Permalänk
Medlem

DAC - är den aktiverad?

Tja,

Jag har en integrerad DAC i min förstärkare. Jag kör för närvarande med en RCA kabel från förstärkaren in i datorns AUX, datorn har inget externt ljudkort.

Omvandlas digitalsignalerna som går från datorn till analoga genom DACen i förstärkaren?

Permalänk
Medlem

Nej det omvandlas i datorn från digitalt till analogt eftersom att du från datorn kör via rca/aux vilket är en analog signal.

Vill du använda din förstärkares dac så får du ansluta förstärkaren med en digital kabel till datorn. Exempelvis en hdmi kabel, en optisk kabel eller en koaxialkabel (ser ut som en rca kabel men du ansluter den inte till ett vanligt 3.5mm uttag i datorn utan till ett rca uttag på datorn, ovanligt på de flesta datorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Nej det omvandlas i datorn från digitalt till analogt eftersom att du från datorn kör via rca/aux vilket är en analog signal.

Vill du använda din förstärkares dac så får du ansluta förstärkaren med en digital kabel till datorn. Exempelvis en hdmi kabel, en optisk kabel eller en koaxialkabel (ser ut som en rca kabel men du ansluter den inte till ett vanligt 3.5mm uttag i datorn utan till ett rca uttag på datorn, ovanligt på de flesta datorer)

Med andra ord kan DACen enbart utnyttjas om jag kör med de digitala ingångarna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gzor:

Med andra ord kan DACen enbart utnyttjas om jag kör med de digitala ingångarna?

Vad hade du annars tänkt att den skulle konvertera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Fyndjägare

Digital to Analog Converter = DAC

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gzor:

Med andra ord kan DACen enbart utnyttjas om jag kör med de digitala ingångarna?

Ja en DAC är en digital till analog omvandlare.

Hela syftet med att sin förstärkare har en DAC är att man kan låta den omvandla ljudet analogt och därigenom få bättre kvalitet på ljudet än om datorn hade gjort det hela.

När du ansluter ljudkabeln till datorns 3.5mm uttag tar du ut en analog signal från datorn, och då har datorns DAC alltså gjort jobbet att omvandla det digitala ljudet till analogt ljud. Eftersom att datorers ljudkort oftast inte är helt suveräna när det kommer till detta kan man alltså köra ljudet digitalt till förstärkaren och låta den göra jobbet vilket kan ge bättre resultat såvida den faktiskt är bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guos89:

Hela syftet med att sin förstärkare har en DAC är att man kan låta den omvandla ljudet analogt och därigenom få bättre kvalitet på ljudet än om datorn hade gjort det hela.

Nej.
Syftet med att förstärkaren har en DAC är att kunna spela upp ljud från digitala källor.

Det är ju inte ens säkert att DAC:en i förstärkaren är bättre än den i datorn, även om det ofta är så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Nej.
Syftet med att förstärkaren har en DAC är att kunna spela upp ljud från digitala källor.

Det är ju inte ens säkert att DAC:en i förstärkaren är bättre än den i datorn, även om det ofta är så.

Skickades från m.sweclockers.com

Givetvis det du säger är rätt, precis som att du också har en dac i din dator, mobiltelefon, mp3 spelare och egentligen alla andra prylar som på något sätt tar upp eller utger ljud från en digital källa.

Men "DAC" i den bemärkelse som oftast åsyftas inom HIFI sammanhang är oftast en enhet som är dedikerad att med mycket hög kvalitet omvandla ljud bättre än vad vanliga produkter brukar göra, åtminstone är det vad marknadsföringen oftast brukar anspela på.

Men precis som du säger kan ett bra fint ljudkort till datorn låta bättre än att köra med en billigare förstärkares inbyggda dac.

Permalänk

Jag ska försöka förklara vad en DAC gör:

Dac: Pianist
Digital signal: Notblad
Analog signal: Pianoljud

När du ser en notblad ser du bara massa noter. Endast notbladet låter ingenting och producerar inget ljud. För att få "ljuden" på notbladet att låta måste en pianist (DAC) omvandla det han läser på notbladet genom att spela upp det på pianot. Det uppspelade ljudet är den analoga signalen.

Detta beskriver när datorn hanterar omvandlingen (kopplas från datorns analog ut till förstärkarens analog in):

Din dator har en egen pianist och förstärkaren har också en. Datorn har en notblad som är t.ex en mp3-fil. En mp3-fil låter ingenting, den innehåller bara ettor och nollor (noter). Om datorns pianist (datorns DAC) spelar pianot enligt mp3-filen blir ljudet omvandlat från digitalt till analogt. Då är ljudet omvandlat i datorns DAC. Ljudet skickas vidare genom förstärkarens analoga ingångar och ut till högtalarna och ignorerar förstärkarens pianist eftersom notbladet har redan blivit till ljud. Det går inte att skicka ljudsignalen till förstärkarens pianist eftersom han måste ha notbladet för att kunna spela.

Detta beskriver när förstärkaren hanterar omvandlingen(kopplas från datorns digital ut till förstärkarens digital in):

Datorns pianist ignoreras. Notbladet skickas till förstärkarens pianist. Eftersom de analoga utgången endast är till ljud så kan inte notbladet ta den vägen. Istället skickas notbladet till förstärkarens pianist genom den digitala utgången. När förstärkarens pianist får notbladet kan han spela sin version av ljud och skicka vidare till högtalarna.

I ditt fall är datorns pianist Per-olof på äldreboendet och förstärkarens pianist Mozart.

Hoppas ni fattar min fina beskrivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strike_formation:

Jag ska försöka förklara vad en DAC gör:

Dac: Pianist
Digital signal: Notblad
Analog signal: Pianoljud

När du ser en notblad ser du bara massa noter. Endast notbladet låter ingenting och producerar inget ljud. För att få "ljuden" på notbladet att låta måste en pianist (DAC) omvandla det han läser på notbladet genom att spela upp det på pianot. Det uppspelade ljudet är den analoga signalen.

Detta beskriver när datorn hanterar omvandlingen (kopplas från datorns analog ut till förstärkarens analog in):

Din dator har en egen pianist och förstärkaren har också en. Datorn har en notblad som är t.ex en mp3-fil. En mp3-fil låter ingenting, den innehåller bara ettor och nollor (noter). Om datorns pianist (datorns DAC) spelar pianot enligt mp3-filen blir ljudet omvandlat från digitalt till analogt. Då är ljudet omvandlat i datorns DAC. Ljudet skickas vidare genom förstärkarens analoga ingångar och ut till högtalarna och ignorerar förstärkarens pianist eftersom notbladet har redan blivit till ljud. Det går inte att skicka ljudsignalen till förstärkarens pianist eftersom han måste ha notbladet för att kunna spela.

Detta beskriver när förstärkaren hanterar omvandlingen(kopplas från datorns digital ut till förstärkarens digital in):

Datorns pianist ignoreras. Notbladet skickas till förstärkarens pianist. Eftersom de analoga utgången endast är till ljud så kan inte notbladet ta den vägen. Istället skickas notbladet till förstärkarens pianist genom den digitala utgången. När förstärkarens pianist får notbladet kan han spela sin version av ljud och skicka vidare till högtalarna.

I ditt fall är datorns pianist Per-olof på äldreboendet och förstärkarens pianist Mozart.

Hoppas ni fattar min fina beskrivning.

haha den var faktiskt jävligt bra och pedagogisk