Permalänk
Medlem

Mus laggar på 4k-skärm

Kom hem med en sådan här idag: ASUS PB279Q 27" / 5ms / HDMI, DP / AHVA / 3840x3160
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/202295-a...

Tyvärr laggar musen så att jag inte kan jobba i 3840x2160. Tar jag ner upplösningen till 2560x1440 flyger musen fram som vanligt.

Första jag märkte var att jag fick upp en gigantisk muspekare när jag kör 3840x2160. Detta löstes genom att klicka för "Visa pekarspår" och sedan dra reglaget till vänster för att slippa se det. Då hoppade musikonen tillbaks till normal size.

Någon som har tips på hur jag kan lösa muslagget?

Jag har en MB Retina med Windows 7 kopplad till skärmen med Displayportkabel.

Tack ni är bäst

Permalänk
Medlem

Ser nu att jag bara får ut 30hz, men skärmen ska stödja 60hz står det i speccen. Hmm....

Permalänk
Medlem

Kan det vara kabeln som är proppen?

Kör på denna:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/134208-d...

Permalänk
Medlem

Kikat i inställningarna på skärmen om den tar automatiskt någon äldre standard eller liknande ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Entusiast

Körs den i 30Hz?
Kolla genom att gå till bildskärmsinställningarna i Windows om du använder det och sedan avancerade inställningar.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Körs den i 30Hz?
Kolla genom att gå till bildskärmsinställningarna i Windows om du använder det och sedan avancerade inställningar.

Kollade där och den körs i 30hz. Jag kan bara välja det eller 29hz. Något är vajsing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Kikat i inställningarna på skärmen om den tar automatiskt någon äldre standard eller liknande ?

Menar du att kolla i Windows eller rent fysiskt blippa runt på skärmens meny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zencity:

Menar du att kolla i Windows eller rent fysiskt blippa runt på skärmens meny?

skärmens meny och windows egna

Vad hade du för grafikkort?
Läste att amd hade problem med 4k på lite varierande kort med 4k 60hz.

*PB279Q can support 4K UHD content at 60Hz refresh rate via DisplayPort 1.2 and Mini DisplayPort.*
något skumt är det.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

vad kör du för displayport kabel? en som kom med skärmen eller annan?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

skärmens meny och windows egna

Vad hade du för grafikkort?
Läste att amd hade problem med 4k på lite varierande kort med 4k 60hz.

*PB279Q can support 4K UHD content at 60Hz refresh rate via DisplayPort 1.2 and Mini DisplayPort.*
något skumt är det.

Hittar inga hz-inställningar på skärmen.

Det sitter ett NVIDIA GeForce GT 650M i Macbooken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

vad kör du för displayport kabel? en som kom med skärmen eller annan?

Denna (kom inte med skärmen):
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/134208-d...

Permalänk
Medlem

kabeln stöder inte högre upplösning än 2560x1600

Permalänk
Medlem

http://4k-monitors.com/asus-pb278q-and-macbook-pro-4k-at-60hz...

Hittade denna artikel. Min MBP är köpt sommaren 2013 så blir lite orolig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyllan80:

kabeln stöder inte högre upplösning än 2560x1600

Jag såg det med fast jag får ju ut 3840x2160.

Har du förslag på annan kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zencity:

http://4k-monitors.com/asus-pb278q-and-macbook-pro-4k-at-60hz...

Hittade denna artikel. Min MBP är köpt sommaren 2013 så blir lite orolig

"In order to do this, I had to navigate the (horrible) on-screen menu on the PB278Q to switch the DisplayPort input to 1.2. This is important. By default it was on 1.1 and in this case my MacBook offered only the 30Hz option. Immediately after switch to 1.2, the 60Hz appeared."

Står på sidan, har du ändrat skärmens inställningar? DP 1.1 = 30Hz, DP 1.2 = 60Hz och är du helt hundra på att Deltaco kabeln är DP1.2?(Då den har officielt stöd upp till 1600p så tror jag här är felet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bawten:

"In order to do this, I had to navigate the (horrible) on-screen menu on the PB278Q to switch the DisplayPort input to 1.2. This is important. By default it was on 1.1 and in this case my MacBook offered only the 30Hz option. Immediately after switch to 1.2, the 60Hz appeared."

Står på sidan, har du ändrat skärmens inställningar? DP 1.1 = 30Hz, DP 1.2 = 60Hz och är du helt hundra på att Deltaco kabeln är DP1.2?(Då den har officielt stöd upp till 1600p så tror jag här är felet)

Lyckades navigera genom det helt korrekt horribla menysystemet på skärmen och ändrade från DP 1.1 till DP 1.2.

Jag är helt novis på kabeln. Kanske är det strulet då. Vore ju perfekt.

Tror jag glider till kontoret och hämtar upp de DP kablar jag har där och testar om någon av dem fungerar.

Vad för kabel hade ni annars rekat att inhandla? Helst från Kjell och Company då jag har den butiken vägg i vägg

Permalänk
Medlem

Köp inte Deltaco någonsin, värsta skiten som finns. De gråimporterar, och har emellanåt haft batchar med kablar med en väldigt konstig plast/gummiblandning som "läckt" och alltid varit kladdig precis som om man doppat den i matolja, och luktat fruktansvärt. En del skit är inte CE-märkt. Inte så svårt att gissa att det är nåt kinesskit med ämnen som egentligen är olagliga. Kvaliten är inte heller så bra, vilket märks på sladdar där det krävs top notch för att det ska fungera, som i detta fallet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Frågan är förutom detta med kabeln, vad stödjer din MBP, om det är sommaren 2013, så jo då ska man nog vara orolig.
Men är rätt borta på MBP så vet inte heller vad som stöds.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Köp inte Deltaco någonsin, värsta skiten som finns. De gråimporterar, och har emellanåt haft batchar med kablar med en väldigt konstig plast/gummiblandning som "läckt" och alltid varit kladdig precis som om man doppat den i matolja, och luktat fruktansvärt. En del skit är inte CE-märkt. Inte så svårt att gissa att det är nåt kinesskit med ämnen som egentligen är olagliga. Kvaliten är inte heller så bra, vilket märks på sladdar där det krävs top notch för att det ska fungera, som i detta fallet.

Då stryker jag Deltaco från inköpslistan framöver.

Vad för premiumkabel rekommenderas? Som stödjer DP 1.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Frågan är förutom detta med kabeln, vad stödjer din MBP, om det är sommaren 2013, så jo då ska man nog vara orolig.
Men är rätt borta på MBP så vet inte heller vad som stöds.

Mmm kan ju vara så att det är dött lopp. Läste även att MBP innan late 2013 kommer få svårt att driva 5K-skärmar.

Kommer testa med en bättre kabel. Funkar det inte får jag köra skärmen på en stationär PC med bonusen att jag troligen kommer få uppgradera grafikkortet

Permalänk
Medlem

stödjer gt 650m 4k i 60 hz??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

stödjer gt 650m 4k i 60 hz??

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1727041

Det verkar lite opositivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av zencity:

jo såvitt jag såg här

https://discussions.apple.com/thread/6526241

http://support.apple.com/en-us/HT202856

så verkar det inte så, nej,

Permalänk
Medlem

Soppan fortsätter. Förökte hooka upp skärmen med en stationär PC. Grafikkortet är Radeon HD 7700. Funkar fint med HDMI men då får jag bara ut 30hz. Testade med den medföljande displayportkabeln men då får jag svart skärm. Även fast jag ställt in rätt i skärmens meny och valt Displayport som input source.

Även testat den delikata kabeln nämnd ovan som är Minidisplay till Displayport.

Verkar ju som kortet skall ha stöd för 4k:
http://www.amd.com/en-us/products/graphics/desktop/7000/7700

:/ :/ :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av zencity:

Soppan fortsätter. Förökte hooka upp skärmen med en stationär PC. Grafikkortet är Radeon HD 7700. Funkar fint med HDMI men då får jag bara ut 30hz. Testade med den medföljande displayportkabeln men då får jag svart skärm. Även fast jag ställt in rätt i skärmens meny och valt Displayport som input source.

Även testat den delikata kabeln nämnd ovan som är Minidisplay till Displayport.

Verkar ju som kortet skall ha stöd för 4k:
http://www.amd.com/en-us/products/graphics/desktop/7000/7700

:/ :/ :/

Vet du vilket kort i 7000 serien det är 7770 eller 7790?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Vet du vilket kort i 7000 serien det är 7770 eller 7790?

7700 Series står det bara.

Så här ser det ut:

Räcker det eller ska jag öppna och läsa på det kanske?

Permalänk
Medlem

jag försöker hitta information om 7700 serien stödjer 4k @ 60 hz men jag tycker det verkar svårt att hitta något om hur man får 4k @ 60 hz att fungera överhuvudtaget:P jag vet att det finns två sätt att visa bild på 4k antingen sst/mst som jag förstått det, vi skulle behöva någon som har erfarenhet utav att använda 4k @ 60 hz, och om du kan ladda hem programmed GPU-z och ladda upp en bild utav vad det programmet säger så kan vi nog räkna ut vilken krets i den familjen du har och kanske vilken tredjepartstillverkare så vi kan kolla upp specifikationerna:)

Permalänk
Medlem

Det ska finnas ett läge på din skärm som heter MST då det kanske fungerar bättre men man måste gå in i skärmens inställningar och ändra till det, Men du får nog kontakta asus support och se om det kan hjälpa dig:/

Permalänk
Medlem

När det gäller grafikkort och HDMI är det bara absolut senaste som har HDMI 2.0 dvs GTX980. 970, 960
Med andra kort så är det 30Hz där

Skärmen måste också ha HDMI 2.0 förstås.

Men 7700 serien borde den stödja via displayport, men inte helt säker

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

När det gäller grafikkort och HDMI är det bara absolut senaste som har HDMI 2.0 dvs GTX980. 970, 960
Med andra kort så är det 30Hz där

Skärmen måste också ha HDMI 2.0 förstås.

Men 7700 serien borde den stödja via displayport, men inte helt säker

För den här skärmen behöver man DisplayPort 1.2 för 4k 60hz. Den har enbart HDMI 1.4 tyvärr.

http://www.asus.com/Monitors/PB279Q/

Citat:

There’s also four HDMI 1.4...

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz