pdif är "protokollet", "S/PDIF is a data link layer protocol", som skickas via toslink (kabeln, eller rättare sagt fibern), man kan ju jämföra det med TCP/IP som också går att skicka via koppar (TP, koax...) eller fiber.
Att det står 24/96 på wiki kan ju helt enkelt vara för det är vad Sony och Philips satte standarden till när de "uppfann" formatet, att sedan toslink har en betydligt högre bandbredd må så vara, jag vet att wiki inte är bästa källan men ändå: TOSLINK vs S/PDIF

Så det är helt enkelt så att toslink har betydligt högre badbredd än vad protokollet s/pdif tillåter, därmed kan du ju skicka ljud över toslink som har högre bandbredd än vad s/pdif tillåter men det ligger ju då utanför standarden för s/pdif.

Skrivet av LudvigLindell:

Surround får jag ut i alla fall. Högtalarnas förstärkare är för närvarandet trasig dock. Det är inte så bra högtalare så skillnad på "bra" lossy och lossless hörs inte, men Surround hör man ju att det är, samt att det kommer ljud från samtliga 8 högtalare...

Core är ju också surround, bara komprimerat på ett lossy sätt, ungefär som mp3.
Ljud från alla 8 högtalarna kan du ju få ändå om du har någon slags processing/upmixing på i förstärkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Jojo, det är ju inga problem att bitstreama ljud med MPC-HC, men endast via HDMI om det inte är så att du också har det här hemliga programmet/filtret som gör att det går att bitstreama HD-ljud via s/pdif.

Hmmm...
Tror att begreppen blandas ihop lite här, s/pdif är "protokollet", "S/PDIF is a data link layer protocol", som skickas via toslink (kabeln, eller rättare sagt fibern), man kan ju jämföra det med TCP/IP som också går att skicka via koppar (TP, koax...) eller fiber.
Att det står 24/96 på wiki kan ju helt enkelt vara för det är vad Sony och Philips satte standarden till när de "uppfann" formatet, att sedan toslink har en betydligt högre bandbredd må så vara, jag vet att wiki inte är bästa källan men ändå: TOSLINK vs S/PDIF

Så det är helt enkelt så att toslink har betydligt högre badbredd än vad protokollet s/pdif tillåter, därmed kan du ju skicka ljud över toslink som har högre bandbredd än vad s/pdif tillåter men det ligger ju då utanför standarden för s/pdif.

Core är ju också surround, bara komprimerat på ett lossy sätt, ungefär som mp3.
Ljud från alla 8 högtalarna kan du ju få ändå om du har någon slags processing/upmixing på i förstärkaren.

Om det nu komprimeras i realtid antar jag att jag har kört lossy.. Angående 8 kanaler så spelas det ju inte samma ljudspår ur alla högtalare, det hör man tydligt

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av Nebudchanezzer:

Hmmm...
Tror att begreppen blandas ihop lite här, s/pdif är "protokollet", "S/PDIF is a data link layer protocol", som skickas via toslink (kabeln, eller rättare sagt fibern), man kan ju jämföra det med TCP/IP som också går att skicka via koppar (TP, koax...) eller fiber.
Att det står 24/96 på wiki kan ju helt enkelt vara för det är vad Sony och Philips satte standarden till när de "uppfann" formatet, att sedan toslink har en betydligt högre bandbredd må så vara, jag vet att wiki inte är bästa källan men ändå: TOSLINK vs S/PDIF

Så det är helt enkelt så att toslink har betydligt högre badbredd än vad protokollet s/pdif tillåter, därmed kan du ju skicka ljud över toslink som har högre bandbredd än vad s/pdif tillåter men det ligger ju då utanför standarden för s/pdif.

Toslink är uppfunnet av toshiba .Har inget med s/pdif att göra igentligen.
För att en signal ska färdas med optik måste den göras om från elektriskdigital till optik. Hela den biten är gjord av toshiba. samman sak när den ska från optik till elektriskdigital. All den transformering och protokoll är Toshibas. Det är den än i dag.S/pdiff är elektrisk digital hela vägen och behöver inte göras om fysiskt. Utan skickas bara "vidare". Det dom har gemensamt är att det blir PCM i slutendan. Läser man lite om det så är toslink så är 20bit/48 standarden från början. Det är många som blandar ihop det där. Även tillvärkare skriver s/pdif på optiska ut och ingångar

Jag tror du har helt rätt :). 24/96 är troligen standard från början. Men det var på 80 talet . Det har hänt lite sedan dess . Skulle inte förvåna mig om det går att köra på både toslink och s/pdif . Men det vore ju en genväg. Bryta mot truehd licensen. Tillvärkarna kan ju skriva . Stöder inte truehd . Men det går att få ut samma på toslin eller s/pdif . Det är ju inte så bra

Permalänk
Skrivet av smacken90:

S/pdiff är elektrisk digital hela vägen och behöver inte göras om fysiskt.

Här har du ju faktiskt fel, som jag skrev tidigare så är s/pdif ett protokoll, alltså "språket" som skickas över kabeln oavsett om den är gjord av koppar eller fiber.
Precis som med TCP/IP, som oxå kan skickas över TP, koax, fiber.
Digital är den hela vägen, men bara elektrisk om den skickas via coax, skickas den via toslink så är den optisk.
Ni med med dac:ar som använder toslink och kör 24/192 kör mest sannolikast AES/EBU och inte s/pdif över huvud taget eftersom 24/192 ligger utanför den standarden.

EDIT: Ber så hemskt mycket om ursäkt till trådskaparen. Vi har ju i stort sett kapat tråden med OT här....

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergggren:

Har använt MPCHC sen jag började titta på HD-materiel och mkv-filer. Bitstreamade samtliga HDljudformat med mitt gamla HD5770 med ffdshow och mpchc men sedan datorn dog och en i3a införskaffades har det gått att bitstreama hdljud genom Mpchc utan problem. Bara bocka i och köra, superenkelt!
Förstår inte varför folk använder Xbmc osv överhuvudtaget. Visst, det ser snyggt ut men verkar bara vara krångel med prestandan och funktioner. Hail Mpchc!

Kodi (XBMC), är ett helt media center, som windows mediacenter.

Inte mycket bökigare, utan den samlar ihop alla dina filmer/serier och du kan se vilka filmer/serier du sett.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Till ts
Du kan bygga en htpc med denna som grund! Mycket populär och ska klara det mesta
http://www.inet.se/produkt/1902715/asrock-q1900-itx-fanless-i...

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Jag kör med xtreamer sidewinder 3. Den finns nog inte till försäljning längre men det kanske går att hitta en begagnad. Den klarar dock inte XBMC såvitt jag vet.