Blue Snowball, Dålig ljudkvalitét.

Permalänk

Blue Snowball, Dålig ljudkvalitét.

Tjenare!
Jag har inskaffat en Blue snowball men efter att ha kollat på en massa reviews på youtube har jag märkt att mitt ljud är mycket sämre och burkigare jämfört med ljudet i videosen, som spelas in med en likadan mikrofon.
Finns det någon software som kan förbättra "burkigheten"?
Jag har testat mikrofonens tre olika inställningar utan resultat, jag förstår helt enkelt inte vad problemet är.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur är akustiken i rummet och hur är mikrofonen placerad ?
Har du provat hur det låter om du spelar in nått i ett annat rum ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

håller med ovanstående.

nästan hundra på att det är rummet du håller till i som har för lite dämpning och därför skapar ekon som tas upp av mikrofonen.

du kan prova att göra något liknande detta och prova med om det blir bättre om du inte vill chansa och gå all in och dämpa hela rummet på ren chansning

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det låter absolut som att det är problem med akustiken i rummet. Snowball är en kondensatormikrofon och fångar således upp mycket detaljer (avsiktliga/som oavsiktliga) i rummet. Blir det inte bättre om du sätter den i läge 2 (= -10dB) och talar närmare mikrofonen?

Permalänk
Sötast

Edit: Ignore me! ^^

Min absolut första tanke är ljudkortet!
Det är oftast den svagaste länken, ett pissigt ljudkort = pissigt ljud oavsett vad du använder för mikrofon.

Vad använder du för ljudkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Min absolut första tanke är ljudkortet!
Det är oftast den svagaste länken, ett pissigt ljudkort = pissigt ljud oavsett vad du använder för mikrofon.

Vad använder du för ljudkort?

Blue Snowball är en USB mikrofon. Ljudkort i datorn är orelevant: http://www.bluemic.com/snowball/

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Allexz:

Min absolut första tanke är ljudkortet!
Det är oftast den svagaste länken, ett pissigt ljudkort = pissigt ljud oavsett vad du använder för mikrofon.

Vad använder du för ljudkort?

Blue snowball är en usbmikrofon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Arazand:

Blue Snowball är en USB mikrofon. Ljudkort i datorn är orelevant: http://www.bluemic.com/snowball/

Skrivet av mrqaffe:

Blue snowball är en usbmikrofon.

Ibland är jag trögare än cement ^^